Ajoleikkurin teräkotelo | AvantClub - Keskustelupalsta

Juhani

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.10.2011
1 030
403
83
Sain jostain kumman syystä viikonloppuna idean huoltaa noi ruohonleikkurit( päältäajettava ja työnnettävä ) ja tuli sitten kurkattua oikein kunnolla sen ajoleikkurin teräkoteloonkin ja yllätys oli melkoinen, kun oli niin ruosteessa.
Nappasin koko keksinnön pois ja ei kun ruosteenpoistoon, joka olikin melkoinen työmaa. Hätäpäissäni kävin ostamassa kuivuvaa kotelomassaa ja vedin sillä koko teräkotelon sisäpinnat.
En sitten tiedä oliko moisessa järkeä, mutta maali ei tullut mieleenkään, koska se alkuperäinen maali oli jo noin huonossa kunnossa, vaikka kone ei ole ikäloppu.

Ensi kesänä sitten näkee, että kuinka se nurmisilppu tarttuu siihen kotelomassaan! :roll:
 
Kunnolla kun poistaa ruosteen ja putsaa pinnan niin normaalit rautakauppamaalitkin pysyy hyvin. Monesti taitaa alkuperäismaalit olla vedetty suojaöljyisen ja valssihilseisen metallin päälle. Tai ainakin useista tuotteista maali lähtee lastuina pois ilman, että pohja on edes ruostunut alta.

Jos leikkuri osuu useasti hiekkaan tai kiviin, niin ei siellä silloin mikään kunnollakaan tehty maalaus kauheasti kestä.
 
Tuon huomasin, kun jyystin painepesurilla, niin isoja paloja maalia irtosi, mutta alla ihan terve metalli. :(
 
Mä luulen, että jatkoruostumisen kannalta paras toimenpide tuli jo suoritettua heti alkuunsa, eli huolellinen pesu. Ruohosilppu pysyy märkänä koko talven ja edesauttaa tehokkaasti ruostumista.

Kotelomassasta ei varmaan haittaakaan ole, mutta mun kokemusten mukaan ne pysyy aika huonosti jo ruostuneen pellin päällä. Niissä ei taida edes olla mitään ruostumista estävää ainetta. Ovat tarkoitettu puhtaalle ruosteetomalle pinnalle. Joku sinkkipohjamaali voisi olla parempi. Pääasia kuitenkin, että kotelo on pesty, puhdistettu, kuivattu ja suojattu edes jollain. Pysyy varmaan näin talven hyvänä.
 
Kyllä mä ne ruosteet poistin kohtalaisen perusteellisesti teräslaikalla.
 
Vähän myöhässä tulee mutta ei kotelomassaa suoraan pellin päälle. Puhtaalle pellille (ruosteet eka mekaanisesti pois tai hiekkapuhallus, sen jälkeen hapotus) esim. epoksipohjamaali ja sen päälle uretaanimaali. Ja sen jälkeen kestää vaikka pieniä kiviä ajella. :D Ja toisalta ruohosilppu ei myöskään tartu niin hyvin.

(nämä asiat minulle valitettavan tuttuja autoista)
 
No juu, kyllähän hiekkapuhallus ja maalaus kunnon maaleilla tai pulverimaalaus kestää varmasti paljon paremmin kuin yksikään spray-maalaus tai kotelosuoja-aine. Työmäärä ja kustannukset ovat myös ihan jotain muuta. Onko lopputulos sitten sen vaivan arvoista, on jokaisen omassa harkinnassa. Maalikaan ei tuppaa pysymään kaikissa paikoissa työlaitteissa jos niitä käyttää. Oikeasta pohjakäsittelystä, epoksipohjamaalista ja uretaanimaalista huolimatta mulla esimerkiksi lingosta maali vaan kuluu pois. Ei lohkea, hilseile tai muutenkaan irtoa, vaan kuluu. Maalipinta siis ohenee käytön myötä. Jyrsintä en edes jaksa alkaa maalaamaan em menetelmällä. Maali kun ei ainakaan mun maalaustaidoilla pysyisi terissä vaikka ne maalaisi miten. Niinpä tyydyn käytön jälkeen pesemään terät ja kopan alapuolelta aina puhtaaksi, annan kuivua ja lopuksi spreijaan jotain suoja-ainetta pintaan. Jossain vaiheessa käytin kotelomassaakin, mutta se ei mun mielestä toiminut ihan hyvin. Sittemmin olen siirtynyt käyttämään Dinitrolin Yleissuojaan.
 
Ruohonleikkurin pesua ei suositella missään tapauksessa. Varsinkin painepesu on laakereiden surma. Puhdistakaa kotelo jokaisen käytön jälkeen mekaanisesti. Märkä ruoho on yksi tehokkaimpia ruostuttajia. Se pysyy kotelossa päiväkausia kosteana.
 
Ei varmaan tarvitse uusia terien laakereita ihan heti, laitoin meinaan rasvanipat molempiin laakeripukkeihin ja nyt voi silloin tällöin ruikkasta rasvaa sinnekin. Poistin molemmista laakereista sisemmän puolen suojat jotta rasva pääsee minne kuuluukin ja tein pienet rei'ät laakeripukkeihin, että vaseliinin paine ei pullauta pois niitä ulompia suojia.
 

Uusimmat keskustelut