520 ei starttaa vm2008 | AvantClub - Keskustelupalsta

Tomp

Jäsen
Keskustelun aloittaja
23.10.2011
61
0
6
Yritin käynnistää avantia, yritti lähteä, mutta tuloksetta. Taisi olla liian kylmä. Lohkolämmitin auttoi viime kerralla. Kolmannen yrityksen jälkeen nousi sähköjen savu konetilasta. Annoin olla ja seuraavana päivänä ei edes inahda. Heti kun kääntää hehkutukseen, virrat katoaa. Öljynpainevalo palaa himmeänä kun laittaa virrat. Valot kyllä normaalilla kirkkaudella. Avantin kyljessä olevat releet kokoeiltu, että toimii (vaihdettu keskenään ja molemmilla syttyy ajovalot)

Akku ladattu, päävirtakytkin ohitettu. Ei apua. Sammutinsolenoidi pelaa, ym raksuttavat releet. Joku johto ilmeisesti ottanut siipeensä? Joskus ennenkin tullut savua kun yrittänyt liian kauan startata.

Osaako joku sanoa mistä päin vikaa etsiä. Nyt siis ei edes yritä lähteä käymään.
 
Onko hydrauliikan ulosoton käyttövipu vapaalla?
Maadoitusjohto ja muut johdot kunnolla kiinni?
Maadoituksen voi testata laittamalla käynnistyskaapelin akun miinuksesta moottorin runkoon.
Hajuja voi tulla starttimoottorin hiilistä ja starttisolenoidin kärjistä.
 
Ei ole hydrauliikka päällä. Akku täynnä ctekillä. Öljyn merkkivalo palaa nyt myös kirkkaana, toki pitää vähän pelata virtojen kanssa avaimen ja päävirtakatksisijan kanssa.

Kun laittaa virrat päälle valot syttyy, rele (joka on lähellä akkua) alkaa rätisemään. Kun kääntää hehkutukseen, kaikki menee pimeäksi.
 
Sulakkeet ehjänä? Jos joku sieltä on palanut (pitäisi melkein olla) niin vikaa voi lähteä siitä etsimään eteenpäin.
Jos ei laite toimi normaalisti niin ei siinä auta ainakaan alkaa johtoja järjestellä uusiksi.
Savun suunnalta ensin katsomaan kaikki johdot että mikä on kärsinyt. Jos ei löydy niin sitten katteita lisää auki ja johtoja tarkastellen.

Ei siinä mitään rikottua saa helposti jos ei ala itse virittelemään vaan silmällä katsoo että mistä savu vapautui.
Eikä vika ole välttämättä juuri savun vapautuskohdalla, mutta laitteet joihin palanut johto sitten on yhteydessä pitää myös tarkistaa.
Tai voihan se savu olla jostain laitteestakin joka on tietysti sitten rikki kun savu vapautui.
Joka tapauksessa jos sähköistä savua on noussut niin sen lähteen kyllä näkee ja haistaa.
 
Akun ja startin vieressä on joku sirisevä rele, n 10 sek pärisee käynnistysyrityksen jälkeen, kun on kääntänyt virrat pois. Vaikuttaa nyt siltä, että virta kulkee heikosti jossakin kohtaa. Koska akun ja öljynpainevalot palaa välillä normaalisti ja välillä todella himmeänä. Olen jopa saanut välillä koneen hehkuttamaan, mutta startatessä kaikki pimenee.

Savun lähdettä ei pystynyt tarkkaan määrittämään.

Sulakkeet silmällä katsoen ehjät. Alan nyt johtoja tutkimaan, vahvasti epäilen jonkun johdon menneen koska virta kulkee välillä ja välillä taas ei.
 
Akun ja startin vieressä on joku sirisevä rele, n 10 sek pärisee käynnistysyrityksen jälkeen, kun on kääntänyt virrat pois. Vaikuttaa nyt siltä, että virta kulkee heikosti jossakin kohtaa. Koska akun ja öljynpainevalot palaa välillä normaalisti ja välillä todella himmeänä. Olen jopa saanut välillä koneen hehkuttamaan, mutta startatessä kaikki pimenee.

