DIY - ohjeita | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 200
144
63
Espoo
Eilen tuossa tappeja putsaillessani mietiskelin että olisikohan sellaisesta huolla se itse- ohjealueesta iloa? Siis aiheittain koottu suljettu alue, jonne tuodaan raadin valitsemia työohjeita. Tarkoitus olisi kuvittaa ohjeet mahdollisimman hyvin vaiheistettuna. (vrt alfamer korjausoppaat)

Näitä äkkiseltään mieleen tulevia kohteita voisi olla esim.

- tappien puhdistus ja vaihto
- peitelevyjen irroitus ja asennus
- ajovaijerin vaihto ja säätö
- ajomoottorien kiristäminen
- ohjaamon paneelien irroitus ja asennus
- työlaitehydrauliikan letkujen vaihto
- luistonestoventtiilin asennnus

Tietenkin kameran ja työkalujen kanssa on hankalaa heilua samaan aikaan, mutta näitä voisi tehdä myös porukalla.

Kommentteja?

Todellakin loistava idea. Muutamalla autofoorumilla näitä olen lukenut ja kirjoittanut itsekin joitakin ohjeita. Ovat siellä luetumpien joukossa ja erittäin hyödyllisiä.
Helpompi alkaa johonkin huoltoon kun on ensin vähän kuvia katsellut ja tekstiä lukenut asiasta. Sekä tietysti tarvittavat työkalut -lista.

Autofoorumeilla todellakin aika yleisiä ja erittäin hyödyllisiä. Parhaiten toimii mun mielestä systeemi, jossa joku kirjottaa ensin ihan omatoimisesti johonkin vaikka tekniikka-osioon jonkin DIY-ohjeen omista kokemuksista. Muut sen jälkeen kommentoivat, korjaavat, täydentävät ja lisäävät omia kokemuksiaan. Lopulta koko viestiketju sellaisenaan tai "siivottuna" siirretään modejen toimesta johonkin omalle alueelle muiden hyödyllisten ohjeiden kera. Siis alueelle, jonne muuten ei voi viestiketjuja lisäillä. Eli toisin sanoen periaate, jossa hyvät ja hyödylliset viestiketjut kerättään "klassikoiden galleriaan". ;)

Hyvä ehdotus Timbermanilta!

Tehdään vaikkapa sitten niin että käytetään huolto ja korjaus ketjua lähteenä. Otsikon voisi aloittaa "DIY: kuvaus aiheesta"

Ylläpito sitten moderoi kommentoidun ketjun.

Olisi hyvä saada listaus ja mielellään myös kuvat

- työkaluista
- tarvikkeista
- työvaiheista
- ehkäpä arvion vaikeusasteesta voisi myös laittaa 1 helppo - 5 vaikea (erikoistyövälineitä tai muuten erikoisia temppuja vaativat kohteet

Mun piti avata ketju tappijutulla, mutta kamera ei sattunut matkaan :)

Kuka haluaa aloittaa?

Täällä tuhansien viestien joukossa saattaa olla myös sopivia, laittakaa ehdotuksia, jos löydätte selatessanne.

Uusimmat keskustelut