Vw lt kuljetusvälineenä | AvantClub - Keskustelupalsta

Nikkeli76

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.1.2012
85
0
6
Kouvola
Itsepä ostin tänään vanhan lava LT 45 kevyt kuorma-auton (1987 170kkm). Vähän sattui sieluun nuo murhaavat kommentit vanhoista paketti-/ kuorma-autoista... :( Aika näyttää kuinka käy... Hinta ei kuitenkaan ollut järkyttävän kamala (3,5k€). Lava on 370 pitkä ja 220 leveä ja kantavuutta 2,8t. Ajorampit kuuluivat hintaan (käyttämättömät!)! Auto oli tampereen liikennelaitoksen vanha ja sillä oli viety vain terveisiä paikasta toiseen! Erinomaisen siisti vekotin pinnoiltaan - toivottavasti myös tekniikaltaan! Onko kellään mahdollisia käyttökokemuksia ja huomioita autosta? Kaikki vinkit moottorista ja ylipäätään tekniikasta otetaan ilolla vastaan!

Nimimerkillä "onko seuraava Avantilla kaivamani kuoppa kuljetuskalustolleni?"
 
Mulla on ny kolme folkkaria.
1x lt 55 ja 2 x lt 45 (4x4)

55 toimi kuljettimena hyvin. Kansi meni 205 tkm kohdalla ja alakerta 225 tkm kohdalla.
nyt toinen 45 luovuttaa koneen ja laatikon sekä hydraulipumpun ja koitan saada muutosluvan vetävälle etuakselille. Toisen ehkä laitan semmoisenaan liikenteeseen, siitä saisi erilaisen matkailuauton kunhan sopiva koppi löytyy.
 
Niin ja esikammio dieseliä ei saa sammuttaa suoraan ajosta. erityisesti jos kyseessä on turbo kone. Lämpöjen pitäisi antaa tippua n. Puolivälin paikkeille, johon ne menevät nopeasti tyhjäkäynnillä, jos kansi on kunnossa. Minuutin tyhjäkäynnille pitäisi jättää aikaa tai laittaa rele hoitamaan asia.

Useimmat folkkarit vuotavat tuulilasista, josta vesi katselee sähkökeskuksen. releitä alkaa tämän jälkeen kulumaan. Sulaketaulu kannattaa tarvittaessa suojata ja/tai putsata, uusia ei enää saa ja romulassa ei ole ainakaan parempia. Laitan sähkökaavion, kunhan saan sen maahantuojalta.

Nokian cargo renkaita oon käyttänyt, ne maksaa reilun satasen rengas-onlinessä ja ovat mukavat ja suuntavakaat. Takatuuppari vie 12-13 tyhjänä ja avantin kanssa n. 15 l.
 
Loistavia kommentteja! Kiitos paljon! Venttiilikopan kansihan tuossa taivaan lahjassa tuntuisi falskaavan, mutta ei liene maailman vaarallisin asia... Samoin näyttäisi, että moottorin ja kytkimen välistä tihkuu öljyä. Osaatteko sanoa, että kuinkahan haitallista tämä on ja kuinka haitallista on jos taka-akselin päällä oleva kartiomainen kumi on halki? Näyttäisi joltakin rajoitinkumilta, joka tapaa lavaan kuorma päällä kuopista ajettaessa...

Osaatteko sanoa tai oletteko itse ajatelleet tuota rengaskokoa...? Päivän käyttökokemuksella tuntuisi, että moottorin kierrosten perusteella, voisi kehäkoko renkaissa olla suurempikin. Voima ei moottorista lopu, mutta kahdeksaa kymppiä ajellessa moottori tuntuu käyvän melko kovilla kierroksilla...? Ihankuin laatikosta puuttuisi "viitosvaihde" :lol: . Tosin piirturin vuoksi ei renkaisiin varmaankaan saa kajota... 14 tuumaiset tuntuvat jotenkin vähän kottikärryn renkailta... :?:

Tänään tuli sitten ajettua Avant 520 ekan kerran lavalle ja nähtyäni eilen videon koneen putoamisesta täällä sivustolla oli kyllä kylmähiki otsalla ja lapset oli komennettuna pommisuojaan toimenpiteen ajaksi. Vaimo seisoi pihalla puhelin esivalittuna 112:n :p . Hienosti meni, mutta tuntuihan se aika hurjalta! Laitan kuvia jahka saa täpinöiltäni ne siirrettyä koneelleni
 
...välistä tihkuu öljyä. Osaatteko sanoa, että kuinkahan haitallista tämä on ....