Savun lähdettä ei pystynyt tarkkaan määrittämään.

Sulakkeet silmällä katsoen ehjät. Alan nyt johtoja tutkimaan, vahvasti epäilen jonkun johdon menneen koska virta kulkee välillä ja välillä taas ei.
 
Oikean puolen takarenkaan kohdille runkoon tulee maadoitus, ihan moottorin kumityynyn vieressä. Minne menee toinen pää? Sulanut johto löytyi siitä.
 
Tilannepäivitystä:

Startin perään menee sulanut maajohto takerenkaan vierestä, ainakin sieltä löyty pätkä sulanutta johtoa.
 
Tomp sanoi:
Tilannepäivitystä:Startin perään menee sulanut maajohto takerenkaan vierestä, ainakin sieltä löyty pätkä sulanutta johtoa.
Olisiko moottorin maadoitus ollut löysällä ja starttivirta on kulkenut liian ohuen johdon kautta?
Tarkista noi liitokset samalla. Toivotaan että syy selviää, ettei pääse uusimaan.
Tuollaiset hehkuvat johdot saattavat polttaa koko koneen :(
 
Palanut johto on siis ohut johto joka lähtee startilta ja menee runkoon. Uusein palaneen johdon. Kokeilin startata kylmää konetta, sama juttu, ohut johto alkoi sulaamaan. Nyt siis vika tavallaan selvitetty! Eli nyt tuo maadoitus kulkee ilmeisesti tämän ohuen johdon kautta. Startilta lähtee maadoitusjohtoja useampi: yksi paksu päävirtakatkaisijan kautta akulle, taisi olla kolme ohutta johtoa jotka meni jonnekin muihin johtonippuihin, sekä tämä kyseinen palanut johto joka menee runkoon.

Vaikuttaa, että nyt tämä virallinen maajohto koneen ja rungon välillä ei toimi kunnolla, nyt maadoittaa liian ohuen johdon kautta, jonka vuoksi ohut johto palaa.

Missä on virallinen koneen ja rungon maadoitus?
 
Päävirtakatkaisijalta menee maajohto ( - ) suoraan koneen runkoon siihen starttimoottorin viereen pulttiin. Sitä kautta pitäisi maadoittaa startatessa. Samaisesta pultista lähtee maadoitus koneen runkoon. Näin muistelen.
Onkin ihmeellistä miten se kieltää tämän kautta.
 
Onkohan päävirtakatkaisin sittenkin epäkunnossa, maadoittaa vain vähän. Paksuin ja "päämaadoitus" lähtee juuri tuolle päävirtakatkaisijalle. Virrat kyllä pelaa, polttimot pysyy kirkkaana ym. Tällä hetkellä maadoittaa siis tuon ohuen johdon kautta. Nyt hätäkeinona teen uuden maadoituksen moottorin ja rungon väliin (paksulla johdolla)
 
Pitää löysästi jakoavainta tms päävirtakatkaisimen ruuveissa kun starttaa. Ei saisi kipinöidä jos katkaisija on OK.

Toisaalta, eihän se saisi maadottaa mistään muualtakaan. Muutenhan päävirran katkaisusta ei ole hyötyä. Tietysti jos radion tms muistipiiri tarvitsee sähköä, niin se voi olla kytketty suoraan akunnapaan. Mutta se kannattaa ottaa pois tässä testailussa.
 
Toi black out vaivasi taannoin myös.

Syyksi paljastui hapettumat plus-navan liittimessa, jolloin ilmeisesti oli tapahtunut kipinöintiä joka taas oli kaventanut kontaktipintaa entisestään. Vika korjaantui vasta liittimet vaihtamalla. Myös johtojen pinnat näyttivät hapettuneen, pitänee vaihtaa vielä koko kaapelipaketti. Peruskone on 07/2004 sr1 ja tunteja vajaa 2000
 
Tomp sanoi:
Onkohan päävirtakatkaisin sittenkin epäkunnossa, maadoittaa vain vähän. Paksuin ja "päämaadoitus" lähtee juuri tuolle päävirtakatkaisijalle. Virrat kyllä pelaa, polttimot pysyy kirkkaana ym. Tällä hetkellä maadoittaa siis tuon ohuen johdon kautta. Nyt hätäkeinona teen uuden maadoituksen moottorin ja rungon väliin (paksulla johdolla)
Kyllä siellä on nyt vikaa jossain muualla, huolto voisi olla apuna tehtaalta. Voisi lähettää myös mulle kaavion koneen sähköistä. ;)

Edit missä maakunnassa tää potilas on?
 
