520:een rengaskoon vaihto harkinnassa | AvantClub - Keskustelupalsta

alavilla

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.10.2009
113
1
18
Olen miettinyt vaihtaa 520:n vakiorenkaat (23-tuumaiset) suuremmiksi 26 tuuman renkaiksi. Molemmat olisivat traktorikuvioiset. Syynä olisi, että suurempi rengas tekisi koneesta n. 20 cm leveämmän, jolloin sillä voisi uskaltautua vähän mäkisempään maastoon. Lisäksi kuvittelen, että isompi rengas olisi hellempi alustalle, joka on osin nurmikkoa. Varsinkin syksyllä maan ollessa pehmeää nurmikko kuluu liejuksi hyvin helposti.

Onko kellään kokemuksia rengaskoon suurentamisesta?

Miten se vaikutti koneen vakauteen?
Entä mäennousukyky? Isompi rengas syö moottorin sitkeyttä.

Itse en käytä konetta talvella vaan ainoastaan sulan maan aikana, joten kokemukset kesä/syyskäytössä kiinnostavat erityisesti.

t.
nimimerkki "en viitsisi maksaa lähes tonnia turhasta"
 
Äkkiseltään muuta haittaa ei ole, kuin siitä kapeasta ja matalasta ovesta ei enää mahdu.
Leveimmällä renkailla koneesta tulee aivan toinen kone. Paljon vakaampi ajella ja kantavuutta tulee lisää. Suosittelen.
 
Juu, ei niillä mopon renkailla kone pysy pystyssä tai pääse pois pahoista paikoista.

Leveillä renkailla pääsee lähes samanlaisiin paikkoihin kuin 300 mm teloilla liukuohjatun kanssa. Kone on myös tähän saakka tullut omin voimin em. paikoista takaisin.

Hommaa kunnon gummit niin saat samalla päivitettyä koneen pari pykälää isommaksi. Ja tilaa samalla luistonesto, jos koneessa ei vielä ole.

Terv. Nimim. 26/12-12 jo vuodesta 2007
 
Vaihdoin omaani 26" renkaat ja verrattuna alkup. 23" renkaisiin, työntökyky meni huonommaksi. Joutui säätämään powercontrol venttiiliä. Kulku muuttui kyllä tukevammaksi.
 
Kyllähän kehä muuttuu aika paljon jos halkaisijaa kasvattaa 7.5 cm! Kyllä meno vähän tahmenee mutta vauhti saattaa väähsen nousta. Renkaan leveys (kone levenee) tottakai tuo vakautta siihen lisää.
 
Alentuva työntövoima / mäennousukyky on syy, jonka vuoksi olen asiaa pitempään pohtinut. Jo vuosi sitten Avantin huoltokurssilla kyselin suuremman halkaisijan vaikutusta työntövoimaan ja vastaus oli suunnilleen "vähenee renkaan halkaisijoiden suhteessa" (oikeammin kai säteiden suhteessa, joka on arvoltaan sama). Tuo ei vain ole kovin konkreettinen tapa ymmärtää asiaa, siksi kyselen kokemuksia.

Joudun nimittäin ajamaan kohtalaisen jyrkkiä nousuja (ehkä 15 -20 astetta) ja varsinkin, jos peräkärryssä on pari kauhallista soraa, pitää ajaa Kubota täyskaasulla ja keventää paljon ajopoljinta, jotta kone ei sammu mäkeen. Ei se tosin nouse noita mäkiä täysnopeudella, vaikka ei olisi mitään kuormaakaan. Tarkoitukseni ei ole nousta noita mäkiä täysnopeudella vaan, että koneella pääsisi ne ylös, ja että muissa työntövoimaa tarvittavissa hommissa se ei loppuisi ns. kesken.

Ajomoottorit ovat OM400:t, jotka kai ovat samat kuin 600-sarjan vastaavat, mutta ongelma lieneekin Kubotan pienessä tehossa, koska se ei jaksa pyörittää hydraulipumppua, vaan se uhkaa sammua. Avantissa on luistonestokytkin, joka on todella tarpeen epätasaisella alustalla.


Mikä muuten on powercontrol -venttiili? :shock:
 
Ero oli kyllä huomattava, ainakin omas konees. Siis työntövoimas.

Powercontrol venttiili estää juurikin eteenpäin rasitettaessa kubotaa sammumasta. Venttiili on 420 ja 520 malleissa.
 
