Akku-Avantin uudet tuulet | AvantClub - Keskustelupalsta

L'll GreenDigger

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.5.2015
152
83
28
ls24.fi verkkosivuilla kerrotaan Avant Tecnon ja Valmet Automotiven kehittävän litium -akkujärjestelmää täyssähköiseen kuormaajaan. Suorituskyky on huima verrattuna lyijyakkuihin, mitenkähän lienee hinnan laita..
Odotan mielenkiinnolla :mrgreen:
 
Ajoin E6 viimeksi keskiviikkona! Huikea laite. Pyörii ilmeisen kauan pelkkänä koneena mutta jos laittaa 1500 ruohonleikkuri keulalle niin toiminta sika lyhenee merkittävästi. Ehdottomasti tulevaisuuden laite! Kaikki hevis ja karja tilat etenkin! Itse voisin hyvin harkita sellaisen kotikoneeksi!

Kyljessä oli normi 240V stöpseli polttoaine korkin paikalla!
 
Jännä nähdä millainen hintaero on dieselin ja sähkön välillä. Sähköversio voi olla sen verran kallis, ettei sitä ole järkeä hankkia, jos pakokaasut ei haittaa.
 
Luulen ennemmin että käyttö ratkaisee. Esim sisätiloissa missä pystyy käyttämään ja mennä kahville sillä aikaa kun taas latautuu niin homma toimii hyvin. Lumitöitä pitkin kyliä on taas melko haastellista.
 
Harva yrittäjä ostaa koneen pelkästään sen takia, että se toimii sähköllä. Täytyyhän siinä laskea todellista tuntihintaa koneelle. Sisäkäytössä sähkö kilpailee ennemmin kaasun kanssa, sellaisissa ympäristöissä missä ei voi dieselillä tai bensalla ajaa.
 
Akun ostaessa ostat tavallaan monen vuoden polttoaineet samalla, koska lataus on ilmaista tai lähes ilmaista.
Litium-akuista saattaa tulla liisattavia, vaihdat vaan uusiin jonkun vuoden välein.

Pelottavan hiljaisia akkuvehkeet on, onneksi nykyiset ajomoottorit pitää jonkinmoista ääntä.
 
Joo se surina noissa e- malleissa on kiehtova! Ja kun kaasulla vielä voi nostaa kierroksia pumpussa, auvan kuten normikoneessa!

Odotan kyllä itse innolla noita sähkökoneita!

Eilenkin tarttui käteen trimmeri ja pensasleikkuri jatkeeksi mun nurmikonleikkaajalle! Aivan huippuvehkeitä ja ammattikäyttöön tarkoitettuja!
 
Jos uuden hinnassa sähkö on 5000€ kalliimpi, polttoainehinnoilla saa noin 8500 litraa polttoöljyä jolla aika pitkälle saa koneen ajettua vaihtoikään. Ei taida karjatiloilla ainakaan kauhea myyntimenestys, koska uusissa karjasuojissa harvemmin nykyään käytetään kovin pieniä kuormaimia. Tietysti uusi tekniikka aina on aina mielenkiintoista.
 
Saattaa sähkö tulla vielä ainoaksi vaihtoehdoksi koneiden käytölle jos maailma jatkaa muutostaan nykytahtiin. Kieltävät nykyiset polttoaineet kokonaan ja jokatapauksessa verottavat kunnolla jos vaikka jostain vielä löytäisi öljyä. Onneksi 2030-luku on 'tarpeeksi' kaukana, että ei tarvi nähdä tuotakaan.
 
Nykytekniikalla kaikkien polttomoottorien muuttaminen sähköisiksi ei ole mahdollista vielä pitkään aikaan. Mukava ois saada Avantista tietoa, kuinka paljon yhdellä akullisella työskentelee, latausajat ja kuinka pitkä on akkupatterin elinkaari.
 
Ezmo sanoi:
Nykytekniikalla kaikkien polttomoottorien muuttaminen sähköisiksi ei ole mahdollista vielä pitkään aikaan. Mukava ois saada Avantista tietoa, kuinka paljon yhdellä akullisella työskentelee, latausajat ja kuinka pitkä on akkupatterin elinkaari.

Varmaan tietoa tulee aikanaan.
 
Autoissa on vissiin käytetty 25kw akkuja, niillä latausaika ABC aseman latauspistokkeessa noin puolituntia ja normaalipistorasiasta 6 tuntia. Niillä on pystynyt ajamaan noin 100km, joten se varmaan vastaa 2-3 tuntia keskiraskasta Avantilla ajoa.
 

Uusimmat keskustelut