Vw tdi | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Sattuneesta syystä hakusessa olisi vw tdi 2.4 6-moottori vm 1988-1995 tai koko auto alustoilla lt40-lt55.

Viisi vuotta olin tälle budjetoinut, mutta lankesi näköjään neljännen kohdalla. Uusin lähdössä koko kannen kaikkine kilkkeineen, nyt lienee aika jättämässä alakerrasta. 240 tkm.
 
Antaa savuttaa vaan, jos ei isompia kilinöitä kuulu...kyllä se vielä vuoden kestää...
 
..juu, mutta olis leima maanantaina ja hiukan epäilen saastetestin läpäisyä.

Minulle uusia koneita näyttää olevan satasilla myytävänä, mutta swapin työmäärä ja vaikeusaste olemattomien tilojen vuoksi on aika iso ja en ole nyt ihan varma motivaation tasosta. Jouset nimittäin kaipaavat seuraavaksi työstöä. Pitänee ottaa uusi viisivuotissuunnitelma....
 
Pari täydellistä korjaussarjaa on hypähtänyt pihalle.


Molemmissa on Neliveto, lukot ja voiman ulosotto vaihdelaatikossa joka pyörittää hydrauliikan tuplapumppuja.


Mitenkähän se sujuisi, jos laittaisi T46 öljyt systeemiin ja (vinssillä) kelluvan työlaitekiinnikkeen nokalle?
''
 

Liitteet

  • VOLKKARIT2.jpg
    VOLKKARIT2.jpg
    48,9 KB · Katselut: 5 675
  • VOLKKARIT.jpg
    VOLKKARIT.jpg
    49,2 KB · Katselut: 5 667
Hienoja!!
Noi olisi raksa-autoiksi ylivoimaisia (ei tosin koskaan pitäisi katsoa tälläisia juttuja kun menee heti sitten Nettiauto-surffailuks :lol: ), vielä kun maalais nuo värillä RAL6018 niin olisi laitteisto sävy sävyyn... ;) :lol:
 
Upeilta näyttää... sininen purkuun ja nämä nelikot ajoon.
Tuplalavan päälle olisi jännä ajaa Avantti. Joudut varmaankin pidentämään ajoramppeja.
 
Alulavainen peli on ollut raksa/piha autona edelliset viisi vuotta ja on melko kovaa kyytiä saanut. Ulkopellit ovat perunasäkin tapaisia, sisusta aivan kaamea ja sähköt sitä sun tätä. Mekaniikka ja kone sen sijaan tuntuu vetreämmältä kuin sisaressaan. Täydellinen varaosapakkaus siis. Akselit, vaihteistot ja moottori jemmaan ja loput roskikseen.

Mulla on vetämässä valmistajalle kaino pyyntö muutosluvalle lt 55 etuakselin kantavuuden suhteen. Nelikossa kun on 50 kg vähemmän kantavuutta etuakselilla (1950 vs 1900 kg) Jos tuon vetävän akselin saisi siihen paripyöräiseen, niin kantavuutta olisi riittävästi. Nyt kun saisi kipillekin hydrauliikan.

Nelikon ja takatuupparin vaihteistot ovat saman mittaiset ja jakolaatikko on vaihteiston perässä ja akseliväli on sama kuin sinisessä, joten kardaanienkin pitäisi käydä. Vahva usko elää että osat menisivät miltei heittämällä :?

Nyt on tullut huristeltua muutama sata km näillä siirtomatkoja ja kiitos kysymästä, ovat muuten mukavia, mutta aavistuksen äänekkäitä. Palarengas antaa vähän värinöitä yli 60 vauhdissa, jotka ovat ajaneet tietävät. Maastossa en ole vielä käynyt kovin syvällä, kun pitää ensin huoltaa moottori, ettei mene rikki lämmitessään, kun on vahva epäilys että näillä jää kiinni aiempaa paljon syvemmälle ja pidemmäksi aikaa.



Ville: mulla on visio sävyistä; runko + alaosa ajovalojen yläreunan pokkauksen tasolle harmaa, siitä räystääseen vihreä ja katto valkoinen tai jos oikein innostuu niin punainen.
 
Siinä ovat kuvissa kuin kaksi marjaa !! Kyllä ovat upeita !! Ja totta puhuakseni aika hurjan näköisiä. Noita ei ihan joka päivä enää tuu vastaan.

Varaosa-autojen hommaaminen on jo vakava merkki orastavasta autoharrastuksesta. Muutoskatsastuksia ja muita omia kombinaatioita suunniteltaessa ollaan jo aika pahasti koukussa. Maalauksien suunnittelu sitten jo todistaakin, "piru" on saanut pikkusormensa.... :lol:

Varaosa-autojen pilkkomisessa puukkosaha on ihan ehdoton työväline. Pidemmillä, noin 20-30cm pitkillä terillä saa kerralla sahattua kynnyskotelot yms kotelopalkit poikki. Ei pidä pahaa meteliä, eikä kipinöitä lentele joka paikkaan niin kuin rälläkällä. Suosittelen.

