Avant 220 , loppui liikut ja katos työpaineet | AvantClub - Keskustelupalsta

urkkolainen

Jäsen
Keskustelun aloittaja
11.12.2012
72
0
6
Morjens veljet !
Kokemuksia , näkemyksiä ja vihjeitä vian korjaukseen.
Avant 220 siis heitti liikkumasta ja kaikki työpuolen toiminnot loppui.Onneksi olin omalla
pihalla ja sain toisella Avantilla puskettua trailerin päälle . On muuten sinnikko liikuteltava
kun rattaat on jumissa. Lieneekö tähänkin joku konsti että rattaat saa pyörimään kun
hydrauliikkapuoli ei pelaa.
Vika siis tuli yllättäin,kuului pientä rahinaa hetken ja ei muuta.
Epäilin hammashihnaa mutta se pyörii ihan normaalisti koneen käydessä.
Epäilen hihnapyörien kiiloja jos niissä on sellaiset .Lieneekö kellään vastaavaa sattunut.
Kone pitäisi saada pikaisesti toimintakuntoon ja keskiviikkoaamuksi työmaalle.

Kiitos jo ennakkoon kaikista vihjeitä ja neuvoista.

Ensinnäkin se liikkuu pikkuisen helpommin ilman hydrauliikkaa, jos painaa eteenpäin poljinta eteenpäin hinattaessa ja taaksepäin hinattaessa taaksepäin-poljinta. Mutta hyvin vähän.

Kannattaa tarkistaa hammashihnan hampaat ja kireys. Se voi näyttää pyörivän ihan normaalisti, mutta hihna onkin hampaaton. Tarkista myös ettei pumppu ole nitkahtanut johonkin suuntaan.

Ilmeisesti hydrauliikkaöljyä on?

Ja missäs päin tämä kone sijaitsee? Jos on lähellä jotakuta, niin voinee saada on-site-jelppiä :)

Jos tosiaan on hydrauliikka kuollut, niin vaihtoehdot on aika vähissä. Joko moottori ei pyöritä pumppua (hihna, hihnapyörät) tai sitten on pumppu rikki. Pumpun saat nopsaan kun ajelet Ylöjärvelle :) Kallista vaan on pumpun vaihto.

Kiitos neuvoista.
Tempasin heti hihnansuojan pois kun epäilin hihnan katkeamista .Hihna ehjä ja sormin tunnustelemalla ok .
Hihna on vaihdettu viime talvena kaiken varalta.Kumma kyllä hihna pyörii ihan normaalisti moottorin käydessä.
On tietysti mahdollista että pumpun akseli on kaput.
Valitettavasti nämä minun koneet ovat täällä kaukana Lapinläänin puolella ja " vertaistukea " on vaikea saada.
Olisiko jollain näppituntumaa montako tonnia pumpunvaihto tulee maksamaan? :shock:

Otapa hihnaa pois ja tunnustele sitä pumpun hihnapyörää, jos se tuntuu oudolta, niin vika on aika lailla selvillä.

Ei ole pumppua tullut uusittua, muistaakseni, mutta ei se niin kallis ole kuin luulisi. Stetson-arvioni olisi että tonnin maksaa töineen. Mutta kyllä sen vissiin itsekin saa asennettua.

Huomenna sitten soittelet tehtaalle heti aamusta. Ja tottahan kerrot täällä että mikä oli, miten selvisi ja miten ratkesi.

Jep !

Näillä ohjeilla mennään eteenpäin ja lopputuloksen julistan kunhan vika on saatu korjattua.

Kiitos Jets !

"Lieneekö tähänkin joku konsti että rattaat saa pyörimään kun
hydrauliikkapuoli ei pelaa."

Ainakin 4-sarjassa neuvotaan vapauttamaan hydraulinen ajopiiri kääntämällä ajopumpun oikealla sivulla olevaa ruuvia n. 3 kierrosta vastapäivään. Luultavasti vastaava ohje löytyy myös pienemmistä?

Käyttöohjevihko on ihan hyödyllinen apu monessa tilanteessa, kannattaa selailla pimenevien syysiltojen ratoksi.

Do Diin !
Ensiksi 220 rattaat ilmeisesti ovat aika juntturassa , tehtaan ohjeista huolimatta.

