760 kestotestissä | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 175
125
63
Espoo
Viikonlopun reportaashina on tällä kertaa 760 selviytyminen normaaleista mökkiaskareista, kuten 300 m3 hiekkakasan siirtämisestä. Kauha täynnä yhdistelmän paino lähentelee neljää tonnia ja hiukan jo jänskättää pysytäänkö pinnalla. Melkein tasamaalla kuljetaan, joten lankeamisen mahdollisuus on vähäinen. Kuvaa ei pysty ottamaan kun on jo hiukan pimeää. Raportti päivittyy iltasella, sillä koko valoinen aika sekä sallitut iltatunnit ovat ajoa.
 
Steffe: ei voi ajaa läpi yön, kun arkisin tulee hiljaisuus klo 22 ja pyhänä saa aloittaa vasta klo 12.

Lopetin kohteliaisuudesta klo 18.00, kymmenen tuntia kopissa piisasi kuskillekin ihan hyvin. 760. Kulkee yllättävän hyvin maastossa, kunhan malttaa hiukan tehdä edellä polkua hiekasta. Loivat liikkeet ja maltillinen, mutta tasainen vauhti ovat valttia. Rivakammissa liikkeissä kone alkaa pomppia pehmeällä alustalla ja kaivaa itsensä hetkessä upoksiin. Puomin kellunta toimii loistavasti kun koneessa on reilummin massaa. Olin aiemmin ajatellut että 700 sarja olisi liian iso pihatöihin, mutta ei siinä taidakaan olla muuta vikaa kuin hinta. Isosta massasta johtuen joutuu toki olemaan tarkempana, ettei päästä konetta kallistumaan pettävissä paikoissa, koska jumiin jääminen lienee helpompaa ja lopullisempaa kuin pikkukoneilla.

Parin sähkökytkimen paikkaa voisin vaikka hiukan muuttaa. Luistonesto olisi näppärämpi joystikin takana, koska silloin vaihto olisi luontevampaa, nyt pitää tehdä kädellä s-mutka joystikin taakse ja luistonestoa tulee pidettyä ehkä tarpeettomastikin päällä siirtymillä. Myös kelllunnan kytkin voisi sijaita nopeammassa paikassa joystikkiin nähden.

Koneen värinät tuntuivat ajoittain melko runsaina, liekö ollut kierrosvalinnasta kiinni? Ajelin 1500-1800 rpm.alempi luku kelpasi kun pinta oli suht pitävä ja kovempaa jenkaa tarvittiin löysemmän tavaran yli edetessä. Iso koppi oli ihan mukava. Ilmajousitettua penkkiä selkä varmaan alkaisi kaivata jos jatkuvasti ajelisi samanlaisia päiviä.

Tänään liikkui ehkä 75 m3, eli reportashi saattaa jatkua vielä jonakin toisena viikonloppuna. Tosin huomenna ehtii huristella taas kymmenkunta tuntia.
 
Maasturisti sanoi:
Steffe: ei voi ajaa läpi yön, kun arkisin tulee hiljaisuus klo 22 ja pyhänä saa aloittaa vasta klo 12.

Lopetin kohteliaisuudesta klo 18.00, kymmenen tuntia kopissa piisasi kuskillekin ihan hyvin. 760. Kulkee yllättävän hyvin maastossa, kunhan malttaa hiukan tehdä edellä polkua hiekasta. Loivat liikkeet ja maltillinen, mutta tasainen vauhti ovat valttia. Rivakammissa liikkeissä kone alkaa pomppia pehmeällä alustalla ja kaivaa itsensä hetkessä upoksiin. Puomin kellunta toimii loistavasti kun koneessa on reilummin massaa. Olin aiemmin ajatellut että 700 sarja olisi liian iso pihatöihin, mutta ei siinä taidakaan olla muuta vikaa kuin hinta. Isosta massasta johtuen joutuu toki olemaan tarkempana, ettei päästä konetta kallistumaan pettävissä paikoissa, koska jumiin jääminen lienee helpompaa ja lopullisempaa kuin pikkukoneilla.

