Lähtötilanne ei hirveän pahalta näyttänyt...
Tarkempi tilanne alkaa paljastua...
Ehkä puhdistus olisi pitänyt tehdä jo pari joulupukkia sitten. Akun kiinnitysraudan pää näkyy muuten takana.
Ihmeesti tuonne vain 'ajohistoriaa' kertyy. Kiinnitysraudan pultinreikä näkösällä, toinen on vielä moskan peitossa. Ennekuin sen sai näkyviin, niin piti monta kourallista nostaa töhnää pois. Ja mutterit olivat tietysti ruosteessa, eli vähän piti herkistelläkkin. Niihin pääsi kyllä helposti käsiksi, alakautta ja päältä akkutilan kautta.
Nyt näyttää jo vähän paremmalta, tosin napoihin pitää näyttää vielä teräsharjaa. Ja pistin sen CTEKin perään viikoksi. Mittasin myös koon, sillä tyyppiä ei tuosta kyljestä oikein löytynyt. Sehän on etiketöity Avant merkkiseksi ja lienee noin 60 Ah (kone 2008 520) Mitat luokkaa 240x170x180. Akun pituus on kriittinen kiinnityksen suhteen, mutta leveys ja korkeus ehkä antaa muutaman sentin anteeksi.
Akkuhuolto sai kipinän siitä kun startatessa pyöritti erittäin huonosti. Tosin kone oli seisonut jonkin aikaa, enkä muistanut oliko pätkäajoo, valot päällä tms että akku olisi jäänyt vajaaksi. Ja viikon päästä tilanne oli sama, joten yritin vähän latailla muttei se tuntunut hirveästi ottavan vastaan (toisessa laturissa A mittari). Joten voi olla että vikaa on muuallakin. Esim akun yksi keno sökö (tosin kennot olivat kaikki akkuveden peittämiä). Tai vaikka starttimoottorin/solenoidin päässä hapettumaa tms. Ainakin tuo töhnä oli sen verran paksua, että sekin voisi sähköakin johtaa ja purkaa latausta. En muistanut mitata jännitettä oireiden ollessa päällä.
Jännite näytti 13.9 parin tunnin ajon jälkeen, joten CTEK ei ruvennut lataamaan lisää. Mutta jätin sen seuraavaan kertaan asti kiinni, että varmistuu tuokin puoli ja sulfatoinnit purkautuu. Jossei auta niin siten pitää mennä akkukauppaan.
Tarkempi tilanne alkaa paljastua...
Ehkä puhdistus olisi pitänyt tehdä jo pari joulupukkia sitten. Akun kiinnitysraudan pää näkyy muuten takana.
Ihmeesti tuonne vain 'ajohistoriaa' kertyy. Kiinnitysraudan pultinreikä näkösällä, toinen on vielä moskan peitossa. Ennekuin sen sai näkyviin, niin piti monta kourallista nostaa töhnää pois. Ja mutterit olivat tietysti ruosteessa, eli vähän piti herkistelläkkin. Niihin pääsi kyllä helposti käsiksi, alakautta ja päältä akkutilan kautta.
Nyt näyttää jo vähän paremmalta, tosin napoihin pitää näyttää vielä teräsharjaa. Ja pistin sen CTEKin perään viikoksi. Mittasin myös koon, sillä tyyppiä ei tuosta kyljestä oikein löytynyt. Sehän on etiketöity Avant merkkiseksi ja lienee noin 60 Ah (kone 2008 520) Mitat luokkaa 240x170x180. Akun pituus on kriittinen kiinnityksen suhteen, mutta leveys ja korkeus ehkä antaa muutaman sentin anteeksi.
Akkuhuolto sai kipinän siitä kun startatessa pyöritti erittäin huonosti. Tosin kone oli seisonut jonkin aikaa, enkä muistanut oliko pätkäajoo, valot päällä tms että akku olisi jäänyt vajaaksi. Ja viikon päästä tilanne oli sama, joten yritin vähän latailla muttei se tuntunut hirveästi ottavan vastaan (toisessa laturissa A mittari). Joten voi olla että vikaa on muuallakin. Esim akun yksi keno sökö (tosin kennot olivat kaikki akkuveden peittämiä). Tai vaikka starttimoottorin/solenoidin päässä hapettumaa tms. Ainakin tuo töhnä oli sen verran paksua, että sekin voisi sähköakin johtaa ja purkaa latausta. En muistanut mitata jännitettä oireiden ollessa päällä.
Jännite näytti 13.9 parin tunnin ajon jälkeen, joten CTEK ei ruvennut lataamaan lisää. Mutta jätin sen seuraavaan kertaan asti kiinni, että varmistuu tuokin puoli ja sulfatoinnit purkautuu. Jossei auta niin siten pitää mennä akkukauppaan.