Kannattaa haistaa onko öljy vaihteistoöljyä. Se haisee imelän pahalle ja ihan erilaiselle kuin moottoriöljy. Tuskin on. Todennäköisesti kampiakselin stefa vuotaa. Jollei öljyä ajon aikana katoa merkittävästi, koko alusta öljystä märkänä ja kytkin pitää mäkilähdöissäkin, niin enemmin tuollainen vuoto on mun mielestä esteettinen haitta. Toisaalta, vuodoilla on yleensä tapana pahentua ajan myötä.

Voi olla kaukaa haettu, mutta joskus täyssynteettiset öljyt eivät pysy vanhoissa koneissa. Alkuperäiset 80-luvulla valmistetut tiivisteet vähän jo väsähtäneinä eivät ilmeisesti aina pysty pitämään uutta nykyaikaista öljyä sisällä. Jos koneessa on täyssynteettiset öljyt, voi siis niiden vaihto tavallisiin auttaa öljyvuotoihin. Mutta, tää on ennemminkin täyttä "mutua" kuin mitään faktaa ;)

Oh, ja ONNEA uudelle hankinnalle. Kuulosti kyllä hyvältä kaupalta !!
 
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=12&t=48

Löytyy juttua kannesta, myös linkki koneviestin artikkeliin.
Mulla tuli kans venttiilikopan takapäästä kirkas noro joka sitten paljastui haljenneeksi kanneksi. Lähtökohtaisesti kaikki lt:n kannet on halki, mutta jopa 5 mm syvät railot on hyväksyttäviä, kunhan vedet ja öljyt ei sekoa. Ajelet siis koneella kunnes öljyn sekaan tulee vaahtoa.

Kumia kannattaa kysyä ensin VW:n merkkiliikettä, jotkut ovat halpojakin. Jos on kulutusosa, niin motonetistä löytyy.

Mulla on jäämässä yli toimiva 5 v vaihteisto. Neliskanttisilla lampuilla varustetun folkkarin vakio rengas on 205/16-70 ja vanteet on 6 pulttiset. Yksityisajooon piiirturia ei tarvi katsastaa.

Kaveri teki mulle tuppisovitteisen rampinsidontapisteen, eli n 100x100 palkki 30 asteen kulmaan ja soviteet runkopalkin päihin. Rampit palkkia vasten ja liinalla kiinni jolloin pysyvät hyvin paikallaan. Auton pitää olla sivuttaissuunnassa n. vaakatasossa jos ajelet tr kuvioisilla renkailla, rupeavat muuten luistamaan kesken pakkauksen.
 
Öljyn hikoileminen lohkojen välistä on hyvin yleistä, siitä ei kannata olla yliherkkä. Vuoto ja "reviirin merkkaaminen" on
sitten jo toinen juttu. Öljyjen määrät kannattaa tietysti tarkastaa ja hyvä on öljyt vaihtaakin, siten ainakin tietää minkä ikäistä
ja laatuista voiteluainetta on masinassa.

Kumikartio lienee ns. läpilyöntikumi, katsastushenkilö varmastikin haluaa sen olevan ehjä...niin ainakin minun kohdallani oli,
kun edellisessä kuormankuljettimessani oli kumi väsähtänyt. :roll:

Onnea vaan LT:lle ja kuljettajalle yhteiselle taipaleelle!
 
Yritänpäs nyt laittaa niitä lupaamiani kuvia...
 

Liitteet

  • IMG_2186.JPG
    IMG_2186.JPG
    31,6 KB · Katselut: 4 947
  • IMG_2185.JPG
    IMG_2185.JPG
    30,2 KB · Katselut: 5 011
Nuo renkaat menevät siis vaihtoon!! 14 tuumaiset tuntuvat kyllä ihan sirkkelin teriltä ja tuntuu tosiaankin, että kahdeksassa kympissä täytyy käyttää kuulosuojaimia :lol: ! Tuosta viisilovisesta laatikosta olisin kiinnostunut! Ei tarvitsisi huudattaa vanhusta ihan viimeisilleen maantiellä... Loistavia kommentteja ja vihjeitä kaikilta keskusteluun osallistuneilta. Kiitos kaikille ja erityisesti Maasturistille!

