ryydis

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.4.2009
135
8
18
Lieto
www.netti.fi
Tässä Proficatin/311 omistajana on alkanut tietä aurattaessa puskulevyllä risomaan tuo Profin hidas (3...4 km/h) kulkunopeus. Mullahan ei oo koneessa II -nopeutta, vain toi (löysä) kävelyvauhti.

Mitenkäs 313/313S omistajat kommentois puskulevyn käyttöä lumitöissä II -nopeudella? Voiko sitä käyttää eli riittääkö käytännössä voima ja miten on ohjattavissa? Onko 313 tai 313S menovoimissa paljon käytännön eroa?

En tässä lähtis suinpäin vaihtamaan konetta vain todetakseen ettei pysty tuplanopeutta käyttään puskulevylllä... 320/320S vois tietty kans kommentoida, siinä kait hieman enemmän puhtia ja painopiste eri lailla kuin 313/313S. Koneenvaihdosta tulee sit kans mieleen akselirakenteet, onko 313/313S etuakseleiden kestävyyksissä eroja?

Mä en tuon tien enkä muunkaan takia oikeestaan kaipaa linkkukonetta vaikka ne kulkiskin sen 12 km/h. Näissä mun pienissä ympyröissä toi liukuohjattu on kätevä kun pyörähtää ympäri paikallaan. Tai no, ehkä nois linkkukoneis ois vähä enemmän maavaraa kun mennään kanervikkoon...

Eli kertokaas hieman kokemuksia 313/313S puskulevykäytöistä lumihommissa tuplanopeudella!

Itsellä puolikuntoisella Hondan padalla oleva ja muutenkin vähän tiivistystä kaipaava proficat tuplanopeudella.

Lumikauhana aika iso itsetehty kauha ja jos kauha tyhjänä lähtee tuplanopeudella liikkeelle, niin kyllä se aika hyvin jaksaa mennä kun vauhdin saa päälle. Mihinkään kovin pahaan umpihankeen tuplanopeudella on turha lähteä liikkeelle ainakaan tuolla mun koneella.

Oman kokemuksen perusteella voisin siis arvata että kunnossa olevalla tuplanopeusprofilla menee puskulevyn kanssa ihan tarpeeksi hyvin.

Minun kokemukseni 313S:n tuplanopeudesta on, että se on nimenomaan nopeutta eikä työntövoimaa. Esimerkiksi, jos on kauhan täysi hiekkaa ja kytkee siinä hitaassa vauhdissa tuplanopeuden, niin vekotin pökittää aluksi puolititietoisena muutamia sekuntteja, ennenkuin saa kierroksia menoonsa.
Puskulevy kyllä on mutta yleensä käytän lumitöissä kauhaa. Lunta tulee puhdistettaville alueille niin epätasaisesti, ettei puskulevyä voi käyttää koko alalla, - ei riitä työntövoimaa. Ei tosin ole ketjujakaan - traktori kuvioiset vain - mutta ensisijaisesti työntövoima puuttuu.

320/320S vois tietty kans kommentoida,

Useamman talven lumet tuli aurattua 320S:llä. Monesti mietin miten sen tuplanopeuden sais lukittua päälle, koska auratessa joutui koko ajan vasurilla pitää poljinta pohjassa ja jalka pidempää lumitöitä tehdessä alkoi väsyä siihen. En koskaan aurannut hitaalla nopeudella. Puhti riitti mainiosti 1400 leveällä levyllä puskemaan vaikka märempääkin lunta. Ennemmin pito loppui kuin Kubotasta puhti, vaikka mulla oli ketjut joka pyörässä.

Tämän talven lumia runko-ohjatulla aurausta harjoitelleena en voi kuin kaihoisasti muistella vanhan koneen ketteryyttä ahtaissa paikoissa. Kyllä liukuohjattu on ihan ässä missä tilaa ei ole paljoa. Myös auran ohjava vaikutus oli luikuohjatussa vähäisempää. Se meni minne ohjasi olipa aura miten vinossa ja mihin suuntaan tahansa. Noh, ainakin melkein. Auran melkoisen voimakas ohjaava vaikutus tuli kyllä runko-ohjatussa yllätyksenä. Pidempää siivua auratessa ei sitten enää vanhaa konetta tule ikävöityä. Siinä liukuohjattu ei todellakaan ole parhaimmillaan.

