valoa pimeneviin iltoihin | AvantClub - Keskustelupalsta

gravedigger

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.5.2011
106
0
16
Tarkoitus olisi laittaa työvalot turvakaareen kiinni omaan 528 plussaan. Miten olette toteuttaneet valojen sähköt kun jälkikäteen olette työvaloja lisäilleet?
 
1-sarjalaisen sähköistä ei minulla ole kokemusta, mutta toivottavasti seuraavasta on
jollekin apua valojen asennuksessa.

-Uudemmissa Avanteissa on sulakerasiolla valmiit optiot eri sähkölaitteiden
lisäämiseksi mm. työvaloille. Lattaliitin vain tökätään haluttuun napaan ja
johtimen toinenpää käyttökytkimelle ja siitä johtimet työvaloille. Varokekin
on valmiina! Relettäkään ei tarvita jos käytössä on LED valaisimet.
Maadoitusta varten on ruuvi sulakerasian lähellä, maadoittaa voi tietysti muualtakin.

Ledejä suosittelen pienen virrankulutuksen vuoksi, voi sitten käyttää huoletta
akun tyhjenemistä pelkäämättä.
Uusimpiin malleihin on saatavana kaapelikourusarjat suojakaariin kiinnitettäväksi,
joten johtimien siisti asennus käy helposti.
 
Peltikuorisista 500-sarjalaisista, etenkään 528:sta en tiedä mitään, mutta vanhaan 300-sarjaseen rakentelin työvalot. Sähköt otin sulakerasiasta. Turvakaareen ruuvasin parilla letkukiinnikkeellä sähkötöissä ulkokäyttöön tarkoitetun mustan kytkentärasian. Asensin siihen kytkimet etu-, taka- sekä vilkkuvalolle. Mitään releitä en käyttänyt. Tavalliset halpiskytkimetkin jo kestävät usein 20A virran, joten lamppuja saa pistellä riviin aika jonon ennen kuin virta kasvaa liian suureksi. Turvakaareen ruuvasin pari valoa eteenpäin ja yhden taaksepäin. Valot kiinnitin turvakaareen pakoputkilkemmareilla. Tarkoitus oli ensin hakea valoille sopiva paikka ja sitten hitsata kiinnikkeet, mutta pakoputkiklemmarit olivat aika hyviä. Valot pysyi normaalisti hyvin paikoillaan, mutta johonkin osuessaan klemmari päästi valon kiertymään turvakaaren ympäri. Johtojen ympäri kiersin spiraalisuojan ja kaikki liittimet juotin kiinni. Tavallisia puristeltavia abikoja en suostu käyttämään. Juotettu liitos kutistesukalla suojattuna on osottautunut ihan ykköseksi autosähköissä. Kuvia puhumattakaan mistään kytkentäkaavioista ei ole. Harmi. Toivottavasti näistä irtosi edes jotain apua.
 
auttoi kyllä..lähinnä tuo on askarruttanut mistä uskaltaa ryöstää virrat valoja varten.
 
Laitoin juurikin viime viikonloppuna itselleni työvaloja (2 eteen ja 1 taakse, Motonetin 5x3w ledtyövaloja). Otin sähkön sulakerasialta vapaasta liittimestä, jonka viereltä lähtee myös Avantin asentaman työvalon sähköt (joka käytännössä valaisee vain edessä olevaa työlaitetta). Sulake taisi olla 15 amppeerinen. Nuo ledvalot ottavat palaessaan noin 4A virtaa ja hyvin tuntuivat pelaavan. Virtakytkimen laitoin peltisen turvakaton alle, johon tarvitsee vielä viritellä joku pelti-/alumiinilevy suojaksi. Nyt kytkin roikkuu vielä vain piuhojen varassa. Piuhan toin turvakaaren oikeata pystytolppaa myöten ylös (ei kovin elegantti nippusiteineen, mutta toimii ainakin näin aluksi) ja maadoituksen otin sitten turvakaaresta.
 
sulakerasian vapaasta liittimestä? Ei minulla ainakaan ole kuin 2 sulaketta joista molemmat ovat ilmeisesti käytössä..? Kuvat voisivat "valaista" asiaa paremmin :mrgreen:
 
Kuvaa en saa valitettavasti vähään aikaan, kun kone ei ole kotona. Mutta mulla oli sulakerasian takana kaksi "lähtöä" ainakin toisen sulakkeen takaa (jossa on siis myös tuo Avantin oma työvalo kiinni ja jotain muuta, mutta tuota toista johtoa en seurannut) ja toiseen liittimeen laitoin nämä omat työvalot kiinni.

