A 218 | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Näistä käynnistysongelmista.
Olen vuodesta 2004 käynnistellyt 220.pistäni ja todennut käytännössä seuraavaa: sen jälkeen kun sain sen härpättimem josta kerroin aikaisemmassa jutussa ei minulla ole käynnistysongelmia pahemmin ilmennyt. Kun keksin että akku näissä vekottimissa kylmällä käynnistettäessä on liian tehoton. Sen takia laitoin sen ylimääräisen virranotto töpselin siihen että kun ilma menee tarpeeksi kylmäksi niin suoraan apuakku kiinni ja käynnistämään. On vielä tähän asti käynnistynyt ilman lisälämmityksiä niin kylmällä kuin on tarennut mennä koettamaan. Yli 20 asteen pakkasella tarvii muutaman pyörähdyksen enemmän kuin +20 mutta käynnistyy. Yritin minäkin niitä lämmitys systeemeitä kaikennäköisiä aikanaan mutta totesin ne jopa vaaralliseksi ja heitin kaikki pois. Sitä en tiedä kuinka tuhoisaa se on koneelle mutta näin olen toiminut, ja vielä eilen lähti käyntiin. Teoriani on tähän että, kone vaatii terävän pyörähdyksen käynnistettäessä sekä kylmänä että kuumana ja kylmänä koneessa oleva akku ei jaksa pyörittää tarpeeksi terävästi konetta joten se ei käynnisty. Liekkö oikea vai väärä en tiedä.
Joulun aikaa kaikille toivottaa Markkuvaari.
 
Pakko laittaa tähän väliin oma kirjoitukseni planeetalta toisen otsikon alta uudestaan:



"Oma 218nen oli todella huono käynnistymään, jos pakkasta oli enemmän kuin -5 astetta. Sai pitää akkulaturissa ja viritellä lämpöpuhallusta moottoriin. :evil:

Kyllästyin ja hankin tuollaisen akun : http://www.motorpower.fi/cat/product_details.php?p=4305

Nyt lähti -12 asteen pakkasesta ilman esilämmityksiä käyntiin "kuin palmun alta"... Suosittelen..."


Olen samaa mieltä kuin markkuvaari; akussa täytyy olla kunnolla potkua kylmäkäynnistykseen...
 
Kyllä täytyy akku vaihtaa. Muutaman päivän 220 ollut 20 asteen pakkasessa, yritin startata - sit-ten kev-vääl-lä - oli tulos. Ei jaksanut pyörittää vaikka akku on ladattu täyteen pari viikkoa sitten.
 
Lämpötila vaikuttaa myös akun antaman käynnistysvirran määrään. Jos kone ei lähde kuusen alta, niin ainakin sen akun voisi viedä lämmittelemään. Akkua ei sitten kannata lämiitellä millään liekillisellä tai hehkuvalla, akusta haihtuu pieniä määriä räjähdysherkkiä kaasuja erityisesti latausprosessin aikana.

Tuollaisen sähkölämmitteisen akkupalttoon voisi korvata siirrettävällä lämpöakulla, eli vaikkapa lämminvesipussilla tms, jolla voisi hetkellisesti nostaa akun lämpötilaa ennen starttia. Tämänhän voisi tehdä myös maastossa: eka pannullinen lämpöpussiin ja akun ympärille, tosesta pannusta nokipannukahvit ja lopuksi kone käyntiin lämpöisellä akulla, joka potkaisee käynnistysvirtaa n. 15-25% enemmän kuin pakkasakku.

Toinen vihje metsäreissulle on kannettava buusteri, jollainen maksaa 40-200 eur laadusta ja kapasiteetista riippuen.
 
200-sarjalaisen akkua ei ihan mielellään irroittele lämpimään vietäväksi, sen verran "kivassa" paikassa se on kylkikatteen sisällä... :shock:
 
Itsellä 220:llä myös ongelmana, ettei akku jaksa pyörittää. On aina ylläpitolaturin päässä, mutta yli 10:n asteen pakkasella ei lämmittämättä lähde. Tehotonta akkua voi tietysti syyttää, mutta mulla on 660:ssä Grizzlyssä samanlainen geeliakku ja pyörittää iloisesti vaikka minuuttitolkulla siinä kun Avantin kone jaksaa pyörähtää muutaman kierroksen. Eli joku sitä Avantin konetta jarruttaa, puristukset on kyllä yksipyttyisessä Jammussa varmasti isommat, ja tehoja lähes tuplaten se mitä Kohlerissa.

Grizzlykin on kyllä huono käynnistymään, vaikka pyörittääkin hyvin. Epäilen siinä ongelmaksi, että sähköstartti "syö" kipinän huonoksi. Käynnistyy nimittäin narusta paremmin, jos vaan jaksaa nykäistä puristustahdin yli reippaasti.
 
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=512&p=2796&hilit=trukki#p2796

Tuolla on keskusteltu samasta aiheesta...tuo sähkötrukkien latausliitin on turvallinen ja näppärä virran syöttöön.
 
Suosittelen sitä uutta geeliakkua, mitä nykyään tehtaalla laittavat. Se on pelannut mulla mainiosti. Lähti jopa -15 asteen pakkasella käyntiin, kun vain tarpeeksi pitkään yritti. Edellisellä akulla ei olisi ollut toivoakaan.
 

Uusimmat keskustelut