Kiitos vastauksista!

Vähän enemmän odotin palautetta mutta hyvä näinkin. 320/320S jaksais ainakin mennä tuplanopeudella mutta 313S ei välttämättä. Eipä tässä sit aleta vielä koneenvaihtoon, rimpuillaan tuolla yksivaihteisella...

älä hyvä mies vaihda konetta kun on näitä sivuja lukenut niin tuntu mitä uudempi kone sitä enemmän vikoja oma vanha 313s 1999. kone kerran vaidettu mutta muussa tekniikassa mitään vikaa ja tunteja tuhansia takana omat nyt 1v 720h eikä haittaa vaikka töytäisee jotain niin ei ainakaan katteet hajoo 8mm takapuskuri ei paljoo pienistä hievahda ja kääntö säde ihana 0m

kiika sanoi:
älä hyvä mies vaihda konetta kun on näitä sivuja lukenut niin tuntu mitä uudempi kone sitä enemmän vikoja oma vanha 313s 1999. kone kerran vaidettu mutta muussa tekniikassa mitään vikaa ja tunteja tuhansia takana omat nyt 1v 720h eikä haittaa vaikka töytäisee jotain niin ei ainakaan katteet hajoo 8mm takapuskuri ei paljoo pienistä hievahda ja kääntö säde ihana 0m

Tuota, kyllä näiden uusienkin koneiden kanssa jotenkin tulee toimeen, ja on tuossa takapuskurissakin
reilut 200mm paksulti rautaa... :lol:

Taitaa eniten "konevikoja" olla juuri noissa Hondan bensamoottoreissa. Kubotan diisseleistä löytyy aika vähän ainakaan mitään negatiivista tältä foorumilta.

Saa nähdä mitä noiden uudempien koneiden muovikatteet kestää, mutta se on kyllä myönnettävä, että vanhalla 320S:llä saattoi ihan surutta vähän tönäistä jotain puuta tai muuta vastaavaa. Toisaalta, nuo uudet muovikatteet ovat ainakin mut yllättäneet hyvällä istuvuudella ja laadulla. Ovat myös melkoisen lujan tuntuiset.

Timberman sanoi:
Saa nähdä mitä noiden uudempien koneiden muovikatteet kestää, mutta se on kyllä myönnettävä, että vanhalla 320S:llä saattoi ihan surutta vähän tönäistä jotain puuta tai muuta vastaavaa. Toisaalta, nuo uudet muovikatteet ovat ainakin mut yllättäneet hyvällä istuvuudella ja laadulla. Ovat myös melkoisen lujan tuntuiset.

Niin ja onhan näitä peltikuorisia runko-ohjattuja mallejakin tarjolla, joilla voi myös vähän nojailla ilman suurempia "halkeemia" :cool:

Täytyy kyllä sanoa myös, että nuo uusien Avanttien muoviosat tuntuvat kyllä varsin hyviltä ja kestäviltä.

Jos oikein kovasti nojailuttaa, niin kannattaa konetta tilatessa ottaa HD-katteet.
Ne on valmistettu PTE-muovista, joten tuskin saa rikotuksi millään järjellisellä nojailulla. :D

Itse yritän välttää kaikkia kontaktilajeja.

Toivelistalla olis linkku 350 malli jossa olis lukittava keskinivel ja hydrauliikassa venttiilit joilla sais liukuohjauksen päälle :)

Jos tarve on oman kotitalouden pihatyöt, niin kokoluokka 313 (tai 313S) riittää mainiosti. Semmoisissa töissä itsetehden tuntitaksat eivät ole painolastina. Massojen siirto onnistuu mutta on luonnollisesti hitaampaa kuin isommilla.

Puutteet tässä kokoluokassa ovat:
1. nopeus (313S:n nopeuskaan ei päätä huimaa) ja moottorin pieni teho.
Luulisin, että pieni diesel - noin 20 hv - olisi hyvä. Samalla voisi kasvattaa pumppua ja ajomoottoreita. Mitä vähemmän on liikkuvia osin sen vähemmän on huoltoa ja sitä vähemmän voi mennä rikki.
Jäykkä runko on etu - ei ongelma.

2. Laitevalikoima. Mm. nurmikonhoitolaitteita ei ole satavana liukuohjatuille. Mielestäni liukuohjatulla oppii ajamaan nurmikolla jälkiä jättämättä.

