DIY akunhuolto (olisi pitänyt tehdä paljon aiemmin). | AvantClub - Keskustelupalsta

exjko

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
24.2.2009
1 226
1
121
63
Lähtötilanne ei hirveän pahalta näyttänyt...


Tarkempi tilanne alkaa paljastua...


Ehkä puhdistus olisi pitänyt tehdä jo pari joulupukkia sitten. Akun kiinnitysraudan pää näkyy muuten takana.


Ihmeesti tuonne vain 'ajohistoriaa' kertyy. Kiinnitysraudan pultinreikä näkösällä, toinen on vielä moskan peitossa. Ennekuin sen sai näkyviin, niin piti monta kourallista nostaa töhnää pois. Ja mutterit olivat tietysti ruosteessa, eli vähän piti herkistelläkkin. Niihin pääsi kyllä helposti käsiksi, alakautta ja päältä akkutilan kautta.




Nyt näyttää jo vähän paremmalta, tosin napoihin pitää näyttää vielä teräsharjaa. Ja pistin sen CTEKin perään viikoksi. Mittasin myös koon, sillä tyyppiä ei tuosta kyljestä oikein löytynyt. Sehän on etiketöity Avant merkkiseksi ja lienee noin 60 Ah (kone 2008 520) Mitat luokkaa 240x170x180. Akun pituus on kriittinen kiinnityksen suhteen, mutta leveys ja korkeus ehkä antaa muutaman sentin anteeksi.





Akkuhuolto sai kipinän siitä kun startatessa pyöritti erittäin huonosti. Tosin kone oli seisonut jonkin aikaa, enkä muistanut oliko pätkäajoo, valot päällä tms että akku olisi jäänyt vajaaksi. Ja viikon päästä tilanne oli sama, joten yritin vähän latailla muttei se tuntunut hirveästi ottavan vastaan (toisessa laturissa A mittari). Joten voi olla että vikaa on muuallakin. Esim akun yksi keno sökö (tosin kennot olivat kaikki akkuveden peittämiä). Tai vaikka starttimoottorin/solenoidin päässä hapettumaa tms. Ainakin tuo töhnä oli sen verran paksua, että sekin voisi sähköakin johtaa ja purkaa latausta. En muistanut mitata jännitettä oireiden ollessa päällä.

Jännite näytti 13.9 parin tunnin ajon jälkeen, joten CTEK ei ruvennut lataamaan lisää. Mutta jätin sen seuraavaan kertaan asti kiinni, että varmistuu tuokin puoli ja sulfatoinnit purkautuu. Jossei auta niin siten pitää mennä akkukauppaan.
 

Liitteet

  • akku1.jpg
    akku1.jpg
    125,3 KB · Katselut: 2 175
  • akku2.jpg
    akku2.jpg
    109,5 KB · Katselut: 2 178
  • akku3.jpg
    akku3.jpg
    104,8 KB · Katselut: 2 155
  • akku4.jpg
    akku4.jpg
    100,3 KB · Katselut: 2 170
  • akku51.jpg
    akku51.jpg
    65,6 KB · Katselut: 2 178
Akkulaatikoita olen nähnyt kaupattavan mm veneisiin. Löytäisiköhän jostain pelkän kannen, se riittänee ja ei vaadi isompia asennuksia toivottavasti.
 
Akun päälle keräytyy katteiden raosta pölyä ja muuta likaa. Kai siellä moottoritilassa syylärin flekti aiheuttaa jonkinmoisen huikun ja takarengas omalta osaltaan heittää rapaa.
Veneen akkukotelo voisi olla hyvä. Ei kai se pohjakaan haittaa, eikä maksa hirveitä, jos ei osta venetarvikeliikkeestä.

Tässä vanha konsti, tuo hapettunut akkunapa puhdistuu parhaiten kaatamalla päälle kuumaa vettä. ;)
 
joo kuukkeli kertoi ettei ole hinnankirous edes venetarvikkeena...

http://www.marinekauppa.com/product/1639/

mutta sitä alkuperäista kiinnitystapaa ei taida enää saada sovellettua laatikon läpi tai sisälle ??? Jos nappaa pohjan pois niin sitten hapot vuotaa kuitenkin metalliin asti koneen kaadossa tms. Kuvan kotelossa on sidontaremmi, mutta kotelo pitää varmaan pultata myös runkoon kiinni.
 
exjko sanoi:
. Kuvan kotelossa on sidontaremmi, mutta kotelo pitää varmaan pultata myös runkoon kiinni.
Veneessä akku on kiinni vaan tuolla liinalla. Liina kiertää samalla veneen pohjassa olevien lenkkien kautta.
En tiedä mahtuuko Avantissa liinakiinnitys jotenkin CE normien sisään ja takuisiin. Autoissa katsastuksessa katsotaan aina onko akku kiinni :shock:
 