Sulakerasiassa oli sellainen latta, ja työvaloille menevän syöttöjohdon päähän puristin sitten abikon, jonka tökkäsin vain kiinni. Sulake ainakin kesti kaikkien valojen käytön yhtäaikaa ja polttopuiden kuskaamista kauhalla. Jos sulake palaa, pitää sitten tuoda oma syöttö ja sulake väliin päävirtakytkimeltä; tämähän olisi tietysti kaikista varmin ratkaisu, mutta kun näin tuon vapaan liittimen, niin tietysti siitä mentiin missä aita oli matalin jälleen kerran.

Tuo Avantin oma työvalo sisältää varmasti helposti myös vähintään 45W polttimon (joka siis vastaisi noita kolmea ledtyövaloa yhteensä), joka kyllä jäi mun tapauksessa nyt sitten turhaksi, joten mitään ylikuormitusriskiä en tässä näe. Sullakin on varmaan tuo Avantin oma työvalo (kai se on vakiovaruste??), niin voithan sen vain korvata sitten omilla valoilla irroittamalla tuon alkuperäisen.
 
gravedigger sanoi:
sulakerasian vapaasta liittimestä? Ei minulla ainakaan ole kuin 2 sulaketta joista molemmat ovat ilmeisesti käytössä..? Kuvat voisivat "valaista" asiaa paremmin :mrgreen:

Ensimmäisessä kuvassa oleva punainen johdin on työvaloille lähtevä. Sulakerasiassa tuo kohta oli ainakin mulla vapaana. Ensin mittailin yleismittarilla sulake paikallaan ja poissa ja totesin tuon oleva hyvä työvaloille. Muutoin en Avantin omiin sähköihin tehnyt mitään muutoksia. Maadoitin valot sitten turvakaareesta. Toivottavasti tuosta on apua.

Toisessa kuvassa valotehosta kuvaa. Takavalo osoittaa ehkä hieman liian lähelle, mutta kyllä nyt näkee siirreellä lumia :D Miten sitä ennen pärjäsikään :shock:

Vielä kun olisi koppi tai edes pleksi suojana. Tosin taitaa pelkkä pleksi olla aina jäässä/huurussa, joten sen käyttö lienee hankalaa. Onkos kellään mitään kokemuksia pelkän etupleksin käytöstä? Varsinkin lingon kanssa joku suoja tarvitsisi olla, vaikka kuinka pilkkihaalareilla työskentelisi.
 

Liitteet

  • Avant_työvalot.jpg
    Avant_työvalot.jpg
    87,1 KB · Katselut: 4 895
  • Avant_sulakerasia.jpg
    Avant_sulakerasia.jpg
    115,6 KB · Katselut: 4 892
repa sanoi:
Varsinkin lingon kanssa joku suoja tarvitsisi olla, vaikka kuinka pilkkihaalareilla työskentelisi.

Mä linkoan kelkkahaalareilla ja kelkkakypärä päässä. Semmoinen lämmitettävä visiirikin voisi joskus olla siinä hyödyksi. Jos tuuli on väärästä suunnasta, niin eihän se herkkua ole pöllyävällä lumella. Poikittaistuulella pärjää, mutta tiensuuntaisena joutuu yleensä jomman kumman suunnan ajamaan tyhjänä.

Ja kokemuksesta voi sanoa että kyllä se hytillisen traktorinkin takalasi tukkeentuu lingotessa (joskus myös edestäkin) vaikka olisi lämminkin hytti. Eli pleksissäkin on haasteensa.
 
Voi poijaat.. Pitäisi näköjään ottaa ensiksi selvää ennenkuin lähtee kyselemään typeriä. Samat liittimethän ne siellä itselläkin on vapaana, tosin avantin omaa työvaloa ei ole..nyt hiukka hävettää... :oops:
kiitokset repalle jota teki tästä hommasta minulle luvattoman helppoa :mrgreen: siistissä kunnossa näyttää vehkeet olevan koppien altakin, omaa ei edes kehtaa tuolta kuvata.. Edellinen omistaja on pitänyt huolen ettei alkuperäistä maalipintaa liikaa näy.. :twisted:
 
No hyvä, että homma selvisi. Ei muuta kuin valoja virittelemään ja ulos pimeyteen hommiin :D

Mun koneella on sen verran vähän käyttötunteja takana, että pitää vielä ollakin siisti. Tosin kyllä pidän omaisuudestani aina hyvää huolta, jolloin huoltaminen ja edelleenmyyminen on huomattavasti mukavampaa/helpompaa. Renkaiden kulutuspintoja en nyt kuitenkaan ole pessyt ;)
 
repa sanoi:
... Renkaiden kulutuspintoja en nyt kuitenkaan ole pessyt ;)