Toiseksi soitto tehtaalle kuten jets kehoitti ja neuvot ja hyvät ohjeet tulivat Saulilta .
Kone on nyt pajalla ja vika löytyi ;Varsinaisen ja työpumpun väliltä akseli sanoisinko pillun päreenä !
Kone on vuosimallia 2008 jossa ko. kohta heikko, sen jälkeen vahvistettu.( tehtaan ilmoitus )
Korjaus olisi mahdollista vaihtoakselilla ja tarvikkeilla joiden hinta taisi olla jotain 300 € alv 0%
Työ kuitenkin tässä vaihtoehdossa selkeästi suurempi kuin koko pumpun vaihdossa.
Katsoin myöskin että rikkoutuneet akselin kappaleet ovat voineet vaurioittaa muita pumpun
tarkkuushiottuja pintoja , jälkiäkin oli.

Päädyin siis koko pumpun vaihtoon.Uudelle pumpulle on ilmoitettu hinta 1200 € alv 0 %
Tässä nyt pitäisi olla se lujempi akseli.
Ohjeita erityisesti vanhempien mallien omistajille : Jos edessä tai takana ei ole kytkettynä hydrauliikkaan työlaitteita
älkää missään tapauksessa koskeko ulkoisen hydrauliikan kytkentä polkimeen , sillä painepiikki ( syke )voi
juuri särkeä tämän akselin.
Huommenna toiveissa saada entistä lujempi työkaveri käyttöön. ;)

Hienoa että vika löytyi. Harmi että tulee hinnakkaaksi. Itsellänihän oli juuri nimenomaan vuosimallin 2008 työkone. Ettei sattuis muuten olemaan mun entinen kone sulla? Vein omani Ouluun joskus kevättalvella.

Itsekö aiot tehdä pumpun vaihdon?

Tämä kone on ollut minulla kohta 2 vuotta ,tunteja reilu 500 ,varakoneeksi laitoin mutta suurimman
osan ajasta viettänyt pajalla ,Oulusta tämä minulle tuli ja vakuuteltiin että hyvin on pidetty kun
insinöörillä ollut.Kyllä päällisinpuolin oli ok mutta tuskin yhtään huoltoa oli tehty niin mustat oli
öljytkin ja " huoltokirjaa " ei löytynyt.
Sanotaan että moni kakku päältä kaunis ,niin kuin noissa " sihteeriköissäkin " :lol:

Huoltofirmaan vein koneen kun ei ollut varmaa viasta ja asentajan sanoin tässähän ei kauan
mene kun on jo niin monesti sen purkanut. :roll: Ihan simppeli homma on pumpun vaihto
jos vain viitsii siihen käyttää hieman aikaa.

urkkolainen
Jos edessä tai takana ei ole kytkettynä hydrauliikkaan työlaitteita
älkää missään tapauksessa koskeko ulkoisen hydrauliikan kytkentä polkimeen , sillä painepiikki ( syke )voi
juuri särkeä tämän akselin.
Polkimen päälle tulee välillä tallattua vahingossa 44 numeron työkengällä, kun on vähän ahdas tuo sisääntulo pikku-Avanttiin. Onneksi ei ole hajonnut, kun on 2009.

Tehtaalta saamani tiedon mukaa juuri 2009 mallista eteenpäin olisi vahvistettu akseli.
Minulla oli ensimmäinen Avant 220 jotain vuosimallia 2005 ja mitään propleemia ei
ollut ja muutoinkin oli poikkeuksellisen luja verrattuna näihin uudempiin yksilöihin.

urkkolainen sanoi:
Tehtaalta saamani tiedon mukaa juuri 2009 mallista eteenpäin olisi vahvistettu akseli.
Minulla oli ensimmäinen Avant 220 jotain vuosimallia 2005 ja mitään propleemia ei
ollut ja muutoinkin oli poikkeuksellisen luja verrattuna näihin uudempiin yksilöihin.

Odotahan vaan kun se runko katkeaa :D Sitä oli liikkeellä taannoin. Ei tosin sattunut omalle kohdalleni.

Pakko sanoa että kyllä kaipaan pikku-avanttia, mutta suurempaa himoitsen! On vaan koneet vaihtuneet, ei ole avantia enää mulla. Kyllä semmoinen vielä meille tulee joskus.

Joko on uusi pumppu tullut?

Itse tulin aika monta kertaa painaneeksi vahingossa sitä lisähydrauliikan pedaalia ilman työlaitetta, joskus jopa sain koneen käyntiin pedaali alhaalla :) Onneksi ei paukahtanut mitään.

Kolme runkoa on mennyt poikki , nyt tässä uusimmassa tehtaan vahvistama runko
ja yksi varalla itse hitsattuna joka taatusti kestää.
Odottelen tässä puhelua verstaalta joko ovat saaneet uuden pumpun
ja saisi hakea pois.
Eipä silti Avan tuntee varmasti kotoisaksi siellä olonsa sillä niin paljon on
viettänyt aikaa sepitettävänä. :evil:

On suoranainen ihme, ettei mulla koskaan mennyt runko poikki eikä tuo hydepumpun akseli pajahtanut. Kyllä oli kone sen verran rankalla käytöllä, että ihme kun kesti.

