220 ei starttaa | AvantClub - Keskustelupalsta

syncro

Jäsen
Keskustelun aloittaja
20.9.2012
105
1
18
Raahe
220 ihan hengetön!? Kuvittelin ettei ole virtaa mutta uudellakaan akulla avaimesta vääntämällä ei mitään tapahdu. Sulakkeet ovat ehjät ja päävirtakytkinkin toimii - valot palavat. Eli virtaa on...

Onko vika startissa vai virtakytkimessä? Onko kellään kokemusta vastaavasta?
 
Eikö startti pidä pientäkään naksahdusta?

Startti saattaa olla jotenkin jumissa, vasaralla voi hieman koputella startin kylkeen jos "heräisi".

Jokin startin johto irti/löysällä?
 
Virtalukko vikoo täällä, eli avainta pitää painaa syvemmälle kun starttaa, muuten ei startti sano mitään. Ärsyttävä "ominaisuus"...
 
Tilanne on ihan sama kuin olisi päävirta poikki - ei inahdustakaan. Vika tuli lyhyen ajon jälkeen kun seisoi auringonpaisteessa pari päivää. Eli ihan issesseen...

Ei ollut aikaa kauhiasti tutkia kun piti lähteä eteenpäin ja kone jai mökille. Päällisin puolin ei irtonaisia johtoja yms...

Pitää koettaa tuota avainjutskaa ja ensitöiksi soittaa tehtaalle.
 
No hitto, voi että mä oon ollut monen monta kertaa samassa tilanteessa. Tässäpä katsottavaa:

-Tarkista että startin maadoitus on kunnossa
-Tarkista startin kaikki muutkin johdotukset
-Tarkista että siellä startin tienoilla olevassa johtoviidakossa oleva keltainen sulakerasia sisältää ehjän sulakkeen
-Tarkista muutkin sulakkeet
-Tarkista akun jännite
-Tarkista lataussäädin
-Tarkista päävirtakytkin (mulla oli kerran kosketushäröä siinäkin)
-Mysteerisiä kosketushäiriöitä on joskus ollut, joten liittimien heiluttelu yksitellen voi auttaa ongelman löytämisessä
-Tarkista virtalukko!! (ihan unohtui, mulla on sekin joskus prakannut..)
-Contact-cleaner on hyvä apu ainakin diagnosointivaiheessa

Diagnosointi kannattaa aloittaa johtotarkistuksella. Jos kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, lataa akku tai anna autosta virtaa, käynnistyykö? Jos ei mitään tee virta-avustuksella, tarkista ne johdot ja sulakkeet yms.

Ja lopuksi sitten ota koko startti irti ja testaa pyöriikö kun sille antaa pöydällä virtaa.

Ja viimeisenä soita tehtaalle :) Ei sentään..

Mutta missäs päin ongelmayksilö on?

Mullahan oli startin pultti huonona ja kerran irtosi, siinä samassa on maadoitus. Ei inahtanutkaan. Sitten keksin että pultti oli ihan kadonnut, uusi tilalle.. vaan homma jatkui kun meni reijän kierteet, pultti löystyi aika-ajoin ja teki samoja oireita.

Ja lopuksi, näkyykö mistään kipinää kun starttaat?
 
Akku on uusi ja johdotuskin näytti olevan kunnossa. Ei kipinää kun ei inahda mitenkään...

Jouduin jättämään mökille, 200 km matkaa. Viikon päästä mahollista testata nuita, kiitos!
 
syncro sanoi:
Akku on uusi ja johdotuskin näytti olevan kunnossa. Ei kipinää kun ei inahda mitenkään...

Jouduin jättämään mökille, 200 km matkaa. Viikon päästä mahollista testata nuita, kiitos!

Missä päin Suomenniemeä tuo Avantti on? Jos on lähistöllä, niin voisi vaikka käydä vilkaisemassa apuna :)
 
Syncro näyttäisi olevan Raaheessa, eli sieltä kun vetää 200km säteisen ympyrän niin kyllä aika kauaksi meiltä jää!
 
Juu, on se teillepäin eli 200 km Raahesta etelään päin... Paikka on Kauhava (Kortesjärvi) Tuhkasaaren kylä. Noin 15 km Power Parkista.

Notta kaukana on. Ja viikon päästä ollaan vasta sielläpäin paikalla...
 
Joo, liian kaukana meiltäkin :( Mutta hengessä ollaan mukana.

Parasta on, jos pääset paikalle arkipäivänä, jotta voi soitella asiallisiin paikkoihin ja vaikka käydä varaosaa hakemassa.
 
No niin, taas päästiin pienen vihreen viereen ja heti kokeilin tuota STP:n avaimen painamis vinkkiä. Ja kappas vain - toimi. Niin iloisesti pyöritti starttia että lähti ihan oikeesti käymään. Kiitos STP! Ja muutkin kommenteista hätäni hetkellä!

Tehtaalta epäilivät että virtalukko on se syy niinkuin olikin. Uusi tulossa, hintakaan ei ole kuin 22 € + postikulut.

Mutta enpä vielä vaihda. Painan avainta ja "nautin" ominaisuudesta kuten STP!:
 
Mun kokemuksen mukaan varaosat tehtaalla ei ole kovin arvokkaat. Välillä jopa edullisia verrattuna muualta hankittuna.
 

Uusimmat keskustelut