Mitä kuviin tulee niin, enpä osannut pienentää kuin kamerassa kun olivat liian suuria. Lopputuloksena siis hieman epätarkkoja kuvia... Kuvakoko tuntuu matkivan rengaskokoa :shock:
 
Painajainen paratiisissa - ehkä...? :oops: Moottorin ja kytkimen välistä tihkuva öljy ei ehkä olekaan öljyä! KÄÄÄKK! Neste valuu jostain ylempää ja on kirkasta ELI todennäköisesti jäähdytysnestettä (paniikki...). Nestettä auto edellisen omistajan mukaan ei ole kuluttanut.. (myyjä vaikuttaa oikeasti rehelliseltä!). Olisiko sekatyömiehellä tai maasturilla veikkauksia mistä vuotoa kannattaisi lähteä paikantamaan? Tulee selkeästi jostain ylempää ja valuttaa yksittäisiä tippoja moottori teräviin ulokkeisiin (kulmiin). Moottoriöljyt ovat mustat tikusta tarkistettuna ja valuva neste on kirkasta. Lohkon halkeamat ovat näilä aika yleisiä, mutta selvää halkeamaa en mistään löytänyt. Mistäköhän kohtaa kannattaisi ensimmäisenä katsella? Lämmötkin laskevat ajon jälkeen nopeasti alle puolen asteikon. Venttiilikopan tiivistehuohottaa reippaasti, mutta käsitykseni mukaan kaikki sieltä tuleva on mustaa (-ko)?

Nimimerkki " selviänköhän pelkällä letkuvuodolla vai onko päiväni pilattu haljenneella lohkolla!"
 
.... Juu ja edelliseen viesriin täsmennys. Tarkoitin tosiaan kannen halkeamista - toivottavasti ei sentään lohko :lol: . Kovasti rupesi pelottamaan tuo kansihommeli, sill
Kuten maasturisti kirjoitti aiemmin, niin valuva aine on tosiaan kirkasta ja tulee moottorin takapäästä...voi itku...
 
Tarkista että jäähdytinnesteen tasomittari toimii (vilkuttelee muistaakseni keltaista kun laittaa virrat päälle.) Jos alkaa ajossa vilkutella, niin kaada heti nestettä lisää. Tarkista ettei vesisäiliön korkkiin tule vaahtoa kun kone on lämmin.
Pelkän kansipahvin vaihto on tykötarpeineen n. 400 eur operaatio kun siinä kannattaa samalla uusia ainakin nokkahihna ja kiristimet. Kannen koneistaminen on luokkaa 400-600. Kokonaan uuden kannen nokkaakseleineen ja venttiileineen saa reilulla tonnilla.
Mulla jää ehkä yli 20 tkm ajettu turbon kansi.
 
... Ja vielä pari juttua: volvo 240/700 sarjoissa on saman tyyppinen moottori, mutta sen apulaitekiinnityksissä on paljon eroja - > swappi ei kannata.

Samoin eroja on turbon ja tavallisen koneen kesken esim. kannen öljykanavissa ja venttiilien koossa. Offipalstalla oli vaapaašti hengittävään varaosamoottori.
 
Maasturisti kyllä tuntee nuo LT:n metkut, mutta näin yleisellä tasolla olen sitä mieltä, että "ei pidä haudata ennen kuin on kuollut".
Maltti on valttia, jos kannentiiviste vuotaa ulos päin (?), tarkkailee nyt aluksi vaan jäähdytysnesteen määrää ja lisää tarvittaessa.
Voihan vuodolle olla jokin ulkopuolinenkin syy esim. letku tms. Toinen mahdollinen neste on kytkinneste, jos tiivisteet vuotaa?
Maasturisti tarjoaa varmaankin vertaistukea ja saa noita koneistuksia tehtyä edullisemminkin, jos tarve tulee... ei hätää!

