Avant 220 sulakket | AvantClub - Keskustelupalsta

MVi

Jäsen
Keskustelun aloittaja
6.2.2015
7
1
3
Hei!
Avant 220 ei inahdakaan startista. Latasin akun, mutta ei auttanut ei inahdakaan, valit ei pala. Mistähän tuosta koneesta löydän sulakkeet? Käyttöohjeessa ei puhuta mitään sulakkeista. Voisiko joku kokeneempi auttaa vikahaussa?

Kiitellen etukäteen
Make
 
Latasin ja mittasin akun tulos 12,7V. Mittasin, että päävirtakytkimen läpi on yhteys. Sulakkeet oikean polven johdalla (2kpl) näyttävät ehjiltä. Ja mittasin nekin. Läpi on yhteys. Nyt en enää ymmärrä mitä muuta? Ja kun tuo Avant kyssähti keskelle autotallia, ettei saa autoja sisään.
 
Jaa ehditkin...

Se maadottaa päävirtakytkimen kautta ja plus menee suoraan startille.
Mittarin toinen pää kiinni koneen runkoon, siitä sitten mittailemaan mistä löytyy 12V. Startin päästä nyt ainakin ensin.
 
Okei täytyy käydä vielä mittailemassa. Ihmettelen vain, kun vaikuttaa, että koko kone on sähkötön. Edes valot eivät pala. Siksi aloin epäilemään virtalukkoa. Jos vorrat ei mene avaimesta päälle.
 
Jaa ehditkin...

Se maadottaa päävirtakytkimen kautta ja plus menee suoraan startille.
Mittarin toinen pää kiinni koneen runkoon, siitä sitten mittailemaan mistä löytyy 12V. Startin päästä nyt ainakin ensin.
Mutta eikös sen plussan putäisi mennä virtalukon kautta? Ei kai startti voi toimia ellei virrat ole avaimesta ON asennossa?
 
Itsellä on 528, jossa on asennettu "rasiasulake" tyyppiä CF8 virtalukkoon lähtevään liitokseen akku-startti . Kuva vastaavasta löytyy mun eilen lataamastani kertomuksesta, miten thjennyt rengas voi rikkoa laturin. Käytti ei tätä sulaketta mainitse ja oletankin sen ilmestyneen Avantin takaisinvedon yhteydessä viitisen vuotta sitten, kun koneita alkoi palaa. Mutte, en todellakaan tiedä 220:n tilannetta.
 
Laturin sulake laitetaan juurikin varoksi oikosulkua vastaan.
Pikkukoneissa käsittääkseni tätä ei ole.

Mutta eikös sen plussan putäisi mennä virtalukon kautta? Ei kai startti voi toimia ellei virrat ole avaimesta ON asennossa?
Päävirrat akulta miinus pääkytkimen kautta maihin ja plus akulta suoraan startin solenoidille. Solenoidilta plus virta-avaimelle ja sulakerasialle.
Näistä plussita pitää löytyä 12v
Virtalukolta startatessa plus vetää solenoidin, joka yhdistää plussan startin käämille.
 
Laturin sulake laitetaan juurikin varoksi oikosulkua vastaan.
Pikkukoneissa käsittääkseni tätä ei ole.


Päävirrat akulta miinus pääkytkimen kautta maihin ja plus akulta suoraan startin solenoidille. Solenoidilta plus virta-avaimelle ja sulakerasialle.
Näistä plussita pitää löytyä 12v
Virtalukolta startatessa plus vetää solenoidin, joka yhdistää plussan startin käämille.
Okei.
Täytyi tilata korjaaja paikalle ja kyllä etsittiin vikaa monta tuntia.
Vika oli sen verran outo, kun laittoi virrat virtalukosta päälle sähköt hävisi kokonaan. Kokeiltiin uudella irtalukolla, ei auttanut, baan sama vika jatkui. Lopulta selvisi, että akku kyykkää, kun laitaa virta-avaimen ON asentoon. Ulkoisella virtalähteellä valot palaa ja kone starttaa. Akku siis on sökö, kun laittaa virrat päälle. Kumma vika, kun mitatessa akkun jännite on yli 12V.
 
Täytyi tilata mekaanikko paikalle.
Pitkän mittailun, testailun ja virtalukon vaihdonkin jälkeen vikaa ei saatu poistettua. Virrat hävisivät koneesta, kun laittoi avaimesta virrat päälle. Lopuksi kokeiltiin ulkoista virtalähdettä jolloin kaikki pelasi. Akun täytyy siis olla sökö tai oikarissa, vaikka näyttääkin yli 12V jännitettä, mutta kai se sitten kyykkää, kun on kuormaa takana?
 
Hyvä, että vika löytyi.
Nyky akuissa saattaa olla tuollainen vika. Liian keveiksi tehdyt sisäiset liitokset kennossa.
 
Mulla oli 630 koneessa toisen akkukaapelin kiinitys pettäny akunnavan ja johdon välistä, ihan hapettunu. Kun sitten tajusin sen niin 2cm johtoa pois ja uudelleen liitos akun kenkään rupes toimiin.
 
Akun jännitteen mittaus täytyy tehdä myös kun akussa on kuormaa ja mitataan suoraan akun navoilta.
Akun lepojännite voi hyvin olla yli 12,5 volttia, mutta kun laittaa kuormaa niin kyykkää.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis

Uusimmat keskustelut