Valmiina talveen 2014-2015 | AvantClub - Keskustelupalsta

oke

Jäsen
Keskustelun aloittaja
7.4.2011
636
172
43
Vantaa
Avant 630 odottamassa tulevaa talvea. Varusteluun on tehty hienosäätöä ja
keväällä sitten tietää oliko siitä apua vai haittaa.

1. Lumiketjut taakse. Toivomuksessa on lisää pitoa, kun ajaa kauhan etureunaa
painaen. Epäjatkuvan ketjun haittapuolena on ainakin kovalla pinnalla heilunta ja
tärinä. Etupyörien salmiakkikuvio ei täristä juuri lainkaan. Ruuvattavat nastat
eivät pitäneet ja upposivat vain syvemmälle kumiin. Viputyyppiset ketjulukot
on vaihdettu kierrettäviin ketjulukkohin.

2. "Tähtäin" puomissa. Sen pitäisi estää lumipaakkujen putoaminen tuulilasille
yli kauhan takareunan, kun kuljetetaan tai tehdään korkeita lumikasoja.

3. Poljinlukko. Sen pitäisi toimia jonkinlaisena varkaussuojana, kun kone seisoo.
Kiinteistön valvontakamerasta voi sitten jälkikäteen katsoa, mitä mahdollinen
"lainaaja" siitä tykkäsi.

4. Lasit on puhdistettu Johnson Pledge aerosolilla, joka on tarkoitettu sisällä
kalusteiden kiilloittamiseen. Se on ollut paras aine pienlentokoneiden
muovisten ikkunoiden puhdistamisessa.

5. Hytin saumat on suljettu ilmastointiteipillä, jotta lunta ei pyryttäisi sisälle.
Oven taka- ja alareunasta puuttuu vielä tiivistys.

6. Moottori- ja sisätilalämmitin. Ikkunat on saatava kirkkaiksi ennen ajoa.
Moottorilämmittimen 30 min aikarajasta pitäisi päästä eroon. Vanha asennus.

7. Työvalot. Eteen on vaihdettu LED-valot. Kattomajakka on vaihdettu kahteen
LED-majakkaan edessä ja takana. Vanha asennus. Eteen on lisätty kotelo Action-
kameralle. Katsotaan onko videosta hyötyä varakuskille.

Oke
 

Liitteet

  • Avant_poljinlukko_2014.jpg
    Avant_poljinlukko_2014.jpg
    102,5 KB · Katselut: 3 635
  • Avant_tahtain_2014.jpg
    Avant_tahtain_2014.jpg
    93 KB · Katselut: 3 645
  • Avant_valmis_2014.jpg
    Avant_valmis_2014.jpg
    153,8 KB · Katselut: 3 632
Tämmöinen vesipumpulla ja termostaatilla varustettu letkulämmitin olisi varmasti Avanttiinkin ihanteellinen lämmitysmuoto. Yhteen avensikseen jos asensin, ei moitittavaa...

http://www.nettivaraosa.com/autotarvikkeet-ja-autonlisavarusteet/1724078#yritys=suomentuontitekniikka
 
Letkulämmitin taitaa olla paras ratkaisu. Miksiköhän
tehdas ei käytä sitä? Maksaa mitä maksaa, mutta koneen
käytettävyys paranisi ilman 30 min rajoitusta, kun ei tarvitse
kytätä kelloa vaan voi tehdä jotain järkevämpää sinä aikana.
Aiemmpien tilastojen mukaan lämmityksiä tulee lumihommien
myötä noin 30 kpl/talvi. Siihen sitten vielä muut käynnistykset
päälle. Myös eilen oli sellainen sää, että lasit olivat huurussa.

Joroisten Jari-Pekassa talvidiesel tuli aikaisin myyntiin.
Sain ajettua edellisen tankin niin tyhjäksi, etten uskaltanut
enää ajaa rinteeseen. Pääsin tankkaamaan kanisterista talvilaatua.

Oke
 
Lohkolämmittimen aikararja on poistunut uusista koneista 2013 lähtien. Vanhaankin koneeseen voi vaihtaa uuden vastuselementin, jolloin ei tarvitse lämmitysaikaa rajata.
 
Tähtäin vaikuttaa mielenkiintoiselta. Oliko sulla puomissa tuossa kohtaa reiät valmiina vai porasitko ja vedit kierteet itse ? Toimiihan zuumi vielä.... :mrgreen:

Tähtäimen sijaan olen joskus miettinyt, että puomin päällä pitäisi olla jokin "aura", joka ohjaisi puomia pitkin kauhan yli varisevan soran sivuun. Nyt se valuu puomia pitkin kabiiniin ja suoraan syliin. Eli siis vähän sama ongelma, mutta kesällä soran kanssa.