Kuvista päätellen ostoksesi on loistavassa kunnossa ja kansi on vain yksi osa sitä, kyllä se siitä! :D
 
Lohkon ja kannen välistähän tuo vuoto nyt sitten näyttäisi tulevan... Vaihdoin venttiilikopan tiivisteen uuteen (korkista tehtyyn joka ei kyllä vakuuttanut...!) ja samalla luuppailin vuotoa. Jotenkin näyttäisi että vuoto tulee kannentiivisteestä. Kysymys maasturistille: voiko aparaatilla mielestäsi kuitenkin ajella vai onko tiiviste vaihdettava heti? Vuoto vaikuttaisi vähäiseltä ja kirkkaalta. Painesäiliön korkissakaan ei kuohaa toistaiseksi ole... Tällä hetkellä laitteessa on kirkkaat jäähdytin nesteet ja päättelin, että ne menevät varmastikin harmahtaviksi mikäli nesteet sekoittuvat..? Olenko ajatellut oikein?

ISO KIITOS vinkeistä! ;)
 
Minulla ja monella muullakin oli aikoinaan uudessa Bemarissa vika joka johtui liian pienestä momentista kannen kiristyksessä.
Homma hoitui takuuna, mutta havainto tehtiin Saksassa kun olin vaihdattamassa rengasta merkkiliikkeessä, joten heti sitä
ei työn alle saanut. -Kysyin sillon samaa;" Voiko tällä nyt ajaa." Vastaukseksi sain; "Vaikka maailman ympäri, kun vaan tarkastat
jäähdytysnesteen määrän välillä."
-Eiköhän tuo neuvo päde Wolkkariinkin?!?
 
Kiitos paljon kaikille kannustavista kommenteista! Sekätyömiehen kommentit etenkin ovat luoneet uskoa, että asian kanssa pystyy elämään!

Vanha on vanha ja remppaahan ne aina vaatii! Täytyypä kysyä maasturistilta apua jos vaatii jotain isompaa!

Vielä lopuksi: Onpa mahtavaa kun on tällaiset sivut. Välitöntä vertaistukea ja paljon hyviä ja auttavia vinkkejä. Tähänkin auttoi onneksi aamupäivän synkimpinä hetkinä Avant terapiana lumikinostyö ja reipas heiluminen Stihlin kanssa :lol:

"ketutus on mahtava voimavara, kun sen vain oikein oivaltaa!"
 
Jo vain. Eli tarkista että vesitasohälytys toimii ja ettei öljyt ja vedet sekoa. Niin kauan kun koneessa on vettä ja öljyn seassa ei, voi ajella huoletta. Ja vika ei ole vielä paha kun lämmöt laskevat nopeasti.

Pelkällä kannentiivisteen vaihdolla harvoin selviää, eli henkisesti kannattaa varautua pikku operaatioon. Esikammiodieselin vesikanavat ovat erittäin kapeita ja jos kone sammutetaan suoraan ajosta, alkaa kanavien etenevä halkeaminen/ murtuminen. Kansi on valmis siinä kohtaa kun murtuma tavoittaa venttiililautasen yläosan tai öljykanavan.

Vanhoja kansia voi myös hitsata, mutta siinä ei mielestäni kustannussäästöä tule jos homma pitää koneistamossa teettää, kun vertaa täydelliseen kanteen venttiileineen ja nokka-akseleineen. V2008 hinta oli 1150 eur turbon kannelle hydraulisin venttiilinostimin varustettuna kouvolan moottorikoneistamosta. Hitsaus+ oikaisu olisi ollut tuolloin 600 eur ja vielä olisi pitänyt työstää/uusia loput liikkuvat osat erikseen.

Huomioi että kannen tiivisteen lisäksi pitää uusia mm. kannen pultit, nokkahihna ja kiristäjät. Pääosa tarvikkeista löytyy motonetista. Myös vesipumppu taisi olla uusittavien listoilla samoin kuin suuttimet. Lt:stä ei ole korjaamokäsikirjaa saatavilla, mutta volvo 240/740 kirjassa on koneen räjäyttys- ja ajoituskuvat.

Mutta ei kannata olla huolissaan niin kauan kun lämmöt pysyvät aisoissa. Pidetään sitten erikseen lt jaoston kokoontumisajot jossain vaiheessa.
 