MITÄ! Käsittämätöntä laiminlyöntiä! :eek: - Repa eikös me silloin kokoontumisessa puhuttu
että pidetään koneet puhtaina.
Olen kyllä kuullut, että jotkut raaskii ajaakin niillä...tulin juuri vahaamasta tallista,
jossa tarkastin lämpötilan sekä ilmankosteuden. Oli vähäsen liian kuivaa, renkaat
alkkaa halkeilla... :lol:
 
Sekatyömies sanoi:
MITÄ! Käsittämätöntä laiminlyöntiä! :eek: - Repa eikös me silloin kokoontumisessa puhuttu
että pidetään koneet puhtaina.
Olen kyllä kuullut, että jotkut raaskii ajaakin niillä...tulin juuri vahaamasta tallista,
jossa tarkastin lämpötilan sekä ilmankosteuden. Oli vähäsen liian kuivaa, renkaat
alkkaa halkeilla... :lol:

Olen todella pahoillani tästä huolimattomuudesta ja harmista, jonka olen kanssa-Avantisteille aiheuttanut. Sopivaa rangaistustakin on varmaan jo mietitty... :oops:

Ei vaan. Osui niin hyvin sanat kohdilleen, että vedet silmissä nauroin. Tuollaiselle naurunpurskahdukselle ei ole edes hymiötä, mutta ehkä nuo kuvaavat sitä parhaiten :lol: :lol: :lol: Tästäkin päivästä tuli sittenkin loppujen lopuksi erittäin mukava :D
 
exjko sanoi:
repa sanoi:
Varsinkin lingon kanssa joku suoja tarvitsisi olla, vaikka kuinka pilkkihaalareilla työskentelisi.

Mä linkoan kelkkahaalareilla ja kelkkakypärä päässä. Semmoinen lämmitettävä visiirikin voisi joskus olla siinä hyödyksi. Jos tuuli on väärästä suunnasta, niin eihän se herkkua ole pöllyävällä lumella. Poikittaistuulella pärjää, mutta tiensuuntaisena joutuu yleensä jomman kumman suunnan ajamaan tyhjänä.

Ja kokemuksesta voi sanoa että kyllä se hytillisen traktorinkin takalasi tukkeentuu lingotessa (joskus myös edestäkin) vaikka olisi lämminkin hytti. Eli pleksissäkin on haasteensa.


Vähä menee aiheen sivuun, mutta todettakoon, että lämmitetyssä 520+ lasikopissa tulee lingottua omaksi iloksi vaikka useamman kerran päivässä :D

Näkeminen aiheuttaa vastatuulessa ongelmia heijastusten takia, silloin on parkit usein parhaat, vaikka työvaloina on sumuvalot.
 
itselläni pamahti juuri tonni tunteja täyteen. Ei kone juurikaan likainen ole, toki entisenä turkistarhaajan koneena voitte kuvitella mitä tuotetta löytyi koneen joka sopukasta ennen kuin pääsin sitä puunaamaan.
 
Siis onko tuossa kojetaulussa oleva sulake avantin alkuperäisvalon sulake? Avanttini on siis 520 ja vuosimallia 2007, peltikuorellinen. Alkuperäinen valo on koneen vasemmalla puolella polven korkeudella, koneen rungossa, puomin kiinnityksen alapuolella. Missälie alkuperäisen lampun rele? Lampun katkaisija on lampun muovirungossa.
 
valoaiheeseen... jos ei jo tullut esille.

218 akun riittvyyden parantamiseksi olen alkanut vaihtamaan halogeeneja ledeihin.
Sain hankittua kierrätettyjä LED työvaloja 2kpl eteen ylös. Visuaalisesti tutkailtuna 2kpl vastaa yhtä 55W halogeenia.
Taakse laitoin h3 työvalot joihin bilteman H3 led polttimot (12e pari). Hengettömät ledit vastaavat varmaan vain yhtä 20w halogeenia, mutta riittä minulle.
Alkuperisten etutuikkujen tilalle olen laittamassa 20€ sumuvaloja mallia H3 ja biltema ja polttimoksi ne bilteman ledit, ei nätti, mutta riittänee.

Alkuperäisiin etutuikkuihin pitisi joskus tilata ebaystä ledit, mutta siihen asti menen viritelmillä.

