Minulla oli 220 vuokralla vähän aikaa muutama vuosi sitten, mutta muita kokemuksia siitä ei ole. Siinä oli taka-akselille laitettu kaikki lisäpainot, eli koneen paino taisi olla noin 720 kg. Käytin sitä kauhalla soran siirtämiseen paikasta toiseen ja siinä hommassa kone oli ihan OK. Kevyenä koneena se ei jättänyt nurmikkoonkaan pahoja jälkiä. Käytössä ei ollut mitään kärryä, mutta 220:llä kärryn lastaaminen voi olla hankalaa. 420 toimii siinä ihan eri lailla.
Asia, joka kiinnitti tässä ketjussa huomioni on, että ei 220 minusta niin kovin ketterä ollut. Se tosin on kapea, mutta ainakin tehtaan esitteiden mukaan 420:llä on kaikkein pienin kääntösäde. 220:n rakenne on erilainen, koska sen takarunko on lähinnä vain taka-akseli. Muissa malleissa takarungossa on moottori ja niiden takarunko on muutenkin massiivisempi. 220:llä moottori ja kuski ovat käännettäessä aika kaukana tyhjän päällä. Mikähän mahtaa olla eri mallien suurin rungon kääntökulma?
3 kesää sitten ostimme vähän käytetyn 520:n, kun olimme ostamassa uutta 420:stä. 520:ssä oli valmiina muutamia lisävarusteita, esim. vakaaja, joka esitteiden mukaan myös lisää nostovoimaa. 420:een ei taida vakaajaa saada. Asennutin siihen lisäksi luistoneston, joka on ihan ehdoton epätasaisella pinnalla. Kauhalla soraa tai maata siirrettäessä 420 pärjää 520:lle yleensä täysin. Suorituskykyero tullee selvimmin vastaan, kun pitää nostaa jotain raskaampaa tai käytetään erillistä jatkopuomia, jonka päässä roikkuu sopivan suuri kuorma. Koneiden nostokykyero ja kaatokuormat ovat aika paljon 520:n hyväksi. 520:een taitaa saada paremmin lisäpainoja, jotka auttavat kaatokuorman kanssa. 520 on raskaampi, mutta sen vakiorenkaat ovat pari tuumaa leveämmät, joten pelkän koneen pintapaine maahan ei silloin taida paljon poiketa 420:stä.
Meillä konetta käytetään myös hyvin mäkisessä maastossa, jolloin koneen kaatumisvaroitin piippaa melko paljon, vaikka koneessa on pari lisäpainoa. Jos 110 cm sorakauhan täyttää äärimmilleen, niin enimmillään siinä on ainesta 200-230 litraa. Soran tiheys on noin 1,6 t/m3 eli kauhallinen painaa 320-350 kg. Kauha painaa noin 70 kg, jolloin ollaan noin 400 kg:n kuormassa. Jos käytössä on 128 cm kauha, niin siihen saa materiaalia 250-270 litraa eli 400-430 kg ja kauha (75 kg) vielä lisää eli lähestytään 500 kg.
520:n kaatokuormaksi ilmoitetaan 800 kg ja murtovoimaksi 1100 kg. Uusilta www-sivuilta löytyy 420:n murtovoima, joka on 550 kg. 420:n esitteestä (2011) löytyi kaatokuorma, joka on 550 kg. 420:n kaatokuormasta on netissä eri arvoja (mm. englanninkielisessä esitteessä "tipping load" on 650 kg??). Jos maasto ei ole tasaista, niin painavien kuormien kanssa kannattaa olla alamäessä tarkkana. Kaatokuormat on ymmärtääkseni ilmoitettu tasaisella vaakasuoralla kovalla alustalla.
Kaikilla malleilla sivukallistus ja korkealle nostettu kuorma ovat vaarallinen yhdistelmä, joka on kokonaan toinen juttu.
PS.
Jos joku ihmettelee noita suuria kauhatilavuuksia, niin olen laittanut kauhojen takareunan verkko-osaan ohuehkon polykarbonaattilevyn, joka suojaa koneen työlaitekiinnitystä ja niveliä, jotta maa-aines ei varise niin pahasti kauhan yli. Kirkkaan levyn läpi näkee hyvin eikä tarvitse varoa niin paljon yli pursuavaa kuormaa.