630:n puomin kelluntta ei toimi? | AvantClub - Keskustelupalsta

roivaha

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.4.2010
21
0
1
630 on nyt koeajettu kesästä lähtien. Kokemuksesta voin todeta nostokyvyn parantuneen entiseen 520+ huomattavasti, eteenkin kun on nuo takapainot. Siirtonopeus parani, mutta parannusehdotuksena ajomoottorit voisivat olla kahdella nopeudella. Mutta varsinainen asia. Tuo kauhan kellunta ei näytä toimivan. (Sulake ei ole palanut mutta merkkivalo ei syty). Onko vinkkejä? Niin ja kun sain Jolupukilta tuon Led-majakan, ja ajattelin ottaa virran valmiista ulostulosta, niin se ei olekaan vakio tupakansytyttäjän pistokkeella? Tietääkö joku kokoa?
Haro
 
roivaha sanoi:
... Tuo kauhan kellunta ei näytä toimivan. (Sulake ei ole palanut mutta merkkivalo ei syty). Onko vinkkejä? Niin ja kun sain Jolupukilta tuon Led-majakan, ja ajattelin ottaa virran valmiista ulostulosta, niin se ei olekaan vakio tupakansytyttäjän pistokkeella? Tietääkö joku kokoa?
Haro

Tarkasta tuleeko jännite "keluntaventtiilin" kelalle ja onko maadotus kunnossa. Kelan voit tarkastaa
yleismittarilla, mittaamalla vastuksen.

Katkaisija voi myös olla viallinen, sen saat tarkastettua myös em.mittarilla tai laittamalla johdot yhteen
ilman katkaisijaa.

Majakalle on myös sulakerasialla valmis paikka.

Liitin on tuo mainittu 12mm DIN virtaliitin, jota on saatavana
myös yhdistelmäliittimenä halk.12/22mm.- Sopii sitten tarvittaessa myös tupakansytytinliitäntään.
 
Kiitoksia vinkeistä. Täytyypä tarkastaa nuo kohteet "lumisateita" odotellessa. Tuossa käyttöohjekirjassa ei ole magneettiventtiilin paikkaa, mutta eikökän se löydy.
 
roivaha sanoi:
Sulake ei ole palanut mutta merkkivalo ei syty)
Tuosta päätellen katkasijalle ei tule sähköä, katkaisija tai merkkivalo on rikki. Sulake voi olla "piilopalanut".

Kellunnan venttiili on muistaakseni etumuovin alla vakaajasylinterin vieressä.
 
Niin,,,, tarkistin pellin alta ja näyttää siltä että koneessa ei ole ollenkaan kelluntaventtiiliä, vaikka niin olin olettanut konetta hankkiessani. Keskustelin myyjän kanssa ja hänen papereissa vakaaja/kellunta olivat vaihtoehtoisia? Vakaaja koneesta löytyy.
 
Hyvä puoli tässä on se, että kellunta on todennäköisesti kunnossa,
jos se on vielä tehtaalla! :lol:

A47773 Puomin kellunta (ei puomin vakaajaa) 351€

A34015 Puomin kellunta (vakaajan yhteydessä) 1179€
(huom. ei sisällä vakaajaa)

Nämä tiedot: Avant Käsihinnasto 1.7.2011-30.6.2012
 
roivaha sanoi:
Niin,,,, tarkistin pellin alta ja näyttää siltä että koneessa ei ole ollenkaan kelluntaventtiiliä, vaikka niin olin olettanut konetta hankkiessani. Keskustelin myyjän kanssa ja hänen papereissa vakaaja/kellunta olivat vaihtoehtoisia? Vakaaja koneesta löytyy.

Mistä tuon voi tarkistaa onko kellunta vai ei?
Minulla kanssa 630 jossa vakaaja mutta en kyllä tiedä onko siinä kelluntaa vai ei. :D

(ja jännä juttu että kellunta on noin hemmetisti kalliimpi vakaajan kanssa kuin ilman)
 
Kellunta päällä ei voi nostaa etupyöriä ilmaan kauhaa painamalla maata vasten.