Parin sähkökytkimen paikkaa voisin vaikka hiukan muuttaa. Luistonesto olisi näppärämpi joystikin takana, koska silloin vaihto olisi luontevampaa, nyt pitää tehdä kädellä s-mutka joystikin taakse ja luistonestoa tulee pidettyä ehkä tarpeettomastikin päällä siirtymillä. Myös kelllunnan kytkin voisi sijaita nopeammassa paikassa joystikkiin nähden.

Koneen värinät tuntuivat ajoittain melko runsaina, liekö ollut kierrosvalinnasta kiinni? Ajelin 1500-1800 rpm.alempi luku kelpasi kun pinta oli suht pitävä ja kovempaa jenkaa tarvittiin löysemmän tavaran yli edetessä. Iso koppi oli ihan mukava. Ilmajousitettua penkkiä selkä varmaan alkaisi kaivata jos jatkuvasti ajelisi samanlaisia päiviä.

Tänään liikkui ehkä 75 m3, eli reportashi saattaa jatkua vielä jonakin toisena viikonloppuna. Tosin huomenna ehtii huristella taas kymmenkunta tuntia.

Kysymys ? mitä teit siellä kopissa 10 tuntia jos vain 75m3 tavaraa liikkui, jos sinulla on 300m3 siirrettävää tavaraa joudut vielä kolme päivää viettämään siellä kopissa, laita ne valot päälle ja vauhtia koneeseen ja ennenkaikkea kuskiin vauhtia.
 
lajaatena sanoi:
Kysymys ? mitä teit siellä kopissa 10 tuntia jos vain 75m3 tavaraa liikkui, jos sinulla on 300m3 siirrettävää tavaraa joudut vielä kolme päivää viettämään siellä kopissa, laita ne valot päälle ja vauhtia koneeseen ja ennenkaikkea kuskiin vauhtia.

piti vähän harjotella kun oli uusi kone tuttavuutena eikä uskaltanu ihan täysiä kuuppia ottaa. Kyllä se tästä lähtee.
 
Maasturisti sanoi:
pleh sanoi:
Maasturisti sanoi:
...luistonestoa tulee pidettyä ehkä tarpeettomastikin päällä siirtymillä

Kysymys ymmärtämättömältä: onko siitä haittaa, meneekö jotain rikki?

Ei välttämättä, mutta kääntyyhän kone rivakammin, jos luistonesto on pois päältä.

En välttämättä tiedä 760 koneesta kaikki mutta eikö tuo vipukatkaisia ole ajonvaputusventtiili. Eli se joka lähes lukitsee renkaiden erillispyörimysmahdollisuus estämällä öljynristiinliikkumis mahdollisuus. Joikkarin kahvassa on luistoneston nappi.
 
Maasturisti sanoi:
pleh sanoi:
Maasturisti sanoi:
...luistonestoa tulee pidettyä ehkä tarpeettomastikin päällä siirtymillä
Kysymys ymmärtämättömältä: onko siitä haittaa, meneekö jotain rikki?
Ei välttämättä, mutta kääntyyhän kone rivakammin, jos luistonesto on pois päältä.

Hmmm, minulla ei ole mitään ongelmia tuon rivakan kääntymisen suhteen.
On, meinaan senverran työmaalla rinteen alkua ja kaikki pelkkää märkää savea.
Onneksi on muutama omenapuu "tukemassa", jotta naapurin seinä säästyy :roll:
 
STEFFE sanoi:
En välttämättä tiedä 760 koneesta kaikki mutta eikö tuo vipukatkaisia ole ajonvaputusventtiili. Eli se joka lähes lukitsee renkaiden erillispyörimysmahdollisuus estämällä öljynristiinliikkumis mahdollisuus. Joikkarin kahvassa on luistoneston nappi.


