520 kulku hiipuu | AvantClub - Keskustelupalsta

vantti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
10.9.2009
44
0
6
Mikähän mahtaa olla vikana, kun koneen kulkuvoimat hiipuu? Sorapenkasta ei meinaa saada kauhaa täyteen vaikka meno-poljin on pohjassa; eikä moottori kuitenkaan sammu. Kierroksia kun pistää koneeseen reilusti niin hiukan saa lisää voimia.
Pari muuta havaintoa:
- Peruuttamalla kone tuntuu liikkuvan innokkaammin.
- Peruuttaminen vasempaan tuntuu jotenkin ahdistavan; aivan kuin sisäkurvan pyörät (vasemmalla) pyrkisi sutimaan.
- Vasen etupyörä pyrkii kuopimaan puskiessa.
- Muu hydraulikka toimii normaalisti

Tunteja on mittarissa vajaan 600 ja koneessa on pari vuotta sitten asennettu luistonestoventtiili.
Jonnekin se öljy karkaa muualle kuin ajomoottoreita pyörittämään. Vuotaako se ohi pumpussa, moottoreissa vai ehkä ylipaineventtiilissä? Voisiko luistonestoventtiili olla osallinen ongelmaan?

Ongelma kehittyi oikeastaan yhden päivän aikana (tänään). Kelikään ei ollut varsinaisesti helteinen joten ylilämpö ei pitäisi olla ongelma. Öljynjäähdyttimen puhalllinkin tuntuu toimivan normaalisti, puhaltelee silloin tällöin.
 
Tänään kokeilin "kylmällä" koneella ja tehon/voiman puute on edelleen selkeä. Peruuttamalla tuntuu kulkevan edelleen paremmin.

"Ahditus" kääntäessä taisi johtua (ainakin osittain) liiasta ratin kääntämisestä: alkaa pistää hanttiin, jos kääntää tappiin :oops:
Ahdistus katoaa, jos kytkee ajonvapautuksen eikä koske rattiin.
Oikealle kääntyessä ei ahdista lähes ollenkaan (luistonesto päällä) joten ei luistonestoventtiilikään ole täysin tasapuolinen. Onko tämä ominaisuus vai mahdolisesti vika, jolle voisi tehdä jotain?

Miten mitataan ajopiirin paine? Käyttöohje ei mainitse juuri muuta kuin että se pitäisi mitata, jos voimat hiipuu; pitäisi olla 520:lla 250bar.
Laitetaanko vain johonkin sopivaan kohtaa t-haara ja mittari? Missä olisi sopivin kohta?

Jos oikein tulkitsin hydrauliikkakaaviota niin pumpun molemmissa lähdöissä (ajosuunnasta riippuen) on paineensäätimet eli jos (vain) eteenpäin-ajon säädin on kulahtanut niin sehän voisi selittää sen, että peruutus toimii paremmin.
 
vantti sanoi:
Laitetaanko vain johonkin sopivaan kohtaa t-haara ja mittari? Missä olisi sopivin kohta?
Käsittääkseni siellä (pumpun lohkossa)on mittausta varten pikaliittimet valmiina.
Painerajoja ei voi säätää, vaan ne on kiinteät patruunat.
Jotenkin viittaisi oireet ajomoottorin tiivisteiden pettämseen.
Taitaa olla tehtaalla viisaat vielä lomilla.
 
Saattaa hyvinkin olla vuotoa moottor(e)issa koska kone ei oikein enää pysy mäessä paikoillaan vaan valuu alamäkeen. Takaperin valuu huomattavasti nopeammin. Moottorin kun sammuttaa niin valuminen hidastuu, mutta on kyllä nopeampaa kuin aikaisemmin (uutena). Testimäen jyrkkyys mulla oli n. 1:10, eli jokseenkin loiva.

