'hinattava laite' rekisteröinti | AvantClub - Keskustelupalsta

exjko

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
24.2.2009
1 226
1
121
63
Tämmöinenkin pitäisi hoitaa, jos on nostimia, saunoja, paljuja tms sälää pyörillä ja tekisi mieli niitä kuskailla...

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2698/loytyyko_pihan_peralta_tai_tyomaalta_hinattava_laite_muista_rekisteroida_se


Yllä sanotaan selvästi, että tämä koskee autoja muttei traktoreita. Mitenkähän Avantin laita?
 
Jos palataan tosi faktaan niin Avantilla ei saa hinata mitään muuta kun kuljetuskapasiettiä omille tarvikkeille, kauhoille, polttoaineille ym. Mutta esim paalien, mullan tai hiekan kuskaaminen perävaunusa on kielletyä laissa koska Avant on työkone eikä traktori.
 
Trafin sivuilta
Kaikki autojen perässä vedettävät, tieliikennekäytössä olevat hinattavat laitteet, kuten henkilönostimet, työmaakopit, torivaunut tai soppatykit, tulee rekisteröidä tämän vuoden aikana.

Avainsana taitaa olla tuo tieliikennekäytössä. Ihan samalla lailla kuin Steffen kommentissa ylipäätään Avantilla perävaunussa kuorman kuskaus on laitonta tieliikenteessä. Ei koske omaa pihaa, peltoa tai muuta tiealueen ulkopuolista käyttöä. Tai ei ainakaan pitäisi.... Vielä....Kohta varmaan Avantin ajamiseenkin tarvitaan ajokortti ja kaikki työnnettävät ruohonleikkuritkin pitää rekisteröidä :|

Toi hinattavien laitteiden rekisteröinti taitaa olla ihan hyvä juttu. Laitteet saa yksilöllisen tunnuksen ja varastetun tavaran kaupustelu vaikeutuu. Valojen ja muun teknisen toimivuuden tarkastus ei pitäisi haitata niitä kenellä on laitteet kunnossa. Rikkinäisten ja liikenteelle vaarallisten hökötysten häviäminen liikenteestä on hyvä asia. Toki rekisteröinnistä on vaivaa ja kustannuksia laitteitten omistajille, mutta mitäpä täällä ilmaseksi saisi. Vai ??
 
Juu, siis tieliikenteessä, eli jos Avantti on kilvissä. Silloin koskee kaikkialla. Ja rehellisesti, ilman kilpiä on vaikeata löytää paikkaa missä "oikeesti" saisi ajaa.
 
Hinattava laite -rekisteröinti koskee vain autolla hinattavia vehkeitä. Työkoneeksi rekisteröidyt ka:t ja vastaavat ovat varmaankin rajoilla, niissähän perävaunun tulee liittyä työkoneen käyttöön, esim kompressorivaunu kuorma-autoalustaisen paalutuskoneen perässä tms. Oletettavasti ovat rekisteröity jo alkujaan kokonaisuudeksi.

Traktoreita ym. Ei asetus koske.

Mun pitäis viedä sauna näytille ennen vuoden vaihdetta. Terassi on rajoilla.Molemmat vain autohinausta varten.
 
STEFFE sanoi:
Juu, siis tieliikenteessä, eli jos Avantti on kilvissä. Silloin koskee kaikkialla. Ja rehellisesti, ilman kilpiä on vaikeata löytää paikkaa missä "oikeesti" saisi ajaa.

Avantilla ei ilman kilpiä saa ajaa missään ja kilpien kanssa ei saa vetää kärryä missään. Joo-o...... :lol:
 
Timberman sanoi:
STEFFE sanoi:
Juu, siis tieliikenteessä, eli jos Avantti on kilvissä. Silloin koskee kaikkialla. Ja rehellisesti, ilman kilpiä on vaikeata löytää paikkaa missä "oikeesti" saisi ajaa.

