Avant 520 -09 keskinivel väljä | AvantClub - Keskustelupalsta
Kääntösylinteriin saa uusia silmälaakereita, keskinivelessä on liukulaakerit.

Keskinivelen päittäisväljyys on ehkä ensimmäinen minkä voi tarkistaa. Siihen on saatavilla sovitusprikkoja.
 
Juu huoltoon yhteyttä. Tehtaalta löytyy osia ja huollolta neuvoja laakereiden vaihtoon.
Runkonivel saa olla aika väljä, ennen kuin kannattaa vaihto-operaatioon ryhtyä.
 
Jep, useampi sentti oli välystä jos mittaa moottorin suojamuovin ja "penkin" välistä. Uudet tapit ja laakerit tilattu ohjaussylinteriin ja keskiniveleen. Nopea toimitus tehtaalta seuraavaksi päiväksi kotiovelle. Kuvia projektista kun kerkän vaihtaa...
 
Noniin, katkaisuhoito aloitettu. Vanhat palikat lähti nätisti irti. Jospa se kolina loppus uusilla tapeilla ja laakereilla ja puolenkymmentä tihitysvälilevyä, jotka muuten oli äärettömän törkeän hintaisia! Noh, ammattilaiset arvostaa toimituksen nopeutta, harrastelijat ihemettelee hintaa. :roll:

smaller
 
Tuli sitten öljynvaihto tehtyä samalla :) Joskus tapit kuulemma saa tiputtamalla paikalleen, toivottavasti nytkin.
Sormia ei sitten saa jättää väliin...
 
Keskinevel väljä.
Kiinnostaisi tietää paljonko tunteja on kertynyt laitteeseen kun keskinivel meni vaihtoon, ja onko kenties käsittely/työmaat ollu tavallista raskaampia/vaativimpia. Olisi kiva tietää milloin tällainen remontti on itsellä edessä.
markkuvaari.
 
2010 tuntia on nyt mittarissa. Maatilalla ollut uudesta asti. Kyllä varmasti nivel kestää kun muista rasvata, vaikka mielestäni mikää ei estäisi laittamasta tehtaalla suurempaa laakeria / tappia niveleen. Samoiten koneen kauhankäännön jokainen tappi lonksuu, joten epäilen ettei liikaa ole vasiliiniä kone saanut, vaikka muuten on maatilakoneeksi siistissä kunnossa. Ja polkimen reijästä varisee hiekka keskinivelenpäälle.

Miksihän lakerina on nivellaakeri eli mullinsilmätyyppinen ratkaisu kun eihän sen nivelen tarvi joustaa? Eikö normaali kuulalaakeri kestä kun kumminkin se nivel elää hieman uutenakin?
 
Kiitos tiedosta. Jos huonosti menee niin ensivuonna tähän aikaan tarkkaillaan tilannetta. Saattaapi olla tuo kiinteistöhuolto ajo hiukan keveämpää kuin kuskata traktorin munia pellolta navettaan.
markkuvaari.
 
Hei

Nuo keskinivelet ovat tietenkin koko runko-ohjatun Avantin tärkeimmmät hoitokohteet. Tällaiselle vaimon mukaan liikakiloja päällään kantavalle yli 60-kymppiselle näiden voitelu on ollut aina hieman vaativa juttu. Olisi mukavaa, jos tehtaan huolto/suunnittelu voisi kehittää voiteluputkiston lisätarvikkeena, jolla voitelunipat tuotaisiin helpommin huollettaviin paikkoihin.

t. JJ
 
Siihen saa hyvin helposti asennrttu keskusvoitelujärjestelmää, vaikka vain keskiniveleen jos ei muualle halua. Silloin voitelu on yhden nipan takana ja sen nipan voi sijoittaa lähes minne vaan hyvään paikkaan.
 
Asensin viime kesänä QTec:in 3-nippaisen keskusvoitelun 630:n keskiniveleen.
Uusi voitelunippa on takahydrauliikan liittimien joukossa ja merkitty tarralla.

Kääntösylinterin voitelunippa vääntyi, kun koneen käänsi täysin vasemmalle.
Hioin rungosta hieman pois. Vääntynyt nippa toimii, joten en vaihtanut sitä.

Koneella on tunteja noin 480. Olen pyrkinyt rasvaamaan sen 10 tunnin välein.
Nyt ei tarvitse käydä maahan makaamaan.

Oke
 

Liitteet

  • Rasva4.jpg
    Rasva4.jpg
    63,4 KB · Katselut: 2 400
  • Rasva3.jpg
    Rasva3.jpg
    101,4 KB · Katselut: 2 427
  • Rasva2.jpg
    Rasva2.jpg
    47,9 KB · Katselut: 2 323
  • Rasva1.jpg
    Rasva1.jpg
    81,8 KB · Katselut: 2 345
Joo halvin ratkaisuhan on vetää vain jatkoletkut joka nipasta. Nippojen määrä ei vähene mutta rasvaus helpottuu.
Nyt uudet tapit ja laakerit paikallaa. Pakasteesta suoraan paikalleen, ei pajoa tarvinnut naputella. Myös tuo öljynimuputki uusittu. 35mm x 300mm jos joku haluaa varalle pätkän ostaa. 9e sis. alv.

smaller



Hieman oli tappia syönyt. Molempiin niveliin 3mm peltiä niin saatiin välykset pois

smaller



Myös laturiin uusi jännitteen säädin tuli laitettua, vanhalla tuli kaasupohjassa 17 volttia. 35e sis alv. Kannattaa ainakin kerran vaihtaa ennenkuin laturi antautuu muuten. Hiilet oli ok, myös laakereissa ei välystä. Ja koneellahan ajettu 2010 tuntia.

smaller
 
...erittäin hyödyllisiä ja havainnollisia kuvia sekä korjauksesta että rasvalaitteesta.