Hei

500-sarjassa ei kannata mennä isoihin renkaisiin koska esim 26" kiekoilla työntövoima 400-sarjan moottoreilla jää tasolle n. 750 kp. Tällä työntövoimalla - olettaen että Avant painaa n. 1500 kg ja kuormaa on kuski 80 kg + lastia 300 kg + pikkuisen kitkaa - max. teoreettinen nousukyky on n. 20 astetta - käytännössä aina vähemmän. Rajoittavana tekijänä ei ole dieselin momentti vaan 500-sarjan ajopumpun momentinotto versus ajopiirin öljyn massavirta. Aiheesta on laajempaa keskustelua tällä saitilla muutama vuosi sitten.

t. JJ
 
Palaute, myös muualta ;) saatu, on selvästi sellainen, että halkaisijaltaan isommat renkaat voi unohtaa ja pitäytyä lelutraktori-luokassa (anopin kommentti). 528 olisi kuulemma sellainen, joka isommillakin renkailla toimisi nykyisen käytön kaltaisessa maastossa.

Renkaiden halkaisija tuntuu olevan ongelma eikä niinkään renkaiden leveys. Pienemmällä halkaisijalla mutta leveämmällä renkaalla saisi lisätukevuutta ja koneen aiheuittama pintapaine maahan (kg/cm2) pienenisi. En tiedä, löytyisikö mistään halkaisijaltaan 23 tuumaisia, mutta leveämpiä renkaita ja vanteita, joissa olisi Avantiin sopiva pulttijako. Voisikohan sitä jotenkin kehitellä vakiohalkaisijan kokoiset paripyörät, joiden leveydenlisäys olisi korkeintaan 26-tuumaisten luokkaa (leveys olisi siis enintään 129 cm)...?
 
Varmaan noille 26" renkaiden leveille vanteille voisi etsiä matalaprofiilisemmat renkaat. Onhan maailma erikokoisia renkaita täynnä. Jos joku tietää mistä sellaiset, niin minuakin kiinnostaa... :D
 
Luulenpa että oli rengas melkein mikä tahansa, niin nyt syksyllä sen nurmen pinnan saa rikki ja liejulle jos siinä vähänkään enemmän ajaa saatika tekee töitä. Itse ajelen 320/60-12 T421 renkailla (eli ns. "HD-renkailla"), joiden koko on taulukon mukaan halk 689 mm ja leveys 320 mm. Ja aivan varmasti syysmärkä nurmikko nuljahtaa liejuksi jos sen päällä innostuu töitä tekemään tai 5-6 kertaa saman kohdan päältä kuormien kanssa ajamaan. Matala leveäolakkeinen traktorikuvio ei kuitenkaan ole aivan niin paha kuin "perinteinen" kapeaolakkeinen kuvio.
 
Löysin Trelleborgilta 23x12.5-12 renkaan, joka tosin on nurmikkokuvioinen. En osaa sanoa, sopisiko se Avantin leveämmälle vanteelle, enkä sitä, onko se sopiva muutenkaan Avantin alle. Renkaan malli T539TL. Sivuja:

http://www.trelleborg.com/upload/Wheel%20Systems/Images/brochures/Brochure%202012%20-2013/Brochures%20PDF%20Files/Trelleborg_LAT_UK_ENG.pdf

http://www.trelleborg.com/en/wheelsystems/Products-and-Solutions/Agricultural-Tires/Implement-AMPT-Tires/Tires-for-Light-Services/


On totta, että syksyllä maaperä kostuu ja pehmene, jolloin se jauhautuu helposti rikki. En etsi leveämpää rengasta pelkästään pienemmän pintapaineen takia.
 
Kommenttia on tullut, että 520-koneen rengaskokoa ei kannata suurentaa 26-tuumaiseksi. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että vanhassa peltikuorisessa koneessa ja omt400-ajomoottoreilla toimii ihan hyvin. Sutiminen alkaa ennen kuin voima loppuu, pienemmillä pyörillä luulisi sutimisen alkavan herkemmin kuin isoilla pyörillä, joten isommat ihan hyvät käytössä, kunhan on riittävän isot ajomoottorit. Jos ajomoottorit ovat pienemmät, niin silloin voi voima loppua kesken ja meno hyytyy mäessä helpommin. Tottahan toki vauhti hiljenee jyrkässä mäessä oli renkaat mitkä hyvänsä.
 

Uusimmat keskustelut