AVANT -yhtiön pitäisi kehittää koneitaan myös halvimmissa kokoluokissa kotitalouksien käyttöä ajatellen siitäkin syystä, että karjatilat vähenevät mutta omakotitalot ja toiset asunnot yleistyvät.
Kotitaloudelle ei ole järkevää sitoa pääomia isoihin laitteisiin seisomaan.
Pieni kone, pieni pääoman tarve mutta suuri nostokyky, suuri siirtokyky, kykenevä moniin pihatöihin ja merkittävä vetokyky olisivat tärkeitä ominaisuuksia kotitalouksille.

Argumentti, että kotitalouden työt voi antaa urakoitsijalle ei ole kelvollinen.
Omakotitalon itsetehdyt työt tuottavat paremmin kuin palvelun käyttö. Itsetehden työ on tuottavaa, koska käytetty resurssi on sama kuin yrittäjällä: rajaton työvoimaresurssi, josta ammentaa.
Verottajakin on sen huomannut! Verosäästö toimii juuri itsetehdyissä kotitaloustyössä ja säästömahdollisuus on vain kasvussa - ei suinkaan vähenemässä. Tälläkin palstalla kirjoitetaan monista itsetehdyistä laitteista.

majohi sanoi:
AVANT -yhtiön pitäisi kehittää koneitaan myös halvimmissa kokoluokissa kotitalouksien käyttöä ajatellen siitäkin syystä, että karjatilat vähenevät mutta omakotitalot ja toiset asunnot yleistyvät.

Onhan tuonne tullut koneita hintahaitarin alapäähän: 216, 218, 220, 419, 420. Uskoisin, että ovat aika hyvin ajan hermolla. 200-sarjalaiselle on vieläkin vaikea löytää vastaavaa kilpailijan tuotetta, joka sopisi yhtä hyvin juuri omakoti-/vapaa-ajan käyttöön.

Toinen asia on sitten työlaitteiden hinnoittelu. :(

roadking sanoi:
majohi sanoi:

Onhan tuonne tullut koneita hintahaitarin alapäähän: 216, 218, 220, 419, 420. Uskoisin, että ovat aika hyvin ajan hermolla. 200-sarjalaiselle on vieläkin vaikea löytää vastaavaa kilpailijan tuotetta, joka sopisi yhtä hyvin juuri omakoti-/vapaa-ajan käyttöön.

Toinen asia on sitten työlaitteiden hinnoittelu. :(

Pitää kyllä paikkansa, että kyllä tuolla malliston kevyemmässä päässä vaihtoehtoja löytyy. Tosin noidenkin hinnalla saa jo vaikka uuden auton, mutta niillä ei sitten oikein siirrellä soraa :D

Vähän menee off-topic, mutta: Työlaitteiden hinnat voisivat tietysti aina olla halvemmat, mutta kuten toisaalla poropeukaloisen linkoprojektikin osoittaa, että ei ne itse valmistaenkaan ihan ilmaisia ole. Ja tehtaan ovh hinnoissa on kyllä löytynyt ainakin itselleni joustovaraa jonkin verran ja varsinkin käytettynä säästö on ollut huikea verrattuna aivan uusiin työlaitteisiin. Avantin valmistamat tai alihankkimat, miten vain, ovat mielestäni olleet pääsääntöisesti laadukkaasti tehtyjä ja käsittääkseni kotimaista käsityötä (ainakin osittain), joka ei ole ilmaista. Itse tekien kyllä varmasti joillekin palkoille (jokainenhan määrittelee itselleen riittävän) pääsee, mutta kaikilla ei ole osaamista, aikaa, tiloja, riittävästi pitkäjänteistä mielenkiintoa, jne itse näitä valmistaa. Itselläni olisi tilaa, mutta muista edellämainituista on valitettavasti pulaa. :(

Repa kirjoitti täyttä asiaa!

