420 vuotaa hyd öljyä keskeltä | AvantClub - Keskustelupalsta

hdraiders

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.7.2017
1
0
1
Keskeltä on alkanut vuotaa hydrauliikkaöljyä.Soitin huoltoon ja sanottiin, että kääntösylinteri tod. näk. vuotaa. Onko miten vaikeaa korjata se itse??

hdraiders sanoi:
Keskeltä on alkanut vuotaa hydrauliikkaöljyä.Soitin huoltoon ja sanottiin, että kääntösylinteri tod. näk. vuotaa. Onko miten vaikeaa korjata se itse??

Ainakin on helppo paikallistaa jos se on kääntösylinteri!

Tervetuloa turisemaan Planeetalle "hdraiders"
Kyllä sylinterin pystyy itse vaihtamaan tai sen letkutukset, jos vuoto on niissä.
Kannattaa katsoa mistä tiputtelee, siellä on niitä letkuja jonkin verran missä voi olla vikaa.
Noissa kuvissa on yksi mahdollinen paikka. Nyt en kyllä ole täysin varma onko 400 sarjassa ylivuoto liittimiä moottoreilta!?
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=15&t=7087&p=29576&hilit=vuotaa+tankista#p29573

Minulla on 216 vuotanut useaan otteeseen hydrauliikkaöljyä, kun letkut ovat löystyneet junttureista. Saattaa tiputtaa jonkin aikaa ennen kuin alkaa vuotaa kunnolla. Liittimien kiristäminen on auttanut. Liittimet löystyvät, kun alusta ottaa kiinni maahan tai oksiin (minulla Avant enimmäkseen kaivuri- ja metsäkäytössä). Toivottavasti sinulla ei mitään isompaa vikaa.

Itse muutaman hydraulivuodon korjannut 635:ssa ja huomannut että siinä vuoto näkyy aina keskellä konetta vaikka letku olisi mistä rikki. Öljy valuu koneen runkoa pitkin keskiniveltä kohden ja tulee sieltä pohjan reijistä usein ulos. Voihan olla että vuoto on myös kääntösylinterissä tai sillä alueella.

Suosittelen pesemään pohjan hyvin ja sitten ajamaan sillä ja pahvi alle niin näkee tarkan vuotokohdan. Sitten vain purkamaan ja etsimään vikaa. Joskus vuoto on pieni ja vian haku hankalaa.
Laita tänne selvitystä kun vuoto löytyy jos siitä olisi joskus jollekkin toiselle hyötyä.

Mulla tiputti ne takamoottorien paluuputket. Ölyä tippui pitkin pohjalevyä toisinaan mutta kuitenkin häiritsevästi. Vuotavat letkut likasivat lopulta myös vanteet. Paluuletkut oli näppärä vaihtaa keskinivelen vaihdon yhteydessä.

Moi,
Onkohan kellään vinkkejä Avant 420 (vm. 2010) vasemmalle takapyörälle rungon alitse menevän hydrauliletkun vaihtoon? Alkoi vuotamaan keskeltä ja sain vikapaikan aika helposti paikallistettua, mutta aiempaa kokemusta hydrauliletkujen vaihdosta ei ole.
-Seppo-

Kaksi vinkkiä:

Puhtaus ja letkujen oikea mitta.

Räjäytyskuvista/varaosalistasta saa letkujen oikean mitan tai vaihtoehtona on vanhojen letkujen purkaminen ja uusien teettäminen mitoista.
Vaihto on sen verran työläs, että kannattaa uusia samalla se toisenkin puolen paluuletku.

Ensiksi konehuone tyhjäksi ryönästä. Sitten liitinten ympäristön huolellinen pseu vaikkapa Barkelin (jarrupuhdistusaine) ja rätin kanssa. Annetaaan kuivua ja kuiva konehuone puhalletaan vielä paineilmalla hiekanjyvistä. Tarkista vielä että liittimet on puhtaat ennen kuin avaat.

Hommaa tulppia hydeliikkeestä, joilla saat tulpattua moottorit ym. kun olet letkun irroittanut. Joudut irroittamaan ajomoottorit että pääset letkuihin käsiksi.

Sitten vaan poistetaan vanha letku ja laitetaan uusi samaa reittiä.

Uusia letkuja saa mm. Ikh, hi-flex jne liikkeistä. Letkun hinta on jossain 50 ja 150 eur välissä pituudesta ja liittimestä riippuen.