Äänen eristystä | AvantClub - Keskustelupalsta

fipanpelt

Jäsen
Keskustelun aloittaja
12.7.2014
3
0
1
Tampere
Onko kukaan muu miettinyt miten Avantin ääntä saisi pienemmäksi?

Minä laitoin moottorikotelon sisäpuolelle äänieristyslevyt.
Oli piein vaikutus, ei osaa sanoa kyllä paljonko desipeleissä.

Onko muita ideoita?
 

Liitteet

  • WP_20140708_003.jpg
    WP_20140708_003.jpg
    75,1 KB · Katselut: 3 260
  • WP_20140708_004.jpg
    WP_20140708_004.jpg
    65,2 KB · Katselut: 3 268
  • WP_20140708_005.jpg
    WP_20140708_005.jpg
    87,2 KB · Katselut: 3 254
Mielenkiintoinen kokeilu. Äänihnä menee niin että -3dB vastaa ääneen puolittumista. Itse en usko että kovin paljon pystyy saamaan pois eristämällä katteett koska konehan tarvitsee ilmaa, eli siellä on kuitekin niitä suoria aukkoja koneelle mitkä ei voi tukkia/eristää.

Mutta kerro miten kävi kun olet saanut tuon työn valmiiksi ja on vähän "tuntumaa" lopputulokseen!
 
Juu, ehkä tässä kokeilin sitä, että saisi äänet mitkä tulee suoraan ylöspäin (lue kuljettajalle päin) tai sivulle niin hiljaisemmaksi. Mitään reikiä ei tietenkään tukittu.

Yksi mitä ajattelin niin on pakoputki, auttaisiko jos siihen laittaisi pienen käyryyden alaspäin, samaan tapaan kun 600 sarjalaisissa.

Ajatuksia?
 
Nuo liimattavat äänieristeen eivät ihan hirveästi poista läpi tulevia ääniä, mutta ainahan se on parempaan suuntaan. Koteloiden "kaiutuksen" ne poistaa kyllä, kun ovat liimalla sisäpinnassa kiinni.
Yksi mitä kannattaisi kokeilla on laittaa ihan tavallista kivivillaa kiinni penkin alle metallirunkoon.
Tämä saattaisi poistaa osan imuaukkojen kautta tulevasta äänestä. Villan pinnassa voisi olla alumiininen verkko tai reikälevy.
Jäähdyttäjän läpi tulevista äänitä onkin sitten vaikeampi päästä eroon. Tuuletin pitää aika huminan.

Eristeiden kiinnipysymistä kannattaa seurata, ettei kone ylikuumene tai syty palamaan.
 
Pakoääniä saa vaimennettua lisäämällä vaimentimen, esimerkiksi takapainon päälle saa parista profiilin pätkästä telineen vaimentimelle, sitten sopivia mutkia muutamat ja Esabbiliimaa sopivasti.
Vaimentimen valinnassa on sitten vaikeutta, ihan suora läpi-Simons ei auta hirmuisesti, jonkinlaista kiertoa siellä sisällä olisi oltava mutta taas liika ahdistaa myös koneen käyntiä.
Suuntaava ulostulo ohjaa äänet "toisaalle" mutta ei vaimenna niitä.

Moottoritilan ääniä ei onnistu vähentää koska aukkoja on niin paljon ja niihin ei saa mitään vaimennuspintoja kehiteltyä tilanpuutteen takia. Ohjaamon takalasi ja muovipintojen massa/vaimennus auttanee ainakin jotain.

Meidän koneessa kun on L-hytti niin vasemmalle reilusti kääntäessä tulee melkoinen melu kabiinin puolelle, muuten tasaisen möykän lisäksi. Johtunee osin pakoputkestakin kyllä, mutta myös "konepellin" aukko näkyy suoraan kuskille konetta vasemmalle kääntäessä.
 
STEFFE sanoi:
Ja Peltorit saa radiolla ja BT känny versiona että voi puhua puhelimessakin!

ostin kesän alussa Zeklerin vastaavan kuulosuojaimen. Eli Bluetooth, mikrofoni, keskusteluäänien vahvistus ja radio. On nuo nykylaitteet ihmeellisiä. Vaimentaa konemelun ja voi keskustella vieressä olijan kanssa normaalisti vaikka Avantin moottori pauhaa. Voi myös ajella nurmikkoa ja keskustella puhelimessa eikä vastapuoli aavista mitään vaan luulee että olen toimistossa tai ehkä autoilemassa.
 
Ymmärrän pointin. Itsellä tuo kolmisylinterinen pitää aika matalaa ääntä, tunkeutuu sisälle ikävästi. naapurin neljäsylinterinen käy hieman hiljaisemmin. Hytissä tulee tietysti käytettyä kuulosuojaimia.
 

Uusimmat keskustelut