Avantilla ei ilman kilpiä saa ajaa missään ja kilpien kanssa ei saa vetää kärryä missään. Joo-o...... :lol:

Ikävä fakta. Sitten on eri asia kun aluetta voi luokitella suljetuksi, silloin myös rekisteröinti vatimus poistuu. Ja jos konetta on rekisteröity moottorityökoneeksi niin se asettaa rajoituksia irtotavaran kuskaamiseen. Kauhat on niin pienet ettei ne täytä kuljetuskriteeriä(liene 3.5m3 kohdalla) joten kauhalla voi vapasti pitkin teitäkin kuljettaa maa aineksia. Koko tämä "kuljettaminen kieletty" liittyy siihen että moottorityökonetta saa aja verottomalla polttoaineella ja tavaran kuskaaminen on periatteessa vastinetta vastaan.

Mutta kuten vastava keskustelu aikaisemmin (vuosien takaa), tämä on teoria ja käytäntö on vähän erilainen koska kukaan ei puutu asiaan. ;)
 
Jos ei tarvis välittää pyydetystä hinnasta, niin "lehmätkin lentäis".
Mutta kuitenkin olis perävaunuksi MULDY 3500 "soiva peli".
Sopis hyvin Avantin tai minikaivurin pariksi.
Tuli taas mieleen kun vei kolme kuormaa kantoja kaatikselle ja haki pari lastia hiekkaa salaojia varten, "kallistuskippi" perävaunulla.

Terv KaiK
 
STEFFE sanoi:
Timberman sanoi:
STEFFE sanoi:
Juu, siis tieliikenteessä, eli jos Avantti on kilvissä. Silloin koskee kaikkialla. Ja rehellisesti, ilman kilpiä on vaikeata löytää paikkaa missä "oikeesti" saisi ajaa.

Avantilla ei ilman kilpiä saa ajaa missään ja kilpien kanssa ei saa vetää kärryä missään. Joo-o...... :lol:

Ikävä fakta. .

Mutta kuten vastava keskustelu aikaisemmin (vuosien takaa), tämä on teoria ja käytäntö on vähän erilainen koska kukaan ei puutu asiaan. ;)

Aken ohjeessa kuitenkin kieltäydytään katsastamasta muita kuin autolla hinattavia laitteita.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1322143112/f5ff38d9e5a9fffca23d5a36ac52b289/1610-Hinattavan_laitteen_rekisterointikatsastus_ja_yksittaishyvaksynta.pdf

Trafi mainitsee asiasta myös erikseen seuraavaa:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekisterointi/rekisterointivelvollisuus

Samoin alle 15 kmh kulkevalla laitteella voi tietyin edellytyksin huristella vaikka ilman liikennevakuutusta yleisellä tiellä vrt. leikkuupuimuri.
 
Maasturisti sanoi:
Samoin alle 15 kmh kulkevalla laitteella voi tietyin edellytyksin huristella vaikka ilman liikennevakuutusta yleisellä tiellä vrt. leikkuupuimuri.

Poikkeuksia löytyy aina ja ne ovat melko hyvin määriteltyjä. Leikkuupuimuri on 1 niistä.

Mutta jokainen toimii niinkun parhaksi katsoo. ;)

edit. Olen tämän asian käynyt LVK juristin kanssa läpi kerran ja siitä löytyy sivutolkulla matskua mitä on leikattu ja liimattu. Moottoriajoneuvo on tässä se avain sana. Nopeus tulee hyvin paljon myöhemmin kehiin. Ei poliisi huvin vuoksi ole olleet kovia ratsastamaan ajoleikkureita esim. Järvenpäässä ja Joensuussa. Nykyään lähes kaikki kunnat kättää Iseki, Kubota tai Toron rekisteröityä malleja. Mutta ehkä kunnatkin vaan huvin vuoksi laittaa veroeuroja menemään kun niitä on loputtomiin joka kunnassa! :mrgreen:
 
Eiköhän tuossa oleellisinta kuitenkin ole missä rekisteröimätöntä konetta käytetään. Ihan päivän selvää, että "kunnat" ostaa rekisteröityjä ajoleikkureita, kun niillä hyvin todennäköisesti joku jossain vaiheessa siirrytyy leikkauskohteesta toiseen yleisiä teitä pitkin. Mutta joo,...... ihan sama.... toiset uskoo joulupukkiin ja toiset ei.
 
