530+

Jäsen
Keskustelun aloittaja
21.5.2010
11
0
1
harkitsin koneenvaitoo uudempaan kun vanhaan kulku on paljon hankalenpaa kun uuteen mutta vertailin vanhan 530+ :ssan ja uuden 528 teknisiätietoja ja tulin siihen tulokseen että, kannattaa vissiin jatkaa kiipeilyä vanhaan kopiin

Malli (uusi) 528 (vanha)530+
Pituus 2550 mm 2306
Leveys (23x10.50-12 renkain) 1095 mm 1100 mm
Korkeus 1980 mm 1350+koppi
Paino 1150 + 170 kg 930+koppi+takanostolaite n:50 kg
Vakiorenkaat 23x10.50-12”Nurmi / TR
Ajovoimansiirto hydrostaattinen hydrostaattinen
Työntövoima 750 kp 1200 kp
Ajonopeus 10 km/h 11km/h
Työhydrauliikka 36 l/min 200 bar 25+19l/min 210bar
Kääntösäde sisä / ulko 995 / 2050 mm
Nostokorkeus (teleskooppipuomilla) 2790 mm
Nostoteho (hydraulinen) 1500 kg 1000 kp
Kaatokuorma 950 kg 780 kg+koppi+takanostolaite n:50kg
Max. murtovoima / 50 cm 1250 kg
Moottorityyppi Kubota D1105 Kubota D1105
Teho 21 kW (28 hv) 21 kW (28 hv)
Polttoaine Diesel

tiedot löytyi esiteistä

siis uudessa työhydrauliikan teho on pienepi, työntövoima on pienepi, kaatokuorma ilmeisesti hyvin lähelle sama kopin ja takanostolaitteen takia,eli koneen koko on vähän kasvanu mutta tehoja hävinny jos haluan samat tehot, niin tarvis ottaa 630 mut sehän on jo isompi
 
Itse näitä koneita vertaillessani huomasin saman asian, jotta jos haluaa saada 530+:n suorituskyvyn pitää mennä 600 sarjaan. Ja kaiken lisäksi tuohon uuteen 500 sarjaan ei saa edes joystickiä, joka mielestäni on todella hyvä kapistus; ei tarvitse irroitella kättä tikusta, jotta saa jatkopuomin ulos ja varsinkin minikaivurin kanssa tuo on aivan ehdoton.

Ehkä tuossa nostovoimassa nämä uudet pesee nämä vanhat, tosin en ole päässyt testailemaan uusia, mutta ei mun 530+ jaksa nostaa lavalla olevaa vajaata tonnin laastisäkkiä, vaikka näin vakuuteltiin. Säkkihän ei tietystikkään ole aivan puomin edessä, vaan kauempana, kuin esimerkiksi harkkoja nostellessa, joita sain aina tarvitsemani määrän kyytiin.

Itsellänihän oli oikeastaan vaihtoehtona 420 ja 530+, koska tuo 500 sarja meni liian kalliiksi. Itse en kadu valintaani ollenkaan.

Tuosta koneeseen noususta en oikeastaan osaa sanoa mitään, koska itselläni ei ole koppia, eikä minulla ole ollut vaikeuksia koneeseen nousun kanssa; turvakaaren kahvasta kiinni ja rengasta portaana käyttäen sisään.

Edit: Jäi vielä kirjoittamatta, että 500 -sarjaan saa kyllä työntövoimaisemmat ajomoottorit halutessaan, kuten myös aikoinaan sr1 malleissa noihin on ollut vaikutusmahdollisuus. Näin ollen työntövoiman suhteen laitteet lienevät halutessaan yhtenevät. Parhaimmat selitykset eroihin tietysti saa soittamalla Avantille. Itselleni tehtiin selväksi, että jos on ostamassa vanhaa 530+ tai uutta 500 mallia, niin ehdottomasti kannattaa laittaa rahat vanhempaan malliin; toki tarpeissahan on aina eroja, toinen tarvitsee nostovoimaa, toinen työntövoimaa ja joku kaikki mahdolliset ominaisuudet :)
 
Tulin siihen tulokseen et pysyn vanhassa koneessa, huollan sitä hyvin ja vaihdan sitten vaikka pumppuja ja mootoreita jos tulee tarvetta. Kesällä rupes työntövoima häviään ja soitin tehtaalle niin sanottiin et ajomootoreiden tiivisteet ovat tulleet tiensäpäähän, tuo kone HUOMENNA tänne niin vaihdetaan uudet. kone oli päivän tehtaalla ja taas jaksaa lykätä. Kiitoksia huollolle nopeasta toiminasta. Eli niiltäosin kone on kuin uusi.
Hain aikanaan kopitonta 520-530 konetta 320 vaihdokiksi , mutta sitten tuli vastaan toi kopillinen kone kaikilla herkuilla ( joystic takanostolaite linko pari kauhaa ja piikit ) eipä tarvinnu kauvaa miettiä mitä tekis vaikka oli jo piikit ja kauhoja aatelin et kyllä niistä aina eroon pääsee mut empä oo hävittänyt :D
Ja on se koppi sateella hienokeksintö ja aatteleppa talvella :roll:
 
530+ sanoi:
Ja on se koppi sateella hienokeksintö ja aatteleppa talvella :roll:


Joo kokeilin muuan tuttavan avomallia lumilingon kanssa viimetalven pakkasilla. Oli ihan eri fiilis kuin omalla koneella päästellessä ;) Jotenkin se eeberi tuo lämpimän henkäyksen talvikelillä.

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=6&t=301
 
Lipponen sanoi:
Kuinka paljon työtunteja oli tullut kunnes ajomoottorit alkoivat vuotaa?


En nyt tarkkaan muista paljonko mittarissa on tunteja mut jossain 1500 nurkilla, eikä mootorit varsinaisesti vuotanut ulospäin mut sielä oli jotain sisäistä vuotoa "ohi virtausta" tai jotain