Aisapaino | AvantClub - Keskustelupalsta

Juhani

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.10.2011
943
357
63
Olisiko telikärryssä +-0kg ihanne aisapainoksi, vai pitäisikö sitä olla jonkun verran, eli luokkaa se 75kg?
 
Aisapainoa pitää olla vähintään 25kg ja enintään 4% kytkentämassasta, ellei vetokuula tai kytkentälaite määrittele pienemmäksi painoa.
Olisiko tuossa sun kärryssä 68kg aisapaino sopiva!?

ps. Ratiseeko Nissanin ohjaus ääriasennoissa?
 
Leppis sanoi:
Aisapainoa pitää olla vähintään 25kg ja enintään 4% kytkentämassasta, ellei vetokuula tai kytkentälaite määrittele pienemmäksi painoa.
Olisiko tuossa sun kärryssä 68kg aisapaino sopiva!?

ps. Ratiseeko Nissanin ohjaus ääriasennoissa?

Täytyy lähteä tuosta 68kg:sta liikkeelle! ?

Ratina on lievä ilmaisu, mutta on kuulemma ihan normaalia ja ääni tulee jostain stoppareista. Rasvaamalla paikkoja ääni kuulemma pienenee ja täytyykin katsoa minne siellä vois vaseliinia laittaa!

Ostin semmoisen halvan aisapainomittarin, meinaan jos joskus tulee jotain yllättäviä tilanteita, niin voi helposti mitata painon. (semmoinen kapula, joka painuu kasaan painosta)


On tämä planeetta vaan mukava paikka saada tietoa asiaan perehtyneiltä, niin ei tarvitse kaikkea opetella kantapään ja kukkaron kautta!!!?
 
Mä esim kyllä vähän lisäsin aisapainoa maanantaina kun huonossa sohjoisessa kelissä vedin Avanttia kärryllä. Sai vähän lisää painetta auton takafillareihin. Jätin tosiaan silti kiltisti kärryä koneen kera asemalle kun meidän mäki on mikä on. Aamulla kyllä sitten ajoin ylös....
 
bleve sanoi:
0kg on minimi aisapaino.
Joo ei tarvitse laittaa tyhjälle kärrylle lisäpainoa aisalle saavuttaakseen aisapainorajat :D
Kärryt on yleensä tehty niin, että aisapainoa tulee tyhjänäkin jonkin verran.

Missään nimessä kuorma ei saa olla niin takapainoinen, että nostaa aisaa ylöspäin.
Jo pienikin ylöspäin kohdistuva voima kertautuu moninkertaiseksi töyssyyn ajaessa.
Siinä sitten säikähtää auton heilahdukseen, tulee nostaneeksi hieman jalkaa kaasulta ja ainakin etuvetoisen auton
moottorijarrutus kääntää yhdistelmän linkkuun takarenkaiden pidon heiketessä. Ja ojassa ollaan :-(

Kerran on tullut mua mutkassa vastaan peräkärry yksistään aisa pystyssä. Ei ollut kaukana, ettei tullut
aisa hiacen tuulilasista sisään. Lasti oli takapainoinen ja kuulakytkin ei kestänyt "rynkytystä".

Lainaus liikenneturvan sivulta
Aisapaino saa olla enintään neljä prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg suuremman painon ollessa ratkaiseva. Esimerkiksi 500 kg painavan peräkärryn aisapaino saa olla enintään 25 kg.
Eli 400kg kärryssä aisapaino on tuo 25kg.
 
Nyt on silleen, että aisapainoa on n. 80kg ja pienemmäksi en sitä saa, kun kaivuri on koneen nokalla ja sorakauha kanssa edessä. Kaivuri pitää kääntää linkkuun, että saa takalaidan kiinni. Eli tuollainen 3,5 metrinen kärry jää aika ahtaaksi, kun kaikki romppeet on kyydissä. Nooh, ostettu mikä ostettu ja näillä mennään nyt toistaiseksi!
Sorakauhaan täytyy kyllä hitsata se semmoinen "huuli", josta sen voi roikottaa kaivurin kanssa kyytiin.

Yksi ongelmakin tuli eteen, eli takapyörät jäävät keljusti kahden runkopalkin väliin ja kärryn pohja taipuu aikalailla, eli onko jollakulla vinkkiä, että miten tuollaisen ongelman voisi ratkaista?

Tyhmä kysymys, mutta saako konetta kuskata ilman etu- ja takalaitaa, kunhan kaikki romut on asianmukaisesti kiinnitetty? Jos saa, niin silloin pystyisin "säätelemään" sitä aisapainoa, kun saisin koneen hieman taaksepäin, mutta takapyörät kuitenkin vielä lavalla. :lol:
 
80 kg on ihan hyvä ja käytännöllinen aisapaino.

Päätyjen poistamiselle ei nähdäkseni ole mitään estettä. Moni tykkää ajaa
tyhjällä kärryllä ilman päätyjä, koska ilmanvastus on paljon pienempi.
Lisäksi peruuttaessa näkee paremmin kärryn taakse.

Muistithan, että takaylitykseen ei tarvita mitään lippuja tai valoja, kun
ylitys on alle metrin.


Oke
 
Laitapakkoa ei ole. Lavettihan on sileä. Eli laidat pois, ei ne sitä konetta pitele paikalla....
Ja näkyvä hieno sidonta näyttää hyvältä!
 
oke sanoi:
80 kg on ihan hyvä ja käytännöllinen aisapaino.

Päätyjen poistamiselle ei nähdäkseni ole mitään estettä. Moni tykkää ajaa
tyhjällä kärryllä ilman päätyjä, koska ilmanvastus on paljon pienempi.
Lisäksi peruuttaessa näkee paremmin kärryn taakse.

