140cm takatielana viritys | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Mulle on jäänyt tuollaien 140cm jääterä yli ja ajattelin viritttää sitä takanostimeen pienehön tielanan/tasoittajan. Miksi ei myös jäärouhin.

Takanostin tulee melko alas joten ajattelin jättää alakiinnikkeen ja terän alareunaväliin noin 10-15cm. Onko jotain hyviä ideoita miten saisi kestävän yksinkertaisen käännön tuolle terälle. Joskus voisi olla hyvää jos terää saisi käännetty(ehkä). Vai kannattaako vain tehdä suoralla tai kinnteellä kulmalla tuo kiinnitys?
Onko ideoita? Terä mulla on ja metallipaja oli suljettu tänään... Joten käännyn teidän puoleen!

Jonkinlainen jousikuormitus olisi hyvä olla, muuten voi iskut käydä takanostolaitteen sylinterien tai kuskin otsan päälle. Tappikääntö on varmaan helpointa toteuttaa, (tyyliin +/- 30 ja 0 astetta) kääntöpöydän mallin voi käydä lunttaamassa vaikka ikh:n takalanaosastolta.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=DFWMGdFUNi4&feature=endscreen

Tuossa on yksinkertainen tappisäätö, mutta myös sivusiirto, se olisi hyvä ominaisuus.

Tuo videon yhdistelmä ei kyllä ollut auraukseen tarkoitettu. Tais lumi viedä konetta, eikä kone lunta.

Mitenkä tollasen jousituksen mahtais saada helpolla? Pitäs olla vähän niin kuin tavallinenkin aura "kellunnalla". Mahtaisiko kuitenkin pärjätä ilman jousia. Jos sen auraamisen hoitaa etupäällä ja takapäässä olis "hätävara-aura". Tuo sivusiirto olis hyvä. Miten kone käyttäytyy jos edessä aura ja takana vielä lana sivummalla, jolla lunta siirtäisi lähemmäs ojaa?

Tässä olisi tälläinen vähän yksinkertaisempi, mutta hankalampi käyttää
http://www.youtube.com/watch?v=02QNfaSydvI&feature=related

Hauskoja videoita. Tärkeitähän olisi että lana/terä ei jää liian taakse. Luulen että sellainen perus kääntö+/-30 astetta on ihan jees. Ja joku tappi viritys siihen pitää saada.

Jos lanan jättää lähelle konetta, niin tuossa linkittämässäni videossa oleva ratkaisu toimisi.

Siirtää lanan jompaan kumpaan reunaan ja kääntää ympäri. Lyhyt varsi kuitenkin mahdollistaa perus käännönkin

Tienhoitokuntien teiden hoitoon olen kaivannut terää jolla tienreunaan ajautuneen soran saisi lanattua takaisin tielle.
Nyt olen hoitanut homman kauhalla, pätkä kerrallaan ja se on hidasta.

En ole asiaan oiken viitsinyt perehtyä, mutta sivuun siirtyvää mallia terän pitää olla. Kallistuksen saa hoidettua kallistusadapterilla.
Terä pitäisi kääntyä niin että sitä voisi käyttää eteen ja taaksepäin ajaessa.

Jos jollain on valmista ideaa, niin vastaanotan sellaisen mielelläni.

Sekatyömies! Kohta on!
Tulee kääntyvä(mekaaninen) jotta voi käyttää kallistaja hydraulisesti takana. Optiona tulee hydraulimännällä kääntö...

Joudun muutenkin tekemään sellaisen virityksen että saa tuo takaulosotto kahdennettua. Täytyy katsoa miten sen saa toteutettua.

Huom. Tämä projekti siirtyy kyllä varmaan kesäksi kun ei oikein ole aikaa nyt talvella...

Hyvin suunniteltu on puoliksi valmistettu!

