Haketin CH100 | AvantClub - Keskustelupalsta

Nutikka

Jäsen
Keskustelun aloittaja
14.2.2013
18
0
1
Taaspa tekisi mieli hankkia uusi työlaite....heh-heh.. tämmöistäkö Avantismi on?
Onko teillä kokemuksia CH100 hakettimesta, minkähalkaisijaista "keppiä" tuolla saa haketettua? Tai onko teillä ylipäätään muita kokemuksia laitteesta?
Itsellä kun on vain tuo 420.

Mulla on tuo punainen haketin mitä tuli hankittua 420 kanssa yhtä aikaa. Hyvä haketin kun laitoin 630 perään ja tuplapumppu soimaan. Läpi menee sellaista 100-150mm tavaraa. Tykkään. Hengenvaarallinen laite väärin käytettynä....

420 oli varmaan vaisu? Mulla oli ao masiina 520 sr1 perässä, jossa tuotto n. 420 tasolla ja sen kanssa jäi ranteen vahvuiset haaveeksi ja automaattiveto päättyi n. 5 cm halkaisija. kohdalla. Varmaan hyvä peli isomman koneen perässä.

Offtopiccina: onko tietoa hakettajasta, joka voisi ajaa 20-30 cm puuta? (Kuorma-auto haketin) mulla olisi muutama joutava runko. Ilmeisesti ao yrittäjät toimivat melko laajalla alueella?

Kyll'ä nuo kuoraauton päällä olevat 560HV hakettimet syövät mitä van mutta määrää pitää olla sen verran että ne saavat 3 isoa lavaa täyteen muuten eivät oikein tahdo innostua! Mutta ne taitaa syödä lähes mitä vaan!

Kyllä tuo 420 on liian vaisu. Sillä kokemuksella niin tuli aika pelottava kokemus siitä kun kytkin sen 630 koneeseen... Siinä toimii hyvin.

Kiitos tiedoista, kokeilitko Steffe minkälaista keppiä sillä 420:llä sai haketettua?
Riippuu varmasti tietysti puulajista. Avantin mukaan, kun tuo CH100 toimisi 420 perässä.
Itseä vain tosiaan hirvittäisi hankkia 3500,- laite, jolla ei oikeasti voi tehdä niitä hommia, joihin se on hankittu.
Tuplapumppu varmasti tosiaan auttaa.
Harrastuksesta, kun meikäisen tapauksessa on kyse.

Minulla oli tuo lainassa kerran ja vanhalla 528+'lla meni ihan hyvin 15senttisetkin läpi - itse asiassa paremmin kuin pientavara joka tuuppasi jumittumaan ulosheittoputkeen. Oli kylläkin hopeapihlaja ja lehmus - molemmat aika pehmeitä puulajeja.

Mutta hiukan enemmän olisi saanut olla tehoja - eli varmaan parhaiten tosiaan toimii 630 ylöspäin koneilla. Minun koneessani taitaa tuplapumpun kanssa olla 44litraa tuottoa kun noissa 630 koneissa on 66litraa.

Nutikka sanoi:
Kiitos tiedoista, kokeilitko Steffe minkälaista keppiä sillä 420:llä sai haketettua?
Riippuu varmasti tietysti puulajista. Avantin mukaan, kun tuo CH100 toimisi 420 perässä.
Itseä vain tosiaan hirvittäisi hankkia 3500,- laite, jolla ei oikeasti voi tehdä niitä hommia, joihin se on hankittu.
Tuplapumppu varmasti tosiaan auttaa.
Harrastuksesta, kun meikäisen tapauksessa on kyse.

Ongelma 420 koneen kanssa ja muut missä saman kokoinen pumppu on tuo virtaus. Vauhtipyörää rupee sakkaamaan sen verran etei siitä kovin isoa saa läpi. Tai saa ja saa, kysehän että millä aika välillä. Parhaiten 420 söi tuollaiset 30-50mm puut. Risujen ja tuoreiden lehtien kanssa tulee aina ongelma siinä ettei vauhti riitä jolloin se ei oikein jaksaa heittää torvesta niitä ulos kun kitka(lehdet) nousee.

630 koneessa on tuo sama tuotto kun ilmeisesti kun Peterin 528+ koneesa eli 44 litraa tupla pumpulla. 635 koneessa on 66 litraa. 44 litraa kyllä mielestäni jo rupee riittämään.

