Aurauskeppien asennukseen pora | AvantClub - Keskustelupalsta

Timberman

Jäsen
Keskustelun aloittaja
6.3.2010
610
0
16
Olen nähnyt Willellä asennettavan aurauskeppejä. Ilmeisesti siinä oli jokin pora, millä tehtiin ensin reikä tien penkkaan. Willen takana oli teline aurauskepeille sekä apumiehelle, joka tuikkasi kepit pystyyn reikään. Homma kävi aika näppärästi ja nopeasti.

Syksyllä pitäis asennella aurauskeppejä parin kilsan tieosuudelle. Onkos kukaan keksinyt jotain näppärää lisälaitetta Avantiin helpottamaan tätä ?? Rautakangella toki reiät sais hakattua, mutta mutta..... Nyt olis vielä aikaa kehitellä jotain fiksumpaakin menetelmää :cool:

Aggrekaatti ja poravasara, sillä syntyy näppärästi aurauskepeille reikiä vähän kovempaankin maahan;)

Riittäisikö pelkkä metalli tappi minkä vain puomilla tökkäisi maahan ja tarvittaessa vähän heiluttaisi? Ei se tien reuna niin sika kova ole.... Tai joku hitaasti pyöeivä hydrauli moottori missä olis SDS leuat ja siihen joku sopiva pitkä pora. Ja puomin päähän kiinni.

Mulla on lumilingon hydraulimoottori täällä. Taisi olla 315 tilavuudeltaan.
Ja on mulla vanha SDS porakone joka ei toimi enää mistä voisi ottaa istukka talteen!

Tule Timberman kirppikselle!

mulla on kaivurin kauhaan pultattava *nurmileikkuri, eli pyörä jonka voi tarvittaessa liittää lisävarusteeksi. Samalla metoodilla voisi ehkäpä laittaa puomiin kiinni joko pelkän tikun tai koko porakoneen?

Vanha pylvästeline uusiokäyttöön ja agregaatti tarakalle.

STEFFE sanoi:
Mulla on lumilingon hydraulimoottori täällä. Taisi olla 315 tilavuudeltaan.
Ja on mulla vanha SDS porakone joka ei toimi enää mistä voisi ottaa istukka talteen!

Tule Timberman kirppikselle!

Tuon kaivuri-idean ja steffen kirpputorin voisi yhdistää. Kaivurin sovitteisiin teline hydemoottorille ja siihen adapterit joko sd istukkalle tai maaporalle. Saat samalla vehkeellä sekä aitatolpat että aurauskepit.

Kyllä mä laittaisin sellaiseen valmiiseen työlaitekiinnikkeeseen vain kiinnityspaikka sille hydemoottorille ja sitten sen hydemoottorin akselin päähän joku tsydeemi että saisi tuon SDS istukan kiinni. Ei sillä isompaa kun ehkä 30mmm voisi porata mutta jollain 26 terällä uppoaisi varmaan 20mm aurauskepit hyvin!

Aikoinaan olin kaverilla töissä ja yhtenä työtehtävänä oli tienvarsille laitettujen sumupaalujen tarkistus / tarvittaessa uusinta. Rakennettiin traktorin sivulle pystyyn hydraulisylinteri jossa oli iskupituutta noin 1metri. Sorvautettiin teräväpäinen kartio hieman sumupaalua paksumpi ja kiinnitettiin kartio sylinterin varren päähän kiinni. Lisättiin paineilmatäryytin niin että kartiota pystyi samaan aikaan painamaan hydrauliikalla alas ja avittamaan paineilmatäryyttimellä. Traktorin perään kärry jossa oli sumupaaluja ja ei muuta kuin menoksi. Työ eteni kahteen mieheen niin että toinen oli kuljettaja ja toinen laittoi reikään uuden sumupaalun ja rikkinäiset sumupaalut kerättiin kauhaan. Tällä systeemillä käytiin noin 200km lenkki, kylläkin kahtena päivänä

Kiitokset erinomaisista ehdotuksista. Agrekaatti ja poravasara kuulostaa hyvältä. Molemmat löytyy omasta takaa, joten tämä vaihtoehto ei vaadi aikaa eikä rahaa.

Silti sitä voisi harkita jotain "hydraulista" ratkaisua :D Steffen kirppismoottori kiinnostaa. Älä hukkaa sitä. Palataan siihen ja keksitään sille jokin sopiva hinta.