Tuntuu siltä että kun käytössä alkaa olla 6kpl led valoja, virran riittävyys on erinomainen. Aikaisemmin alkuperäisten 35W etutuikkujen ja yhden 55W lisä halogeenin syöttäminen tuntui syövän akkua mikäli kone ei ollut tysillä kierroksilla.
 
Repa, kun otit tuosta sulakerasian vapaasta paikasta virran työvaloille, laitoitko väliin relettä?

Mulla tuossa avantissa on kaks sulaketta, molemmilla on 2 "lähtöä" eli rasian takana on yhteensä 8 liitintä joista 4 on käytössä. Minulla on otettu avantin alkuperäisen työvalon virta samalla tavalla kuin sinä otit. Sulakerasialta lähtee suoraan lampulle ja maadoitus on pistokkeen kannasta. Vaikka ottaa sulakkeen irti niin silti valo toimii. Miten tämä on mahdollista? :D Tai sitten on vain perjantai-iltapäivän väsymystä jolloin ajatuksen kulku ei ole täydellistä.
 
Olisko virrat otettu sulakkeen väärältä puolelta? Eli et silleen eetei siinä nyt olisikaan sulkae välissä...
 
STEFFE(CTIVE) sanoi:
Olisko virrat otettu sulakkeen väärältä puolelta? Eli et silleen eetei siinä nyt olisikaan sulkae välissä...
Nimenommaan ja näinhänse olikin. Sitä kun ei tullut heti kokeiltua. Tuolta keulasta löysin kaks relettä. Valo on otettu mittariston sulakkeesta. Toiseen sulakkeeseen saisi vaikka toisen lampun, kumpaankin lamppuun toinen lamppu rinnalle...

Nyt olisikin jo haaveena ledit...
 
Haavisto sanoi:
Repa, kun otit tuosta sulakerasian vapaasta paikasta virran työvaloille, laitoitko väliin relettä?

Mulla tuossa avantissa on kaks sulaketta, molemmilla on 2 "lähtöä" eli rasian takana on yhteensä 8 liitintä joista 4 on käytössä. Minulla on otettu avantin alkuperäisen työvalon virta samalla tavalla kuin sinä otit. Sulakerasialta lähtee suoraan lampulle ja maadoitus on pistokkeen kannasta. Vaikka ottaa sulakkeen irti niin silti valo toimii. Miten tämä on mahdollista? :D Tai sitten on vain perjantai-iltapäivän väsymystä jolloin ajatuksen kulku ei ole täydellistä.

Enpä nyt muista miten tuon kytkennän kanssa menettelin. Kone on mökillä, joten en nyt pääse asiaa tarkistamaankaan. Jotenkin uskoisin, että en nyt ainakaan "väärältä" puolelta sulaketta tuota syöttöä olisin ottanut. Ja relettä en noihin ledeihin laittanut, vaikka niinhän se olisi varmasti kuulunut kytkeä. Työvalot taisivat olla 15w/kpl eli 45w yhteensä (tuo puomin juuressa olevan originelli taisi olla saman 45w, joka ei näytä oikeastaan muuta kuin työlaitteen taustaa; mun mielestä aikas turha vekotin).

Edit: Piti oikein lukea, mitä olin aikoinaan kirjoittanut ;) Eli olin mitannut jännitteen sulake paikallaan ja irti, joten kyllä tuo syöttö on varmasti otettu vasta sulakkeen jälkeen.
 
Perus lähtökohtahan on ettei valoa voi olla liikaa! Ajattelin itse muuttaa minun valot silleen että saisi vähän enemmä LED tehoa eteen ja mahdollisesti taakse kytketty 2 LED valoa josta toinen syttyy vasta kun poljinta painetaan taaksepäin kulkemiseen. Vähän kuin peruutus valo.

Kyllä tuolla auraessa huomaa että tällaien vanha setä tarvitsee paljon valoa jotta ei tule postilaatikoita ja muuta sälää kerätty kierroksella!
 
repa sanoi:
Edit: Piti oikein lukea, mitä olin aikoinaan kirjoittanut ;) Eli olin mitannut jännitteen sulake paikallaan ja irti, joten kyllä tuo syöttö on varmasti otettu vasta sulakkeen jälkeen.

No nyt tuli tarkistettua asia, eli kyllä ledvalojen syöttö tulee sulakkeen jälkeen. Itsekin jo ehdin pelästyä, että mitä sitä on tullut tehtyä.

Ja kuten Steffe totesi, niin kyllä kunnon työvalot ovat aina paikallaan. En noita omiani pois antaisi, mutta enpä kyllä lisääkään mielestäni tarvitse; kaksi eteen ja yksi taakse on ihan ok.
 

Uusimmat keskustelut