Diesel talvilaatu | AvantClub - Keskustelupalsta

Ville_remppaaja

Jäsen
Keskustelun aloittaja
10.12.2010
397
16
18
Helsinki
Pitää nyt tehdä avautuminen polttoaineiden jakelijoiden politiikasta kesä- ja talvilaadun suhteen.
Mun mielestä käsittämätöntä että ns. talvilaatia ei saa tietääkseni mistään pk-seudulla nyt lokakuun alussa. Moottoripolttoöljy on kyllä jo talvilaatuista ja teoriassa Avanttiin ehkä saattais uskaltaa laittaa (kotipihalla ratsailu taitaa olla harvinaisempaa, mutta silti käytän kyllä ihan verollista) mutta veneeseen ei missään tapauksessa, siihen menis muutama sata litraa. Ja esim. mulla Avantin käyttö on sen verran vähäistä että ennenkuin saa talvilaatua pumpusta niin pitää lirutella litra pari kesälaatua tankkiin että saa hommat tehtyä ettei se vaan ole täynnä kesälaatua kun pakkaset tulee. Aina painotetaan että hyvissä ajoin talvidieseliä tankkiin ja voisin siitä ihan hyvin sen muutaman sentin enempi maksaa mutta kun sitä ei saa mistään!!!!!
Eikä edes ainakaan ST1:sen ja Shellin pumpuilla enää edes ilmoiteta mitä laatua pistoolista tulee, taitaa olla suunnattu enempi uusavuttomille joiden mielestä sähkö tulee pistorasiasta... :D

Mites muut on ratkaissut ongelmat? Enempi ajoa Avantilla vai sitten talvella säilöön kannuihin talvidieseliä seuraavaa syksyä varten?

Ja vinkkejä vastaanotetaan mistä pk-seudulla (Helsinki) löytyis talvilaatua ekana...
 
OK, kiitos! Muistelen että tästä oli joskus aikaisemmin keskustelua palstalla ja tähän ei ollut aivan yksiselitteistä vastausta, mutta saatan muistaa väärinkin. Oisko ollut jotain sinnepäin että esim. vakuutusyhtiöillehän Avant ei mene moottorityökoneena. Mutta tuon kun luki niin todennäköisesti muistan väärin, silti niillä kannuilla ei sitten viitsi muihin laitteisiin viedä dieseliä eli mieluummin käyttäisin aina värjäämätöntä tavaraa.

Meillä MPO:ta saa meiltä suht läheltä, mutta silti ihmetyttää että verollisena ei talvilaatua saa kuin vasta sitten kun alkaa olla jo myöhäistä. Vene kaipaisi talvilaatua, ja varsinkin sen diesel-lämppäri.
 
Luin tuon taas pitkästä aikaa ja se on edelleen hieman hämäävä tai ainakin kapulakielinen sisällöltään:
moottorityökone on vapaa maksusta, mutta
moottorityökoneen päivämaksu on aina sata euroa
.
:?
Mutta käytän itsekin dieseliä sen helpomman saatavuuden vuoksi, samalla kun auton tankkaa niin ottaa kannun täyteen. Polttoainetta kuitenkin kuluu aika maltillisesti, joten erikseen etsintä ei ole kannattavaa.

VILLE: laita venelämmittimellä oma suljettu järjestelmä :idea:
 
pleh sanoi:
VILLE: laita venelämmittimellä oma suljettu järjestelmä :idea:

Joo tämähän on erittäin paljon helpompi kuin tuo kiinteä systeemi, tuo nyt vaan on jo ostettaessa letkutettu veneen omaan tankkiin ja jopa valmistajan edustaja sanoi ettei kannata lähteä muuttamaan ja tarkistella että kannussa on polttoainetta, kunhan ei käytä talven aikana lämppäriä. Aikaisemmassa veneessä oli sama lämppäri ja se oli erillisellä tankilla, talviseisotusta varten erillinen tankki huomattavasti parempi systeemi. Siellä tietenkin muutenkin riittävästi tankkeja ja muuta sälää joten tilankäytön kannalta kiinteästä tankista syöttö huomattavasti mielekkäämpi.
Mutta tämähän ei olisi ollenkaan ongelma jos tuota talvilaatua saisi jostain ostaa. :D Veneasemilta tietenkin talvilaatua on turja kysellä.

