Hirvikolari.. | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 175
125
63
Espoo
..lähellä

Laitanpa pienen tarinan siirtoreissusta:

Kävin kaverin luona talkoissa oman moottorilapioni kanssa ja
pakkasin sunnuntaina onnistuneen kaivoremontin jälkeen 300+/powercattia lavalle.

Laitoin vehkeen vedolle ohjaamosta molempiin suuntiin ja
henkselit parilla hihnalla kauhan ja puskulevyn yli. Liinat oli semmoiset IKH:n 2000/4000 kg
mallit. Kaveri kuittaili, että eiköhän se vähemmälläkin pysy. No olisi varmaan pysynyt
normaalireissulla mutta tällä kertaa tuli hirviperhe ojasta oikealta maantienopeudessa eteen.
Tein täysjarrutuksen ja onneksi auto + kärry pysähtyivät ennen hirven perhettä. Tapauksessa oli
hyvää se ettei tarvinnut miettiä kumman ottaisi: avantin perästä vai hirven edestä. Sitä miettiessä
olisi jarrutuksen aloitushetki mennyt ohi. Hommatkaa ihmeessä kunnolliset liinat, jos vähänkin liikuttelette menopelejänne.
2000/4000 kg liinat maksaa n. 10 eur/kpl 4 kpl erässä (esim. www.IKH.fi) ja ne kestävät vuosia, jos niistä pitää vähänkin huolta.

Kapoisemmat liinat haurastuvat hetkessä sellaiseen kuntoon että polkupyörän luotettava sitominen alkaa olla kyseenalaista.
Kunnollisia liinoja ei voi hankkia siinä kohtaa kun hirvi loikkaa eteen, se on tehtävä jo ennen reissua.

Turvallista matkaa!

-maasturisti

Pelkkää kuormaajaa (esim. Avant 313:a) voisi kai kuljettaa jarruttomalla peräkärryllä mutta en suosittele ... mitenkähän paljon todennäköisemmin hirvikolari sattuisi jarruttomalla kun jarrullisella, jolla jarrutusmatka lyhenee jotain 30 %.

Itselläni on kokonaispainoltaan 2500 kg:n kaksiakselinen jarrullinen kärry, jossa on hydraulinen kippi. Lava on noin 150*270cm. Olen useammankin kerran kuskannut pelkkää kuormaajaa kahdella isolla liinalla kiinni vedettynä. Olen ehdottomasti kirjoittajan kannalla, kunnon liinat kannattaa hankkia.

Mutta minulle oli yllätys, että kaivuri 205:lla varustettuna Avant ei tahdo mahtua kyytiin...tai mahtuu juuri ja juuri mutta koukkupainosta tuli hirveä. Tarkoitan että liian suuri.

Nyt kai pitäis ostaa traileri, sellainen jossa pohja on mielummin luokkaa 2x4 m, jotta koneen painopisteen voi optimoida oikeaan kohtaan.

Juu, samaa mieltä, kärryn pituuden pitää olla mieluimmin 3,5m tai yli että kaivurin kanssa koneen saa asetettua järkevästi keskipisteeseen. Kauhat tuovat myös oman lisänsä, kaikki missä on hydauliikkaa mukana painaa n. 200 kg. Jos kärry on kapea, löytyy tilaa vain puomin alta ja taas joutuu ottamaan sen painopisteen minkä sattuu saamaan.

Jos olet vaunua vasta ostamassa, olisi hyvä kokeilla vetoa kuorman kanssa omalla vetoautolla ennen ostopäätöstä, jos mahdollista. Kerran kävi sillä tavalla että kärry, jota olin pitänyt hyvänä muuttui kaameaksi pick-upin perässä, jossa koukku oli aavistuksen henkilöauton vastaavaa korkeammalla. Tämä johtui erillisakseleista ja korkealla oleva koukku ilmeisesti muutti akseleiden välistä painojakaumaa niin että pääsin melkein piirtelemään yhdistelmällä viivoja asfalttiin. Onneksi huomasin kärryn vikurointitaipumuksen ajoissa.

Itse katselin pitkään omaa kärryä, mutta en raaskinnut hankkia, kun vuokraamosta sai lainaksi 50e vrk ja 100 eur vkl. Nyt kun hinnat vuokraamossa plompsahtivat tasoon 80/130 kynnys ylittyi ja hankin siirtoihin vanhan vw lt 55 kuormurin. Se ei tule halvemmaksi, mutta aika kuluu paremmin :D

Asiaa sivuten laitan tähän oman ihmetykseni aiheesta kuorman sidonta. Työssäni sekä vapaa-ajalla tulee pyörittyä milloin missäkin noutopihalla eikä voi kuin ihmetellä miten ihmiset vähät välittävät omasta ja muiden turvallisuudesta juuri kuormansidonnan osalta. Sitä käydään uudella velka-Volvolla hakemassa aivan jumalattoman hintaista paneelia lastaten ne juuri ostettuun Pirkka-perusHeppuMuuliin ja millä niput laitetaan kiinni? PAALINARULLA! Tai muulla vastaavalla. Eihän se tietysti ole henkilökunnan murhe mutta jos minä olisin puomin päässä rahastajana, en sellaista kuormaa pihalle päästäisi. Kuten aloittaja sanoi, ei hyvät liinat paljoa maksa, ja ovat toistaiseksi "ikuisia" jos niiden perään vähänkään katselee. Siksi toistaiseksi, sillä viranomaiset ovat välillä väläytelleet kuormanvarmistusliinoille maksimi-ikää. Mikä ei sekään kovin huono juttu ole, nimellislujuus alkaa laskea kumulatiivisesti saman tien kun liinasta alkaa säikeitä mennä poikki.

Ite en kyllä oo avanttia kuletellu, mutta oikeeta raktoria lavetilla kuopiosta vietiin ja kun jarrutti, niin ois voinu ainakii 30cm kiristää kun pysähyttiin levikkeelle kattomaan kiinnityksiä. sitä tässä ajan takaa,että kannattaa hankkia kunnolliset liinat enne kuin lähtee viemään mittää painavvaa minnekkään. Meilläkii ois voinu tulla raktor niskaan jos oltas äkkijarrtutusta ruettu väsäämään.

Uusimmat keskustelut