Laitan nyt tähän vähän näitä otteita:

Saako Husqvarna LT 151 ruohonleikkurilla ajaa yleisen tien yli naapuriin, vai pitääkö se työntää?
Tiedustelimme asiaa Liikennevakuutuskeskuksesta, josta vastattiin näin:
"Päältä ajettavien ruohonleikkurien osalta on oikeastaan otettava huomioon sekä liikennevakuutuslainsäädäntö että rekisteröintilainsäädäntö.
Liikennevakuutuslain (LvL) mukaan liikenteeseen käytettävällä moottoriajoneuvolla tulee olla aina liikennevakuutus.
Liikenneministeriö otti mm. vuonna 1996 kantaa päältä ohjattavien ruohonleikkureiden rekisteröintivelvollisuuteen. Sen mukaan ruohonleikkuri pitäisi rekisteröidä myös silloin, kun sitä käytetään "ei eristetyksi alueeksi" katsotulla avoimella omakotitalon pihalla taikka mm. ylitetään yleiseksi liikennealueeksi katsottava tie. Tämähän tulee usein esiin mm. talohuoltohenkilöiden siirtyessä pihalta toiselle huoltamaan nurmikoita.

Koska puheena olleen päältä ajettavan ruohonleikkurin käyttöalue (esim. avoin omakotitalon piha) on sellaista aluetta, jossa se säännösten mukaan pitää olla rekisteröity, koskee vakuuttamisvelvollisuus tästä syystä myös alle 15 km/h kulkevaa ajoneuvoa. Jos omakotitalon piha olisi eritetty eli suljettu aitauksin ja portein, ei ko. leikkurille tarvittaisi liikennevakuutusta. Jos leikkurin nopeus on yli 15 km/h, vakuuttamisvelvollisuus olisi olemassa vaikka rekisteröintivelvoitetta ei olisikaan.
Vakuutusmaksut määrätään yhtiökohtaisesti, joten vakuutusmaksun suuruuteen emme voi ottaa kantaa vaan sitä pitää tiedustella liikennevakuutusyhtiöstä."

Lisää informaatiota http://www.liikennevakuutuskeskus.fi/

Traktori, Moottorityökone ja Maastoajoneuvo
Traktori?Traktori on ajoneuvo, joka on erityisesti suunniteltu maa- tai metsätaloustöihin käyttämään siihen liitettäviä koneita sekä vetämään perävaunuja. Traktorit jaotellaan rakenteensa perusteella useisiin eri luokkiin.
Luokkiin T1, T2 ja T3 kuuluvat pyörillä kulkevat EY-tyyppihyväksytyt traktorit. Yleisimmät maataloustraktorit kuuluvat T1-luokkaan. Niiden suurin sallittu nopeus on 40 km/h ja omamassa yli 600 kg. T2- ja T3-luokkiin kuuluvat traktorit ovat mitoiltaan ja massoiltaan T1-luokan traktoreita pienempiä.
EY-tyyppihyväksyntöjä edeltävänä aikana traktorit tyyppihyväksyttiin kansallisesti. Näiden traktorien ajoneuvoluokka on T.
Luokkaan C kuuluvat telaketjuilla varustetut traktorit, jotka tyyppihyväksytään kansallisesti. C-luokan traktorit ovat kuitenkin Suomessa hyvin harvinaisia.
Liikennetraktori on kansallinen ajoneuvoluokka, jonka suurin sallittu nopeus on 50 km/h. Liikennetraktorilta vaaditaan aina rekisteröintikatsastus riippumatta siitä onko se kansallisesti tyyppihyväksytty. Liikennetraktorit ovat yleisimmin 40 km/h kulkevien maataloustraktoreiden muunnoksia. Lisävaatimukset verrattuna muihin traktoreihin koskevat pääosin jarruja sekä pyörien roiskesuojia. Liikennetraktorin ajamiseen vaaditaan C-luokan ajokortti.
Traktoreiksi ei lasketa erityisesti metsätalouteen suunniteltuja koneita, kuten juonto- ja kuormatraktoreita tai maansiirtokoneiden alustalle rakennettuja metsäkoneita. Nämä ajoneuvot ovat moottorityökoneita.
Yksityiskohtaiset traktoriluokkien määritelmät ovat Ajoneuvolain (1090/2002) 14 §:ssä. Perävaunun tai muun hinattavan laitteen kytkemisestä traktoriin säädetään asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä (1257/1992)

