hinattavat laitteet 2015 | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 175
125
63
Espoo
Moottorityökoneiden ja traktoireiden määräykset muuttuvat vuoden alusta. Valomääräykset tulevat myös moottorityökoneiden kärryihin. Tämä nyt tarkoittanee liikennekäyttöä. Mietin tuossa että pitäisikö nyt laittaa valot perässä vedettävään hiekoittimeen myös.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1418972480/df0fe19096a3bc0462df63916aae0a52/16434-Trafin_traktorimaarays_PUHDAS_versio.pdf

Myös mopojen ja polkupyörien kärryistä on nyt asetus:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1418973085/b7f7f333e66f55b9d1939df028b692e4/16436-Trafin_L-maarays_puhdas_versio.pdf

Autolla hinattavien laitteiden siirtymäaikaa venytettiin vuoden 2015 loppuun. Tämän kuulin katsausasemalta kun kysyin hinattavan saunan rekisteröinnistä. Linkkiä aiheesta ei kuitenkaan löytynyt.

edit: Olihan se trafin sivuilla:

"Hinattavien laitteiden rekisteröinnin siirtymäaika päättyy – kevennetty rekisteröintimenettely käytössä vielä vuoden 2015 loppuun asti

Kaikkien auton perässä vedettävien, tieliikennekäytössä olevien hinattavien laitteiden, kuten henkilönostimien, työmaakoppien, torivaunujen tai soppatykkien, rekisteröinnin siirtymäaikaa päättyy vuoden 2014 lopussa. Vuodenvaihteen jälkeen hinattavia laitteita kohdellaan siis vastaavasti kuin muitakin perävaunuja eikä niitä saa käyttää enää rekisteröimättömänä liikenteessä.

Hinattavien laitteiden rekisteröinti hoituu kuitenkin kevennetyllä menettelyllä vuoden 2015 loppuun asti.

Lue kevennetystä menettelystä ja katso tarkemmat ohjeet rekisteröintiin Trafin aikaisemmasta tiedotteesta: Löytyykö pihan perältä tai työmaalta hinattava laite? Muista rekisteröidä se (10.6.2014)
"
 
Se on tässäkin asiassa hyvä että saadaan nuo hinattavat esineen kilpiin. Niin kuin monnessa muussakin asiassa 95% pilaa muiden maineen. Sen verran erikoisia ja vaarallisia virityksiä näkyy tiellä. Kyllähän se tietysti tympäsee meitä joilla on soppatykissä valot ja jarrut pelittäää :roll:
 
Jeps, samasta syystä myös kevytperäkärryt ja moottoripyörät tulisi saattaa katsastettaviksi määräajoin. Välillä liikennettä seuratessa tulee mieleen, että myös inssiajo ja kirjaliset olisi syytä muuttaa määräajoin uusittaviksi :cool:
 
Timberman sanoi:
Jeps, samasta syystä myös kevytperäkärryt ja moottoripyörät tulisi saattaa katsastettaviksi määräajoin. Välillä liikennettä seuratessa tulee mieleen, että myös inssiajo ja kirjaliset olisi syytä muuttaa määräajoin uusittaviksi :cool:

Kannatetaan.. Olisi sen jälkeen tilaa tuolla maantiellä. En ehkä olisi mukana mutta tilaa olisi niillä jotka läpäisivät kokeet!
 
Timberman sanoi:
?...liikennettä seuratessa tulee mieleen, että myös inssiajo ja kirjaliset olisi syytä muuttaa määräajoin uusittaviksi :cool:


Jo vain. Yksi pakollinen rasti henkilöautoilijain jatkokoulutuksessa olisi kuorma-autoretki sisäänajoteiden rampeilla. Hätätilassa retken voisi korvata täyteen pakatulla alitehoisella folkkarilla. Rasti suoritetaan siten että ajetaan moottoritietä normaalia vauhtia. Rastin reaktionopeutta ja liikennesilmää vaativat osuudet tapahtvat kunkin rampin kohdalla. Joka kymmenes autoilija tulee rampilta epävarmasti n. 70km/h, vilkuilee peiliin, ehkä hiukan hidastaa ja lopuksi tulee noin metrin marginaalilla eteen. Saattaa tässä kohtaa vielä protestina jarruttaa kostoksi kun ei annettu kaistaa vapaaksi vaikka tulijalla oli väistämisvelvollisuus. Ilman fyysisiä kolhuja selvinneet saavat pitää korttinsa ja ilman henkisiä kolhuja selvinneiltä otetaan kortti pois.
 
