Vetävä maa/puukärry | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Olen fundeerannut telikärryn tekemistä. Siis semmoista, jolla voisi kuskata maata ja puuta. ja siihen tulee keinuteli. Mietin tuon vedon järjestämistä. semmoinen robson Vai mitä ne rullat sora-autojen telivedolle ovatkaan, on käynyt mielessä, mutta se pitäisi vissiin laittaa keikkumaan keinutelin tukivarteen, jotta etäisyys ja paine renkaisiin säilyy vakiona (helposti). Vetorullan saisi varmaankin aikaan vanhasta varpajyrästä ja jollain tappivirityksellä kaksi asentoa, veto päälle ja pois.Moottorit onkin sitten tyyrein paketti.

Nopeuden säätö olisi varmaankin toteutettavissa jonkinmoisen virtauksensäätöventtiilin avulla niin että työhydrauliikan tuoton passaisi ajomoottoreiden pyörimisnopeuteen suhteessa haluttuun etenemisnopeuteen. Voisi tän tietysti laskeakin, jos osaisi, mutta silloin tarttis ostaa uudet moottorit ja nyt olisi tarkoitus kierrättää mahdollisimman pitkälle. Moottorit vie tietenkin hyötyleveyttä kärrystä, mutta jos koittais löytää semmoset moottorit, jotka sopii rullan sisään, niin koko paketin saisi renkaiden keskelle.
 
Ajatus kuullostaa hienolta ja mielenkiintoiselta. Seuraavat mietteet tulivat kuitenkin mieleen, laitanpa ne tanne "keskustelutarkoituksessa", en neuvoina.

Toteutustavan valinta riippunee siita mika on karrin veto-ominaisuuksien tarkoitus; auttaa silloin talloin tiukassa paikassa pienen hetken, vai olla paalla koko ajan kun aina on raskas kuorma huonossa maastossa.

Robsonista>
- Toteutus Robsonilla mahdollistaa karryn vedon "vapaana", joka on hyva.
- onkohan mutkikas rakentaa?
- Karrin ajonopeuden hallinta hankalaa, tuleeko karrista kuitenkin veturi tai jarru?
- Robson syo renkaita paljon kaytettaessa, mutta tuskin suuri ongelma.
- Miten tehokas Robson veto loppujen lopuksi on?
- Mika on %-saasto karrin kokonaishinnassa jos vedon totetuttaisi suoralla vedolla?
- Jos ajovoiman ottaa tyolaiteliitannasta, miten karri kipataan (jos kippikin pitaa olla)?
- Robson voisi olla juuri oikea silloin kun apuvoimaa tarvitaan vain silloin talloin.

Suoravedosta>
- Toinen telin akseli vapaaksi, toinen vetavaksi. Tarvitseeko koko telin vetaa?
- Karria ei voi vetaa "vapaana".
- Nostoteli voisi olla yhta "helppo" rakentaa kuin Robson-systeemi.
- Nostotelilla saisi karrin kulkemaan "vapaana".
- Vedon voisi jarjestaa suoraan Veturin ajomoottoreilta/ajopumpulta, saisi nopeuden hallinnan kohdalleen jos uhraisi rahaa oikeisiin ajomoottoreihin ja renkaisiin. Tyolaiteliitannan voisi jattaa vinssille, kipille tai tms. kayttoon.
- Riittaako nykyisten "kierratysmoottoreiden" laakerikuormituskesto kaytettavaksi napamoottorina?
- Suoraveto kayttoon silloin kun "veturi" ei saa karria liikkeelle.

Tulee mieleen sellainen toteutus etta kayttaisi nykyiset osahyllysta loytyvat mootorit suoravedon jarjestamiseen (tyolaiteliitannasta), ja jos kantokykya tarvitsee lisaa, rakentaisi nostotelin (vapaateli) ...tai oikeastaan, kokeilisi ensin paripyoria.
 
Tässä muutama linkki mistä löytyy valmiita tuotteita.
Finatv sivuilla näkyy kuvissa "rengassorvit" toteutettuna hydraulisella vedolla.

http://finatv.fi/pdf/metsakarryt.pdf

http://www.finatv.fi/kippilava.html

Maasturistille, varpajyrän rulliin täytyisi laittaa rengaskuvioon sopivat listoitukset ettei ruovi kumia hajalle.
Myös rulla täytyy painaa voimalla renkaiden väliin pidon varmistamiseksi. Mielestäni ainoa sopiva tähän olisi hydraulisylinteri.
Liikkeen ei tarvitse olla paljoakaan toimiakseen, joten rullat mahtuu hyvin lavan ja telin väliin.

Lipposen hyvään listaan laittaisin ropsonin plussiin parempi maavaran toteutus, josta saattaa olla jossain kohtaa hyötyä maastossa ajaessa.
 

Uusimmat keskustelut