Moottorityökone
Moottorityökone on työkoneeksi rakennettu ajoneuvo. Moottorityökoneita ovat esimerkiksi kauhakuormaimet, puominosturit ja lakaisukoneet. Moottorityökoneen  suurin sallittu nopeus on enintään 40 km/h. Tienpidossa käytettävä moottorityökone saa kuitenkin kulkea yli 40 km/h. Toinen poikkeus koskee satamissa käytettäviä veto­trukkeja, joiden suurin nopeus saa olla 50 km/h.
Moottorityökoneeseen saa kytkeä perävaunun tai muun hinattavan laitteen, mutta siinä on sallittua kuljettaa vain koneen omia poltto- tai voiteluaineita ja työssä käytettäviä varusteita.
Yksityiskohtainen moottorityökoneen määritelmä on Ajoneuvolain (1090/2002) 15


Rekisteröintivelvollisuus
 Ajoneuvolain mukaan moottorikäyttöistä ajoneuvoa ja siihen tai sen perävaunuun kytkettävää perävaunua, jota ei ole asianmukaisesti ensirekisteröity, muutosrekisteröity ja katsastettu, ei saa käyttää liikenteessä (käyttökielto). Käyttökielto koskee myös ajoneuvoa, joka on poistettu liikennekäytöstä.
Rekisteröintivelvollisuus ei koske ajoneuvoa, jota käytetään yksinomaan yleiseltä liikenteeltä eristetyllä työmaalla-, tehdas-, satama-, varasto-, kilpailu- tai muulla vastaavalla alueella.
 
Ajoneuvolain 64 a §:n mukaan rekisteröintivelvollisuus ei koske
muuta maastoajoneuvoa kuin moottorikelkkaa
sadon tuottamiseen, sadonkorjuuseen tai tienpitoon rakennettua tai varustettua moottorityökonetta, eikä kävellen ohjattavaksi tarkoitettua traktoria tai vastaavaa moottorityökonetta
perävaunua, joka on tarkoitettu kytkettäväksi L-luokan ajoneuvoon, traktoriin, moottorityökoneeseen tai maastoajoneuvoon
hinattavaa laitetta
rekeä.
Vaikka ajoneuvoa ei tarvitsisi rekisteröidä, täytyy ajoneuvolle joissain tilanteissa ottaa pakollinen liikennevakuutus. Lisätietoja vakuuttamisvelvollisuudesta saa omasta vakuutusyhtiöstä tai Liikennevakuutuskeskuksesta.

Missä kohtaa sitten joulu vaikuttaa asiaan niin en tiedä, mutta vajaan kolmen kuukauden päästä sä vääjäämättä tulee! ;)

Mutta kuten jo aikaisemmin totesin, jokainen tyylillään. Mutta se ei tosi asiat muuta. :oops:
 
Lisää maustetta soppaan.

Omassa rekisteröimättömässä Avant 630:ssä on liikennevakuutus (79,76/v).
Vakuutuskirjassa lukee Maastoajoneuvo. Ajoneuvoryhmäksi on
merkitty Rekisteröimätön pienkone, alle 2000 kg.
Vakuutuskirjassa on lisäksi merkitty valmistenumero ja sylinteritilavuus.

Jos Avant olisi rekisteröity, ei siihen olisi saanut näin edullista liikennevakuutusta
(muistini mukaan.) On aivan älytöntä, jos Avantin liikennevakuutuksesta joutuu
maksamaan enemmän kuin auton, kun ottaa huomioon käytettävät nopeudet,
henkilömäärän ja missä liikutaan.