Maalausteemaan heittäisin oman visioni, miten olis armeijan maastovihreä. Mahdollisesti eri sävyin maastokuvioituna. Peltikattomaali on yllättävän kestävää autonkin pinnassa ja on helppo vetää telalla pintaan. Ei tarvii hieroo pohjia ja ei haittaa vaikka vähän pellit peilailiskin. Sitten vaan puskurit ja muutamat pisteosat viimeisteltynä kiiltävän mustana kruunaamaan kokonaisuuden.
 
Nyt iski kyllä kateus! Oma "tavis" lt45 ei kyllä näytä enää miltään. Tollanen neliveto aiheuttaa aitoa kateutta ja kunnioitusta. Tiedän mistä haaveilla seuraavaksi. :twisted:
 
Nuo isommat renkaat autoissasi näyttää kyllä hyviltä! Nyt iski kärpänen ja olis siis hakusessa omaan LT45 "vanhaan rouvaan" isommat vanteet. En ole ehtinyt mittailemaan pulttijakoa, mutta olisiko maasturistilla suoraan heittää vastausta tuohon kysymykseen? Uudet renkaat ja vanteet kun ratkaisisivat niin mukavasti myös tuon vaihdelaatikon tiheys - ja melutaso-ongelman ohjaamossa. Ei ole varmastikaan aivan helppoa löytää ko. vanteita...

"haaveissa vainko oot mun..."
 
Nikkeli76 sanoi:
Nuo isommat renkaat autoissasi näyttää kyllä hyviltä! Nyt iski kärpänen ja olis siis hakusessa omaan LT45 "vanhaan rouvaan" isommat vanteet. En ole ehtinyt mittailemaan pulttijakoa, mutta olisiko maasturistilla suoraan heittää vastausta tuohon kysymykseen? Uudet renkaat ja vanteet kun ratkaisisivat niin mukavasti myös tuon vaihdelaatikon tiheys - ja melutaso-ongelman ohjaamossa. Ei ole varmastikaan aivan helppoa löytää ko. vanteita...

"haaveissa vainko oot mun..."


Folkkariin saa 16" vanteita kohtuullisen sopivasti, kuten aiemmin taisin jo vastata. Takatuuppariin siis on tarjolla ihan hyvin. 16" saa ainakin 75 profiililla 205 ja 225 renkaita jotka ovat n. 5-10 cm korkeampia kuin 14/195 renkaat. Suunnilleen 125 eur/kpl uutena ovat renkaat, eli ei mahdoton uudistus, jos autoa aikoo muutaman vuoden pitää. Vanteet saa n. 100-150 eur kierros ulkoasusta riippuen.
 
Taas folkkari osoittaa runsasta läheisyydenkaipuuta. Öljyvalo sytyy kun kierrokset Ylittävät 2300 rpm.

Öljyt, suodatin ja molemmat paineanturit vaihdettu, yläpaineanturi speksien mukaan, alipaineanturista ei varmuutta. Luin "netistä" että 91 folkkari arpoo varoituksen paineen ja kierrosten yhteispelillä, mutta missä arvonta tehdään? Ilmeisesti paineanturit maadoittavat alipaineella? (ei sähkökaaviota)

Seuraavaksi öljypumppu ja sitten koko motti?
 
Vois ehkä kannattaa kokeilla ihan mekaanisella mittarilla mitä todelliset paineet oikeesti on. Hommaa jostain hydrauliikkafirmasta suoraan öljynpaineanturiin sopiva 0-5 bar mittari. Kierre taitaa olla jotain 1/8 tuumaa.... NPT-kierre.... Kyll ne siel hyde-liikkees sen tietää. Ota tarvittaessa vielä pätkä letkua mittarin väliin.
 
Timberman sanoi:
Vois ehkä kannattaa kokeilla ihan mekaanisella mittarilla mitä todelliset paineet oikeesti on. Hommaa jostain hydrauliikkafirmasta suoraan öljynpaineanturiin sopiva 0-5 bar mittari. Kierre taitaa olla jotain 1/8 tuumaa.... NPT-kierre.... Kyll ne siel hyde-liikkees sen tietää. Ota tarvittaessa vielä pätkä letkua mittarin väliin.

Juuri näin, vasta tämän jälkeen tutkimaan onko oikeasti vikaa vai onko vain ÖP:n anturissa vika.
 
Juu, tarttis mitata paineet anturista. Sitkeästi vain epäilen sähkövikaa, koska hälytys tulee väärin päin ja mikään ei viittaa nesteiden karkailuun tai sekoittumiseen.