Kaivurin kanssa en viitsi lähteä ajelemaan kilometrikaupalla. Muuten kyllä ajatus on hyvä. Kauhan tilalla olevalla poralla voisi helposti porata reikiä tien sivuun ja pitää silti kone tukevasti tiellä kulkusuunnassa. Hmmm..... :roll:

PHJ:n sumupaalujen asennuslaite kuulosta hienolta. Juuri jotain tuollaista odotinkin. Vielä jos olisi Avantiin tehty. Noh, silloin ei 200km keikka olisi tainnut mennä kahdessa päivässä ;) . Löytyisikö tuosta yhtään kuvaa ??

Dynaset Ylöjärveltä tekee laitteita jotka tekee nopeita hydraulisiapaineiskuja. Sellainen sylinterin linjaan, niin johan kepeille reikää syntyy.

Yksi TÄRKEÄ seikka mikä pitää huomioida. Piennaralueisiin on aurattu paljon valokuitu- ja keskijännitekaapeleita.
http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf3/lo_2011-04_sahkojohdot_ja_web.pdf sivu 28
Etenkin valokuituja on aurattu 50cm päähän asfaltin reunasta.
Saattaa urakka "pissiä" valokuidun katketessa :?

Sivusiirtoadapteri A34893 siirtää työvälineen 40 cm oikealle.
Tuo varmaan olis siinähommassa sopiva. Käytin sitä kallistusadapterin ja nelitoimikauhan kanssa, kun levitin vanhanpihamaan tiealueita.
Sai tosiaan koneella ajaa varsinaisella tie alueella, kallistusadapteri niias sivusiirronkanssa kauhan sopivasti, kauhan pohja vähän auki ja vetäen "kaavinvaunun" tyyliin tienreunaa pois.

Terv KaiK

Joskus 'vanhaan hyvään aikaan' oli traktroeissa seiväskairoja. Jos sellainen jostain löytyisi, niin siitä voisi viritellä vehkeen lisäämällä hydrauliikkamoottorin.

Ei ole kuvia tuosta rakennelmasta. Hydraulisylinteri oli tosiaan pystyssä traktorin sivussa takarenkaan etupuolella. Tärytin sai käyttövoiman ulosotolla pyörivästä kompressorista. Tärytintä käytettiin vain tarvittaessa (kun painoi sylinteriä / kartiota maahan, kova maa alkoi nostaa traktoria niin laittoi täryttimen päälle). Tuo valokuitu tosiaan meni tienvieressä, mutta kun oltiin korjauskeikalla, vanhan sumupaalun kohdalla ei voinut olla valokuitua.

exjko sanoi:
Joskus 'vanhaan hyvään aikaan' oli traktroeissa seiväskairoja. Jos sellainen jostain löytyisi, niin siitä voisi viritellä vehkeen lisäämällä hydrauliikkamoottorin.

Löytyy tuollainen reliikki meikäläisen ladon nurkalta, ja onkin ollut joskus mietinnässä sovittaa Avanttiin. Aurauskeppien asennus taitaa onnistua parhaiten akkukäyttöisellä poravasaralla, sellaisella näyttävät niitä asentavan noihin keskikorokkeisiin kaupunkialueella.

Kelkkareitin merkkejä on kanssa tullut joskus porailtua akkukoneella, mutta kylläkin järvenjäälle ja puuterällä...

Niin vain kävi, että syksy tuli ja aika asentaa aurauskepit. Asiaa naapureiden kanssa ihmetellessä selvisi, että eräältä naapurilta löytyi akkukäyttöinen 18V Boschin sininen poravasara. Ei ole koolla pilattu, mutta on yllättävän tehokas. Sillä porailtiin reiät ja kyllä oli keppien asennus helppoa. Suosittelen.

Timberman sanoi:
Niin vain kävi, että syksy tuli ja aika asentaa aurauskepit. Asiaa naapureiden kanssa ihmetellessä selvisi, että eräältä naapurilta löytyi akkukäyttöinen 18V Boschin sininen poravasara. Ei ole koolla pilattu, mutta on yllättävän tehokas. Sillä porailtiin reiät ja kyllä oli keppien asennus helppoa. Suosittelen.

Sama kävi mulla mielessä että poravasaralla onnistuu helposti. Ei ole akku käyttöistä mutta on iso agrregaatti! Ei kun virran lähde kauhaan ja nippu keppejä(500 kpl) ja menoksi!

Uusimmat keskustelut