Moni laite on sen hintainen että ei kannata itse valmistaa, vaikka minulla siihen onkin mahdollisuus.
Jos asiaa lähestyy niin, että ottaa huomioon tarvittavat; kiinteistöt, työkalut,-koneet, palkat, kuljetukset,
raaka-aineet, suunnittelun, verot, varastoinnin, markkinoinnin jne. ymmärtää miksi työlaitevalmistajia ei ole
enempää.
-Jos laitteiden valmistus olisi kultakaivos ja helppoa rahaa, niin kaikkihan me oltaisiin alan yrittäjiä
ja kieriskeltäisiin rahassa.
Ehkä hinnat joskus kirpaisee, mutta joskus on hyvä pysähtyä miettimään...laatu maksaa, mutta
köyhällä ei ole varaa halpaan. ;)

Naapurin vanhanpojankin kannattas laittaa avantti ja pari kuuppaa :)
Maltillisesti on työlaitteiden hinnat laitettu.. Pohjoisessa harrastavana pääsee esmes rahtihintoja kysellessä syviä huokauksia. Käytetyjen markkinoilta kamppeita keräillessä ainoa voittaja tuntuu olevan rahtifirma - jos ja kun ei itse kehtaa reissata. Hintaero tehdasuusiin kapenee kummasti.

Nuo Avantin tehtaan rahdit on varsin maltillisesti hinnoiteltu. Kun jonkun työlaitteen on Avantilta uutena ostanut, ei ole tullut mieleenkään lähteä kampetta paikanpäältä hakemaan paitsi jos ei ole ollut muusta syystä jonkun toisen tahon maksamaa reissua sille suunnalle. Matka Syrjä-Savosta kaikkine kuluineen olisi aina ollut lähes saman hintainen kuin vehkeen rahti...plus hommassa olisi saanut kaupan päälle harrastaa 9 tuntia hauskaa peräkärrinvetoa.

jarine80 sanoi:
vitsi vitsi,ehkä vaan 15 vuotta :mrgreen:

aurattavaa 200mx4m = 800m2 ja 400m2 kääntö/parkkipaikkaa = 1200 m2 aurailtavaa. Reippaalta pojalta menee vähintään 2h/kerta.

parina talvena aurauspäiviä on ollut etelässä n. 30 kpl
30 krt* a'2h *15 vuotta = 900h
Tunnin hinta 3500/900 = 3eur 80 snt

palkkaan kaikki naapureiden työkykyiset ja haluiset nuret miehet tuohon hintaan ;)

-m

Maasturisti sanoi:
jarine80 sanoi:
vitsi vitsi,ehkä vaan 15 vuotta :mrgreen:

aurattavaa 200mx4m = 800m2 ja 400m2 kääntö/parkkipaikkaa = 1200 m2 aurailtavaa. Reippaalta pojalta menee vähintään 2h/kerta.

parina talvena aurauspäiviä on ollut etelässä n. 30 kpl
30 krt* a'2h *15 vuotta = 900h
Tunnin hinta 3500/900 = 3eur 80 snt

palkkaan kaikki naapureiden työkykyiset ja haluiset nuret miehet tuohon hintaan ;)

-m

Jos tuon tekee pk-seudulla niin muutaman asian voi lisätä jos firmalta pitää ostaa (koska siellä ei ole naapurin vanhaapoikaa auraamassa, eli vaikka maanrakennusfirma joka tekee noita sivuduunina):
- ne tulee viikko lumisateiden jälkeen (jos silloinkaan), ja vähintään yhdet oharit viikossa
- kaluston liikuttamismaksu on 250eur per suunta
- tunnit pyöristetään aina ylöspäin, alkaen 60eur+alv

:lol: :lol: :lol:

No rehellisesti niin on ne lisälaitteet kyllä sen verran kalliita omastakin mielestä että tarkasti saa miettiä että onko sellaista "pakko" ja järkeä ostaa.

Ville_remppaaja sanoi:
Jos tuon tekee pk-seudulla niin muutaman asian voi lisätä jos firmalta pitää ostaa (koska siellä ei ole naapurin vanhaapoikaa auraamassa, eli vaikka maanrakennusfirma joka tekee noita sivuduunina):
- ne tulee viikko lumisateiden jälkeen (jos silloinkaan), ja vähintään yhdet oharit viikossa
- kaluston liikuttamismaksu on 250eur per suunta
- tunnit pyöristetään aina ylöspäin, alkaen 60eur+alv

:lol: :lol: :lol:
En oo pk-seudulla mutta ei nää mun omakohtaiset sivustaseuraamiset varmaan oo pelkästään paikallisia lisähuomioita (edellisten lisäksi) firmojen lumenhoitotyyleistä:

- ne hiekottaa kun ei tarvi. Esim. eilen oli -18ast pakkaslumen päälle ajettu hiekoitushiekka. Ja kiristyvä pakkanen.
- jäinen piha hiekoitetaan vasta pyydettäessä.
- lumi aurataan kun sitä on jo sentti.
- välillä raaputetaan pihaa "muuten vaan".
+ noiden kahden viimeisen seurauksena kaivot täynnä erilaisia maa-aineksia keväällä.