Nyt olen selvittänyt alustavasti systeemin sielunelämän. Alipaine anturi on avautuva, eli katkaisee maayhteyden, kun painetaso on saavutettu. Ylipaineanturi puolestaan on sulkeutuva, eli kytkee piirin maadoituksen painetason ylityksen jälkeen. Ylipaineanturin piiri testataan yli 2200 rpm jälkeen. Summasummarum: Ylipaineanturin johdon katkeaminen johtaa nykyisen kaltaiseen olotilaan. Pitää seurata johtoa.

Edellinen viesti oli hiukan pikaistuksissa tehty, kun Jörgen oli laittanut ylipaineanturin linjalla moottorin kylkeen, asentanut anturin päälle imusarjan, turbon ja pakosarjan ja kallistanut koko paketin moottoripukille, joka siis on montussa ohjaamon alla. Koska tällöin ei vielä päästy täydelliseen pääsynestoon anturin suhteen, asensi Jörgen paketin alle vielä etuakselin ripustuksineen. Anturin irroitus ja asennus otti aikaa kolmisen tuntia, kun sitten lopuksi piti nöyrtyä ja purkaa turbon ilmanotto. Kokonaisuudessaan suoritus vastasi hyvinkin parin tunnin akrobaattista telinevoimistelua ja myös sorminäppäryys kehittyi samalla.
 
Päivitystä tähän. Kävin hakemassa jonkun halpismittarin, jossa eri kierteet kuin lohkon kyljessä. Anturia ei sitten saanut järjellisesti käytettävissä olevien adaptereiden kanssa sopimaan ja vaihdoin taktiikkaa. Laitoin analogisen painemittarin ja letkutin sen koetauluun saakka. Mittari näyttää tyhjäkäynnillä 2,5 kPa ja käyttökierroksilla n. 4 kPa joten eiköhän sitä tällä pelillä jatketa.
 
Vanhemman autokaluston johdotukset ja "älykäs" elektroniikka aiheuttaa turhautumista.
Transitin mittaristo pätkii, ei onneksi vaikuta katsastukseen. Viton kymmenet turhat
vikakoodit, moottorivalon syttyminen ennen katsastuksen pakokaasutestiä ja akun
tyhjentyminen päivässä ovat työlistalla. Mersun merkkihuolto osaa vain levitellä käsiään ja
katsastus kieltäytyy tekemästä pakokaasutestiä. Indikaattorivika tuntuu hankalammalta
löytää ja korjata kuin "oikea" vika.

Oke
 
Mulla aikanaan Vitosta katosi metrinverran johtoa laturin ja akun väliltä= akku aina tyhjä. Mystisen tästä teki se että johdon kuoren kuoret oli tallella. Puolentoista vuoden ja 7000 Veho laskujen jälkeen katosi kyllä koko autokin. :lol:
 
oke sanoi:
Vanhemman autokaluston johdotukset ja "älykäs" elektroniikka aiheuttaa turhautumista.
Transitin mittaristo pätkii, ei onneksi vaikuta katsastukseen. Viton kymmenet turhat
vikakoodit, moottorivalon syttyminen ennen katsastuksen pakokaasutestiä ja akun
tyhjentyminen päivässä ovat työlistalla. Mersun merkkihuolto osaa vain levitellä käsiään ja
katsastus kieltäytyy tekemästä pakokaasutestiä. Indikaattorivika tuntuu hankalammalta
löytää ja korjata kuin "oikea" vika.

Oke


Joskus oman autoiluni alkumetreillä käytetyt poistuivat liikenteestä tyypillisesti ruostumisen johdosta, toki tekniikkakin oli kehnompaa. Ei ollut erikoista että 200 tkm ajettuun autoon oli tehty koneremontti ( tosin onnistuu se vieläkin aka mazda 6/2,3 & vw tsi) . Nykypäivänä romutusikään ehtineet satasen autot ovat ulkoisesti usemmiten siistejä pelejä, ei ole massarajaa ovenkahvan kohdalla tai ruostuneita loksun kaaria peittäviä kromilevikkeitä. Autojen taipaleet päättyvät usein kahteen pääkohtaan: joko mitättömään kolhuun, joka johtaa kallin keulamodulin vaihtoon (hinta vak yhtiölle usein 2-3 keur) tai sähkövikojen tuottamiin korjaamattomiin ongelmiin. Korroosio tai moottorin kuluminen harvoin päättää taipaletta. Tehtaat pitävät huolen asic moduleiden avulla vanhojen kulkimien kierron loppumisesta. Hommaa tehostaa perinteisten romuttamoiden katoaminen markkinoilta.

Jos joskus tehdään liian hyvä hyötyajoneuvo, niin kuin vaikka vw lt, saadaan se pois ammattimarkkinoilta lopettamalla varaosatuki. Vw lt:n kohdalla tämä tapahtui n. 15 v viimeisen valmistuneen mallin jälkeen ja se on kovin lyhyt aika.

Olisi varmaankin mahdollista valmistaa ikuinen kone tai auto, mutta valmistajille se olisi taloudellinen takaisku.
 

Uusimmat keskustelut