Muistithan, että takaylitykseen ei tarvita mitään lippuja tai valoja, kun
ylitys on alle metrin.


Oke


No tuo helpottaa minua kummasti, eikä se ylitys jää varmaan kuin max. 15-20cm. Ajattelin, että jos tekis tekis siihen aisakolmion päälle jonkinlaisen pedin kaivurin kauhalle, niin se kärryn lastaaminen ei olisi niin pilkuntarkkaa puuhaa, meinaan toi 3,5m on auttamatta liian lyhyt. Jos pidän molemmat laidat paikoillaan, niin homma menee senttipeliksi ja ei ihan heti viitsisi rusikoida tuota uutta kärryä.
 
Lisäys vielä. Sivulaitoja ei saa ylittää ollenkaan ja takareunaa 2 m lipulla(pimeässä valolla). Mutta etureunaa/laitaa saa ylittää vain metrin! Vaikka ei olisi tiellä/esteenä kenellekään!
 
Olen aikaisemmin tuon jarruttoman pikkukärryni kanssa manaillut, kun lavan reunat ovat olleet niin matalat, mutta nyt tuon koneen kanssa noi 50cm korkeat laidat tuntuu liian korkeilta. Valinta oli kyllä tietoinen, koska usein on sellaista kärrättävää, että korkeammat laidat ovat vaan hyvästä.
 
Tuo mun uusi vaunu on 4x2m ja lavetti malli, eli renkaat lavan alla ja laidat(kaikki) saa pois. Vanha kärry oli 4.5m ja kyllä pituudesta oli hyötyä! Nyt tuo 4m onnaa juuri ja juuri 630 siipilumikauhalla niin että saa hyvän tasapainon.
 
Mun on varmaan vaan ostettava palat paksumpaa filmivaneria vahvikkeeksi siihen pohjalle, meinaan se painuu aikalailla takapyörien kohdalla ja ne on justiin runkopalkkien puolivälissä.


Laadukkaan oloinen kärry muuten, mutta pohjavaneri on kyllä liian ujoa tavaraa!
 
STEFFE sanoi:
Muista että vaunun omapaino nousee ja sitä kautta kantavuus pienenee...


Mulla on semmoinen kutina, että ollaan jo ylipainoilla, jos kaikki on kyydissä :(

Nooh, saanhan mä auton lavallekin tavaraa tarvittaessa :)
 
Huomenna pitää vaihtaa ne rupulikumit vielä alle ja sitten alkaa olemaan homma nipussa. Sen kaivurin aisaankin pitäisi laittaa jo olemassa oleva jatkopala ja sitten tietty käydä tilaamassa muutama pidempi letku, kun aisa pitenee n. 25cm
 
Pohjan lisäjäykisteeksi (alle) voi laittaa myös jonkun noin 50 mm korkean
rauta- tai alumiiniprofiilin. Sitä ei tarvitse kiinnittää päistään pohjapalkkeihin.
Se on kuitenkin kiinnitettävä pohjalevyyn ainakin 5 pultilla. Levy olisi
vastaavasti kiinnitettävä 25 pultilla.

Voit myös kokeilla paljonko taipuma vähenee irrallisella 2 mm rautalevyllä
pyörän alla.


Oke
 
oke sanoi:
Pohjan lisäjäykisteeksi (alle) voi laittaa myös jonkun noin 50 mm korkean
rauta- tai alumiiniprofiilin. Sitä ei tarvitse kiinnittää päistään pohjapalkkeihin.
Se on kuitenkin kiinnitettävä pohjalevyyn ainakin 5 pultilla. Levy olisi
vastaavasti kiinnitettävä 25 pultilla.

Voit myös kokeilla paljonko taipuma vähenee irrallisella 2 mm rautalevyllä
pyörän alla.


Oke


Alumiinilevy ei auttanut ollenkaan, kun laitoin semmoisen 2mm paksun soiron molemmille puolille. Sen tosin laitoin suojaamaan lavan pohjaa, kun sinne sutii kyytiin ja ei ole niin liukaskaan :(
 
No nyt on taiteiltu aisapainon kanssa ja löysin kuin löysinkin kohdan kärryssä, että takapää jäi kunnolla palkin päälle ja pohja ei painu mutkalle. Etupään kanssa ei ongelmia ollutkaan, kun toi kaivuri ja etupyörät jakaa painon sopivasti kahden alapalkin kanssa. Aisapainoa n. 75kg ja saattaa hieman nousta, kun pitäisi tuon kaivurin eteen saada ahdettua vielä sorakauha. Fiksuinta olisi varmaan laittaa se kauha auton lavalle, niin ei tarvitsisi taiteilla sen sitomisen kanssa.

Tuliskohan poliisilta sanomista, jos noi ajorampit laittaisi tuohon lokasuojien päälle laitojen ulkopuolelle, koska ne eivät ylitä lokasuojia ja näinollen kokonaisleveyttä, löytyis hyllyltä ihan sopivat kannatinkoukutkin, jos noi noin vois laittaa?

Tarkkasilmäinen varmasti huomaa, että kaivurin "joystickit" eivät ole ihan oikeassa paikassa, kun sen aisan jatkamisen yhteydessä minun pitää teettää muutama pitempi letkukin, jotta ylettävät venttiileille. :)
 

Liitteet

  • IMG_0075.JPG
    IMG_0075.JPG
    149,3 KB · Katselut: 2 430
Hyvältä näyttää mutta vääjäämättä rampit ovat laitojen ulkopuolella. Ei tulkinnanvaraista mutta paikan päällä oleva jeppehän se päättää! Mulle kelpaisi jos ne ovat kunnolla kiinni eikä ole putoamisriski.
 

Uusimmat keskustelut