520 luistonestoventtiilin asennus | AvantClub - Keskustelupalsta

vantti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
10.9.2009
44
0
6
Miten luistonestoventtiili asennetaan?
Tilasin asennuspaketin tehtaalta, mutta ohjeet ovat jääneet jonnekin matkalle, vaikka niitä erikseen pyysin. Olisko joku asentanut 520:een luistoneston ja kertois miten se tehdään.
Ymmärrän kyllä periaatteen: pumpulta tuleva öljyvirta jaetaan venttilillä kahteen yhtä suureen osaan. Kytkentäkohta on ilmeisesti (hydr. kaaviossa) jompi kumpi noista T-haaroista(?). Jos oikein letkuja tulkitsin niin toinen haara on takana ja toinen edessä (kuvissa merkitty T-kirjaimella; P1 ja P2 on pumpun lähdöt, P2 menee eteen). Kumpaan haaraan venttiili asennetaan, eteen vai taakse? Sarja on selvästi koottu tiettyä asennustapaa ajatellen; pikaisesti en keksinyt sopivaa paikkaa tuolle asennusraudalle.
Saatan olla kyllä täysin hakoteilläkin :roll:
 

Liitteet

  • 520_hydr.jpg
    520_hydr.jpg
    34,1 KB · Katselut: 2 393
  • luistonesto_taka.jpg
    luistonesto_taka.jpg
    95,8 KB · Katselut: 2 405
  • luistonesto_etu.jpg
    luistonesto_etu.jpg
    75 KB · Katselut: 2 549
  • luistonesto_sarja.jpg
    luistonesto_sarja.jpg
    65,9 KB · Katselut: 2 443
No nyt on venttiili asennettu. Tehtaalta sain ohjeet, jotka ei tosin olleet ihan samelle sarjalle, mutta tärkein tieto oli, että venttiili asennetaan eteen sen T-haaran paikalle (en sittenkään ollut täysin hakoteillä :p ).
Parhaiten sain letkut istumaan, kun asensin ne ristiin (hetken kyllä mieten, että pyöriikö eturenkaat väärinpäin :eek: :D ). Letkujen asennus oli myös sikäli hankalaa, että venttiilin alla olevia liitäntöjä ei pysty kiristämään paikalla; ne on laitettava kokeilemalla oikeisiin asentoihin ja kiristettävä pöydällä. Muutaman iterointikierroksen se vaati. Toivottavasti liitokset pitää!
Sellainen jippo tuli vielä hokattua, että alunperin oikeanpuoleisen moottorin letku pitää asentaa vasemmalle puolelle ja sarjan mukana tullut uusi letku oikealle puolelle, koska moottoreissa on erikokoiset nipat ja letkut ei muuten käy. Muutama ärräpää lipsahti, ennen kuin tämän huomasin :oops: .
Nyt on koeajo tehty pehmeässä hiekkarinteessä ja hyvin tuntui kaikki pyörät sutivan suht tasaisesti. Positiivinen yllätys oli myös, että tasaisella tiukkaa ympyrää ajaen, sisäpuolen pyörät ei pyri kuopimaan, joten hyvin on venttiili säädetty. Nyt jäädään vaan odottelemaan ekoja liukkaita ;)

Kuvassa näkyy muuten myös sininen "kaulaliina"; korkin huohottimesta tuppaa pyrkimään mehut ajoittain pihalle. Näin siitä huolimatta, että pidän öljyt alarajalla. Kaulaliina imee enimmät niin ei valu maahan asti.
 

Liitteet

  • luistonesto_etu2.jpg
    luistonesto_etu2.jpg
    82,5 KB · Katselut: 2 262
Kuvassa näkyy muuten myös sininen "kaulaliina"; korkin huohottimesta tuppaa pyrkimään mehut ajoittain pihalle. Näin siitä huolimatta, että pidän öljyt alarajalla. Kaulaliina imee enimmät niin ei valu maahan asti.

Tarkasta että mitttakorkin sisällä oleva huohotinsuodatin on paikoillaan, eli ota punainen osa korkista irti kevyesti puukonreunalla avustaen ja paina metallinen huohotussuodatin pohjalle. Läikkyminen loppuu tähän.

Toinen syy jos korkista pukkaa öljyä pihalle, on pieni ilmavuoto imuletkussa tai imuyhteessä. silloin öljy vaahtoaa ja voi nousta ulos huohotussuodattimen läpi.
 
Sattuisitko muistaan kaksoisnippojen kokoja tuohon luistonesto palikkaan, omani laitoin just mutta liian pieni, lämpenee liikaa, tässä nipat oli 3/8 kaikki ja vaihtoehtoset isomalle virtauksille löytyy 1/2" sisään ja 2x 3/8" ulos. Seuraava 3/4" sisään ja 2x1/2" ulos, tämän epäilen olevan liian iso 528+ avanttiin. Näillä palikoilla virtaus 50/50 eli täys "lukko" ja hanalla vapautus. Venttiilin ulkomitatkaan kun tietäs niin löytää oikean, nuo stanssaukset ei kerro juuri mitään mitkä avantin palikasta löytyy.
 

Uusimmat keskustelut