XL Kärkikippaava kauha | AvantClub - Keskustelupalsta

Jakali

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.8.2020
6
4
3
Kärkikippaavaa kauhaa tarvitsisi, mutta kun ei osaa päättää 1450mm ja 1800mm välillä. Koneena on 530 ilman lisäpuntteja, mutta ainakin 80kg setin voi tarvittaessa hankkia kun se ei vielä levitä vakiorenkaista konetta. Käyttö olisi pääasiassa klapien siirtelyä, kuivuriin kipatun kuorman nosteleminen korkeampaan kasaan ja kuivien klapien lastaamista autoon ja/tai kärryyn. Autossa on laidat niin korkealla että ei normikauha riitä.
Nyt löytyy 1600mm XL lumikauha ja se ei liian isolta vaikuta joten 1800mm kiinnostaisi mutta mietityttää onko se kuitenkin liian iso kauhan painon takia vaikka tilavuus ei paljoa suurempi olekkaan.
Löytyisikö raadilta käytännön kokemusta XL kärkikippaavista kauhoista etenkin 500 sarjalaisessa?
 
Okella taitaa olla kärkikippaava ja 630 kone.
Ja täällä myös kärjestä kippaava XL-lumikauha on TheKone'en (630) nokalla aina talvisin. Hyvin on saanut lumet ja sohjot ajettua kasaan jos on ollut... Toiminut myös vallan mainiosti risujen ynnä muiden roskien (käsi)keräilykauhana tonttia/työmaata siivotessa. Sillä on saanut pakattua hieman liiankin tiukkaan kuormat - käsin purkamiseen on mennyt tunti jos toinenkin...
Ehdottomasti ollut käyttökelpoinen ja hyvä hankinta - sain suosituksen aikoinaan hankintaan edellä mainitulta.

Nyt kun oikein muistelen niin ajoin sillä taannoin 'pikkumökille' menevän tienkin auki yhtenä alkukeväänä: kilometri matkaa ja puolen metrin + kinokset, verran lunta siirrettävänä koko matkan.
 
530 ja 630 eivät numeroarvoiltaan eroa paljon toisistaan, joten ottaisin leveämmän. Kuinka lastaat klapit kauhaan? Maassa olevasta kasasta se on ainakin minulle ollut vaikeaa. Jos klapit on tehty suoraan kauhaan, on leveämpi kauha vielä tuntunut pieneltä. Tähän auttaisi sitten kokemuksen kertyessä reunojen kohottaminen esim. 50x50 verkolla.

Oke
 
Lattialla tai muulla kovalla ja tasaisella pohjalla olevasta kasasta kuvittelin saavan kauhaan samaan tapaan kuin traktoreilla ja pyöräkuormaajilla näyttää saavan. Viikonloppuna testailin ja ei tuo lumikauha uponnut kasaan oikein ollenkaan, joten ei se kärkikippaavakaan varmaan sen paremmin uppoa. Eli tuo tosiaan on hyvä kysymys miten klapit saa kauhaan...
Pitää alkaa miettiä uudelleen tuota klapien logistiikkaa ja miten tai millä saa kuormattua, kuvittelin että Avantilla ja kärkikippaavalla olis onnistunut helposti.
 
Kauhalla ne muutkin puukauppiaat irtotavaraa nostelee lattialta. Olisiko syyllisenä kauhan sivuseinät, mitkä estävät kauhan uppoamisen kasaan? Tasoituskauhassa olisi matalat sivut https://www.avanttecno.com/fi/tyolaitteet/tasoituskauha
Raivauskauhalla ainakin saa klapit kyytiin https://www.avanttecno.com/fi/tyolaitteet/raivauskauha
Mutta korkealle nosto täytisi ratkaista muuten.
Kahmarityyppinen koura?



Keslan kahmari ja siihen materiaalileuat. Nämä kiinni puutavarakouraan https://www.avanttecno.com/fi/tyolaitteet/puutavarakoura-kaantajalla Kuinkahan korkealle tällä pääsisi?

Nyt täytyisi olla kärkikippaavamonitoimikauha ;)
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Jep, sivuseinät sen uppoamisen estää. Tasoituskauha varmastikin uppoaa paremmin kuin tuo lumikauha.

Tuollainen Farmikon kahmari, mikä kuvassa on, löytyy jo ja on hyvä omassa paikassaan. Ei toimi kuitenkaan joka paikassa, sisälläkin omat haasteet tuon kanssa. Ja ei niitä samoja puita moneen kertaan viitsi eri koneilla siirrellä.

Joo, yksi tuollainen kärkikippaavamonitoimikauha tänne, kiitos :).
 
Minä olen tuolla rehupihdillä noita omia puita hiekalta nostellu,saa melko isoja taakkoja kerralla ylös ja kätevä siitä että roskaa ei tule mukana niin paljon kuin kauhalla..
 
Minä olen tuolla rehupihdillä noita omia puita hiekalta nostellu,saa melko isoja taakkoja kerralla ylös ja kätevä siitä että roskaa ei tule mukana niin paljon kuin kauhalla..
Mietin itsekin tuota vaihtoehtoa, mutta tälleen kaupunkiympäristössä vähän riskilaite noiden piikkiensä vuoksi.
Sattui kohdalle (joku tuntekoon piston sydämessään minun rahojen viemisestä ;) ) kivikauha, jota havittelin tuohon omien klapien keräilyyn. Silloin, kun oli ajankohtaista niin jäi kaupat tekemättä. Nyt se kauha on tuolla pihassa, mutta ne klapit ehdin heitellä käsipelillä säkkeihin.
 
Tuollaiselle kivikauhalle olis kyllä käyttöä, oliskl jollain ylimääräistä myydä?
Kyllä mulla sellainen on 105 cm leveä. En tiedä että onko ylimääräinen mutta ainahan siitä voi luopua! Voin mä sen myös vuokrata jos kaipaat johonkin projektiin sellaista!
 

Uusimmat keskustelut