Koneessa on vilkut, takavalot, hitaan liikenteen kilpi ja äänimerkki.
Valot ovat Avantin alkuperäiset. En vaihtanut valoja, koska ne eivät näy
XL-kauhan takaa. Työvalot näkyvät eteen ja taakse.

Kun puhdistan risteysalueita, käytän keltaista majakkaa. Siirtoajon ajan
majakka pimeänä. Tieturva 1 -kurssin oppien mukaisesti hytissä on mukana
varoitusliivi, jonka puen päälleni, jos joudun nousemaan koneesta tiealueella.
(En ole joutunut sitä vielä tekemään.)


Terveisin Oke

(Edit: takavalot lisätty)
 
Hyvä lisäys Oke!

Vakuutuksistahan täällä on myös paljon puhuttu ja kuinka eri tavalla jokainen vakuutusyhtiö käsittelee/määrittelee nämä Avntit. Ja sen takiahan vakuutuuksen hinta vaihtelee tosi paljon. Joa vakuutusyhtiö määrittelee sen joksikin heidän järjestelmässä niin ilmeisesti myös kantavat vastuun onnetomuuden sattuessa. Sitten tilanne muuttuu jos itse on määritellyt sitä ja sitä kautta se on väärin vakuutettu. Silloin siinä on itse vastuussa siitä että kone on väärin vakuutettu ja se taas voi johtaa korvauksien hylkäämiseen. Sama asia koskee jos on yli tai ali arvoinut esim talon/irtaimiston arvo. Silloinkin vakuutusyhtiö voi pienentää korvausta. Nää on näitä pikkuprintillä olevat teksti mitä kukaan ei lue mutta jokainen pitäisi!

Eli oikea määrittely/nimike ja oikealta arvolta kun vakuuttaa niin ei tule ongelmia!
 
Ville_remppaaja sanoi:
Mullakin 630:ssä liikennevakuutus vaikka ei olekkaan rekisteröity, sen takia että jos kolhii vaikka autoa omalla pihalla niin tuo korvaa.

Tuota kannattaa selvittää! Saattaa nimittäin olla ettei liikennevakuutus korvaa kun toinen osapuoli on myös oma! Jostain olen lukenut että esim jos peruuttaa perävaunua pihalla omaan autoon niin vakuutuus ei korvaisi! No, selviää huomenna!

Palataan siis asiaan! ;)
 
Sama täällä mulla vakuutus If'ssä. Liikenn,täyskasko, varkaus, ilkivalta ja kuljetus.
Korvannut yhden tallin nostooven ja yhden Audin etupuskurin, ei ole tullut mitään
laskua, vuosimaksun lisäksi. Muistaakseni vakuutus kirjassa luki traktori, en ole vaikutanut asiaan.

T. KaiK
 
STEFFE sanoi:
Missä kohtaa sitten joulu vaikuttaa asiaan niin en tiedä, mutta vajaan kolmen kuukauden päästä sä vääjäämättä tulee! ;)

Mutta kuten jo aikaisemmin totesin, jokainen tyylillään. Mutta se ei tosi asiat muuta. :oops:

Juu, siis tieliikenteessä, eli jos Avantti on kilvissä. Silloin koskee kaikkialla. Ja rehellisesti, ilman kilpiä on vaikeata löytää paikkaa missä "oikeesti" saisi ajaa.


Kuten selvityksissäsi lukee, niin "Rekisteröintivelvollisuus ei koske ajoneuvoa, jota käytetään yksinomaan yleiseltä liikenteeltä eristetyllä työmaalla-, tehdas-, satama-, varasto-, kilpailu- tai muulla vastaavalla alueella." Avantia ei näin ollen tarvitse rekisteröidä kun sillä ajaa em alueilla. Ja tämän ymmärtämiseen ei pitäisi tarvita edes joulupukkia ! :lol:

Käsitteelle "yleiseltä liikenteeltä eristetty alue" saa varmasti erilaisia vastauksia kysyttäessä eri instansseista. Vakuutusyhtiöllä on varmasti oma tulkinta. Tällä hetkellä asian valvonnan suhteen onneksi vaikuttaa, ettei lain tulkinnassa vaadita ehdottoman suljettua aluetta. Muuten meillä olisi täällä melkoinen joukko laittomia moottorityökoneita ympäri maata mitä erilaisimmissa hommissa. Lakihan ei ole niin kuin se kirjoitetaan, vaan niin kuin se tulkitaan.

