Vetomoottorien irroitus ja öljynpaine/lämpömittarit

tunkki

Jäsen
Keskustelun aloittaja
31.7.2009
33
0
6
Ylöjärvi
Pitäisi proficatista ottaa vetomoottorit irti ja vaihtoon.

Mitenkäs homma menee? Onko moottorissa ensiöratas pultattuna kiinni vai onko siellä jotkin boorit tms jolloin moottorin saisi vedettyä pois ja ensiöratas jäisi paikoilleen? Vai pitääkö koko voimansiirto räjäyttää palasiksi? Eli mikä on työjärjestys?

Entä mikä olisi oikea ja sopivin paikka liittää hydrauliöljyn paineen ja lämpötilan mittarit? Ja mistä sopivat näppäränkokoiset mittarit edukkaasti?
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
en ole ajomoottoria irroittanut, mutta ketjuissa on normaalit ketjulukot, joten ketju on helppo katkaista irroitusta varten.

Talkoisiin lähtisin siten, että ensin toisioketju poikki, sitten ensiöketju ja sen jälkeen palikat pääsee helposti irroittamaan. Ketjulle kannattaa antaa öljykylpy samalla.
 

ryydis

Jäsen
28.4.2009
130
4
18
Lieto
www.netti.fi
Ajomoottori: Ensiöketju poikki (lukko), letkut irti, moottoripukki irti. Akselin päästä lukitus pois, ratas irti ulosvetäjällä. Ratas on kiilalla lukittu, ei booreja. Moottori irti pukista. Näin se muistaakseni meni, ei mitään avaruustekniikkaa, onnistuu jollei oo kahta jauhopeukaloo käsissä eikä pelkää likasii hommii. 2-koukkuinen ulosvetäjä, ei 3.
 

tunkki

Jäsen
Keskustelun aloittaja
31.7.2009
33
0
6
Ylöjärvi
ryydis sanoi:
Ajomoottori: Ensiöketju poikki (lukko), letkut irti, moottoripukki irti. Akselin päästä lukitus pois, ratas irti ulosvetäjällä. Ratas on kiilalla lukittu, ei booreja. Moottori irti pukista. Näin se muistaakseni meni, ei mitään avaruustekniikkaa, onnistuu jollei oo kahta jauhopeukaloo käsissä eikä pelkää likasii hommii. 2-koukkuinen ulosvetäjä, ei 3.
Joo, näinhän se menee. Suurin vaiva oli sen kaiken p*skan peseminen liittimien ympäristöstä ettei kauheasti mene tavaraa öljynkiertoon. Tuossa koneessa kun oli joskus liittimet vuotaneet, niin öljykuraa oli.

Ulosvetäjä lienee eksoottisin työkalu mitä tuossa tarvitaan ja mitä ei välttämättä jokaisesta omakotiautotallista löydy ja onneksi varaosamyyjä siitä kertoikin niin osasin käydä sellaisen hakemassa, niin ei projekti pyhien aikana olisi tyssännyt siihen.

No nyt on AR200 moottorit profissa ja äkkiseltään aika hyvin tuntuu työntävän :)
 

dingo1

Jäsen
3.12.2009
78
0
6
Salo / Bromarf
Mikä oli vaikutus Proficatin nopeuteen, kun vaihdoit 200 ajomoottorit? Laskiko nopeus huomattavasti?
 

tunkki

Jäsen
Keskustelun aloittaja
31.7.2009
33
0
6
Ylöjärvi
Persdynolla mitattuna nopeuden muutosta ei huomaa ja periaatteessakin ero lienee 25% eli jos 160:llä moottoreilla mennään 10km/h, niin noilla 200:lla mennään 7.5km/h. Minulle ei ainakaan mitään merkitystä tällaisessa omakotiharrastelupuuhastelussa.

Nyt täytyy muistaa että vanhat (tai toinen niistä) moottorit olivat jo huonossa hapessa, joten huippunopeuskaan ei niillä ollut välttämättä enää uudenveroisessa kunnossa...

Hitto kun olisi huomannut aiemmin, niin olisi kellottanut huippunopeuden gps:llä vanhoilla moottoreilla ja sitten uusilla :) Voin tietysti kokeilla tehdä tempun noilla 200:lla moottoreilla ja sitten joku muu tekee 160:llä.
 

Samankaltaiset keskustelut