Loistavaa! Onhan tässä päivässä paljon hyvääkin! Asustelen kouvolassa joten tuo koneistamo on ainakin lähellä :lol: . Jossain vaiheessa olis kyllä kiva pitää tosiaan kokoontumisajot. Pääsis näkemään toisten vekottimia ja vaihtamaa tieto-taitoa... Itse olen tosin vasta alkaja, joten olen vahvasti saaja -puolella niin Avant kuin LT asioissakin. Maasturille tiedoksi, että voisin olla kiinnostunut siitä viisilovisesta askista... Äsken juuri LT:tä ulkoiluttaneena, tuntuu pahalta tuo hurja kierrosmäärä maantiellä ajettaessa. Isäukolla oli aikanaan LT28, jossa oli isommat renkaat ja muistini mukaan kyseinen malli ei kyllä ulvonut aivan tuolla pieteetillä noilla nopeuksilla. Edelleen ihmetyttää nuo 14 tuumaiset kiekotkin? :?: . Maavarakin kasvaisi aavistuksen kehäkoon kasvaessa. Mistähän noita vanteita ja renkaita voisi udella - kuulostaa kuitenkin helpommalta hommalta verrattuna askin vaihtoon...
 
5v laatikossa on hiukan eri välityssuhde, esim. 1. Vaihde on lyhempi, en muista tarkkoja suhteita, mutta katon 1991 manuaalista jossain välissä.

Vannesarjoja saa n. 100-200 eur kierros esim. keltaisesta pörssistä tai nettivaraosasta. Jos ostat käytetyt renkaat myös, löytyy niiden valmistusajankohta renkaan kyljestä tyyliin 10/05 = vko/vuosi. Uudet renkaat maksavat n. 700 eur/ kierros ja yli viisi vuotiaan arvo lähestyy nollaa. Vanha rengas otetaan vanteelta n. 5 eur/ kpl ja vanteiden hiekkapuhallus ja maalaus maksaa n. 50-100 eur.

Tyhjä uusi kansi näytti olevan 685 eur.
 
Maasturisti on meikän idoli! Tietoa asiasta tuntuu tosiaankin löytyvän. Toisin kuin meikäläinen - oikea lahopää... Siis onhan mullakin toki viisilovinen aski jo, mutta välityssuhde on niin tiheä, että ykköstä en käytä... pahoittelen harhaan johtamisesta. Olen vain ollut niin ajatuksissani, että olen koko ajan puhunut väärästä vaihdelaatikosta :lol: :shock: . ELI siis renkaiden vaihto taitaa olla edessä. Toisaalta hyvä niin..
 
ykkönen, kakkonen, kolmonen, nelonen, viitonen ja sitten R-acing vaihde sisään! Ja eikun askin vaihtoon! LTstä ei taida tulla kilpuri vaikka kuinka yrittää....
 
Maasturisti sanoi:
...ja vanteiden hiekkapuhallus ja maalaus maksaa n. 50-100 eur.

Presso Center Interenergy LTD Oy Lohjalla teräskuulasinkoaa ja maalaa kaksikomponentti maaleilla vanteita, myös renkaita vanteelta pois ottamatta. Viime kesänä maasturin vararenkaanvanne singottuna, pohjamaalattuna ja pintamaalattuna hopeanväriseksi Inertalla maksoi n.18€ sis.Alv.
Pintakäsittelevät kaikkea mitä sinkokaappiin mahtuu.
 
Loistavaa loistavaa loistavaa! Asun kouvolassa, mutta olen kotoisin lohjalta! Minulla on siis kaikki mitä kunnon LT mies tarvitsee - moottorikoneistamo kouvolassa ja renkaiden tuunaus mesta synnyinseudulla. KIITOS maasturistille! Nyt puuttuu enää isommat suvikumit, jotka sopisivat 14 tuuman vanteisiin. Profiili on tosin nyt jo 70... :oops:. Ehkäpä siis myös isommat vanteet?!

Tänään soittelin autokorjaamolle ja kyselin siitä kannesta. Mies oli aiemminkin pelannut noilla LT:n moottoreilla ja totesi, että "kansi on satavarmasti halki. Se kansihan halkeaa jo ensimmäisessä käynnistyksessä noissa vehkeissä." "jos ei ole nesteet ja öljyt sekaisin niin antaa soittaa. Tyyppivika!" Tavallaan antoi lisäuskoa maasturistin ja sekatyömiehen kannustaviin kommentteihin.
 

Uusimmat keskustelut