Pumpusta en bongannut minkään sortin pikaliittimiä, mutta edessä vakaajasylinterin vieressä on joku "rasia", johon tulee letkut pumpulta (alemmassa kuvassa suodattimen jalasta lähtevä, jossa on välissä säätönuppi), polkimelta ja säiliöltä (paluu?). Lisäksi siinä on (takana) tulpattu liitin. Voisko tämä olla mittapiste?
 

Liitteet

  • 520hydr1.jpg
    520hydr1.jpg
    109,7 KB · Katselut: 2 902
  • 520hydr2.jpg
    520hydr2.jpg
    57,7 KB · Katselut: 2 777
vantti sanoi:
mutta edessä vakaajasylinterin vieressä on joku "rasia"
On ajopiirin paineenalennusventtiili, uudemmissa koneissa tätä ei ole enään. Uudemmissa on kuorman tunteva poljintoiminto.
Siinä hatun alla on 1/4" pikaliitin mittaria varten. Painearvoa en tiedä.

Pumpun painepatruunat voi vaihtaa keskenään. Silloin pitäisi myös hunompi ajosuunta vaihtua, jos patruunoissa on vikaa.
 
No, niin, mittasin ajopumpun paineet sekä eteen- että taaksepäin. Mittarin liitin t-haaralla suoraan pumpun lähtöön, tai siis pumpusta lähtevän letkun ekaan liitokseen; pumpun alla olisi ollut turhan ahdasta ;) .

Tulokset on kyllä aikas selkeät: eteenpäin paineet on ihan liian alhaiset mutta taaksepäin jokseenkin normaalit. Kuvissa mittarissa on "tyhjäkäynti paineet", eli moottori käy mutta polkimia ei paineta. Taaksepäin en mitannut maksimikierroksilla, koska mittari nousi tappiin jo edellisellä portaalla.

Pumppu lienee kunnossa, koska paineet kuitenkin nousee ohjearvoon. Taaksepäinkään moottori ei kyllä sammunut kuin tyhjäkäyntikierroksilla vaikka poljin oli pohjassa kaikissa mittauksissa ja vain yksi pyörä (vasen taka) pyrki sutimaan.
 

Liitteet

  • painemittaus_taka.jpg
    painemittaus_taka.jpg
    110,5 KB · Katselut: 2 719
  • painemittaus_etu.jpg
    painemittaus_etu.jpg
    94 KB · Katselut: 2 720
  • ajopumpun_paineet.PNG
    ajopumpun_paineet.PNG
    2,4 KB · Katselut: 2 711
Kuormititko konetta ajamalla jotain muuria vasten mittauksen aikana?
Pumppu on kunnossa, muuten kaikki pyörät jumittaisi samalla lailla :)

Ajomoottorin tiivistevika tekee juurikin tuollaista toiseen suuntaan toimii hyvin ja toiseen sitten lähes nolla tuloksella.

Pääsetkö kurkistamaan ajomoottorin päädystä vaikka peilillä onko siinä HD leima.
Moottoritehdas lyö ko. leiman laittaessaan HD tiivisteet. Sun koneessa on ne jos se on tehty huhtikuun jälkeen.

Maanantaina soitto tehtaalle varmistaa asian. Sauli Viitanen saattaa olla silloin jo töissä.
 
Joo, yritin taloa kaataa :lol: Laitoin muutaman autonrenkaan pehmusteeksi sokkelin ja koneen väliin.
Kuinkahan monesta moottorista tiivisteet olisi lopussa? Jos vain yhdestä niin silloinhan toinen (etu tai taka) saman puolen moottori pitäisi vetää; eikös ne ole sarjassa? Ja jos toiselta puolelta molemmat moottorit on kulahtaneet niin silloinhan luistonesto pitäisi ohjata virtausta "pitävämmälle" puolelle, eikös? Ajonvapautuskytkin ei tunnu vaikuttavan menohaluihin; painemittauksessa se oli mulla kylläkin kokoajan "lukossa".
Koneeni on valmistettu lokakuun alussa vuonna 2008. Täytyypä yrittää kurkistella noita leimoja. Tarkoittaakos se HD "Hevi"-versiota tiivisteitä? Onks tietoo, kuinka hankala/kallis remppa on uusia moottoreiden tiivisteet?
 