Nyt toimii normaalisti.

Vika oli päävirtakatkaisijan ja startin välisessä maajohdossa. Helpoiten sen huomasi kun laittoi päävirran päälle, avaimesta virrat päälle ja heilutteli maajohtoa. ---> latauksen ja öljynpainevalon kirkkaus vaihteli. Lisäsin startin ja päävirtakatkaisijan välille vielä maajohdon sekä uusein myös palaneen johdon. Nyt toiminut koko päivän moitteetta. Useita kertoja startannut.

Kuuluuko muuten akun merkkivalo (lataus) palaa aina kun laittaa virrat päälle? Nyt valo ei aina pala käynnistyksen yhteydessä, edellisestä sammutuksesta aikaa vaikka pari minuuttia, niin ei akun valo syty.
 
Eikös se niin mene että päävirtakatkaisin irroittaa vain akun järjestelmästä?
Eli ts. kaikki muut maajohdot saa pitääkin olla kiinni koneen rungossa jne. Mutta akkuun vain katkaisijan kautta.
Tästä edelleen ihmetyttää mikä tuommoisen ohuen runkoon menevän maajohdon tarkoitus on? Ihan ei nuo aiemmat viestit tätä johdotusta selkiytä...

Mutta pääasia että vika löytyi. Maavika on kyllä yleinen, eipä vaan tullut mieleen että maajohto kärähtäisi mutta miksei tietysti noinkin. Sulake suojaa sitä paksua johtoa, miksi tuo ohut joutui virran johtamistehtäviin?
 
Aheikkila sanoi:
Eikös se niin mene että päävirtakatkaisin irroittaa vain akun järjestelmästä?
Eli ts. kaikki muut maajohdot saa pitääkin olla kiinni koneen rungossa jne. Mutta akkuun vain katkaisijan kautta.
Näin on mitä Aheikkila kirjoittaa. Päävirtakatkaisija katkaisee miinusnavalle menevän yhteyden eli järjestelmän maadoituksen akulle.
Akulle menevä maajohto on kiinni toisesta päästä moottorin kyljessä, josta maa on jaettu omilla johdoillaan ainakin koneen runkoon.
Myös eturunkoon on tästä pisteestä oma maajohto, muuten saattaisi kipinöidä väljässä keskinivelessä. :)


Laturin valo käsittääkseni palaa aina virtoja päälle kääntäessä moottorin ollessa sammuksissa.
Oliko johto tärissyt irti kengästään moottorin päässä? Hyvä koneet pelaa taas :D
 
Päävirtakytkin menettää merkityksensä, kun johtoja kytketään sen ohitse.
Ei voi suositella.

Jos jostain syystä pitää kytkeä muu johto suoraan akun miinusnapaan (-),
olisi siihen syytä aina laittaa sulake.

Toinen yleinen maadoitusongelma on moottorin ja rungon välillä.
Taas starttivirta kiertää jotain ohutjohtoista reittiä pitkin. Reitti voi
olla mittarin vaijeri tai mitä tahansa.

Oke
 
Ei tässä olla nyt virityksiä tehty. Akun ja startin välillä on maajohto, matkalla on myös päävirtakatksisija. Nyt tein startin ja päävirtakatkaisijan välille toisenkin johdon. Menee siis startin ja päävirtakatkaisija välillä, eli päävirtakatkaisija erottaa tämän akusta. En löytänyt nyt koneen ja rungon välistä muuta maajohtoa kuin tämän ompelulangan paksuisen maajohdon. Onko siellä vielä joku kunnon maajohtokin olemassa? Eikö päävirtakatkaisija ole pulteilla rungossa kiinni ja toimii myös samalla maadoittajana runkoon?