Miten kone pitää tukea keskinivelen korjausta varten? Koneen puoliskot eivät varmaan pysy "tasapainossa" ilman tunkkeja tms. tukia? Ja nivelten asettelu kohdalleen on oma operaationsa.
Olisiko vinkkejä hyvistä työtavoista?
 
Tuossa ylemmässä kuvassa näkyy pullotunkki millä eturunko on tuettu ja samalla voi säätää rungon kulmaa. Takarunkoon pumppukärry alle niin saa kätevästi perän liikkeelle. Just sen verran antaa letkut periksi että saa vedettyä etu ja takapään tosistaa erilleen.. Uudet laakerit pakkasesta paikalleen niin menii helposti naputtelemalla.
 
Mulla on väljyyttä (kolinaa) ollut uudesta asti. Kysäsin reilu vuosi sitten tehtaalta eivätkä olleet kuulleet ongelmista.
Huoltomieheltä vielä takuuaikana kuitenkin kuulin että melko yleistä että tapit ja reiät eivät ihan jämptit.
Nyt ajeltu 600t ja kolina jatkuu. Mutta en ole asialle kauheasti pistänyt painoa kun ymmärsin että paremmin Avantin ominaisuus kun vika.
Kokonaisuus on kuitenkin erinomainen.

Ehkä nyt pitäisi kuitenkin reagoida kun huomasin jutustelut. Taitaa takuu olla vieläkin voimassa.
 
Kyllä kolinat loppu ku timmit nivelet. Vielä ohjaussylinterin toinenpää vaihtamatta. Itseä ärsytti lähinnä kun kauhassa painoa niin perä on kevyänä ja takaosa retkahtaa puolelta toiselle ja samalla heiluu koko laitois.
 
Mulloli kans koliseva keskinivel ihan uudesta asti. Kolina kuului, kun oli sopivasti kuormaa kauhassa ja ajeli hiukan monttuista tietä. Keskinivelessä oli päittäisvälystä ja nivel pääsi liikkumaan pystysuunnassa, kun koneen eturunko oli kuorman vaikutuksessa suurin piirtein tasapainossa. Tehtaalta sain simmilevyjä "samaan hintaan" ja itse asentelin ne paikoileen. Kolinat loppui.
Ihmettelin vaan, että olipa huolimattomasti kasattu; nivelessä oli kyllä täytelevyjä, mutta se oli silti jätetty väljäksi.
 
Mulla on 420:ssä ollut ilmeisesti myös väljää keskinivelessä uudesta asti. Just kauha täynnä ajellessä kolistaa. Takuuaikana mietin asiasta reklamointia, mutta jäi sitten tekemättä. Nyt on mittarissa noin 650 tuntia. Kolina ei ole muuttunut miksikään (eli siis odotuksista huolimatta ei ole hävinnyt :mrgreen: ) Monesti olen suunnitellut seuraavan kerran huoltoa tehdessä tai renkaita vaihtaessa kokeilevani näkyykö toi väljyys jos tunkilla nostaa keskinivelestä. Vai olisko muita ehdotuksia miten ton sais havannoitua ??

Mitäs noi tehtaan shimmilevyt edellytti asennettaessa ? Pitikö nivelen tappi ottaa kokonaan pois ? Laitoitko shimmejä sekä ylä- että alaniveleen ? Muita neuvoja ? Kait mun pitäis kans tehdä jo asialle jotain... :(
 
Tappi ja laakeri kannattaa samalla vaihtaa kun se tappi kumminkin pitää ottaa pois kun simmilevyjä laittaa. Tosin ne levyt oli tehtaalla vaivaset 9,20e kpl + alv niin kannattaa teettää niitä jossain pajassa jos vain mahdollista. Eihän se tarvi kuin pyöreän reijän peltiin. Ja niitä peltejä kannatta tunkea joka välii tai miten nyt sattuu ne korvakot olemaan kohillaa.

Välys helppo nähdä kun kauha täyteen tavaraa tai vastaavaa ja mahdollinen zoomi ulos eteenpäin niin voi välystä tutkia kun kädellä heiluttaa turvakaaresta.
 
Jösses, on shimmeillä hintaa. Taidan pistää sorvin pyörimään. Mistäs materiaalista noita olis hyvä tehdä ? Tuskin ihan tavallisesta pellistä kuitenkaan. Olisko noista mittoja ? Sisä- ja ulkohalkaisija ? Sopivia vois löytyä myös laakeriliikkeestä. Satuitko kysymään ?
 
Kuvassa myös ohjaussylinterin tappi ja laakeri. Nuita laakereita saa ainakin perus ikh:n hyllystä. Shimmejä kannattaa tehdä 1-1,5mm niin saa tilkittyä nivelen ja muistaa rasvata usein!

Nivellaakereita: http://www.ikh.fi/Traktori-_ja_konetarvikkeet/Laakerit#!313

Ohjaussylinteri 30mm ja runkonivel 40mm. Ainakin otsikonmukaisessa koneessa

small
 
Kiitos ja kumarrus !!

Mielenkiintoisen näkönen shimmi. Ulkohalkaisija yllättävän suuri. Täytyypä pyöräyttää sarja tuollaisia valmiiksi ennen kun pistää konetta osiksi. Kiitos vielä hyvästä infosta.
 

Uusimmat keskustelut