Ja tosiaan en sitten viiti samoilla kannuilla kuskata värillistä ja väritöntä polttoainetta, varsinkaan kun Avantin kulutus on niin pieni että siinä minun käytössä kustannusero verollinen vs veroton on olematon.

EDIT. pitää vielä antaa pointsit Nesteelle, nettisivuilta näkee missä talvilaatua tarjolla (tällä hetkellä yhdellä veneasemalla Turun seudulla, muulla talvilaatuna vain MPÖ:tä. ) Piti ihan soittaa ja asiakaspalvelusta sanottiin että lokakuun puolivälin jälkeen alkaa toimitukset.
 
Saa käyttää mpö. Slloin pitää maksaa päivämaksu, kun koneella kuljetetaan tiellä muuta kuin koneen omia tavaroita. Saat kuljettaa hiekoitushiekkaa max. 2 kuutiota hiekoituskauhassa, kunhan käyttää sen sillä koneella. Saat kuljettaa omia kauhoja, rasvoja, polttoaineita yms. koneen käyttöön kuuluvaa. Päivämaksun tai dieselin tarvitsee kun kuskaa jotain muita maa-aineksia, tarvikkeita, muiden välineitä tms.

Sama asia traktoriksi rekisteröidyilläkin, mutta silloin se päviämaksu on vain pienempi.
 
Tää on jokavuotinen ongelma. Mä kans rupesin tyhjentämään mun 250 litrainen säiliö jotta saa takattua talvo mpö heti kun löytyy.
 
Talvi mpötä on Espoossa esim Suomenojan shellillä. Varmaan jo muuallakin, mutta siinä tulee tankattua pari kertaa viikkoon ja pisti silmään vaihtuneen talvilaaduksi.

Sen olen kuullut noita polttoaineita jakelevilta kuskeilta, että usein on toimitettu jo talvilaatuja/välilaatuja, vaikka niistä ei mittareissa ole ilmoitettu.
Lisätään vielä sen verran, että shellin +40...-20 dieselin samepiste on ilmeisesti -12°. Eli sillä pääsee jo pitkälle ja taitaa shellin asemilla olla sitä ''normi''kesädieseliä.
http://s03.static-shell.com/content.../downloads/pdf/shell-diesel-tuotetieto-20.pdf
 
Steffe, tosiaan talvi MPÖta on jo monilla asemilla, ja Nesteen nettisivuilta löydät sua lähellä olevat niiden asemat jossa on talvilaatua. Dieselissä vissiin ajatellaan että kaikilla nokivasaroilla paukutetaan se 10tkm kuukaudessa eli ei oo kiirettä. :lol:

Sinänsä hölmöä kun tiedän että moni tuskailee saman ongelman kanssa, mutta sitten yhtäkään mittaria ei ole valjastettu tähän käyttöön. ( ja kuitenkin vaikka pienkonebensaa saa jo monelta pumpulta)
 
Ja tietysti joka kerta pitää kysyä, miten hyvin sieltä isosta tankista on kesädieselit imaistu pois?
Tuskinpa eli päälle vain talvilaatua... olen ymmärtänyt, että paljoa ei tarvi olla kesäisempää joukossa ollakseen 'huonompaa'.
 
laitoin keväällä muutaman kannun Talvidieseliä varastoon - niillä nyt tankataan sekä traktori että avantti ennen pakkasten tuloa että ei jäisi niin paljon pohjalle kesälaatuja ennen kun talvilaatuja saa kunnolla tankkausasemista.
 
a020.gif
 
Varmaan pitäis 1000 litraa tilata talvistapöllö-öljyä. Vielä menee varmaan kuukausi tai pari ennen kuin sitä oikeasti kelien puolesta tarvitsee.
 
pleh sanoi:
Ja tietysti joka kerta pitää kysyä, miten hyvin sieltä isosta tankista on kesädieselit imaistu pois?
Tuskinpa eli päälle vain talvilaatua... olen ymmärtänyt, että paljoa ei tarvi olla kesäisempää joukossa ollakseen 'huonompaa'.

Ne kesälaadun parafiinit kiteytyvät kun lämpötila laskee. Se kuinka paljon niitä on, riippuu kesälaadun määrästä pohjalla. Mutta kiteytyvät kuitenkin. Se "montako" kidettä aiheuttaa ongelmia, on suodatin / konetyyppinen ongelma. Ei kannata kuitenkaan kokeilla :)
 
Tältä näyttää parafiini suodattimessa.
 

