Huoltaessa sattuu ja tapahtuu | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Joo, kyllä nyt pitää tänne purkautua.

200-sarjalainen on todella huoltoystävällinen.. eikö? Tiedättehän että Kohlerin koneesta saa toisen sytytystulpan irti vain niin, että ottaa hydrauliöljynsuodattimen irti.. No, nythän kävi tietysti niin, että jäi laittamatta se suodatin takaisin!

Mulla on aina tuo sytytystulppien vaihto ollut viimeisenä huoltoa tehdessä, tai siis huolto ja "huolto" siis avaan Avantin suodatinpakettilaatikon ja vaihtelen kaikki mitä siitä löytyy, plus tietysti öljyt yms.

Ja juu, istuin sitten istuimelle ja röpsäytin koneen käyntiin. Ai että kun kuulosti hyvältä, säätelin siis pikaliitoksen tapin vaihtoa varten etupuomin sopivaan asentoon ja sammutin koneen. Kas, mitäs ihmettä, öljyä lattialla..

Sieltä muuten tulee aika runsaasti oljaa. No, suodatin paikalleen ja hydrauliikkaöljyn täyttö. Ja ärräpäät sinkoilee. Onneksi nuo oljat valui pääsääntöisesti siihen nyt kirjaimellisesti rasvamonttuun.

Ja eipä muuta kuin imeytystä varten hakemaan turvekuiviketta. Sillä läksi öljyt jätesäkkiin.

Eipä muuten ole ensimmäinen kerta kun käynnistän koneen ilman tuota suodatinta, luulisi että kerrasta oppii. Edellinen kerta oli vielä asiakkaan työmaalla, jotakin pikkufiksiä varten piti tuo suodatin ottaa irti.. mutta tuolloin tajusin homman heti sentään.

Joo, mitäs teille muille on sattunut huoltoa tehdessä?

Ainiin, minähän ostin kaksi 16 litran jäteöljyastiaa, ajatuksena että kun eka menee täyteen, valuu siitä valutusnokasta toiseen. Mutta pöh, eihän se siitä nokasta valu samaa tahtia kuin koneesta! Joten pikaisesti korkki takaisin kiinni ja astian vaihto.. Ei mennyt juuri desiä enempää lattialle tuossa.

Mistä noita riittävän isoja valutusastioita löytyy? Edellinen astia oli semmoinen Ikean sängynaluslaatikko, jossa oli renkaat. Nakkasin kierrätykseen syystä ja toisesta sen.. olisi pitänyt säilyttää.

Joo, nyt melkein jo naurattaa :)
 
200 sarjalaisen tulpanvaihtoon kannattaa hankkia nivelvarrellinen 16mm T-kahvalla varustettu tulpanavain. ei tarvitse postaa suodatinta.
 
Huolto sanoi:
200 sarjalaisen tulpanvaihtoon kannattaa hankkia nivelvarrellinen 16mm T-kahvalla varustettu tulpanavain. ei tarvitse postaa suodatinta.

Mulla ainakin menee siitä tulpan edestä kaksi paksua hydrauliikkaletkua, siihen on jumalattoman hankala saada mitään kun samaan aikaan pitää vääntää niitä letkuja sivuun.

Pitääpäs katsoa josko noi letkut saisi hirtettyä toiseen asentoon.

Tämmöistäkö tarkoitit: http://www.motonet.fi/fi/tuote/761901/Sytytystulppa-avain-16mm-T-kahvalla

Pitäisi nyt olla ainakin räikällinen, on sen verran ahdas paikka. Onkohan mulla vaan sattumalta noi letkut siinä edessä?
 
Mulla ainakin menee siitä tulpan edestä kaksi paksua hydrauliikkaletkua, siihen on jumalattoman hankala saada mitään kun samaan aikaan pitää vääntää niitä letkuja sivuun.

Ne letkut on moottoriöljyn suodattimelle menevä ja palaava, voi kääntää kulkemaan hieman eri reittiä.

Avain on juuri tuo, sillä olen onnistuneesti availlut useamman koneen tulpat.
 
Täytyykin kääntää ne letkut eri reitille.

Joo, no onkos muille sattunut mitään tämmöisiä kommelluksia huoltaessa?
 
Itellä nyt ei mitään ihmeitä tule mieleen, mutta pitääpä kertoa toverin episodista.

Muuan toveri, kutsutaan vaikka Otoksi osti puretun avantin ja irtomoottorin.
Hän sai paketin nippuun ja lähti innoissaan huristelemaan. Suojapellit jäi laittamatta.
Mitäpä sitä toimivaa laitetta korjailemaan, Otto mietti ja antoi palaa ilman peltejä.

Eräänä päivänä Otto näki taitonäytöksen, jossa mentiin bobcatilla kahdella renkaalla. hän päätti kokeilla samaa avantilla. Alku sujui hienosti, mutta sitten alkoi tapahtua.

Kone meni kyljelleen ja akku, joka oli ilmeisesti jäänyt vähn heikolle kiinnitykselle, irtosi ja meni öljynlauhduttimesta läpi.
Moottori kävi edelleen ja pumppu pukkasi öljyä mäkeen. Ilman virtaa kone ei sammu ja toinen akunkenkäkin oli rytäkässä irronnut. Jollain kikalla kone lopulta sammui ennen täystuhoa, mutta siinä kohtaa öljyä oli lorahtanut jo useita litroja maastoon. Niitä saastuneita maita oli hankala poistaa kun avant oli sattuneesta syystä telakalla.

Nykyään Otto on ruuvannut sekä akun että pellit paikalleen eikä ajele kahdella renkaalla ainakaan puolihuolletulla koneella.

Tarinan opetus:ensin huolto sitten huvi.
 
Ensimmäisen hydraulisuodattimen vaihdon yhteydessä meni sieltä satulan ja pumpun välistä O rengas rikki (naisellisen herkästi) ja öljy ulos. No sehän normia.

Mun tyypillisempiä huoltosattumuksia on sellaiset että 9 kertaa 10:stä kun huollan autoa, alan vuotaa verta jommasta kummasta kädestä. Avant ollut ystävällisenpi.

Koomisin sattumus ollut kun tein öljynvaihtoa varten kaukalon öljygalloonasta, kylki veitsellä pois jne.. Toimi hyvin siihen asti kun nostin sen pystyyn aikeissani kantaa sen sivummalle. (-> DIY öljysora)
 

Uusimmat keskustelut