Muuta en nyt tavallaan ole tehnyt kuin lisännyt startin ja päävirtakatksisijan välisen maajohdon paksuutta.

Selkeytenä vielä, että maajohto ei ole kiinni suoraan akun (-) navassa, vaan päävirtakatkaisija on vielä välissä
 
OK, eli kun päävirtakytkin oli OK niin muutakaan maadoitusta ei tarvittu. JOS kytkin olisi ollut vajaakuntoinen niin sitten se käryävä pieni maajohto olisi pitänyt olla jossain akun ja pääkytkimen välissä. Mutta näin ei ollut ja sulaminen johtui siis startin ja pääkytkimen välisen pääkaapelin ongelmasta. Mutta mistä ihmeestä se pieni kaapeli päätyi startin '-' napaan?? Vai pystyykö starttisolenoidi, hehku tms yksinään käräyttämään sen pikkukaapelin?


Ehkä se kytkentäkaavio olisi hyvä olla tässä ketjussa vastaisen varalle. Näin sanallisesti päättelisin että...

Akun '-' <-- yksi johto --> päävirtakytkin <-- yksi johto --> 'jakorasia' ====> johtoja moneen paikkaan ( siis startin -napa, runko, moottorin runko, kytkinpaneeli tms...
 
exjko sanoi:
Mutta mistä ihmeestä se pieni kaapeli päätyi startin '-' napaan??
Varmaankin tehtaalta :D

Startin kiinnityspulttiin tuli päävirtakytkimeltä (-) johto, samaan pulttiin tuli myös tämä pieni maajohto (joka siis kärähti) rungosta ihan siitä oikean puolen takapyörän vierestä. Lisäksi startin pultissa oli vielä varmaankin kolme ohutta maajohtoa jotka kaikki lähti jonnekin muualle johtonippujen sisällä.
 
eli tämän perusteella (kaaviota odotellessa) oletetaan tässä vaiheessa etta...

* päävirtakatkaisimen asennustapa yhdistää runkoon starttia kohti lähtevän johdon
* 'miinus jakorasia' on starttimoottorin napa
* starttivirran on tarkoitus kulkea paksua kaapelia
* pienen kaapelin on tarkoitus johtaa apulaitteiden maa startin navasta koneen runkoon

(piti vielä kirjoittaa, että minulla on motonetista ostettu päävirtakytkin käsillä ja se on päällisin puolin saman näköinen kuin avantissa. Sen kotelo on muovinen eikä kiinnityskohdat johda sähköä runkoon)
 
En sitä päävirtakatkaisijaa perin pohjin avannut ja tutkinut, mutta ulkoisesti katsoen jäin siihen lopputulokseen, että se toimii maadoittajana runkoon.

Mikäli näin on niin miksi sitten on edes sellainen ompelulanka startin ja rungon väissä? ( taitaa olla jotain 1,5mm2 paksua johtoa)
 
exjko sanoi:
oletetaan tässä vaiheessa etta...
niin sähkön kanssa ei saisi olettaa mitään, vaan tulisi tietää, ainakin verkkovirran kanssa :)
Lukeehan siinä kyllä "tässä vaiheessa" :)
exjko sanoi:
* päävirtakatkaisimen asennustapa yhdistää runkoon starttia kohti lähtevän johdon
Päävirtakatkaisija EI johda oman kuorensa kautta mitään maihin, olisi vaarallinen silloin kun sitä käytetään plusjohdon erottelussa.
Päävirtakatkaisijalla toteutetaan miinusjohdon kytkentä/erottelu. Näin saadaan akku eroteltua turvallisesti irti järjestelmästä.
exjko sanoi:
* 'miinus jakorasia' on starttimoottorin napa
Miinus "jakorasiana" toimii starttimoottorin kiinnityspultti moottorin lohkossa.
Starttimoottorin navoista yhteen tulee plusjohto suoraan akulta.
exjko sanoi:
* pienen kaapelin on tarkoitus johtaa apulaitteiden maa startin navasta koneen runkoon
Korjataan tämäkin... startin kiinnityspultin alta koneen runkoon...
 

Uusimmat keskustelut