Vakaajan kanssa kelluntaan joutuu rakentamaan myös mittasylinteriin ohivirtauksen.
Letkua ja magneettiventtiilejä menee enemmän.
 
Mulla kävi sama juttu viime syksynä. Ihmettelin miten kellunnan pitäisi toimia.
Myyjä luuli myynneensä ja ostaja luuli ostaneensa. Selvisi sitten 50h huollossa,
että sitä ei ole. Papereista ei tämän mallin kohdalla löytynyt mainintaa kellunnasta.
Muiden mallien tarjouksissa se oli mainittu. Päädyttiin sitten sellaiseen
kompromissiin, että myyjä maksoi puolet laitteistosta. Minä maksoin toisen
puolen ja työn.
 
Sama tuntimäärä suunnilleen täälläkin. Kesällä ruohoa leikatessa vähän ihmettelin, kun laitoin kelluntakytkimen päälle ja "kelluihan" se, kun siinä ruohonleikkurissa on mekaaninen kellunta. Nyt kun auraan näitä yksityisteitä (muutamia satoja metrejä) puskulevyllä, niin aloin tarkemmin tutkimaan. No, en ole kuitenkaan sitä maksanut koneen ostossa, joten taitaa jäädä itse hankittavaksi. Täytyy miettiä laitanko vai en. Vanhassa koneessa sitä kuitenkin käytin useasti. Asennuskaan ei olisi ylivoimainen.
 
Nyt on osat hankittu. Vakaajan ohituslohko tuossa kuvassa. Homma on vielä kesken...
 

Liitteet

  • vakaaja.jpg
    vakaaja.jpg
    120,8 KB · Katselut: 2 363
Vielä on vaihtamatta se nostosylinterille menevä hydrauliikka letku tuohon kellunnan magneettiventtiilille.
 

Liitteet

  • Nostpsylinteri1.jpg
    Nostpsylinteri1.jpg
    155,2 KB · Katselut: 2 286
Olet saanut ilmeisesti kuvallisen ohjeen huollolta?
Olisin laittanut se sulle yv;nä mutta tämä ohjelma ei salli liitetiedostoja.
 
Leppis sanoi:
Olisin laittanut se sulle yv;nä mutta tämä ohjelma ei salli liitetiedostoja.

Slaavilaiset veljemme keksivät ryhtyä käyttämään yv kanavaa tiedotteissaan, jolloin ylläpito poisti liitetietojen lähetysmahdollisuuden turvallisuussyistä. Liitetiedostot kuulemma saatetaan palauttaa myöhemmin yv puolelle, kunhan käyttäjähallintaa hiukan kehitetään. Ohjelma sitä sinällään tukee.
 
Joo, on mulla se huollon antama ohje, jonka liitän tänne jos onnistuu. Se on kuitenkin hieman epäselvä kuviltaan enkä ollut varma letkuista.
 

Liitteet

  • A34015 and A47773 Puomin kelluntaohje vakaajalla 2011 k .pdf
    521 KB · Katselut: 842
Tässä samoja kuvia vähän isompana.
 

Liitteet

  • A34015 Boom Floating with parallel cylinder FA.pdf
    848,9 KB · Katselut: 363
No niin, kellunnan ventiilit on laitettu ja homma pelaa. Se että kannattiko noin monimutkaista venttiilipaketti jälkikäteen asentaa jää nähtäväksi. Ohjeisssa on kehittämisen varaa. En ymmärrä miksi 16 sivulla on tuo tilt cylinter laitettu kuvaan, se vain hämää jollakin tavalla. Periaatehan on, että vakaajasylinteri ohitetaan ja nostosylinteri männän toinen puoli pääsee vapaasti virtaamaan säiliöön. Sähkösarjassa olisi hyvä olla värimerkinnät, mutta oikeat liittimen paikat löytyvät, kun vähän pähkäilee. Omatoimiasentajalle tekisin yksityiskohtaiset ohjeet: -mitkä letkut irrotetaan ja mihin ne siirretään. Lisäksi hyvät kuvat.
 
Hienoa kun homma pelaa!

