220:n laturi | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Nyt näyttää siltä, ettei 220 lataile akkuaan. Kone jopa sammuu kun akusta loppuu virta. Meno jatkuu kun akun latailee.

Johan nyt sentään. Vaan enpä ymmärrä tuosta mitään. Mistä laturia pitäisi etsiä? Miten tuo lataussysteemi oikein 200-sarjalaisessa toimii?

Kone oli vastikään huollossakin.. voisi olla jokin piuhakin vaan irti.

Saisiko planeetalta taas apua? :D Kiitän etukäteen ;)
 
Vanhoissa latureissa yleisin vika lienee hiilien loppuun kuluminen. -Hiilet on helppo vaihtaa.
Toinen tarkastelun kohde on maadoitus.
Noista voi vianetsinnän aloittaa, toki kannattaa selvittää tuottaako
laturi virtaa, vai onko vika jossain muualla.

-Nyt en kyllä muista onko Kohlerissa varsinaista laturia, vai magnetto? :oops:
 
Kohlerista ei kokemusta, mutta olettaisin, että siinä on vain vauhtipyörässä pari mangneetia ja käämit siellä vauhtipyörän sisällä.

Näissä yleisin vika on, että lataus säädin on rikki, tai jostain johdot löysällä. Lataus säätimen voi testata siten, että moottorin käydessä kokeilee mittarilla tuleeko mangneetosta tulevilta johdoilta vaihtovirtaa, luultavasti tulee ja vika on lataus säätimessä.

Mutta että kone sammuu kun virta akusta loppuu?????, noiden pienmoottorien sytytys toimii CDI boxilla joka ottaa virran suoraan magneetosta, mutta sammumiseen voi vaikuttaa joku mangneettiventtiili, joka ei pysy auki ilman akkuvirtaa ja sammuttaa koneen.

Eli mittaisin lataussäätimen navat, tuleeko ja lähteekö niistä virtaa....
 
Jahas, kiitoksia. Mistäs kohtaa se säädin löytyy ja mistä nuo magneetosta tulevat johdot löytyy?
 
Kohlerin cv20 moottorin service manuaali löytyy täältä http://www.kohlerengines.com/onlinecatalog/pdf/sm_24_690_07.pdf ja sivulta 34 alkaa lataussysteemin kaaviot. Josko jotain apua olisi tuosta.
 
Jees. Nyt alkaa valkenemaan. Säädin löytyi ja sain tuon huoltokirjankin Saulilta. Ihan mainiota. Näköjään säätimen maadoitus on kadonnut huuthittoon.

Tutkitaan..
 
Meillä ollut kolmenlaisia "vikoja" tuossa. Johto irronnut, maadoitusrauta irronnut ja säädin rikki.
 
220 sanoi:
Meillä ollut kolmenlaisia "vikoja" tuossa. Johto irronnut, maadoitusrauta irronnut ja säädin rikki.

Minkä näköinen se maadoitusrauta muuten on? Ja miten se voi lähteä itsekseen? Kun ainakin mulla oli noi säätimen ruuvit hyvinkin tiukalla, joten jos se on ollut reijästään siinä kiinni, niin ei luulisi helpolla irtoavan..
 
Se on L:n muotoinen rauta muistaakseni, ei ole kone kotona nyt. Sehän vain irtoaa itsekseen, tärinästä kai, kyllähän muutkin pultit ainakin meillä löystyy ja tippuu jos ei ajoissa huomaa...
 
220 sanoi:
Se on L:n muotoinen rauta muistaakseni, ei ole kone kotona nyt. Sehän vain irtoaa itsekseen, tärinästä kai, kyllähän muutkin pultit ainakin meillä löystyy ja tippuu jos ei ajoissa huomaa...

No, sitä vain mietin, että jos siinä maadoituspellissä oli reikä, jonka läpi pultti menee, niin aika oudosti saa tapahtua, että lähtee irti..
 

Uusimmat keskustelut