520 niveltapit | AvantClub - Keskustelupalsta

635

Jäsen
Keskustelun aloittaja
14.5.2009
48
1
8
Moro..

vanhassa peltikuorisessa 520:ssa olis keskinivelen tapit aika lailla väljät. Huomaa hyvin kun on hieman raskaampi kuorma edessä ja ajaa epätasaisella alustalla.

Onko minkälainen homma vaihtaa siihen tapit ja holkit?
 
Moron 635

Runkonivelen "klonahtava" väljyys johtuu yleensä nivelen päittäisväljyydestä. Niveleen on saatavilla tehtaalta ohuita eripaksuisia soviteprikkoja.
Prikat on helpompi laittaa etu ja takarungon väliin alimpaan niveleen. Tappi on kiinni kahdella pultilla pohjassa.
Irrottaessa tappia Avantti tulee olla tasaisella alustalla ja sitä voi tukea tunkilla takapäästään. Tapin irrotuksen jälkeen ei kannata liikutella konetta, että tappi menisi helposti takaisin paikalleen. Ennen remontiin ryhtymistä kannattaa nivel puhdistaa mahdollisista hiekoista.
 
Hei Leppis & 635

Minulla oli sama ongema - tosin uunituoreessa 528'ssa. Päittäisvälystä kääntöniveleen oli jäänyt tehdastoimitukseen rakoveitsen mukaan melkein 1 mm joka tarkoitti kohtalaisen kolahtelevaa kulkua epätasaisessa maastossa, kun kuormaa kauhassa oli kunnolla. Nivel klonksui myös kun kuormana oli esim kaivuri 205.
Reklamoin tehdasta joka lupasi lähettää välilevyjä - tosin koko laite vaihtui uuteen 630'een ennenkuin takuutyön laajudesta päästiin yhteisymmärrykseen (uusi 630 on tiukka peli eikä klonksu millään käytetyllä kuormalla).
Tehtaan huoltomestari totesi, että alatappia ei saa nostaa ylöspäin ennen kuin hydrauliöljy on poistettu systeemistä ja kurkkuletku tankin ja jakotukin välistä poistettu.
Miten on tilanne käytännön elämässä? Nouseeko alatappi tarpeeksi ilman öljytalkoita ja letkun irroittamista, jotta välilevyn/levyt saa paikoilleen?

Vastaisuuden varalta udellen
JJ
 
Heip, kyseisessä peltikuorisessa ei ole samanlaista hydrauliikan imuputkea ja tappi lähtee alaspäin irti.
Näissä uudemmissa on tappi lukittu ylöspäin. Eli joutuu öljyt poistamaan ja letkun irrottamaan ennen kuin voi alatappia irrottaa.

Sitten eri asia voisiko palat laittaa yläniveleen? Tähän voisi huolto vastata. :)

Omassa 150h ajetussa 630 ssä on hiukan havaittavissa klonahtamista. Täytyykin huollon poikia häiritä asialla 200 huollossa!
 
Simmilevy tulee laittaa aina alempaan niveleen. Ylemmän nievelen tehtäviin ei kuulu kantaa pystysuuntaista kuormaa.
 
Kiitoksia vastauksista.

Tilasin tehtaalta ne välilevyt (10€) ja sain ne tänään asennettua. Rakotulkkia mahtui rakoon 2,25mm eli väljyyttä oli melko lailla.. Alatappi irtos hyvin ja oli vielä hyvässä kunnossa. Shimmilevyt väliin ja tappi takaisin. Puolen tunnin homma.
 

Liitteet

  • Img501.jpg
    Img501.jpg
    94,4 KB · Katselut: 2 470

Uusimmat keskustelut