Liitteet

  • Parafiini suodatin tukos.JPG
    Parafiini suodatin tukos.JPG
    72,5 KB · Katselut: 1 695
steyr sanoi:
Saa käyttää mpö. Slloin pitää maksaa päivämaksu, kun koneella kuljetetaan tiellä muuta kuin koneen omia tavaroita. Saat kuljettaa hiekoitushiekkaa max. 2 kuutiota hiekoituskauhassa, kunhan käyttää sen sillä koneella. Saat kuljettaa omia kauhoja, rasvoja, polttoaineita yms. koneen käyttöön kuuluvaa. Päivämaksun tai dieselin tarvitsee kun kuskaa jotain muita maa-aineksia, tarvikkeita, muiden välineitä tms.

Sama asia traktoriksi rekisteröidyilläkin, mutta silloin se päviämaksu on vain pienempi.


Eikös moottorityökoneella ole kielletty kaiken muun kuljettaminen kun moottorityökoneen omissa töissä tarvittavia tavaroita tai esineitä.
Traktoriin työ kyllä pätee...
 
tompula sanoi:
steyr sanoi:
Saa käyttää mpö. Slloin pitää maksaa päivämaksu, kun koneella kuljetetaan tiellä muuta kuin koneen omia tavaroita. Saat kuljettaa hiekoitushiekkaa max. 2 kuutiota hiekoituskauhassa, kunhan käyttää sen sillä koneella. Saat kuljettaa omia kauhoja, rasvoja, polttoaineita yms. koneen käyttöön kuuluvaa. Päivämaksun tai dieselin tarvitsee kun kuskaa jotain muita maa-aineksia, tarvikkeita, muiden välineitä tms.

Sama asia traktoriksi rekisteröidyilläkin, mutta silloin se päviämaksu on vain pienempi.


Eikös moottorityökoneella ole kielletty kaiken muun kuljettaminen kun moottorityökoneen omissa töissä tarvittavia tavaroita tai esineitä.
Traktoriin työ kyllä pätee...

Minä olen ymmärtänyt niin tompula. Eli ettei kuljetusmahdollisuus edes ole koska se on moottorityökone. No meikäläistä se ei koske sen kummemmin joten en jaksa kaivaa dataa siitä.
 
Ja kun sekoitetaan vielä lisää, niin moottorityökoneella saa tosiaan yksityishenkilökin ajaa tupaöljyllä, mutta traktorillahan saa ajaa polttoöljyllä vain "maa- ja metsätaloutta" harjoittava yrittäjä, yksityishenkilö joutuu käyttämään Diesel-öljyä.
 
Hmmm, aiemman linkin pdf'n mukaan omistussuhteella ei ole merkitystä.
Vain sillä käytetäänkö traktoria maa- ja metsätaloudessa.

Jokatapauksessa jos omistat metsää yksityishenkilönä olet silloin metsäomistaja ja teet metsäveroilmoituksen ja...
:roll: :roll: :roll:
tai siis joo, ja silleen. Täytyy etsiä lakiteksti luettavaksi, kun on tuota aikaa muutama tunti sinnepäin matkatessa ensi viikolla. Tiedä jos vaikka sais jotain siitä irti. On siitä niin paljon mielipiteitä kuin ihmisiäkin näköjään.

EDIT: trafin tekstiä
Yksityistalouteen kuuluu mm. maatalouden harjoittajan itselleen sahauttaman puutavaran kuljettaminen tilalta sahalle ja sieltä takaisin sekä rakennustarvikkeiden kuljettaminen, kun puutavara tai rakennustarvikkeet käytetään yksityistalouteen liittyvien rakennusten tai laitteiden rakentamiseen.

Osa-aikaviljelijät, jotka saavat pääansiotulonsa muun ammatin harjoittamisesta, voivat käyttää yksityistalouteen liittyvissä kuljetuksissa lievemmin verotettua polttoainetta. Jos esimerkiksi osa-aikaviljelijän omakotitalo sijaitsee muualla kuin maatilan yhteydessä, polttopuita voidaan kuljettaa varsinaiselta maa- tai metsätilalta omakotitalolle lievemmin verotettua polttoainetta käyttäen.
 