Näin se varmaankin on! Napissa luki "lock" ja ajattelin tästä sujuvasti että yhdestä napista saa lukon päälle (aka pikkukoneiden mekaaninen venttiililukko) ja Joystikin napista saa lisäksi 100% lukon. Mutta eihän siinä taida olla kuin yksi lukko ja "Lock" on ajonvapautus päälle/pois.

Nostin kierrosluvun 2000 rpm ja kone alkoi toimia pehmeällä paremmin. Polttoaineen kulutuksessa ei juurikaan eroa huomannut, kaikki kelpasi mitä tankkiin laittoi. Työpäivän kulutus oli n. 50 litraa, joten varsinainen talousihme ei ole kyseessä. Tosin tavaraa siirtyi tavallista enemmän.

Yhden metkan piirteen havaitsin kun ajelin lukotta. Pehmeälle pinnalle alkoi muodostumaan n. akselivälin taajudella "nimismiehenkiharoita", johtuneeko siitä että koneen puolet vetävät eriaikaisesti riippuen siitä kumpi helpommalla pääsee.

Sunnuntaina meni ehkä 150 m3. Osa oli paikalla levittämistä, joten siirtymiin ei juuri aikaa mennyt, mutta puolet meni taas 100-200 m päähän ja ne lenkit ottivat osansa. Joka tapauksessa olisi koko kasa siloinen jos en olisi lauantaina ollut niin kohtelias. Tavallaan harmittaa.
 
Nyt meni loputkin.

Kierros *montulta takametsään ja takaisin kesti 5 min. Kauhassa kulki n. 600l tavaraa/kerta.

Välillä piti entrata paikkoja yms. 40 konetuntia kesti koko paketin kuskaus. MIksi ei viety lähemmäs loppusijoituspaikkaa dumpperilla? No siksi että ensin se kiellettiin ympäristöviranomaisen toimesta ja vasta jälkikäteen sallittiin, kun hiekka piti johonkin joka tapauksessa rannalta laittaa. Semmoista se teettää.

Nyt ajelin täyskaasulla eli 3000 rpm. Oikein jouhevasti meni eikä täyskaasu juuri näkynyt aineen kulutuksessa aiempaan verrattuna.
 

Liitteet

  • 12314559_10153736914138948_6129537378101696419_o.jpg
    12314559_10153736914138948_6129537378101696419_o.jpg
    654,1 KB · Katselut: 763
Ei tullu ajettua kovaa, oli vähän epätasaista, vaikka välillä lanasin. Mietin jossain välissä että jos olisi aluksi tehnyt väliaikaisen baanan viiralla ja sepelillä, niin aikaa olisi kulunut alle puolet siitä mitä nyt meni.

Ilmeisesti moottoriohjaus rajoittaa kierrokset. Punainen alue alkaa jostain viidentonnin kieppeiltä, mutta kone ei edes yrittänyt sinne vaikka välillä oli vaihtelevaa kuormitusta.

Paketti eteni jouhevasti ja tarvittaessa siirtyminen oli ripeää myös pienellä puolella. Etenemisen vaste oli lineaarinen ja selkeä, vauhti kiihtyi ja poistui suoraviivaisesti ja koneella oli helppo edetä pehmeässäkin maastossa.

Myös koneen vakaus pehmeällä alustalla oli yllättävää. Olisin odottanut pikaisempaa pulaan joutumista metsätaipaleella, mutta kone eteni loogisesti ilman isompaa uppoamista myös heikommin kantavalla alustalla ja kun viimein etupää upposi, koneen sai lukon ja puomin yhteisvoimin pois pinteestä. Sopiva kaasun valinta ja ajourien vahvistaminen heijaamalla oli pinteestäpääsyn edellytyksenä. Liiallinen kaahailu juuttuneen koneen kanssa aiheuttaa pomppimista ja koneen lopullista kaivautumista syvyyteen josta pääsee vain nosturilla.

Märällä nurmella 760 paljasti painonsa. Ajourat alkoivat muodostua sateen kastelemalle alustalle jo parin ajokerran jälkeen, mutta kiinteistökoneeksihan tämä lieneekin enempi tarkoitettu.