Mun rekisteröimätön Avanti on myös liikennevakuutettu, mitä ehdottomasti suosittelen kaikille. Tällöin vahingon sattuessa vakuutus korvaa kaikki henkilövahingot. Siis myös kuljettajan. Suomalainen liikennevakuutus on osa suomalaista sosiaaliturvaa ja siksi hintaansa nähden todella hyvä. Henkilövahinkojen lisäksi se korvaa myös vastapuolelle aiheutetut vahingot. Mikäli esim omalla pihalla peruuttaa Avantilla vaikka pihalle tupsahtaneen posteljoonin mopon nurin, niin vakuutus korvaa vahingot. Korvauksen piiriin ei kuitenkaan katsota kuuluvan muut omat ajoneuvot. Eli jos vaikka kauhalla tömäytät oman auton takalokasuojaan, niin tätä ei Avantin liikennevakuutus korvaa. Näin asia on mulle vakuutusyhtiössä esitetty. Totta vai tarua, en ole testannut. Liikennevakuutuksen ehdot ja kattavuus pitäisi olla riippumatomia vakuutusyhtiöstä. Kannattaa kuitenkin varmistaa omasta yhtiöstä jos haluaa olla satavarma asiasta.
 
Timberman sanoi:
Korvauksen piiriin ei kuitenkaan katsota kuuluvan muut omat ajoneuvot. Eli jos vaikka kauhalla tömäytät oman auton takalokasuojaan, niin tätä ei Avantin liikennevakuutus korvaa. Näin asia on mulle vakuutusyhtiössä esitetty.

Näin minäkin se olen ymmärtänyt tai lukenut jostain.

Enää muuten 84 herätystä niin joulupukki tulee! ;)

edit. piti vielä kirjoittaa että löytyy valtavasti pykäliä ja säädöksiä mitä ei ole mitenkään mahdollista valvoa nyky resursseilla mitä Poliisille annetaan. Ja silloin asioita jolla ei ole sen suurempaa merkitystä jäävät mappi Ö:hön.
 
Tässä "yleiseltä liikenteeltä eristetty alue" käsitteen tulkinnassa ei mielestäni ole kyse etteikö asiaa vain valvottaisi. Tässä on mun mielestä kyse lain järkevästä tulkinnasta. Sen sijaan, että saivarreltaisiin jostain jonninjoutavista muodollisuuksista, niin käytetään tervettä maalaisjärkeä.

Rohkasevaa kuulla, että liikennevakuutus on korvannut iakkivir:n vahingot. Kyselivätkö edes tapahtuiko vahingot suljetulla alueella ?? Kun itse tiedustelin vakuutusyhtiöltä korvaako liikennevakuutus mikäli ajan rekisteröimättömällä Avantilla "hieman vähemmin suljetulla" alueella tai jopa yleisellä tiellä, niin vastaus oli, että korvaa aina. Asia on minun ja virkavalla välinen asia, jos olen ollut rekisteröimättömällä ajoneuvolla laittomalla alueella. He ei siihen puutu. Toki tässäkin tulee ihan varmasti jossain vaiheessa tuottamuksellisuus tai törkeä huolimattomuus kyseeseen, eli ei ehkä kannata lähteä Avantilla, siis rekisteröimättömällä, vaikka Helsingin keskustaan ruuhka-aikana huviajelulle :mrgreen:
 
STEFFE sanoi:
Timberman sanoi:
vaikka Helsingin keskustaan ruuhka-aikana huviajelulle :mrgreen:

Mutta olis hauskan näköistä! Avant paraati jäähallilta eduskuntatalon kautta kauppatorille! Milloin lähdetään!!!! :lol:

Jouluruuhkan aikoihin tietysti... :eek:

Täytyy lukea huomenna uudestaan tämä mielenkiintoinen viestiketju, nyt ei jaksa ajatella...
 

Uusimmat keskustelut