Hakkuri CH100 mitoitettiin heti suunnitteluvaiheessa sellaiseksi, että se toimii jo 220:n nokalla. 420:een kytkettynä olen hakettanut sillä maksimikokoa l. 9cm puutavaraa, ja toimii todella nätisti. Kierroksiakaan ei tarvinnyt antaa mitenkään mahdottomasti. Haketettava puu oli koivua ja raitaa. Hennon oksan kanssa tarvitsee kaverikseen paksumpaa puutavaraa, vastaterä ei oikein pysty syöttämään hentoa tavaraa.

Steffen hakkuri ei ole mallia CH100, jos se on hankittu 420:n kanssa samaan aikaan. Kyseinen hakkuri on isommalla hydraulimoottorilla, ja on tosiaankin vaisu ilman tuplapumppua.

Hyvä tarkennus.
Minulla siis on sellainen punainen joka on numeroltaan ilmeisesti A2881. Siitä on vielä olemassa järeämmällä moottorilla malli A21260

Tuli sitten ekan kerran oikeesti käytettyä ch100 hakkuria 220:n keulalla. Täytyy sanoa että oli tehokas. Oksat meni vähän pienemmälläkin kaasulla mutta 5cm paksumpiin kaipas jo 3/4 kaasua. Näyttäs laite antavan sen minkä lupaakin. Pilkottavat oksat oli pääasiassa tuomea. Kokeeksi tökkäsin noin 8cm oksankin läpi ja mukisematta meni hakkeeksi.

Kunhan ehtii mökille tuon koneen kanssa niin saa hieman isommasta määrästä oksaa kokemusta. Siellä odottaa muutama kuutiometri kuusen oksia silppuamista.

Menee se talvi näinkin vaikkei olekaan lunta aurattavaksi.

Kyllä todellakin. Ja tuo CH100 tosiaan pyörii ihan täysin 220:n keulalla kuten tehdas lupaakin. Se tietysti täytyy ottaa huomioon että vehje painaa sen verran paljon että vaikeaan maastoon tuon kanssa ei 220:llä ole asiaaa. Parempi hakea ne oksat mettästä yhteen paikkaan haketettavaksi monitoimiphideillä.

bleve sanoi:
Se tietysti täytyy ottaa huomioon että vehje painaa sen verran paljon että vaikeaan maastoon tuon kanssa ei 220:llä ole asiaaa. Parempi hakea ne oksat mettästä yhteen paikkaan haketettavaksi monitoimiphideillä.

Koskee myös sitä isompaa haketinta. Oksat/kepit kasaan ja kone viereen. Ei kannata yrittää leikkiä masturia 300kg haketinta keulalla...

Osaako kukaan sanoa mistä ton hakettimen voisi saada vuokrattua? Ei viitsisi ostaa satunnaista käyttöä varten, ja kun nurkat on jo muutenkin täynnä.

Lisää keikkaa tiedossa pitäisi käydä tekemässä purjeveneelle huoltotie ja siellähän puskassa odottaa melkoinen läjä oksia puista jotka kävin pätkimässä myrskyn jäljiltä joitakin vuosia sitten. Lisäksi tietenkin ne jotka joutuu kaatamaan tiepohjalta. Avantpalvelu on vaan vähän väärällä suunnalla.

Nyt se on kotona, siis se CH100:nen.
Vähän harventelin metsiköstä kokeeksi sellaista 50-100 mm koivua ja leppää. Tuli kevytperäkärryllinen muuten puolessa tunnissa ja hyvän kokoista palaa.
Riitti 420:sen puhti lähes tyhjäkäynnillä, oiva peli. Suosittelen!

Nutikka sanoi:
Riitti 420:sen puhti lähes tyhjäkäynnillä, oiva peli. Suosittelen!

No huhhuh? Minulla on 220:n keulalla CH100 ja se on ainoa vehje joka vaatii toimiakseen kunnolla vähintään 3/4 kaasua ja parhaan hakkuutuloksen saa kun kaasu on nupit kaakossa asennossa. Ohjeissakin mainitaan minimi hydrauliikan litramääräksi 30l/min joka käytännössä sekä 420:llä että 220:lla on täydet kaasut. Kyllähän haketin rouhii puusta palasia pienemmälläkin kierrosnopeudella mutta ei se varsinaista hakettamista ole. Kannattaa kokeilla täysillä kaasuilla, uskon että huomaat kyllä eron suorituskyvyssä :)

Edelleen voin sanoa, aivan erinomainen vekotin.
Jos ajaa lähes tyhjäkäynnillä, niin haakkeet ovat aavistuksen isompia.
Suuremmilla kierroksilla palaset ovat hieman pienempiä.

Uusimmat keskustelut