Kone oli asiakkaalla ja kun en ollut huomannut hihnan kireyttä tarkkailla, se tietysti löystyi ja muuttui hampaattomaksi.
Uusi hihna saatiin alan liikkeestä ja ei muuta kuin paikan päälle.
Koska tehdasta myöten kerrottiin legendaa, että eräs nimeltä mainitsematon Kenneth olisi onnistunut vaihtamaan hihnan kentällä, päädyttiin siihen että yritämme mekin. Kaksi pellepelotonta siis liikkeelle ja paikan päälle. Kone oli tuolloin asiakkaan omakotitalon pihassa ja ei liikkunut senttiäkään.
Koska tehtaaltakin todettiin, että jos onnistumme vaihdossa kenttäolosuhteissa, niin heillekin pitäisi kertoa että miten homma hoidettiin, päätin että parasta sepustaa tarina tänne.
Homma lähtee liikkeelle siitä, että otetaan auki koneen oikealta puolelta pumpun alapuolelta hihnan suoja, joka lähtee pari pulttia/mutteria irroittamalla. Hihna ilmestyy näkyviin ja saa heti käsityksen siitä, mistä vaihdossa on kysymys. Käytännössä hihna pitää siis saada kahden hammaspyörän ympärille.
Sitten löystytetään hihnan kiristimet.
Moottorin hammashihna tulee keskiöineen niin alas, että sen keskiö näkyy koneen alapuolelle kurkistettaessa. Hihnaa on mahdoton saada paikalleen ilman moottorin nostamista. Sama pätee oikeastaan myös hydraulipumpun puoleiseen hihnapyörään, sitäkin on nostettava, jotta hihnan saa sivusta pujotettua paikalleen.
Moottori ja hydrauliikkapumppu on sijoitettu yhtenäisen metallilevyn päälle, joka on kiinni neljällä pultilla ja mutterilla. Nämä pultit ja mutterit löytää kyllä hieman päättelemällä. Paikat ovat melko ahtaat, vasemmalla takana oleva pultti/mutteri on pahin, sitä saa kerrallaan käännettyä vain pari piirua. Mutta siitä se aukenee.
Kun nuo tuota moottorin ja hydraulipumpun alustalevyä pitävät pultit on aukaistu, voi moottorin ympärille pujottaa sopivaan kohtaan räikkäliinan, joka sitten pujotetaan turvakaarien yli. Täten moottoria räikkäliinalla nostamalla saa tuon alustalevyn nousemaan ja täten koko paketti nousee. Sitten vain nostetaan sen verran, että saadaan uusi hihna paikalleen.
Meidän tapauksessa hihna pujotettiin moottorin takaosan ali ja hieman nostossa avitettiin vivuttamalla moottorin etupuolelta sopivalla isolla ruuvarilla tms välineellä.
Loppu on sitten helppo. Pujotetaan ensin uusi hihna sen moottorin puoleisen hammaspyörän ympärille, sitten hydraulipumpun hammaspyörän ympärille, lasketaan paketti varovasti alas niin että alustalevyn kiinnityspultit sattuvat reikiinsä (olikohan niissä kumivaimentimetkin vielä) ja kiinnitetään moottori+hydraulipumppu-aluslevy takaisin runkoon.
Sitten vaan hihnaa kiristämään!
Me tehtiin tuota hommaa alle puolitoista tuntia alusta loppuun ja emme olleet koskaan tehneet tätä operaatiota missään. Totta puhuen meillä ei ollut aavistustakaan siitä miten homman tekisimme ennen paikalle saapumista. Diagnoosi asiakkaan puhelimitse kertomien oireitten perusteella onneksi osui nappiin.
Ja pari kuvaa operaatiosta ohessa.
Uusi hihna saatiin alan liikkeestä ja ei muuta kuin paikan päälle.
Koska tehdasta myöten kerrottiin legendaa, että eräs nimeltä mainitsematon Kenneth olisi onnistunut vaihtamaan hihnan kentällä, päädyttiin siihen että yritämme mekin. Kaksi pellepelotonta siis liikkeelle ja paikan päälle. Kone oli tuolloin asiakkaan omakotitalon pihassa ja ei liikkunut senttiäkään.
Koska tehtaaltakin todettiin, että jos onnistumme vaihdossa kenttäolosuhteissa, niin heillekin pitäisi kertoa että miten homma hoidettiin, päätin että parasta sepustaa tarina tänne.
Homma lähtee liikkeelle siitä, että otetaan auki koneen oikealta puolelta pumpun alapuolelta hihnan suoja, joka lähtee pari pulttia/mutteria irroittamalla. Hihna ilmestyy näkyviin ja saa heti käsityksen siitä, mistä vaihdossa on kysymys. Käytännössä hihna pitää siis saada kahden hammaspyörän ympärille.
Sitten löystytetään hihnan kiristimet.
Moottorin hammashihna tulee keskiöineen niin alas, että sen keskiö näkyy koneen alapuolelle kurkistettaessa. Hihnaa on mahdoton saada paikalleen ilman moottorin nostamista. Sama pätee oikeastaan myös hydraulipumpun puoleiseen hihnapyörään, sitäkin on nostettava, jotta hihnan saa sivusta pujotettua paikalleen.
Moottori ja hydrauliikkapumppu on sijoitettu yhtenäisen metallilevyn päälle, joka on kiinni neljällä pultilla ja mutterilla. Nämä pultit ja mutterit löytää kyllä hieman päättelemällä. Paikat ovat melko ahtaat, vasemmalla takana oleva pultti/mutteri on pahin, sitä saa kerrallaan käännettyä vain pari piirua. Mutta siitä se aukenee.
Kun nuo tuota moottorin ja hydraulipumpun alustalevyä pitävät pultit on aukaistu, voi moottorin ympärille pujottaa sopivaan kohtaan räikkäliinan, joka sitten pujotetaan turvakaarien yli. Täten moottoria räikkäliinalla nostamalla saa tuon alustalevyn nousemaan ja täten koko paketti nousee. Sitten vain nostetaan sen verran, että saadaan uusi hihna paikalleen.
Meidän tapauksessa hihna pujotettiin moottorin takaosan ali ja hieman nostossa avitettiin vivuttamalla moottorin etupuolelta sopivalla isolla ruuvarilla tms välineellä.
Loppu on sitten helppo. Pujotetaan ensin uusi hihna sen moottorin puoleisen hammaspyörän ympärille, sitten hydraulipumpun hammaspyörän ympärille, lasketaan paketti varovasti alas niin että alustalevyn kiinnityspultit sattuvat reikiinsä (olikohan niissä kumivaimentimetkin vielä) ja kiinnitetään moottori+hydraulipumppu-aluslevy takaisin runkoon.
Sitten vaan hihnaa kiristämään!
Me tehtiin tuota hommaa alle puolitoista tuntia alusta loppuun ja emme olleet koskaan tehneet tätä operaatiota missään. Totta puhuen meillä ei ollut aavistustakaan siitä miten homman tekisimme ennen paikalle saapumista. Diagnoosi asiakkaan puhelimitse kertomien oireitten perusteella onneksi osui nappiin.
Ja pari kuvaa operaatiosta ohessa.