Mitenkähän jos joku vertailisi näitä huolto- ja korjauskustannuksia ja tiheyttä johonkin kilpailevaan tuotteeseen? Mites multioneilla, tuleeko yhtä paljon harmaita hiuksia?

Olin jo tässä taannoin vaihtaa koneet Multi Oneen mutta se jäi kun ei löytynyt kokemuksia
lähipiiristä
Tämä viimeinen remontti maksoi töineen 1800 € !
Totuushan on että jos koneet olisi puhtaasti yksityiskäytössä niin kukkaro olisi tyhjentynyt
aikaa sitten.
Nyt koneet kuuluu elinkeinotoiminnan piiriin ja kulut menee verotuksessa vähennyksiin ja poistoihin.
Mielelläänhän nekin eurot näkisi omalla tilillä mutta kun " leikkiin " on lähtenyt se pitää kestää. :x

Tuossa yhdellä tutulla oli 630 kokoluokkaa oleva multione, kyllä siellä enemmän ärräpäitä tuli kuin mulla ja kävin kerran avittamassa vihreällä kun sinisestä ehtyi voimat (tai ei niitä oltu suotu riittävästi) :lol:

On se vain kummempi juttu että nämäkin pienkoneet ovat menneet niin huonosti kestäviksi
varsinkin kun niitä käytetään töissä.Pihalla sievästi ajellessa ja lämpösessä tallissa säilytettäessä
niihin ei kovin suurta vikaa voi tulla.Vaikuttaisi että tuo hydrauliikka puoli on se kaikkein
heikoin lenkki joka pettää säännöllisin väliajoin ja korjaukset ovat kalliita.Pitäneekö alkaa
tilaamaan suoraan italiasta osat jo varalle ;) Kaveri kauhisteli tuota nt 12 pumpun hintaa,
1200 € + alv ,vermasti jostain saisi edullisemmin sillä tuskin on mikään uniikkituote.

Ihme ja kumma nuo kohlerin koneet ovat melko kestäviä paitsi ympärillä olevat oheislaitteet
ovat löysäilleet; jännitteensäädin ,öljynpaineen ohittaja , huohottimen putki mureni kuin paperi,
ym pientä.Kaverille myymästäni koneesta meni kannentiiviste mutta se on kuulemma normaalia
, löysää kuulemma 1000 h välein :( et. silleen

Kovin hinnakasta on kaikkien remonttien teko täällä pohjoisessa , nytkin meni 2 työpäivää
320 km autokilometrejä ja harmaita haivenia.....

Pikku-Avantiin rempat on onneksi aika halpoja. Tuo pumpun vaihto on sieltä kalliimmasta päästä. Jos osaa hitsata ja tehdä perushuoltoja, pärjää kohtuullisilla kuluilla. Hydeletkuja menee ja niitten vaihto on helppoa. Mulla kallein remppa taisi tulla siitä, kun asiakkaalla löystyi pumpun kiinnitys ja hihna pomppasi irti. Tuohan pitää ihan hirveää meteliä kun pumppu on irti. Olikohan kulut jotain 700 euroa.

Jos osaa tehdä vielä vähän monimutkaisempia korjauksia, niin pito alkaa olemaan aika halpaa. Mulla meni paljon rahaa kaiken kaikkiaan sen takia, etten itse osannut esimerkiksi pumpun keskitintä vaihtaa ja taisi jossain välissä mennä joku jousi joka pisti koneen kulkemaan taaksepäin tai eteenpäin. Sekin piti teettää. Mutta vähitellen sitä oppi ja jos pystyy muutaman tunnin kuluttamaan omalla pajalla, saa isoja projekteja fiksailtua.

Mutta kieltämättä, tuntuu että aika turhan monta kertaa oli kone pajalla 2500 tunnin aikana. Varmaan noin 100 tunnin välein oli jotain vikaa. Vuokralaisilla 10%:lla oli jotain ongelmia, yleensä tosi simppeleitä tosin.

Mitäs muita kilpailijoita on kuin multione? Siis vakavasti otettavia?