Vastarannan kiisken ääni; ei todellakaan katsastettavia enää lisää kiitos, ja autoillekkin voisi harventaa kahteen vuoteen. Tai tietenkin katsastusasemat varmaan on toistamieltä. Ja Trafin pullataikinakakkumaista valtaa nuo lisääntyneet säännökset entisestään lisää ihan kuin muutenkin se virasto ei olisi ylisuuri...

nimim. autoharrastaja :)
 
Tähän voisi lisätä, että ns kansallisia ajoneuvomääräyksiä pitäis ottaa käyttöön. Ennen oli mm. määräys "retkeilyauton" sisä korkeudesta ym. tällaisista hullumaisista jutuista tulleesta vastustuksesta johtuenko ns tyypitysosasto on pistänyt ikkuna verhot visusti alas ja ei taida tehdä mitään. Jos Minä jne... niin.

1. Autojen ajovalopolttimon on voitava vaihtaa 5 min ajassa työkaluna vain ruuvimeisseli, jos pakollista.
Nykyinen tilanne - Korjaamolla , etupyörä pois, lokari pois jne tai myrkit veressä ja polttimo kallellaan
paikalla, ja sit ne rautalanka viritykset irrallaan.
2. Viimeisin möhläys takapää pimeänä, edessä ajokelpoiset valot, onko järkevää.

listaa vois jatkaa saa jatkaa hyvillä esimerkeillä.

Terv KaiK
 
iakkivir sanoi:
Tähän voisi lisätä, että ns kansallisia ajoneuvomääräyksiä pitäis ottaa käyttöön. Ennen oli mm. määräys "retkeilyauton" sisä korkeudesta ym. tällaisista hullumaisista jutuista tulleesta vastustuksesta johtuenko ns tyypitysosasto on pistänyt ikkuna verhot visusti alas ja ei taida tehdä mitään. Jos Minä jne... niin.

1. Autojen ajovalopolttimon on voitava vaihtaa 5 min ajassa työkaluna vain ruuvimeisseli, jos pakollista.
Nykyinen tilanne - Korjaamolla , etupyörä pois, lokari pois jne tai myrkit veressä ja polttimo kallellaan
paikalla, ja sit ne rautalanka viritykset irrallaan.
2. Viimeisin möhläys takapää pimeänä, edessä ajokelpoiset valot, onko järkevää.

listaa vois jatkaa saa jatkaa hyvillä esimerkeillä.

Terv KaiK

Joo toi polttimoiden vaihto on melko vaativa toimenpide useammassa autossa. Kyllä polttimo pitäisi pystyä vaihtamaan kenttäolosuhteissa. Mulla on citikan (c5 Ii) kanssa parin tunnin sessio yleensa aina vuosittain edessä kun vaihtaa polttimot ja parkit. Toiselta puolelta akku irti ja toiselta puolelta epäinhimillisessä asennossa peilin kanssa polttimot toisen käden pikkusormeila paikoilleen. Etenkin tuo jälkimmäinen vie paljon aikaa. Helpommalla pääsisi jos purkaisi hydepumpun ja säiliön polttimon edestä, mutta olen vielä sinnitellyt.

Pihassa lötköttää vm 85 cx tbo, johon polttimon vaihtaa alta minuutin. -90 lt:n polttimon vaihto ottaa viitisen minuuttia, kun pitää irroittaa umpion kehys ja umpio. Hiukan on ottanut huollettavuus takapakkia vuosien varrella

Kaveri vaihtoi -08 audi A6 etupolttimon huollossa. Lasku oli 250e. Ei ollut xenon.

Takavalottomuus on oikeasti vaarallista, kun on jo tottunut yeisesti valoihin. Esim tunnelit ja lumipyry ovat paikkoja, joissa valoista olisi myös päivällä hyötyä.
 
Joo, ehdottomasti samaa mieltä huollettavuuden heikkenemisessä ja takavalottomuuden typeryydessä.

Katsastus ei toimenpiteenä ole mikään ongelma. Sen yksityistämisen hyvä puoli oli sen inhimillistyminen verrattuna mitä se oli 80-luvulla ja aikasemmin. Nykyinen hinta tietysti harmittaa ja kun rahat valuu monesta paikkaa ulkomaisille pääomasijoittajille. Käyn aina vain kotimaisessa omistuksessa olevassa konttorissa. Vain kerran olen joutunut käydä näyttämässä omaa autoa uudelleen ja olen kohta 30 v katsastellut niin harraste- kuin käyttöautoja mukaanlukien mm luvanvarainen moottorinvaihto. Hylsy tuli vaimolle vanhasta (silloin n. 15v) kauppakassista, ja jos olisin itse ollut mukana katsastuksessa, niin tuskin olisi tullut sitäkään ;)
 

Uusimmat keskustelut