Avantsuunerit liian raskaita nurmikolle. | AvantClub - Keskustelupalsta

raksaaja

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.5.2009
192
10
18
Oulu/Ylikiiminki
Ainakin itse olen nyt joutunut toteamaan että Avant 218 on aivan liian raskas nurmikkokoneeksi.
Tänä kesänä ei ole ollut niin kuivia päiviä etteikö (5 vuotta vanhalla) nurmikolle ois jäänyt painaumia avantilla ajelun jälkeen.
(multaa on 20-40 cm kantavan moreenin päällä, multa on turvetta ja 1/3 hiekkaa)
Renkaina on traktorikuvioiset renkaat, mutta enpä usko että kaposet nurmirenkaat juurikaan tilannetta auttaisi. Pitäisi olla helposti asennettavat paripyörät tms.

Onko muilla samoja havaintoja?

Moi. Olen leikannut 220 koneella nurmikkoja 2 kesää. Vaihdoin heti uuten siihen "mun kuuluisat erikoisnurmirenkaat". Tämä sen takia että traktorikuvioiset eivät sovellu lainkaan nurmikolle ja Avantin nurmirenkailla ei tee nurmikolla mitään niilläkään. Eli tärkeötä on että sivu profiili on mahdollisimman kulmikas, eli rengas pitää olla tasainen jotta se kantaa. Avantin nurmirengas on liian kaateva mikä aiheuttaa sen että tulee painautumia.

Uskon että oikeella rengasvalinnalla voisit pääsyä eteenpäin!

Oman kokemukseni mukaan 500:nen 26" traktori renkain on huomattavasti hellävaraisempi nurmikollemme,
verraten mitä 200:nen (myös traktori kuviolla) oli. Leveä rengas jättää nimenomaan vähemmän painaumia,
vaikka joskus sahalaitakuviota pintaan jääkin.

750 DLX +sivupainot isoilla nurmirenkailla ei jättäny mitään painautumia naapurin nurmikolla joka on ollut ajoittain myös märkää (vesi seisoi paikoin). Omalle nurmikolle jäljet tosin jäi :)

Leveitten nurmirenkaitten ja kapeitten traktorikuvioisten välillä hirmu ero nurmikolla. Viime syksynä minulla oli vanhassa 528'ssa 8,5 tuumaiset traktorikuvioilliset alla ja märemmät paikat nurmikosta oli pian kuin pienoistankkien taistelutantereen jäljiltä. Keväällä laitoin 12tuumaiset nurmirenkaat alle ja hyvin voi ajella aika märälläkin kunhan ei yritä ylämäkeen...

Off topicina: miten leveämpi nurmirengas toimii maastossa?

Mulla on 26x12/12 puolipitoinen nurmi sarja, mutta en ole hennonut vielä laittaa alle, kun kapeammat nurmikumit eivät oikein toimineet maastossa. Tosin alkaa maasto olla pikkuhiljaa muutettu puistoksi :)

Samoja 26-12-12 nurmirenkaita minullakin ollut alla lumien lähdöstä asti. En ole hirveästi metsään uskaltautunut Avantin kanssa (siihen minulla on vanha maataloustraktori - mutta kylläkin huonoja metsäteitä pitkin ajellut ja pellolla käynyt ojia täyttämässä ym. Kuten sanottua - silloin kun suht tasaista ovat ihan hyvät - mutta kerran juutuin vähäksi aikaa märkään nurmeen/peltoon melko olemattoman näköiseen ylämäken. Jouduin ZBP (ZoomiBoomiPeruutusta) harjoittelemaan useamman kymmen metriä ennen kun kuivilla. Jos joskus vanhempana olisi varaa isompaan/uudempaan koneeseen (635'sta näen unia) niin varmaankin laittaisin perusrenkaiksi mahdollisimman leveät traktorikuvioiset alle. Tai sitten niin kuin mustaakseni 750 ystävämme tälläkin foorumilla - isokokoiset Palarenkaat (olikokohan tämä oikea termi ?)

Maasturisti sanoi:
Off topicina: miten leveämpi nurmirengas toimii maastossa?

Mulla on 26x12/12 puolipitoinen nurmi sarja, mutta en ole hennonut vielä laittaa alle, kun kapeammat nurmikumit eivät oikein toimineet maastossa. Tosin alkaa maasto olla pikkuhiljaa muutettu puistoksi :)

Märkä nurmikko niin kuvio on heti tukossa , kuivassa nurmikossa on kyllä hyvä pito, samoin jos mennään maastoon märällä kelillä kuvio tukossa ja pito tosi olematon, vaihdoin traktorikuviot alle ja on ihan eri kone etenemään. Nurmikuvioihin laitoin talveksi kettingit päälle toimii hyvin, nyt ei tarvi muuta kuin vaihtaa renkaat talveksi , kettingit on valmiina renkailla