Itse veikkaisin, että Avantin mitoitukset on enempi tehty yksityiskäyttöön kuin ammattikäyttöön, lisäksi varmaan joku osa (en tarkoita että tässä ketjussa ilmitulleet viat) saattaa johtua siitä että käyttäjät tottuneet isompiin "umpirauta"-koneisiin ja sitten kevyellä koneella yritetään liian järeitä hommia. Mutta ihan mutu-tuntumalta näyttäis noi "ammattikoneet" lähes järjestäen olevan Kramereita, Willejä yms joka varmaan aika hyvä indikaatio kestävyydestä. Mutta ne on sitten kanssa isompia. Itse en usko että vaikka "sininen" kone olisi yhtään sen kestävämpi, veikkaisin päinvastoin, ja tämä täysin ilman faktapohjaa. Omasta mielestä vaikka 200-sarja kannattaisi tehtaan pitää suht yksinkertaisena eli halpana, ja myös kestävänä, muuten alkaa olemaan aika vaikea perustella sellaisen hommaamista yksityiskäyttöön ja harva sellaista ammattikäyttöön hommaa.

Mulla ei ole (pitää koputtaa puuta) ollut mitään ihmeellistä mun 630:ssä, tietty se onkin jo aavistus isompi ja on ollut ihan omassa käytössä. Vuokrauskäytössä veikkaisin että koneen pitäisi olla umpirautaa eikä silti kestäisi, käyttäjät eivät usein a) osaa käyttää konetta ja b) sitä runnotaan täysin suruttu. Siks mä on tuota omaakaan vuokraa/lainaile kenellekkään vaikka suurimman osan ajasta se nykyään vaan seisoo kun rakennusprojekti ohi.

Aikanaan kun 220 tuli markkinoille mainoksessa luki että jopa urakointii ! Silloin hankin eka koneen
ja se kesti normi käytön mainiosti .Möin koneen pois ja hankin uuden yritykselleni joka on ollut levällään tämän
tästä.Hankin toisen koneen varalle , ajattelin että eka kone on ns. maanantaipäivän yksilö muttä ei
tämä taitaa olla vielä huonompi :evil: Nyt siis olen kahden koneen loukussa.Käyttö on ihan samanmoista
kuin eka koneellakin. Tänäänkin betonilattian purkua timanttisahurin jäljiltä ja työt jatkuvat sisällä
ainakin viikon .Vähänkin isompi kone olisi liian iso ;ahtaat ovenreiät ym.
Nykyisinhän mainoksesta on poistettu sana urakointi joka on viisas oivallus ;)

Eipä ole vähään aikaan tullut kirjoiteltua tänne mut avaudun nyt sen verran että tässä ketjussa ollut vikalista on muuten tuttu mutta lisäksi moottorista kiertokanki poikki ym. Korjauskelvotonhan se oli. Tai ei kelvoton mutta ei tuntunut järkevältä... Vaihdoin sen sitten viime kesänä 420:seen. Ainoa syy ettei merkki vaihtunut oli että eipä siitä 220:sta olisi mihinkään muuhun vaihdossa saanut mitään. Eipä ole täysin huoletonta ollut tämän uudemman kanssakaan elämä...

220 sanoi:
Eipä ole vähään aikaan tullut kirjoiteltua tänne mut avaudun nyt sen verran että tässä ketjussa ollut vikalista on muuten tuttu mutta lisäksi moottorista kiertokanki poikki ym. Korjauskelvotonhan se oli. Tai ei kelvoton mutta ei tuntunut järkevältä... Vaihdoin sen sitten viime kesänä 420:seen. Ainoa syy ettei merkki vaihtunut oli että eipä siitä 220:sta olisi mihinkään muuhun vaihdossa saanut mitään. Eipä ole täysin huoletonta ollut tämän uudemman kanssakaan elämä...

Taitaa olla sama tilanne kaikkien merkkien kanssa, eli vaihdossa samaan merkkiin, niin hyvityshinta on parempi?

Käsittääkseni Avant säilyttää jälleenmyyntihintansa aika hyvin ja parhaan hinnan saa, kun myy itse ja ostaa uuden ilman vaihdokkia.

Avant on ainoa laite josta sain neljän vuoden jälkeen myydessä saman hinnan kuin ostaessa. Kone tosin oli käytetty ja rahaa sekä aikaa paloi käytön aikana huoltoon, mutta kuitenkin.

Tarkennuksena tuohon aikaisempaan viestiini, kone meni vaihtoon siis moottori "räjähtäneenä". Eipä sitä kukaan muu olisi huolinut. Tai Avantin oma tarjous oli lähinnä vitsi mutta Agrimarketin (nykyään Hankkija) kautta, niiltä molemmat koneet ostin kun reilusti vähemmällä rahalla sain, lisäksi niillä on yleensä useampi kone varastossa niin ei tarvi odotella. Tosiaan näissä on jälleenmyyntiarvo uskomattoman hyvä. Markkinointi ja mainostus osataan siis kyllä!

Uusimmat keskustelut