Avan 520 lakkasi vetämästä. Kallis remontti. | AvantClub - Keskustelupalsta

Tex Willer

Jäsen
Keskustelun aloittaja
1.10.2012
3
0
1
Ongelma on se että avant 520 lakkasi vetämästä. Kyseessä oleva yksilö on vuodelta 2000 ja ajettu on karvan alle 2000 h.

Puukonttia kuljettaessa kone lähti liukumaan vapaasti, eikä voima välittynyt kuin yhteen pyörään ja siihenkin huonosti. Muuten hydrauliikka toimii. Eipä siinä mitään, kiikutin koneen huoltoon jossa irroitettiin ainoan vetävän pyörän ajomoottori ja ajopumppu. Järjestelmästä ei löytynyt metalliromua eikä mitään muutakaan yksittäistä vikaa jonka olisi varmuudella voinut sanoa aiheuttaneen yhtäkkisen vedon katoamisen. Ajomoottorissa sekä pumpussa oli näkyvillä selvää kulumaa, mikä on luonnollista kun ottaa huomioon koneen iän. Painemittarilla huoltomies oli kuulemma todennut, että pumppu ei aina anna täysiä paineita.

Huoltomies ehdotti että vaihdetaan samalla kaikki ajomoottorit ja pumppu uusiin, niin jatkossa minkään vaihtamattoman moottorin hajoaminen ei hajoittaisi esim. pumppua. Lähinnä tässä mietityttää, se että koko paketin osien arvo on 3800 € alvi 0% ja tähän päälle vielä työt. Huollon hinta alkaakin lähennellä koko koneen arvoa ja hieman huikaisee tehdä siihen noin kallista huoltoa.

Kysymys kuuluu, että onko tavallista joutua vaihtamaan ajomoottoreita/pumppua noilla tuntimäärillä jos huollot on tehty.
Onko mitään ideoita mikä järjestelmästä olisi saattanut hajota ja saada remonttia hiukan edullisemmaksi.

Kiitos
 
Ei kuluminen yhtäkkiä iske, vedon häviämiseen löytyy kyllä syy.
Ajopumppua epäilisin, sen tutkintaa kannattaa ehkä jatkaa.
Toinen vaihtoehto on pumppua ohjaavat osat.

-Olihan hydr.öljyä riittävästi säiliössä?
 
Omasta veto loppu tilanteesta mullakin tuli ajopumppu ensimmäisenä mieleen.
Multahan katosi myös veto ihan kokonaan. Sitä ei ollut sitten missään mutta kaikki muu toimi normaalisti.
 
Öljyä oli riittävästi ja pumppua ohjaavat vaijerit ja mekaaniset osat oli kunnossa.

Pumpusta ei löytynyt purkamisen perusteella selkevää vikaa, kulumista kyllä. En tiedä antaisiko osviittaa, se että veto välittyi ainoastaan yhteen pyörään ja siihenkin heikosti.
 
Ajopaineiden kuuluisi olla 520 sr1 275bar ja vastaavassa + versiossa 300bar.
Ajopaineita voidaan säätää paineensäätöpatruunoita vaihtamalla.

Ensin pitäisi selvittää eikö ajopumppu enää kykene tuottamaan tarvittavaa painetta, vai onko
paineensäädössä tapahtunut jotain muutoksia.

Se että ajomoottorit ja ajopumppu olisivat kaikki kuluneet yhtäaikaa väljiksi, niin että kaikki pitää
vaihtaa, kuulostaa markkinoinnilta. -Tuntejakaan ei melestäni ole mahdottoman paljon, käyttö- ja
huoltohistoria tietysti vaikuttavat asiaan.

Parhaat ja luotettavat neuvot saat Huollolta, soitto Ylöjärvelle helpottaa elämää! :D
 
Soitin tosiaan Ylöjärvelle ja ehdottivat että oikean puolen takamoottori olisi hajonnut, koska oikean puolen etunen vetää ainoastaan. Sieltähän se vika löytyi, ajomoottori oli kappaleina.

Nyt menee vaihtoon ainoastaan ajomoottori, mutta arvoitukseksi jää kulkeutuiko muualle järjestelmään metallinkappaleita, kun kaikkia ajomoottoreita ei aukaistu. Pumpun sisältä löytyi kaksi pientä metallinpalaa. Saas nähdä kauanko kestää.

Kiitos neuvoista.
 
Hienoa että ongelma löytyi. Kyllä useimmiten soitto Ylöjärvelle auttaa. Sieltä löytyy tietoa usein enemmän kuin meidän spekulaatioista!
 

Uusimmat keskustelut