Päiväyksen mukaan siellä on jo ne vahvemmat tiivisteet.
Varmistaaksesi asian vaihda vielä painepatruunat keskenään.
Jos mikään ei muutu on vika ajomoottorissa.

Osat moottoreihi ei maksa mitään. Jos työn pystyy tekemään itse ei maksa sekään.
Kaikki moottorit kannattaa käydä samalla läpi, kun hommaan ryhtyy.

Voit soittaa nollaneljäsataa836345
 
No johan on halpaa remonttia :p Harrastuksissahan ei lasketa tuntihintaa :lol:
Kiitos vinkeistä! Minkähän pultin alla ne patruunat lymyilee, ettei tarvitse kaikkia aukoa?
 
Olisko nämä ne patruunat? Vaihdoin ne keskenään eikä havaitavaa vaikutusta. Molempiin oli leimattuna arvo 300; tarkoittaako ehkäpä painerajaa vai jotain muuta. Ohjekirjan mukaan paineraja pitäisi olla 250bar 520:lla ja 300bar 528:lla. :eek:

Tässä on kuva myös yhden moottorin kilvestä. Olisko tuo 06 08 moottorin kasausviikko? Jos on niin ne on kasattu ennen huhtikuuta, eli eikö HD-tiivisteitä?

Kännykkä on muuten kätevä ahtaissa paikoissa: mahtuu usein jopa paikkoihin minne ei silmä yllä. On kätevämpi kuin peili+fikkari :cool:
 

Liitteet

  • patruunat.jpg
    patruunat.jpg
    74,2 KB · Katselut: 7 424
  • moottori.jpg
    moottori.jpg
    113,2 KB · Katselut: 7 422
Nehän löytyi, olin juuri tekemässä ohjekuvaa :)

Paineet on oikein, 300bar 520 mallissa.
vantti sanoi:
Olisko tuo 06 08 moottorin kasausviikko? Jos on niin ne on kasattu ennen huhtikuuta
Tai sitten kuukausi ja vuosi? Tämä täytyy tarkistaa tehtaalta.

Kyllä nyt vahvistuu tunne, että jokin moottoreista hukkaa paineen, mutta tuskin HD tiivisteet olisi rikki??

Lisäys vielä; noiden patruunoiden keskellä on kuusiokolotulpat, joiden tilalle käy 1/4" mittayhde.
 

Liitteet

  • file.php.jpg
    file.php.jpg
    113 KB · Katselut: 7 434
No mites se powercontrol venttiili? Vaikuttaa eteenpäin ajettaessa. Päästää öljyn lävitse jottei moottori sammu kun pusketaan esim.kasaan... Taaksepäin ei tietääkseni ole puuttumassa tekemisiin. Ainakin oma 520 käyttäytyy tuollain. Taaksepäin joko pyörät sutii tai moottori sammuu ja eteenpäin ei vaan mene vaikka kierrokset tapissa eikä myöskään pyörät sudi... Sama venttiili löytyy 420 myös. Asia korostuu vielä jos laittaa isommat renkaat alle :D
 
MRJ sanoi:
No mites se powercontrol venttiili?
Ei ole powercontrollia vielä "Vantin" koneessa. Taisi tulla vasta 2011 malliin.
Sen saa kyllä jälkiasennettua 2008 malleista lähtien.
Isommissa koneissa "controlli" toimii myös taaksepäin ajaessa.
 