-Miten kävi kustannusten kanssa, oliko edullisempi tehdasasenteiseen (1150€) verrattuna? :?:

Edelliseen koneeseeni laitoin luistonestoventtiilin jälkiasennuksena.
Se on sinällään maailman yksinkertaisimpia juttuja, mutta olisi sekin saanut sisältää tarkemmat ohjeet.
 
Lunta siirretty 630:llä ja XL kärkikippaavalla kauhalla nyt 10 tuntia.
Jälkiasennettu kellunta on ollut päällä kaiken aikaa. Sen kanssa ajo
sujuu pehmeämmin ja vähemmillä oikean käden liikkeillä.

Oke
 
Tuota lunta on tänä talvena vanhaan malliin kolmen vähä lumisen talven jälkeen, joten aurausta riittää. Se hintapuoli meni niin, että sain hieman alennusta tuosta ohjehinnasta. Alunperin se toisaan piti olla mukana, mutta myyjällä oli 2008 tiedot, jossa vakaaja ja kellunta olivat vaihtoehtoisia. Nykyään on löydetty sopivat ventiilit vakaajan ohittamiseksi.
 

Liitteet

  • puskulevy.JPG
    puskulevy.JPG
    114,1 KB · Katselut: 1 504
Selailin tätä vanhaa ketjua ja tuli mieleeni, miksi tuo Avantin kellunta on toteutettu noin monimutkaisesti, siihen on varmaan joku syy ?

Itselläni on traktorissa kuormaaja, jossa on myös hydraulinen vakaaja ja siinä on vain nostoliikkeen venttiilissä "kelluva" asento ( =kara ) se siis katkaisee molemmat, sekä nosto että lasku asennon suoraan tankkilinjaan.
Eli miksi Avantissa kellunnassa katkaistaan vain alas painava liike ja vakaaja ohitetaan sähköisesti.

Mielestäni Norcar:issa on asia toteutettu kuten traktorikuormaajissa.

En siis nyt milläänlailla moiti Avantin systeemiä, moiseen on varmasti ihan hyvä selitys, en sitä vain kyllä itse keksi ?
 
Hei
Mullakin tuo 630 2008/2009 kellunta puuttuu, mutta on vakaaja.
Onko muillakin tuo hassu ominaisuus, että kun kääntää kauhan ihan sisään niin siihen tulee semmoinen jousto koko puomiin.
Se pomppii vauhdissa jousitettuna??
T.Timo
 
Jos joku tuota asiata pähkäili mitä minäkin, niin todennäköinen syy tosiaan on tuo minkä Leppis tuolla toisessa ketjussa on oivaltanut, eli tuo kelluva karahan tosiaan pudottaa kuormansa, mitä taas tuo sähköohjattu ei tee. Selvä turvallisuusnäkökohta.

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=5620

Itselle ei tuota tule mieleen tietysti kuormalla tehdä, mutta vahinkoja sattuu ja käyttäjiä on kovin monenlaisia.
 
Timotopi sanoi:
Hei
Mullakin tuo 630 2008/2009 kellunta puuttuu, mutta on vakaaja.
Onko muillakin tuo hassu ominaisuus, että kun kääntää kauhan ihan sisään niin siihen tulee semmoinen jousto koko puomiin.
Se pomppii vauhdissa jousitettuna??
T.Timo
Joo mittasylinteriltä tuleva öljy yrittää kääntää kauhaa, joka onkin jo ääriasennossa. Jää sitten pomputtelemaan mittasylinterin varaan.
Joskus puomistoon jää ilmaa, joka myös aiheuttaa "pomputusta".

Ilmanpoisto-ohje, tuuppaa zoomi ulos pisimpään asentoon ja nosta puomi aivan ylös.
Tässä yläasennossa kääntelemällä kauhan kippausta edestakaisin muutamat kerrat ilmat poistuu.
Tämä tulee tehdä ehdottomasti ILMAN työlaitetta, esim. kaivulaite ei saa olla kiinni. Tai tulee ainakin varmistaa työlaitelukituksien oikeanlainen lukitus. Vaarana on työlaitteen tippuminen katolle.
Myös kauhassa olevat tavarat tippuu katolle!!
 

Uusimmat keskustelut