Poljinlukko on jotain mistä tehdas sais maksaa sulle keksintö- & kehityspalkkion :idea: ja ottaa mitä pikimmiten tuotantoon. Hieno :!: :!:

Pysyykö tuo kabiinin kumimatto hyvin paikallaan ? Mä olen liimannut lattiaan liukuesteteippiä suojaamaan lattian maalipintaa.
 
Poljinlukko irroitetaan kokonaan ja nostetaan pois jaloista.
Aika näyttää mihin se tulee nostettua vai jääkö jalkoihin pyörimään.
Se ei siis ole mikään nopea pikalukko.

Alaosan korkeus on 70 mm eli se menee nahkeasti polkimien alle ja
polkimia ei siksi pysty painamaan.

Yläosa on 50x50x5 kulmarautaa, jossa on 10 mm pyöreät, pitkät tapit,
jotka menevät polkimien aukoista ja alaosan vastareijistä läpi.

Lukon korvakkeet ovat polkimien välissä.

Tämä on se ns. ensimmäinen prototyyppi. Tehty aineista, mitä sattui
olemaan käsillä.

--------------------

"Tähtäin" on kiinnitetty 5 mm ruuveilla puomiin itse tehtyihin kierteisiin.
Teleskooppi oli poratessa ulkona ja ruuvit on tarkasti lyhennetty, etteivät
ne ulotu edes aivan puomin sisäpintaan asti.

Vinoa listaa tuli myös ajateltua, mutta kun silmiin sattui tuo ristikko,
oli se pakko asentaa. Olen katsellut liikaa lentosota-aiheisia elokuvia.

Oke
 
Aika näyttää mihin se tulee nostettua vai jääkö jalkoihin pyörimään.
Se ei siis ole mikään nopea pikalukko.

Alaosan korkeus on 70 mm eli se menee nahkeasti polkimien alle ja
polkimia ei siksi pysty painamaan.

Yläosa on 50x50x5 kulmarautaa, jossa on 10 mm pyöreät, pitkät tapit,
jotka menevät polkimien aukoista ja alaosan vastareijistä läpi.

Lukon korvakkeet ovat polkimien välissä.

Tämä on se ns. ensimmäinen prototyyppi. Tehty aineista, mitä sattui
olemaan käsillä.


ok katsoin vaan että siinä on sarana Mutta idea hyvä
 
Ongelmaan: kauhasta yli variseva lumi tai hiekka.

Jos kauhoja ei ole älyttömän monta erilaista, niin suosittelen kiinnittämään kauhan takalaitaan palan polykarbonaattilevyä. Jos kauhan takalaidassa on jonkinlainen verkkorakenne, niin 3-5 mm paksuisen levyn kiinnittäminen on siihen aika helppo homma. 5 mm PC kestää melkein mitä tahansa.

Itse olen laittanut levyn pariin sorakauhaan siten, että se on lähes kauhan levyinen, mutta ei nouse kauhan takareunan yli. Lumikauhassa levy voi tietysti olla ainakin vähän korkeampi. Koska kauhoissani on mainittu verkko-osa ja, kun levy on suunnilleen Avantin levyinen, niin levy tukkii lähes kaikki verkon reiät, jolloin tavaraa (hiekkaa/soraa) ei putoa Avantin puomin niveliin. Ei ainakaan niin paljon kuin ilman levyä tuli. Säilyvät paikat huomattavasti puhtaampina.
 
alavilla sanoi:
Ongelmaan: kauhasta yli variseva lumi tai hiekka.

...... kauhan takalaitaan palan polykarbonaattilevyä.

Toi on hyvä idea. Mulla 4-toimikauhassa pelkät reiät. Ei edes verkkoa. Viime syksynä onnistuin varistamaan kauhan rei´istä kiven kauhan kippisylinterin männänvarren ja puomin rungon väliin sillä seurauksella, että männänvarteen tuli kauhaa kipatesa kunnon kolhut. Kylmillä öljyillä tiivisteet pitivät, mutta öljyn lämmettyä riittävästi tiivisteet falskasivat. Uusi sylinteri ei ollut halpa. Pleksit reikiin olis tullut PALJON halvemmaksi :( Nyt on pleksit hommattu ja odottaa vaan talven aikana asennusta.
 
oke sanoi:
Tämä on se ns. ensimmäinen prototyyppi. Tehty aineista, mitä sattui
olemaan käsillä.

Vaatimattomuus kaunistaa, mutta turha suotta vähätellä. Toi on hieno oivallus ja upea toteutus. Ehdottomasti jotain, mitä tehtaan tai jonkin muun pitäisi tarjota lisävarusteena. Vielä kun kehität sille telineen tai paikan ajon ajaksi ;)
 
Molempien akselien ketjuista on nyt hieman kokemusta.
Kuulun edelleen hieman löysien ketjujen kannattajiin.

Taka-akselin ketjujen täristystä ei pehmeällä pinnalla juuri
huomaa. Molempien akselien ketjut on lukittu ruuvattavilla
lukoilla, ei vipulukoilla. K-Raudasta löytyi sopivia 5 mm lukkoja.

