Avant prof 1 vm. 1998, kaikki tiedot on tervetullutta. | AvantClub - Keskustelupalsta

Kääpä61

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.2.2022
5
1
3
Moi
Perjataina pihaan tuli Avant prof 1 vm. 1998 sorakauhalla, koneeseen vaihdettu Loncinin moottori. Pitäis huoltaa kone, kaipaan esim. hydrauliöljyistä tietoa.
Lähikaupassa olisi Teboilin Hydraulic 46S 20Litraa 75 euroo, riittääkö tuon öljyn ominaisuudet kyseiseen Avanttiin ? Hydr.öljysuodatin löytyi varaosaliikkeestä kuten moottorin öljytkin.

Ajomoottoreista toinen oli vaihdettu ja toisen tilalle mukaan tuli uusi ajomoottori. Uudessa ajomoottorissa näkyin ohivirtausöljyletku lähtevän moottorin kyljestä kun alkuperäisessä se lähtee "päästä", vaikuttaako asiaan ?

Otin voimansiirtoketjut näkösälle, hirvittävän löysällä ja likaiset, miten voi päätellä sen että onko ketjut jo täysin palvelleet ? Kuinka mitataan ketjujen oikea kireys ? Pyörien välinen pitkäketju keskeltä painettuna suorasta linjasta esim. 3cm painuu "löysälle" ?? Entä moottorin ja akselin välinen ketju ?
Koneen pohjaan on pultattu painolevy, onko tuo lisävaruste, paino ? ja mahdollisesti tehdasvalmiste ?
Moottori on hydrauliletkujen varassa. kiinnityspultit joko tippuneet tai jääneet moottorinvaihtotyön yhteydessä pois, millätavoin moottori on alkuperäisasennettu ? Kenties kumilevyn päällä tahi kumityynyjen vaiko pultattu kiinteästi runkoon ?

Kaikki tieto tervetullutta, Eteenki linkit josta löytyisi tehdastietoutta/kuvia, Kiitonkeja jo etukäteen
 
Jahas, tuli sitte heti ensimmäiseksi se enskertalaisen moka. Viesti ihan väärässä paikassa. Näin siinä käy kun enskertalainen on liikenteessä. Voiko ylläpito siirtää viestin oikeaan paikkaan ?
 
Tervetuloa @Kääpä61 turisemaan Planeetalle :cool:

Siirsin tänne veteraanikone osioon. Jos tuntuu huonolta katsotaan sitten parempi.
Osiosta löytyy juttua muista proficat koneista.
Tyyppikilven jos löydät laita jatkoksi tietoa.
 
Auttaako tuo ?
 

Liitteet

  • received_1001845230688244.jpeg
    received_1001845230688244.jpeg
    46,3 KB · Katselut: 163
Avanttecnon sivulta löytyy käyttöohje

Tuo Teboil 46s sopii hydrauliikkaöljyksi.
 
Jaa'as, ooha kyläseppä päässyt räkimään. Ois kiva saada kuva alkuperäisestä tehdasasennetusta.

Noin äkkispäissään ajateltuna ehkä ois helpoin avata runkolevyyn akselin paksuuden omaava aukko ylöspäin ja nostaa akseli yläkautta pois.

Hitsailla kokonaisuus kasaan ja korjata kiristys-sydseemi.

Nuot kyläsepän hitsaukset on hankala purkaa jotta akselin voi vetää kyljestä ulos.

Akseli takaisin asennuksen jälkeen avattu aukko tukkoon tiukkasovitteisella samanpaksuisella levyllä ja sisä/ulkopuolelle lattavahvistus, tiukaksi sovittettu levynpala hitsattu toiseen lattaan kiinni se pultaten runkolevyyn vastapuolelle tulevan latanpalan kera runkolevyyn porattujen reikien läpi kiinni.

Jos joskus etuakseli tarvii irroittaa niin eikus pultit auki ja akseli kainalossa pajalle.
 

Liitteet

  • 20220220_105411.jpg
    20220220_105411.jpg
    2,1 Mt · Katselut: 161
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Jos meinaat konetta pitää pitkään omassa taloudessa niin osta suosiolla uudet vetoketjut, 1"rullaketjut saat esim. vuorenmaalta reilulla sadalla eurolla. Itse vaihdoin tuohon omaan ylökattiin ketjut, vanhat oli venyneet/kuluneet koko ketjun mitalla noin 30mm eli varmaan aika lopussa olivat.
 
Moottorin alla piäis olla vaimennuslevy ja jokku joustavat aluslevyt moottorin puolella. Auttaneen jos reijissäkin joku pehmeämpi eristys... Puntti koneen alla todennäköisesti alkuperäinen, 47kg. Syö kyllä maavaraa jos vaikka tonkii mettäs jotain, vaikka pöllejä haalates. Limppu alla hyvä jos penkoo ahtaissa paikoissa, itse rakentelin koneen taakse puntin, suojaa myös moottoria sen lisäksi ettei syö maavaraa.
Helposti ajattelee että moottoreissa vikaa jos ei jaksa vetää mutta potentiaalinen paikka on myös hydrauliventtiilien ohivuoto. Nim. kokemusta on, mulla oli itse asiassa lisälaite hanassa ohivuotoa joka teki voiman puutetta. Kaikki venttiilit lienee sarjassa ja teho menee sinne mihin helpoiten pääsee.
 
En ruvennut rikkomaan runkoa kun rälläkällä pääsi hitsaukset irroittelemaan, josko huomenna sais hylsyavaimen jotta saa akselin pois edestä. Ajatuksena on tehdä kiristettävät akselipukit jämerästä raudasta ja niistä kierretangot ketjujen kiristykseen samantyyppisesti kuten alkujaanki on ollut. Akselipukit kiristetään runkoon samantyyppisesti kuin on nykyinenkin peltilipare on ollut.

Sillä ei varmaankaan merkitystä jos akseli tulee sentin ylemmäksi, akselin aukkoa vain voi joutua avartamaan.

Ketjujen venymisestä en ossoo sannoo mittään, vetomoottorin ja taka-akselin väliset ketjut on 94 cm pitkät ja akseleiden väliset ketjut on 188,5 cm pitkät, mitattu silmukan reiänkeskeltä silmukan reijän keskelle.

Ketjut on löpökylvyssä, olivat senverta AIVrehussa ja yms töhnässä, 15 litran ämpärillinen löytyi törkyä koteloista yms paikoista.
Jos vanhat ketjut toistaiseksi vielä käyttöön, mitä voiteluainetta suosittelette ? Spray ketjuvoiteluainetta ?

Toi käsijarru on el' special, siitä on käyttövipu poikki. Näyttäis siltä että olisi sahattu rautasahalla poikki ? Miksikähän ?? Onko lattian purku ollut hankala jos käyttökahva ollut paikoillaan ?? Millainen se käsijarrunkäyttövipu on ollut ? Onko isorikos jättää käsijarru pois kokonaan ? Liekkö käyttövipu ollut kauanki jo pois . . .
 

Liitteet

  • received_1914903078716708.jpeg
    received_1914903078716708.jpeg
    92,1 KB · Katselut: 140
  • received_437709948042182.jpeg
    received_437709948042182.jpeg
    72 KB · Katselut: 114
  • received_1157981061611651.jpeg
    received_1157981061611651.jpeg
    99,3 KB · Katselut: 117
  • received_969483820350494.jpeg
    received_969483820350494.jpeg
    75,4 KB · Katselut: 117

Uusimmat keskustelut