Ylökatin fiksausta

Kemikatti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.2.2009
5
0
1
Tervehdys kaikille! Olen uusi jäsen ja rekisteröidyin kun sain käsiini halvalla hyvän vanhan punaisen paholaisen eli Ylökatin. Laitteen iästä ei tarkempaa tietoa, 1991-1994. Tyyppikilvessä merkinnät KATTI ja nro:190201 tai I9020I, ei saa selvää, oiskohan 1992 tammikuun tuotantoa. Konetta ja penkkiä ei ollut, mutta laitoin 13hv kiinalaisen vaaka-akselin paikoilleen ja johan se toimii silläki. Hydrauliikan pääsin testaamaan ja pientä vuotoa on pumpun akselin juuressa, ei pahasti. Laitoin väliaikaisen penkin ja lunta puskemaan, mukana tuli kääntyvä aura. Lumiketjut laitoin ensin joka renkaaseen mutta nihkeästi käänty ku liikaa pitoa, joten jätin vain taakse, huomattavasti parempi. Pitäisi alkaa kauhan hitsaukseen ja olisin kiinnostunut minkälaisia mittasuhteita niissä on. Tarkoitus olisi tehdä 110cm sorakauhan kopio suoralla etureunalla, yleiskauhaksi pikkuhommiin ku ei vanhaa viitsi rasittaa ylisuurella lumikauhalla. Eli syvyys ja korkeus kiinnostais tietää. Sitten kiinostaisi tietää käykö 300-sarjan lisälaitteet kiinnikkeiden puolesta suoraan kattiin? Kesäksi kovasti maalausta, rälläköintiä ja hitsausta kun on tainnu katti joskus jäädä isomman alle ja on paikkailtu aika kiireellä vissiin. Myös tapeista suurinosa hitsattu paikoilleen eli kyllä siinä pikkupuuhaa riittää. Yritän liittää kuvan mukaan, uusi penkki on jo tilattu ku naapureitaki nauratti kovasti tuo ilmestys!!
 

Kemikatti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.2.2009
5
0
1
Tässäpä kuva, mukana tuli nurmirenkaat mutta näihin golfin renkaisiin nurinkäännettynä sai ketjut helpommin.
 

Liitteet

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Hiano peli!

Naapurit varmaankin ovat salaa kateudesta vihreitä tai ainakin korvat punottavat.

110 cm kuulostaa sopivalta mitalta. Tilavuuden ei tarvitse olla kovin paljoa 200 litraa suurempi, enempää soraa ei nouse kerralla. Kun kauha on vähintään koneen levyinen saa jäljet tastoitettua samalla reissulla. Mitoista varmaankin osaa parhaiten neuvoa sen edellisen kauhan tekijä, Sepe

Mulla oli joskus tommonen puskulevy ilman jousisysteemeitä ja muutaman kerran löytyi lumen alta muutakin tavaraa + se oli aika hätäinen pikkusylinterin kanssa. Sylinteri sitten lopulta korkkasi, kun jalka oli lipsahtanut riittävän monta kertaa työlaitteen polkimen pohjaan. Laitoin siihen kuristimen, eli semmoisen säädettävän virtauksen rajoitus venttiilin, niin levyn kääntyminen sujui hallitummin.

Ainakin -97 mallin pumppuun sai tiivistesarjan.
 

Nantti

Jäsen
5.9.2008
138
0
16
Jos meinaa tehdä yleis/sorakauhan itse niin kannattaa miettiä myös sitä miten hyvin kauhan etureunan näkee kuskinpukilta. Itselläni on 200:ssa se perussorakauha ja vaikka se on aika pieni siinä on hyvää se että kauhan etureunan näkee. Käsittääkseni ainakin 200:n isommissa kauhoissa etureuna jää piiloon korkeamman takareunan taakse. Tällä on tietysti merkitystä vain tarkkuutta vaativissa hommissa.
 

Kemikatti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.2.2009
5
0
1
Uusi penkki paikaillaan, ajoasento parani huomattavasti tässä on joustoa ja pituus säätöäki jonkun verran. Kauhan teko alkaa varmaan huomenna, mitoiksi alkaa hahmottua 110 lev, ~45 kor, ~45-50 syvyys, takareuna on 5cm kapeampi ni pitäs tyhjentyä paremmin. Teen 3mm levystä ja jäykisteitä soppelisti ni pysyy paketti kevyenä.
 

Liitteet

Kemikatti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.2.2009
5
0
1
Tämmöinen kauhasta sitten tuli, muoto määräyty pitkälti siitä että taittelin sen yhdestä 1m x 2m levystä, 3mm levy 76 euroa eli kauha kustansi alle satkun. Hiontaa ja maalausta vaille valmis, ajattelin mustalla kiiltävällä hammeritellä maalata. Etu reunasta 110cm ja takareunasta 105cm leveä. Huulilevyä ei ihan kuskin pukilta näe mutta äkkiä siihen tottuu missä kärki kulkee... ihan muutamalla portaisiin törmäyksellä.
 

Liitteet

Paalari

Jäsen
27.9.2008
172
0
16
Avantin omissa kauhoissa tuo takaseinän yläosa on tehty latikoista harvalla jaolla, joten siitä näkyy läpi huulilevylle.
Saman asian ajaisi jos leikkaat yläosaan pari reikää, ja hitsaa jonkun tyrnävän verkon reikien tukkeeksi.

Tuossa Ylökatissa näyttää olevan mekaaninen vakaaja, vai olenko tulkinnut oikein kuvia?
 

Kemikatti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.2.2009
5
0
1
Juu, mekaaniseksi vakaajaksi olen minäkin sen tulkannut ja tosiaan ne verkot ajattelin laittaa nurkkiin ainakin.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Juu verkot on reikiä paremmat.

Mulla on yhdessä kauhassa pelkät reijät ja sieltä saattaa joskus roiskahtaa tavaraa kuskia kohden.

Yhdessä kauhassa ei ole kurkistusluukkua ollenkaan (kärkikippaava) ja melko mukavasti sillä saa vauhdin pois kun töksäyttää lumihommissa johonkin kiinteään.
Samoin luukuttomassa on kauhan täyttöäaste arvauksen varassa.
 
19.10.2008
27
0
1
Oisit vuan pitäny tuon isomman penkin jos se vähäkää tuntuu muakavammalle ku tuo pien. Eipähgän selekä mee.. Tai mistä mää ny tierän millä menee ja millä ei :? :)
 
Keskustelun aloittaja Samankaltaiset keskustelut Foorumi Vastaukset Päivä
F Ylökatin lisähydrauliikasta Avant Planet - Veteraanikoneet 4
K Ylökatin vetomoottori Avant Planet - Veteraanikoneet 12

Samankaltaiset keskustelut