Kevyttä lumipolannetta on melkein nautinto työstää painattamalla
kauhaa alas, kun takarenkaissa on pitoa. Kone menee muutenkin
paremmin siitä mistä kuski haluaa. Ainoastaan vinolla pinnalla
kauha alkaa ohjaamaan sivuun, kun kärkeä painattaa tarpeeksi.

XL-kauhan takareunaan voisi ajatella tummennettua korotuspleksiä.
Eilistä suojalunta illalla siirrellessä välikasasta loppusijoitukseen,
oli hieman haittaa siitä, kun kauhan korkea lumikasa heijasti
läheltä työvaloja silmiin.

Oke
 
oke sanoi:
Molempien akselien ketjut on lukittu ruuvattavilla
lukoilla, ei vipulukoilla. K-Raudasta löytyi sopivia 5 mm lukkoja.

Hyvä idea. taidan käydä hakemassa noita huomenna vähäsen. ööö, menee 4 per rengas mun ketjuissa. Mutta madaltaa kylkeä huomattavasti ja se vipulukko ei pääse irti.
Ohjelmaa siis tiedossa huomiseksi!

Ai niin. Ja hiekoittimen täyttö. Sillä nyt se on ihan tyhjä.
 
Tuohon lohkolämmitinongelmaan: Ostin joskus Clas Ohlsonilta ns lyhytaika-ajastimen. Nappia painamalla tasan 30 min lämmitystä. Ei turhia ohjelmointeja. Oiva apu huonomuistiselle...

http://www.clasohlson.com/fi/Lyhytaika-ajastin/Pr363294000
 
Enkku sanoi:
Tuohon lohkolämmitinongelmaan: Ostin joskus Clas Ohlsonilta ns lyhytaika-ajastimen. Nappia painamalla tasan 30 min lämmitystä. Ei turhia ohjelmointeja. Oiva apu huonomuistiselle...
http://www.clasohlson.com/fi/Lyhytaika-ajastin/Pr363294000
Saattaa tulla pitkäaika-ajastin ulkokäytössä. Releen kärjet saattaa palaa kiinni. :?
 
Hirveen naarmunen kauha, ilkeekö sitä edes tuommoisella..! :D
Parempi myöhään kuin... 12 vuoteen toinen kerta, kun maalasin kauhan sisältä. Silloinkin 2-komponentti maalilla mutta en muista merkkiä. Huulilevy on uusittu kerran.

Osaisikohan huolto kertoa, voisiko tähän 1800 XL kärkikippaavaan kauhaan vaihtaa uudemman kauhan, jossa ei ole pohjassa näkyviä jäykisteitä?


Oke
 

Liitteet

  • XL_karkikippaava_1800_vm2010.jpg
    XL_karkikippaava_1800_vm2010.jpg
    2,1 Mt · Katselut: 74
Ongelmaan: kauhasta yli variseva lumi tai hiekka.

Jos kauhoja ei ole älyttömän monta erilaista, niin suosittelen kiinnittämään kauhan takalaitaan palan polykarbonaattilevyä. Jos kauhan takalaidassa on jonkinlainen verkkorakenne, niin 3-5 mm paksuisen levyn kiinnittäminen on siihen aika helppo homma. 5 mm PC kestää melkein mitä tahansa.

Itse olen laittanut levyn pariin sorakauhaan siten, että se on lähes kauhan levyinen, mutta ei nouse kauhan takareunan yli. Lumikauhassa levy voi tietysti olla ainakin vähän korkeampi. Koska kauhoissani on mainittu verkko-osa ja, kun levy on suunnilleen Avantin levyinen, niin levy tukkii lähes kaikki verkon reiät, jolloin tavaraa (hiekkaa/soraa) ei putoa Avantin puomin niveliin. Ei ainakaan niin paljon kuin ilman levyä tuli. Säilyvät paikat huomattavasti puhtaampina.
 
Minä olen tehdyt kaikkiin niin nelitoimikauhaan, lumikauhaan ja kärkikippaavaankin kauhaan korotukset etureunaan, murskamatosta tehty korotus, ei tule hiekka, murske eikä lumi yli kovin helposti.
 

Liitteet

  • Nelitoimikauha korotus.jpg
    Nelitoimikauha korotus.jpg
    5,4 Mt · Katselut: 85
Parempi myöhään kuin... 12 vuoteen toinen kerta, kun maalasin kauhan sisältä. Silloinkin 2-komponentti maalilla mutta en muista merkkiä. Huulilevy on uusittu kerran.

Osaisikohan huolto kertoa, voisiko tähän 1800 XL kärkikippaavaan kauhaan vaihtaa uudemman kauhan, jossa ei ole pohjassa näkyviä jäykisteitä?


Oke
En osaa vastata, mutta joko uusi kone tuli??
 

Uusimmat keskustelut