220:n Sulake paloi ja ei lähtenyt käyntiin.. | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Vuokralainen tuossa soitteli, että kone oli yön aikana polttanut sulakkeen (itsekseenköhän...??). Sulakkeen laiton jälkeen kone oli käynnistynyt ja toiminut kotvasen. Sitten olivat pitäneet taukoa ja sen jälkeen kone ei lähtenyt uudelleen käyntiin. Kuulosti puhelimessakin siltä, että akku olisi tyhjentynyt.

No, minusta kuulosti joltakin oikosulkuvammalta. Käskin ottaa akun irti, lataukseen sisälle ja irroittamaan tieliikennevarustuksen oranssin vilkun ja purkamaan ryöstämällä virroittamani takavalon asennuksen (oli muutenkin menossa roskiin).

Parin tunnin akun latauksen jälkeen lähti käyntiin ja vissiin pelailee nyt hyvin, kun on luuri ollut hiljaa.

Mitähän tässä oikein on tapahtunut? Sellaista "oiretta" oli jo vietäessä, että vilkkuvalo ei tahtonut toimia kuin ajoittain, tai en ymmärtänyt sen logiikkaa. Lisäksi kojetauluun oli tehtaalla ilmaantunut ylimääräinen katkaisin siihen oikealle puolelle, valokatkaisimen lähelle. Mitähän siitä pitäisi tapahtua? Ajovalot ja vilkut sun muut toimi hyvin, mutta se huomiovalovilkku toimi ja ei toiminut vietäessä. Voisikohan siinä olla jotakin häikkää?

Mikä olisi voinut johtaa sulakkeen palamiseen? Palanut sulake oli se keltainen siinä oikealla puolella ohjaamossa, polven korkeudella (kertoman mukaan). Olisiko jäänyt jotakin valoa tms päälle vuokralaisella ja se olisi tyhjentänyt akun?

Ja mikä ihmeen vipukytkin on ilmaantunut valojen vipukytkimen lisäksi?

t: nimim. "oonk mää tyhmä vai..?"
 
Noissa vikkuvaloissa on yleistä että ne; toimii - ei toimi - toimii - ei toimi - toimii - ei toimi... :lol:
Mutta sulaketta niidenkään ei kuulu polttaa.
 
Sekatyömies sanoi:
Noissa vikkuvaloissa on yleistä että ne; toimii - ei toimi - toimii - ei toimi - toimii - ei toimi... :lol:
Mutta sulaketta niidenkään ei kuulu polttaa.

:D Joo-o.. :)

No, nyt tuo vissiin toimii, kun ei oo paikallaankaan.. Mutta oliskohan kaiken takana se uusi vipukytkin? Sehän on muistini mukaan samassa paikassa kuin 216:ssa se latauksen merkkivalo. Vaan empä tiiä.

Kone se taitaa toimia, kun luuri on hiljaa vieläkin.
 
Vipukytkimen arvoitus ratkesi. Tehtaalla olivat laittaneet kytkimen sille itse laittamalleni takavalolle.

No, en ole nyt vielä konetta päässyt katsomaan, mutta näyttäisi siltä, että tieliikennevalojen asennuksessa on jokin häikkä. Kone kuulemma sammuu, kun laittaa ajovalot päälle. Hmm. Varsin veikeätä.
 
Tietääkö joku mitä sulakkeita ne sulakkeet on? Mä en ainakaan käsikirjan perusteella keksinyt. Tehtaalta käskivät vaihtaa sen 15 ampeerisen 20 ampeeriseksi. Lisäksi epäilivät, että siellä tosiaan on jotakin häikkää.

Onko ehdotuksia, mitenkä lähden diagnosoimaan probleemaa? Yleismittari ja tarvittaessa vaikka perhana oskilloskooppikin pysyy näpeissä, siis sähkö ei ole vierasta :)

Niin, tehtaalta kertoivat myös, ettei saa käyttää ajovaloja ja työvaloja samaan aikaan, kun ei jaksa poloisen 220:n laturi ladata, jos virtaa menee kaikille valoille.

Steffectivellä ainakin oli se tieliikennevarustus, onko tullut mitään vastaavia kokemuksia?
 
Minulla oli 630 ongelmia jokin aika sitten. On hytillinen kone tieliikenne varustuksella poltti juuri sulakkeen ajovaloilta, tutkittiin ja soittelin Saulille tehtaalle ja vika selvisi, vika oli viiksikatkaisijassa johdotus tehty ilman releitä ja tämän takia poltti sulakkeen. Tehtaalta lähettivät uuden viiksikatkaisijan johtoineen + releineen, eli oli huomattu että ei kestä ilman releitä, viiksikatkaisijan vaihto ja johdot releineen kiinni, vika korjaantui eikä ole sen jälkeen ollut ongelmia.
 
Moi,
olen kyllä ajanut kaikki valot päällä lumihoimmissa ja vielä paneelimajakka! Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Kyllä yleensä jos sulake poksahtaa niin on joku häikkä. Huom, liiallinen kuormitus on myös häikkä ;)
 
Joo-o. Mistähän tätä vaan alkaisi tutkimaan? Onko noilla tieliikennehässäköillä jossain oma sulake?

Vuokralainen oli ottanut sen toisen mustan sulakkeen (vai mikä lie olikaan) pois ja kone oli jatkanut toimintaansa normaalisti.
 