Soittelin tänään tehtaalle; kiirettä sielläkin tuntuu olevan.
Sauli veikkasi pumppua; oireilee kuulemma juuri noin. Ehdotti kuitenkin vielä kokeilemaan josko puorät pyörii (helposti) käsivoimin, jolloin ongelma on varmasti moottor(e)issa.
Moottorissa oleva numeroleima on valmistusviikko, eli 0608 on helmikuu 2008. HD-tiivisteet tuli tuotantoon kuulemma vasta 2010.
Täytyypä taas lähteä debuggaamaan, josko ongelma jo selviäsi ;)
 
Nyt alkaa kupletin juoni varmistua: Osa moottoreista/pyöristä tosiaan pyörii käsin melko helposti. Leppis, taisit olla oikeassa!
Testin perusteella oikean takapyörän moottori saattaa olla kunnossa, mutta muut vaikuttaa viallisilta.

Tein vielä ylimääräisen varmistustestin: vaihdoin pumpun lähdöt ristiin ja ongelman oireet eivät muuttuneet, eteenpäin meno oli edelleen selvästi heikompaa. Jos pumppu olisi rikki niin oireen "suunta" olisi kyllä pitänyt vaihtua.

Meinasi muuten mopo, eikun Avantti, karata käsistä: pysäytin koneen ylämäkeen ja sammutin moottorin. Se lähti valumaan taaksepäin melkoista vauhtia ja kuski yritti epätoivoisesti painaa jarrua, jota ei kuitenkaan löytynyt :shock: Onneksi vauhti pysähtyi ennen kuin törmäsin uima-altaaseen ja sitten vasta tajusin, että olisi pitänyt kiskaista käsijarrukahvasta tai startata.

Moottoreiden tiivisteremppa taitaa sitten olla edessä. Täytyy ensiviikolla tilailla tehtaalta varaosia. Tarviikos moottorin avaamiseen mitään erikoisvehkeitä?
 

Liitteet

  • Moottoreiden pyöritystesti.PNG
    Moottoreiden pyöritystesti.PNG
    10,5 KB · Katselut: 7 310
Saat varmaan kokoonpano ohjeet tehtaalta tiivisteiden mukana. Sisällä on jousilevy joka täytyy myös vihtaa samalla.
Purkuu täytyy tehdä huolella ja merkata osat. Kasatessa väärin voi pyörimissuunta vaihtua tai muuten menettää tehojaan.
Momenttiavain ja 23mm hylsy tarvitaan kasaan panossa. Hyvä työpöytä tukevalla ruuvipenkillä on tarpeen ettei osat leviä keskenkaiken.
 
Nyt on remppa tehty ja kulku on taas ennallaan: tallinkin luiskasta pääsee ylös vaikka tyhjäkäynnillä :)
Kahdessa moottorista oli yksi tiivisterenkaat ihan palasina, yhdessä moottorissa tiivisteet ruvella, mutta kokonaiset. Yhden moottorin tiivisteet oli suht. kunnossa; oikea taka, joka oli pyörityskokeessakin paras.
Koko hommaan meni multa aikaa pari iltaa ja viikonloppu, eli yhteensä ehkä kaksi täyttä työpäivää. Tein tosin samalla huollon: öljyjen ja suodattimien vaihdot.
Etupäässä oli tilaa mukavasti irrotella letkut, mutta takana oli hiukan ahtaampaa; hiukan lisää mustekalan geenejä voisi auttaa :D Moottorihan on kiinni vain neljällä pultilla, jotka on helppo irrottaa.
Eniten painimista aiheutti parissa moottorissa muunnosnipat; usko meinasi loppua, kun 800N pulttipyssylläkään ei niitä saanut irti. WD-40 lopulta pelasti pulasta; pari tuntia liottelua auttoi. Nipat pitää irrottaa, koska niiden reikien kautta irrotellaan kannen sisukset.
23mm hylsyä ei tarvittu lainkaan vaan moottorin pulteissa oli 22mm kannat.
Kaiken kaikkiaan ei kovin paha remppa vaikka aikaa hiukan kuluikin; suuri osa ajasta taisi kulua roinan imurointiin, öljyn pyyhkimiseen ja osien pesemiseen. Öljysiä rättejä kertyi täysi sangollinen. ;)
 
vantti sanoi:
23mm hylsyä ei tarvittu lainkaan vaan moottorin pulteissa oli 22mm kannat.
Tuota kokoa ihmettelinkin, mutta koko on ilmoitettu noin huolto-ohjeessa?