Varmaan suunnittelussa on luotettu katteiden tarjoamaan suojaan, eli akku ei ole kovin "likaisessa" paikassa.
Ongelmaa lisää sekin että toi akun paikka näyttää pohjaltaan olevan lähes ummessa, eihän siellä tarvisi olla kuin pari lattaa sopivasti niin lika tippuisi kyydistä omia aikojaan. Kiinnihän akku on ilmeisesti vähintään hyvin.
Napojen suojaukseen ei auta oikein mikään muu kuin reilu rasva ja säännöllinen putsaus. Toisaalta, saahan navat olla vaikka missä tatinassa kunhan kengät on suoraan navan puhtaassa pinnassa kiinni? Ei se sähkö sieltä moskan kautta kulje kuitenkaan, ainakaan hyvin.
 
joo, eipä latailut auttaneet. Otin laturin irti ja mittari näytti heti 13.4V (oli muuten eka jännitemittäri sen verran vanha, että sillä tuli mitattua 13.9V. Uudemmalla sain tuon 13.4V). Ctek kiinni latausasennossa jännite oli 14.30 volttia.

Kun menin kolmen tunnin päästä tsekkaamaan jännitteen uusiksi, niin 11.4V oli tulos (siis ilman kuormaa). Kunnossa olevassa akussa sen pitäisi olla hieman alta 13V vielä viikonkin päästä. Eli akkukauppaan täytyy suunnistaa...
 
Kokeile vielä, käännä akku ylösalaisin muutama kerta hölskytellen, tulee mieleen yhden kaivurikuskin kertomus kun kone ei lähtenyt ilman apuvirtaa kesälläkään käyntiin, kuinka ollakkaan kone kaatui kyljelleen ja sen jälkeen akku taas pelasi hyvin seuraavan talvenkin.
 
kuinka ollakkaan kone kaatui kyljelleen
selvä kaadan koneen! (mä en olekaan vielä sitä saanut nurin vaikka läheltä onkin pitänyt)...

Tosiaan, heiluttelu voisi auttaa, eikös sinne pohjalle voi muodostua sakkaa joka laittaa kennot yhteen. Siksi varmaan tuo jännitekin putosi sen 1,5 volttia.


http://www.motonet.fi/fi/tuote/903002/Sznajder-Silver-70Ah570A-akku-P242xL175xK190--

Esim tuommoien akku vois olla suurimipa sopivia, tosin korkeus on alkuperäiseen verrattuna sentin isompi mutta mahtunee paikkaan.


Bosch maksaa enemmän, mutta tuskin se niin paljon parempikaan on. Vai onko näkemyksiä.

mikähän tuommoinen EFB on?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/905505/Bosch-S5E05-EFB-akku-60Ah-P242xL175xK190mm
 
Ainakin meillä 520:ssä (2011) on akun tila sen verran pieni, että ei sinne oikein mikään ylimääräinen kotelo mahdu. Tilan tekee pieneksi takapainon kiinnityspultti, jonka mutteripuolen pää on akulle varatussa tilassa. Akun pitkä sivu käytännössä osuu ao. pulttiin. Pitäisi varmaan ottaa käteen jokin työkalu ja katkaista pultista pala pois. Akku ja sille varattu tila sekä muut koneen osat (pakoputki) ovat sen verran tarkalle mitoitettu, että akun irrotus/kiinnitys on "sormia hivelevää" hommaa. Lisäksi + -johto on aika lyhyt ja tulee sopivasti runkolevyn takaa piilosta.

Kokonaisuudessaan aika tyypillinen akun sijoittelu.
 
Mahtuuko akku takavanteen sisälle? Olisi joskus väärin päin automaattisesti :lol:
 
exjko sanoi:
Bosch maksaa enemmän, mutta tuskin se niin paljon parempikaan on. Vai onko näkemyksiä.
mikähän tuommoinen EFB on?

Mun mielestä melkein niinkuin vastasit jo itse kysymykseen. Jos merkkiä täytyy tavata ja ihmetellä, niin yleensä laatua ei. Se on todennäköisesti huono, ala-arvoinen tai vieläkin huonompi. :twisted:

Monasti myyjät vähättelee halpismerkkien tai totaalisesti merkittömien tuotteiden huonoa laatua, koska saavat paremmat katteet niiden myynnistä. Tässäkin tapauksessa halpisakku on 25% halvempi, mutta silti sen euromääräinen kate voi olla Boschin akkua suurempi. Vaikka toi Boschin akkukin voi olla tehty kiinassa tai jossain halpatyövoiman maassa, niin en epäröisi suosiolla maksaa vähän enemmin ja ostaa sitä. Halvalla ei saa hyvää. Aina ei kalliillakaan, mutta todennäköisyys on parempi. Laatumerkkejä suosiessa paljon parempi ;)
 

Uusimmat keskustelut