5s pyöräkärryt | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Nyt niitä oikeesti saa Suomessa! Eli ne jättivaunut mitkä lepää kuin puoliperävaunu vetoautonpäällä. Oli iso juttu tänään tulleessa Ammattiauto lehdessä!

edit. lehden nimi ja www.nosturitarvike.fi
 
Täällä oli juttua myös.
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=9&t=6271&start=20#p23756
Ammattiautolehdessä hyvä juttu :)
 
Pisti silmään tuo sivuilla ollut toteama - "Pakettiauto vetoautona, jolloin EI piirturia, EI rajoitinta, EI ammattipätevyyttä ja BE ajokortti riittää."

Trafilta homman tarkistaneeta, täytyy sanoa että ei pitäne paikkaansa.
Piirturia koskeva ohjeistus sanoo näin: (vetoauton ajoneuvoluokalla ei ole merkitystä piirturin käyttöpakkoon)
"Asetusta sovelletaan lähtökohtaisesti yleisillä teillä tapahtuvaan
a) tavaraliikenteeseen, jossa ajoneuvon suurin sallittu massa (ml. mahdollinen perävaunu tai puoliperävaunu) on yli 3,5 tonnia, tai
b) henkilöliikenteeseen, jossa käytettävät ajoneuvot on rakennettu tai pysyvästi mukautettu yli yhdeksän henkilön kuljettamiseen kuljettaja mukaan luettuna, ja tarkoitettu tällaiseen käyttöön.

Asetusta sovelletaan myös ajoneuvoyhdistelmiin, joissa vetoauto on henkilöauto, mutta yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500 kg.

Asetusta sovelletaan myös tyhjänä ajamiseen.
"
Hauskaa tässä tosin on se, että ei poliisi ainakaan kovin ahkerasti asiaa valvo, onneksi. Aika monella meistä kun yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500kg ;)
 
Hartza sanoi:
Pisti silmään tuo sivuilla ollut toteama - "Pakettiauto vetoautona, jolloin EI piirturia, EI rajoitinta, EI ammattipätevyyttä ja BE ajokortti riittää."

Trafilta homman tarkistaneeta, täytyy sanoa että ei pitäne paikkaansa.
Piirturia koskeva ohjeistus sanoo näin: (vetoauton ajoneuvoluokalla ei ole merkitystä piirturin käyttöpakkoon)
"Asetusta sovelletaan lähtökohtaisesti yleisillä teillä tapahtuvaan
a) tavaraliikenteeseen, jossa ajoneuvon suurin sallittu massa (ml. mahdollinen perävaunu tai puoliperävaunu) on yli 3,5 tonnia, tai
b) henkilöliikenteeseen, jossa käytettävät ajoneuvot on rakennettu tai pysyvästi mukautettu yli yhdeksän henkilön kuljettamiseen kuljettaja mukaan luettuna, ja tarkoitettu tällaiseen käyttöön.

Asetusta sovelletaan myös ajoneuvoyhdistelmiin, joissa vetoauto on henkilöauto, mutta yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500 kg.

Asetusta sovelletaan myös tyhjänä ajamiseen.
"
Hauskaa tässä tosin on se, että ei poliisi ainakaan kovin ahkerasti asiaa valvo, onneksi. Aika monella meistä kun yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500kg ;)

Trafistakin voi saada suunnilleen sata erilaista vastausta. Tai montako henkilöä siellä nyt onkaan töissä.
Asetuksen ydin lienee ollut kaupallinen tavarankuljetus.
Tässä asetuksen aavistuksen kryptinen vapautuslause piirturin käytöstä:

1. Tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta ja neuvoston asetusten (ETY) N:eek: 3821/85 ja (EY) N:eek: 2135/98 muuttamisesta sekä neuvoston asetuksen (ETY) N:eek: 3820/85 kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:eek: 561/2006 5–9 artiklaa ei tarvitse noudattaa eikä ajopiirturia käyttää:

b) ajoneuvossa ja ajoneuvoyhdistelmässä, jonka suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia ja jota käytetään postitoimilaissa (313/2001) tarkoitettuun postin jakeluun tai sellaisten materiaalien tai laitteiden kuljetukseen, joita kuljettaja tarvitsee työnsä yhteydessä, jos ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää käytetään enintään 50 kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta ja ajoneuvojen kuljettaminen ei ole kuljettajan päätyö;

Toki joku innokas voi ajatella että esimerkiksi Land-Rover Discovery + kevytperävaunu vaatii piirturin. Toivotaan että järki voittaa innokkuuden :).
Tai no, voihan tuolla ajella rahtia päätyökseen jolloin piirturi varmaankin tarvitaan.
 
Hartza sanoi:
Hauskaa tässä tosin on se, että ei poliisi ainakaan kovin ahkerasti asiaa valvo, onneksi. Aika monella meistä kun yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500kg ;)

Hyvä niin, koska minulla on yhdistelmän pakettiauto + kärry kokonaispaino vähän väliä tuolla 4500kg luokassa ihan "normi" kuljetuksilla (laillinen maks kuorma). Eilen illalla juuri vein tammen runkoja sahurille pois työmaalta... Harmittaa hieman, että kärry oli sittenkin pari sataa kiloa liian pieni tuolle 630'lle :(
 
Tunnen tuon Ilmon ISautomotivessä. Se on rakentanut mulle 2 autoa. Jos hän on selvittänyt asiaa ja pystyy niitä rekisteröimään laillisesti niin kyllä siihen on uskottava. Pykäiä löytyy miiljoona ja 1 ja ainoa millä on väliä on miten niitä tulkitaan. Eli tulkinta on mitä on ja sen mukan niitä rekisteröidään.

Ja en ole hankkimassa jos joku miettii sillä edelleenkään se ei taivu meidän mutkissa! :mrgreen:
 
onhan siinä säänössä tämäkin...
g) opetustarkoituksiin varustetussa ajoneuvossa, jossa opetus tapahtuu pysäköitynä;

täytyy kai sitten käydä sahaamassa jostain kansakoulun vanhasta liitutaulusta pala ruuvata sen takakonttiin ihan vastaisen varalle. Ja tehosteeksi vielä kopsata aapisen pari ensimmäistä sivua....
 
steffe:
Jos hän on selvittänyt asiaa ja pystyy niitä rekisteröimään laillisesti niin kyllä siihen on uskottava.

Vetoauton/yhdistelmän varmaan saa rekisteröityä ilman piirturia jos vetoauton paino on piirturirajan alapuolella.


Ongelmana tässä näyttäisi googletuksen perusteella olevan se, että jos yhdistelmä (kai kokonaismassojen perusteella) menee yli 3500kg, niin piirturia on käytettävä kaupallisten kuljetusten ollessa kyseessä. Siltikin, vaikkei se vetoautossa olisikaan pakollinen. Alle 50 km etäisyydellä (tai 100km maataloudessa) toimipaikasta on jotain lievennyksiä mutta kauempana piirturi on oltava.

Eli kärjistetysti esittäen vaikka seuraavasti. Valokuvaaja (=yrittäjä) ottaa digikuvan ja toimittaa sen muistikortilla asiakkaan postilaatikkoon 150km päähän. Jos kuljetus tapahtuu yrityksen pakettiautolla (3000kg) niin ei tarvita piirturia. Mutta, jos hän ottaa lisäksi mukaansa 750 kg peräkärryn ihan vaan tyhjänkin, niin sitten ajopiirturia pitää käyttää. Jos hän vaihtoehtoisesti menee samalla yhdistelmällä asiakkaan luo ja siirtää digikuvan kamerastaan asiakkaan luona asiakkaan muistikortille niin sitten ajopiirturia ei taas kai tarvitakaan (kun ei kuljetettu fyysistä tavaraa) .


Voikohan tämä tosiaan olla noin?