Ilman releitä olivat meillekin tieliikennesarjan rakentaneet, siitähän ongelmia tulee. Ensin vaihdettiin vain viiksikatkaisin, ei kauaa kestänyt, sitten seuraavalla kerralla älysivät lähettää releineen uuden katkaisijan, sen jälkeen ei ongelmia. Pyörivä majakka ei oikein tuossa jaksa pyöriä, välähtävät toimii paremmin, on senverran vaatimatonta tuo lataus... Jos siis kaikki valot samalla toiminnassa.
 
Välähtävä majakka se on tuossa minunkin vehkeessä. Pahus vaan, ettei pääse tätä ongelmaa nyt tutkimaan kun se on siellä vuokralaisella. Ei oo vielä tänään aamusella tullut soittoa, ettei lähde käyntiin. Noh..

Mutta olisikohan tässä nyt käynyt niin, että olisi laitettu ilman releitä??
 
jets sanoi:
Tietääkö joku mitä sulakkeita ne sulakkeet on? Mä en ainakaan käsikirjan perusteella keksinyt. Tehtaalta käskivät vaihtaa sen 15 ampeerisen 20 ampeeriseksi. Lisäksi epäilivät, että siellä tosiaan on jotakin häikkää.

itellä kerran hävis valot ja konesammui oli toinen niistä sulakkeista palanut,on noi työvalot kytketty saman sulakkeen takaa(en tosin koskaan käytä avantin omia valoja)mikä ilmeisesti kuormittiliikaa.
sen sulakkeen takaa menee myös virta kaasuttimelle mikä jotenkin ohjaa ryyppyä tai jotan yms.
se vaikuttaa siihen käyntiin,ei pysy käynnissä kun ryyppyä eestaas veivaamalla :geek:
ite tutustuin asiaan kun se johtosarja kyrvähti(tartti pyöri het kun virrat käänsi päälle)
 
Jahas.

No nyt vuokralainen kertoi seuraavaa kun kyselin tekstarilla: Kun laittaa työvalot tai painaa tööttiä, alkaa temppuilemaan. Ei uskalla sammuttaa, koska ei lähde sen jälkeen aina käyntiin.

Jokin sähköprobleema siinä todellakin nyt on. Johonkin hukkuu virtaa melko hurjasti.
 
Saakohan nuo tieliikennevalot ja viiksen jotenkin pois pelistä kokonaan? Voisin käväistä siellä vuokralaisella ja ottaa ne irti, jotta kone muuten pelaisi. Eihän tämä ole hyväksyttävää näin..
 
Kävin katsomassa konetta ja paljastui, että ainakin startti oli rikki. Ei kun uusi (siis käytetty) Vainikalta ja homma rokkaa taas. Tosin jätin liikennevarustuksen valojen virrat irtaalleen, varmuuden vuoksi.

Ja liikennevarustuksen saa pelistä pois niin, että nappaa sieltä sulakkeille menevistä johdoista sen johon menee kaksi ruskeaa ja sitten sen johon menee punaisia ja olikohan sinisiä piuhoja, ei voi erehtyä.

Nyt tuntui pelaavan. Ja startti rohisi aika mukavasti. Mutta mikä lie hajottanut? Päällisin puolin näytti suhteellisen ehjältä, mutta hammasratas ei näyttänyt nousevan aina ylös heilauttamalla. Liekö siinä vika?

Sähköisesti ottaen en oikein tiennyt mitä pitäisi mitata ja mistä. Ainakaan plussa ja miinus ei olleet oikosulussa.

Kyllä on outoa. Voisiko olla, että vuokralainen olisi hajottanut startin jotenkin? Sellaisen huomasin, että virtalukko pyöri melko helposti paikallaan. Kiristin sen renkaan ja nyt ei pitäisi enää pyörähdellä.
 
Yhdestä ajoleikkurista hajosi startti, kun avainrengas kiilautui jotenkin avaimen ja rungon väliin niin että startti oli päällä ainakin varttin. Voisiko 220:ssä käydä niin?
 
exjko sanoi:
Yhdestä ajoleikkurista hajosi startti, kun avainrengas kiilautui jotenkin avaimen ja rungon väliin niin että startti oli päällä ainakin varttin. Voisiko 220:ssä käydä niin?

Jotakin tämän tapaista mietin itsekin. Veikkaisin, että starttia on rämpätty tai muutoin se on käynyt väärin.
 
Nyt on kone kotona. Sen verran tutkailin, että konehan ei edes käynnisty, jos on liikennevarustuksen valot ja työvalot kytkettynä. Siis ei tarvitse olla edes päällä. Revin nyt työvalojen piuhat kytkimestä irti ja kone pelaa mainiosti tieliikennevalojen kanssa. Nyt saa olla noin, kunnes ratkaisu löytyy, koneella on aika paljon menoa nyt, huomisen sentään voin vielä askarrella, jos tulisi jotain mieleen. Ja toisekseen, luulisi, että tieliikennevalot ovat paremmat työskentelyynkin, kirkkautta ainakin riittää.

Missähän mahtaa olla oikosulku tahi maadoitushäiriö?
 
No nyt ehdin hieman tutkia työvalojen aiheuttamaa probleemaa. Alla kuvat löydöksistä. Ilmeisesti siis lamppu oli hajonnut, kuumentunut, mennyt oikosulkuun, sulattanut valaisimen muovia. Ei ihme että vuokralainen silloin valitti palaneen kärystä. Ja tuohan ei ole koko aikaa ollut oikosulussa, vaan satunnaisesti.

Aika outoa, sanon mä.
 

Liitteet

  • Sulavalo1.jpg
    Sulavalo1.jpg
    92,8 KB · Katselut: 2 102
  • Sulavalo2.jpg
    Sulavalo2.jpg
    66 KB · Katselut: 2 081

Uusimmat keskustelut