Näin ainakin mun työpaikalla. Siellä lienee tuntiliksalla lumityöt :)
Ville_remppaaja sanoi:
No rehellisesti niin on ne lisälaitteet kyllä sen verran kalliita omastakin mielestä että tarkasti saa miettiä että onko sellaista "pakko" ja järkeä ostaa.

Sama täällä. Siksipä (mutta myös harrastamisen takia) olen harrastanut hitsaamista ja lisäksi ollut pitkäaikaista "kyttäämistäkin" käytettyjen lisälaitteiden hankinnassa. Välillä on ihan järkevissäkin hinnoissa käytetyt. Itsellä positiivisia kokemuksia myös tehtaan käytetyistä. Oikeestaan erinomaisenkin positiivisia :D

.

Menee vähän sivuun alkuperäisestä aiheesta mutta noihin työvälineitten hintoihin täytyy senverran ottaa kantaa että mielestäni avantilla hinnat ei kohtuuttomia, olen monia avantin laitteita (haarukat, niittomurskain, ruohonleikkuri ja jyrsin) ostanut muunmerkkisiin koneisiin juuri mielestäni kohtuullisen hinnan takia. Lisäksi on adapteri jolla saan kaikki avantin laitteet kiinni toisiin koneisiin mutta em. laitteet sopii suoraan kun on kätevämpi niin koska koneessa jossa noita useimmiten käytän on hydraulinen pikakiinnitys.

ryydis sanoi:
Itsellä positiivisia kokemuksia myös tehtaan käytetyistä. Oikeestaan erinomaisenkin positiivisia :D

Tämä on juurikin myös minun havaintoni tehtaan kanssa asioidessani :D Toki pari hyvää kauppaa olen tehnyt myös ihan nettikoneen kautta. Mm. omakotirakentajahan voi ostaa itselleen jonkin työlaitteen käytettynä esim. kaivurin, jonka voi myydä kyllä aika pienellä arvonalenemalla edelleen eteenpäin kiinteistön valmistuttua pihoineen (tosin eivät tunnu koskaan valmituvan...), sillä työlaitteet tuntuvat liikkuvan todella hyvin. Toki tuossa on sitten pääomaa kiinni, joka pitää huomioida kokonaisinvestoinnissa myös. Mutta saat tehdä ainakin osan töistä juuri silloin, kun haluat ja sillä työnlaadulla kuin haluat ;)

Mielestäni kotitalouden laitteet eivät ole itsetarkoitus.
Omakotitalon pihatyöt ovat tarpeellinen toiminta ja halvimmalla pääsee, jos ne tekee itse. Silloin saa verosäästön ja yrittäjän palkan siitä suorituksesta itselle. Koska verotus on Suomessa korkea mataliin tulon määriin nähden, Suomessa kannattaa siivota talo sisältä itse, huoltaa auto itse, pestä auto itse, rakentaa itse niin pitkälle kuin osaa ja laskea huolellisesti kuinka paljon kannattaa sijoittaa kotitalouden laitteisiin.

Näitä palveluja toimittavat yrittäjät toimivat tässä samassa ympäristössä kuin kotitaloudet. Verotus pitää palvelujen kysynnän pienenä. Yrittäjien kannattaa ajatella, että ALV on veroa verostakin, - siksi valtio pitää sitä rahakoneenaan.
Kun valtio lopulta ymmärsi verojensa määrän kotitaloudelle ja myönsi kotitalousvähennyksen, meni vain vuosi-kaksi, kun kotitalousvähennys hujahti yrittäjien velottamiin hintoihin. Kotitaloudet jäivät nuolemaan näppejään ja eikun jälleen tartu vasaraan, sahaan, hitsausvekottimeen, moppiin, pesuletkuun, öljykannuun, pukattavaan limilapioon, -linkoon jne ... ja ala säästää veroa ja yrittäjän palkkiota kotitaloudelle.

Minusta Avantit ja lisälaitteet ovat kalliita verrattuna esim käytettyyn traktoriin ja sen tehokkuuteen..