Traktori on moottorityökone, jos se on varustettu johonkin työhön tarkoitetulla laitteella. Silloin sillä saa tehdä työtä, siirtyä työmaalle ja huoltoon liittyviä ajoja polttoöljyllä.
 
Näiden seuraavien perusteella moottorityökoneella saa kyllä kuljettaa tavaraa, mutta toisaalta näissä ei nyt puhuta yleisellä alueella tavaran kuljettamisesta. Toisesta paikasta taas löytyi tieto, ettei tosiaan saisi kuskata. Mutta sitten taas ihmetyttää, että miksi on tuo päivämaksu mahdollista maksaa..

Moottorityökoneet
Ajoneuvolain 15 §:n mukaan moottorityökone on

1. omalla käyttövoimallaan liikkuva ajoneuvo, joka on suunniteltu ja rakennettu työkoneeksi ja joka ei rakenteensa takia sovellu matkustajien eikä tavaroiden kuljettamiseen; auton alustalle asennettua työkonetta ei pidetä moottorityökoneena;
2. perävaunujen ja kuljetusalustojen siirtoon satamassa tai muulla terminaalialueella valmistettu vetotrukki, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa, jollei ajoneuvoa ole pidettävä kuorma-autona tai traktorina;
3. työmaalla tehtäviin kuljetuksiin, kuten maa-ainesten kuljetuksiin tarkoitettu muu ajoneuvo kuin traktori (dumpperi), jollei ajoneuvoa ole pidettävä kuorma-autona.

...
Liikenneministeriön metsätraktoriluokittelusta 17.9.1993 antaman päätöksen (2105/70/1993) mukaan erityisesti raakapuun kuljetukseen metsämaastossa rakennetut, pyörin ja teloin varustetut metsätraktorit katsotaan ajoneuvojen luokittelussa moottorityökoneisiin kuuluviksi.
...
Hiekoitustyössä käytettävän materiaalin kuljettaminen on tarkoitettu tehtäväksi erikseen siihen soveltuvan ajoneuvon, kuten kuorma-auton, avulla. Työssä tarvittavien vähäisten ainemäärien kuljetukset ovat kuitenkin polttoainemaksusta vapaita silloin, kun kyseessä oleva ajoneuvo itse käyttää esimerkiksi levittämällä kuljettamansa materiaalin työalueella.

Moottorityökone, jossa on enintään kahden kuutiometrin kokoinen säiliö, voi siten itse hakea uuden kuorman hiekkaa varastopaikalta ja siirtyä takaisin siihen kohtaan, mihin edellinen kuorma loppui. Tällöin työalueena voidaan työn tekijästä riippuen pitää kaupungin tai kunnan aluetta, tiepiiriä tai urakointialuetta.


http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/polttoainemaksu/polttoainemaksusta_vapaat_ajoneuvot#anch1
 
Kyllä tääkin aihe on veivattu aika monta kertaa. Moottorityökoneella ei saa kuljettaa muuta kun koneen omia työlaitteita, poltto ja voiteluaineita. Siinä ne.
 
Hei

Tässä keskusteluketjussa on päällekkäin kaksi aihetta eli a) polttoaineen sameutuminen/kiteytyminen ja b) polttoaineen verotus.
Meillä kohta a) eli pakkaskestävyys on ratkaistu yksinkertaisesti siten, että pihan perällä oleva 3000 l farmisäiliö täytetään aina talvilaadulla. Silloin ei tarvitse hermoilla loppuvuodesta filttereiden tukkeutumisen kanssa. Ainoa miinus on, että kesällä dieselistä ei saada ihan täyttä tehoa - vaikutus on suuruusluokkaa 2-3 %, jolla elävässä elämässä ei ole mitään käytännön merkitystä.
Kohtaan b) ainakin meidän kylällä on ollut käytäntö, että jos ja kun mennään liikennevakuutetulla traktorilla maantielle tekemään muiden töitä, hankitaan kanisteri verollista naftaa tankkiin ja pidetään maksukuitti taskussa. En tiedä onko tämä aivan tarkalleen nykylakien mukaista mutta ainakin kahdessa maantiellä tehdyssä poliisitarkastuksessa selitys ja kuitin näyttö on kelvannut.

JJ