420 puominkelluntaventtiilin ja luistonesto/vapautusventtiil | AvantClub - Keskustelupalsta

pikkukakkosenposti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.7.2012
35
15
8
Vantaa
Tuli sitten hankittua tuollainen 420 avant.
Myyjä ei osannut sanoa että onko laitteessa kyseisiä lisävarusteita koska napit noille toiminnoille löytyi kuitenkin..
Noh soitto ylöjärvelle ja sarjanumerolla varmistus ja eihän siinä ole:
No ajattelin että niiden jälkilaitto liikkeessä tulisi tolkuttoman kalliiksi ja ajattelin että asentaisin itse ne.
Osaako kukaan sanoa onko puominkellunta venttiilin ja vapautusventtiilin/luistoneston itseasennus jälkeenpäin vaikeaa ja jos on mistä voisi saada ohjeita?
Jos olen oikein ymmärtänyt niin puominkelluntaventtiili olisi suhteellisen helppo asentaa ainakin..

kiitokset vastauksista jo näin etukäteen

Re: 420 puominkelluntaventtiilin ja luistonesto/vapautusvent

Onnea uudelle hankinnalle !! :D

Kysyitkö tehtaalta jälkiasennushintoja ja pelkkien osien hintoja ? Kannattaa kysyä, niin tietää paljonko itse asentamalla oikeesti säästää. Erotuksesta vois ehkä myös päätellä kuinka isosta hommasta on kyse. Tehtaan huollosta saa myös tarvittaessa asennusohjeita.

Toinen asia on sitten kuinka tarpeellisia nuo ovat. Kelluntaa tarttee mun käsittääkseni esim. nurmikkoa leikatessa ja ehkä auratessa, mutta onnistuu se auraaminen ilman kelluntaakin. Soraa kauhoessa tai trukkipiikeillä tavaraa kuskatessa sitä ei tartte.

Toi ajonvapautus ja luistonesto onkin sitten mielenkiintoisempi juttu. Jos sulla koneessa ei ole kumpaakaan, niin silloin ilmeisesti molempien puolien etu- ja takapyörien ajomoottorit ovat sarjaan letkutettu. Tällöin jos toisen puolen molemmat pyörät ovat ilmassa, niin silloin kaikki öljy karkaa sen puolen moottoreiden kautta ja koneella jää jumiin. Luistonestoventtiili tasottaa eri puolien öljymääriä. Se pakottaa öljyä suunnilleen yhtä paljon molemmille puolille, jolloin kaikki pyörät vetävät. Olis mielenkiintoista tietää miten iso tai olellinen toi ero on käytännössä. Mulla on hatara muistikuva, että tällä foorumilla jotkut olis asentaneet luistonestoventtiilin 200-sarjan koneeseen itse. Kannattaa etsiä. Mun vanhassa liukuohjatussa 320 koneessa ajomoottorit oli just tollai sarjaan letkutettu, eikä siinä mitään luistonestoventtiiliä ollut. En tiedä voiko sitä tässä asiassa ihan suoraan verrata runko-ohjattavaan, mutta ei sillä kovin herkästi jumiin jäänyt jos vaan pitoa renkaissa riitti.

Ajonvapautus taas kytkee mun käsittääkseni kaikki hydraulimoottorit rinnakkain, eli jokaisesta moottorista on oma öljyn paluuletku tankkiin. Silloin koneesta tulee "ykspyörävetoinen". Ajonvapautus kytkettynä nurtsille ei pitäis tulla yhtä pahoja jälkiä käännellessä ja todella pitävällä alustalla (asvaltti yms.) kääntely rasittaa vähemmin konetta. Tartteeko sitä siis esim. soraa kauhoessa tai lumitöissä, mun mielestä ei.

Eli ehkä kannattaa vähän aikaa ajella ja katsoa kuinka tarpeellisia noi lisävarusteet ovat. Uskoisin, että koneella pärjää ihan hyvin ilman noitakin. Turhia noi ei kuitenkaan ole, mutta tarpeellisuus riippuu paljon käytöstä.

Miten helppoja noiden asennus sitten on ite jälkeenpäin. Jaa-a, aika paha sanoo. Toisille kaikki on helppoo, mutta toisille (mulle??) esim. teeveden keittoa vaativampi kokkaus on jo ylivoimasen vaikeeta :mrgreen:

Re: 420 puominkelluntaventtiilin ja luistonesto/vapautusvent

Hei,

Hieman tarkennuksia edellä olleeseen kirjoitukseen ettei jää turhia epäselvyyksiä.
Toinen asia on sitten kuinka tarpeellisia nuo ovat. Kelluntaa tarttee mun käsittääkseni esim. nurmikkoa leikatessa ja ehkä auratessa, mutta onnistuu se auraaminen ilman kelluntaakin. Soraa kauhoessa tai trukkipiikeillä tavaraa kuskatessa sitä ei tartte.

Puominkellunnasta on hyötyä erityisesti puskulevykäytössä ja tasausritilän kanssa. ruohonleikkurissa itsessään on kelluntamekanismi joten sen kanssa ei puominkellunta funktiota tarvitse.

Ajonvapautusventtiili (sähkökäyttöinen) mahdollistaa linkun kääntelyn paikoillaan niin että ei tule jälkiä nurmeen tai muuhun herkkään alustaan.

Luistonestoventtiili jakaa öljymäärän siten että virtaus kummallekkin puolelle on lähes sama.

Avant ei ole koskaan 1 pyörävetoinen jollei siinä ole vikaa. Ajomoottoreilta tulevat vuotolinjat ovat ainioastaan kotelopaineen poistoon ja suljetun hydraulipiirin öljyn vaihoa varten.

Kaikki lisävarusteet on tarpeellisia, missä määrin jää käyttäjälle.

Uusimmat keskustelut