Nyt se sitten kestää kovaa ajoa ja käsiä ei tarvitse rasvata vähään aikaan :)
 
Joo, huolto-ojeessa mainitaan tuo 23mm, mutta olisko vaan typo. Eipä siitä nyt kovin suurta tappiota syntynyt, olisko hylsy ollut Motonetissa noin 5€ ;)

Hitsi, oli ihan jo päässyt unohtumaan kuinka hyvät menohalut ehjässä Avantissa on. Tänään hiukan siirtelin maakasoja ja voimaa löytyi taas ihan mukavasti :D Ilmeisesti tiivisteet ovat kuitenkin vuotaneet jo jonkun aikaa, mutta repsahtivat sitten lopullisesti melko nopeasti.

Mitenköhän mahtaa olla moottereideiden akselitiivisteiden kanssa; tänään kun tutkin ilalla vielä mahdollisia vuotoja/löysiä liittimiä niin kaikissa moottoreissa oli kiinnityslaipan alareuna kostea öljystä. Ei voi sanoa vuodoksi, mutta hiukan tuntuu tihkuvan :( Asia kävi kyllä mielessä, kun moottorit oli pöydällä, mutta kun ilmeistä vuotoa ei ollut niin se ajatus ei edennyt sen pidemmälle.
Onko akselitiivisteitä ollut tapana vaihtaa tällaisen moottorirempan yhteydessä? Siellä on varmaan tavallinen "stefa" mutta siinä ei varmaankaan ole takana juurikaan (öljyn)painetta; eiköhän paineet poistu vuotoletkua pitkin säiliöön :?: Meinaan vaan, että jos moottorin tiivisteet tuhoutuu liiasta lämmöstä (ja paineesta) niin kyllähän stefat pitäisi kestää lämpöä; ainakin auton moottoreissa kestävät.
 
Ei stefojen pitäisi noilla metreillä vuotaa. Voisiko öljy tulla muualta? Asennusöljyjä jäänyt pintaan...
Seuraile kuinka liitokset muuten pitää, löystyessään kyllä jättää raitoja maahan.
 
Akselitiivisteet ei juuri koskaan vuoda noissa moottoreissa. Ainoat vuotavat akselitiivisteet on tullut vastaan kun on paalinarua pyörinyt navan ja moottorin väliin niin paljon että on polttanut ja hinkannut tiivisteen pois ulkokautta.
 
Eikö tuo ajomoottoreiden tiivisteiden heikko kunto näy ulospäin mitenkään? Siis eikö ole vuotoa ulospäin ollenkaan?
 
Eikö tuo ajomoottoreiden tiivisteiden heikko kunto näy ulospäin mitenkään? Siis eikö ole vuotoa ulospäin ollenkaan?

Ei näy silmällä eikä vuoda muuten kuin kotelovuotolinjan kautta tankkiin. Kokeilemalla käsin seuraavan ohjeen mukaisesti löytyy heti: Nosta eturenkaat ilmaan esimerkiksi puomin avulla. Sammuta kone ja virta myös pois. Ota tukeva ote eturenkaasta ja kokeile pyörittää. Jos jompikumpi eturengas pyörii helposti toiseen suuntaan tai molempiin suuntiin, on vika varmasti ajomootorien tiivisteissä (voi olla myös kuoleentunut jousiprikka, se liittyy kuitenkin samaan asiaan). Koneet joissa on 10k tuntia on sitten eri juttu ;)
 

Uusimmat keskustelut