Tuo "Tiekarhu" keskustelun loppuosa lienee lähempänä ajatustani.
Jos kehitän pientareenkaapijan se tulee eteen, no saa nähdä tuleeko tehdyksi, ilmankin tulee toimeen. :roll:

Niin tulee mutta kyllä erilaisia leluja pitää olla. Mä ajettelen katsos näin että mitä enemmän härpäkkejä voi keksiä niin sitä enemmän mä voin Avantteja käyttää! Eli leikkiaikaa kasvaa joka työvälineen mukaan :idea:

Nyt olisi piirrustus valmis! Huomenna pitää yrittää saada metallipojat kiinni! Olivat tiistaina livahtaneet kun kävin. Katsotaan mitä ne sanovat! Ehkä pitävät mut ihan kalhelina... :evil:

http://www.youtube.com/watch?v=MXPl6rKJZ5w&feature=related

Siinä hieno "lana" takanostolaitteisiin!
Avant saattaa vaan olla vähän pieni veturiksi... :roll:

Tuo oli hieno! Voi kyllä olla että puhti loppuisi kesken. Mutta tuollainen ja 130cm leveä niin kyllä tiet olisi hienosa kunnossa!

POME-työlaitteet 1.3 POLANNEAURA on aika lähellä mitä tavoitan!

??

Samantyylinen ratkaisu Willeen. Löytyy myös kiinteä takaterä.

http://www.wille.fi/tyolaitteet/hydraulinen_takatera/fi_FI/hydraulinen_takatera/

Pojat soitti että takalana on valmis! Huomenna torstaina pitää noutaa ja rakentaa loppuun. Eli pitää letkutus tehdä vielä! Laitan kuvia!

Mitä jos pyydät käärimään sen pressuun ja laittamaan siihen rusetin. Saat sitten avata vasta aattona Joulupukin luvalla...

Luulen että ei kovin monta pistettä saisi täällä kotona siitä tempauksesta...
Viime vuonna ostin uuden auton itselleni joululahjaksi ja sain kyllä kuulla siitä... Joten ei kannata tehdä samaa virhettä kahdesti...

Re: 140cm takatielana viritys lähes valmis

Lana on noudettu ja letkutettu. Toimii tosi hyvin. Painoa on noin 80 kg. Raapii hyvin....

Pojat olivat maalanneet pohjaväriin mutta halusin kokeilla ennen kun maalaan sitä!

Liitteet

• bild kopia 2.JPG
    bild kopia 2.JPG
    56,4 KB · Katselut: 3 288
  • bild kopia.JPG
    bild kopia.JPG
    66,5 KB · Katselut: 3 238
  • bild.JPG
    bild.JPG
    56,7 KB · Katselut: 3 237
Kuinka paljon mahdollistaa kallistusta lanan rakenteet, vaikka taidatkin ajella tasaisilla paikoilla.

Lanan mitta on 140cm leveä ja työväline kiinnikkeestä taakse on 67 cm. Terä kääntyy 28 astetta kumpaankin suuntaan. Sivusuunnassa ei kallistus on 0 astetta. Ajattelin laittaa siihen optio käyttää tuota kallistusadapteria jotta voi tehdä muotoja.

Tänään tuli käyttökokemusta uudesta "polanneterästä". Auraan yhtä tie pätkää joka on ehkä 5m x 70m. Vedin terällä kertavedolla asfalttiin asti eikä kone edes yskinyt!

Erittäin tehokas siis!

Lana valmisteltu sähköistykseen ja purettu. Toimitettu tänään maalaamoon. Saas nähdä miltä näyttää kun tulee takaisin....

Lanaan tulee nyt niitä äärivaloja mitä Sekatyömies ehdotti!

Tältä näyttää lana/polanneterä nyt maalattuna ja sähköistettynä.
Näytillä 2.3 Ylöjärvellä!

En tajua miksi planeetta kääntää mun kuvat 90 astetta! Lähtiessä oli oikein päin! Lupaan!

Liitteet

• bild.JPG
    bild.JPG
    17,3 KB · Katselut: 4 233
Kilpailussa mukana!? Hyvältä näyttää kyljelläänkin.
Latasin kuvan omalle koneelle ja tuo kääntyi oikein päin. Laitoin takaisi saitille, niin se oli taas väärin :-(

ps. taisin saada lisäaikaa valmistaa oma kilpailulaite