Hieno peli.
 
Maasturisti sanoi:
Nyt meni loputkin.

Kierros *montulta takametsään ja takaisin kesti 5 min. Kauhassa kulki n. 600l tavaraa/kerta.

Välillä piti entrata paikkoja yms. 40 konetuntia kesti koko paketin kuskaus. MIksi ei viety lähemmäs loppusijoituspaikkaa dumpperilla? No siksi että ensin se kiellettiin ympäristöviranomaisen toimesta ja vasta jälkikäteen sallittiin, kun hiekka piti johonkin joka tapauksessa rannalta laittaa. Semmoista se teettää.

Nyt ajelin täyskaasulla eli 3000 rpm. Oikein jouhevasti meni eikä täyskaasu juuri näkynyt aineen kulutuksessa aiempaan verrattuna.

Ihan turhaa huudattaa konetta täysillä et kuitenkaan painanut ajopoljinta pohjaan, kuvan maastossa ei varmaankaan mennä täysillä, kierokset siinä 2000 ja ajopoljin pohjaan tai sen verran kun vauhtia kärsii pitää. Jos ajat täyskaasulla tai esim. 2000 kierrosta niin kyllä polttoaineen kulutuksessa on eroa. Omalla tontilla mitä "vähäisiä" maansiirtotöitä on tullut tehtyä niin kierrokset n. (2000-2300) tai sen mukaan mitä vauhti sallii ajopolkimen ollessa pohjassa.
 
Ihmettelen edelleen sitä että mun kone käy täysillä 2300-2400 kierroksilla! Ei tietoakaan siitä että pyörisi 3000- kierrosta! Mikä viritys sulla on ollut?
 
Ajopoljinhan on "vaihteet", ykkösellä mentiin pääosin.
Töpäkämpi kasu lisää vääntöä ja etenemiskykyä löysälä alustalla. Kuten sanottua moottorinohjaus rajoitti kierrokset melko alas vaikka kaasua olikin reilusti. Polttoaineen kulutuksen arvioin vekkarista ja käytetyistä kanistereista. Molempina päivinä meni 40 litraa ja lauantaina ajelin 9-20 ja sunnuntaina 12-21, välillä oli taukojakin... Ajotunteja oli yhteensä suunnilleen kahdeksan molempina päivinä.

Kaasua piti säätää läihnnä silloin kun alkoi olla lähellä ristiriipuntaa, eli tilanteessa, jossa oltiin kiinnijäämisen partaalla, silloin tarkkuss oli valttia. Olisi sen saanut tietenkin ajopolkimellakin, mutta kaasun ohjaamisella sai vääntöalueen vissiinkin loivemmaksi, jolloin poistuminen pehmeältä oli helpompaa.
 
Steffe: voi hyvin olla että havaintosi 2400 rpm pitää paikkansa, viisari oli n. puolivälin paikkeilla. Hämmästelin miten vähän kaasun asento vaikutti kierroksiin (aiemmasta 2000 rpm-> tappiin). Kuitenkin korkeammalla kierrosalueella pystyi säätämään etenemistä paljon tunnokkaamin, kun vääntöä oli koko ajan tarpeeksi. 760 ajomoottori toimivat/vastaavat ihan eri tavalla kuin aiemmissa koneissa joita on tullut kokeiltua.
 
Koneen vääntökäyrä on korkeimillaan 1600 rpm kohdalla mikä tarkoittas että jos käyttää sellaiset 1800-2000 rpm niin aina kun rasittuu niin vääntö lisääntyy! Eli ei halua juuri pudota alle 1600 rpm!
 
Joo, selkeästi pienemmällä kaasulla oli herkempi pomppimaan pehmeällä, varmaankin teho loppui kesken. Sitten kun oli reilummin kaasua, niin vähintään lukolla ennakoiden pääsi pehmeiden kohtien yli.
 

Uusimmat keskustelut