Huomioita talvikäytöstä | AvantClub - Keskustelupalsta

Pahkis

Jäsen
Keskustelun aloittaja
6.5.2013
33
1
8
Muutamia ikäviä ylläreitä on tullut nyt kovilla pakkasilla ilmi 750 koneen kanssa.
-Kauhan lukitus tapit jäätyy kiinni aika herkästi, ruiskin syksyllä niihin jotain CRC spraytä, mutta silti jäätyy. Olisiko vaseliini parempaa? ainakin sotkevampaa?

-Hydrauliöljyt on aika kankeita kylmillä keleillä. Moottorihan lämpiää lohkolämmittimen avulla, mutta millä sais hydrauliöljyt lämpimiksi nopeasti? Eteen ja taakse ajot toimii pienellä viiveillä ja kone ei oikein edes pysähdy kun nostaa jalan pois pedaalilta vaan kone jatkaa matkaa vielä tämänkin jälkeen..
 
STEFFE sanoi:
Laita hyde pyörimään hetken umpikujaan niin lämpiää nopeasti.

Jonkinlainen hydrauliikkaöljyjen lämmitys kannatta kyllä tehdä. Minä muka kiireissäni lähdin päivänä muutamana tälläviikolla (-28 astetta)
liikenteeseen kylmällä koneella, mootorikaan ei ollut lämmennyt kun oli tärryytäny sen lohkolämmittimen piuhan irti, liekkö kiire johtunut siitä, niin aikani ajeltua huomasin että kone rupesi merkkaamaan kulkureitin, ettei eksyttäs niin kovalla pakkasella. No menin siitä kotia, ja tutkimaan asiaa, niin löysin kääntönivelen kohdalta jonkun yli/ohivuoto letkun jossa ei ollut edes painetta, vuotavan läpi. Se vain oli murtunut rikki ja öljyä tuli murtumakohdasta läpi. Kas kiire loppui siihen.
markkuvaari
 
Sulanapitokaapeli alumiiniteipillä hydauliikkasäiliön kylkeen? (aika turvallinen, mutta teho tietenkin pieni)

Itsellä on puhallin jolla lämmitän 218:a peitteiden alla jos on pakkasta "liikaa" starttia varten.
Liian harvoin maltan antaa koneen käydä ennen kuin alan hommiin.
Mutta ensimmäiset metrit ajelen ryömimällä ja liikutan puomia varoen.
 
(Voitelu)öljyn ominaislämpökapasiteetti on erään taulukon mukaan noin 2,09 kJ/kgK.
Vedellä lukema on kaksinkertainen.

Jos halutaan lämmittää 25 kg öljyä 20 C lämpimämmäksi, tarvitaan energiaa 0,3 kWh.


Oke
 
Miten hydrauliikkaöljyn käy, jos vastuksen pintalämpötila ylittää esim +60 astetta?
 
Leppis sanoi:
Miten hydrauliikkaöljyn käy, jos vastuksen pintalämpötila ylittää esim +60 astetta?
Jossain vaiheessa jollekin käy huonosti.

Lovalin sivuilta löytyi hieman lisätietoa lämmitysvastusten pintatehoista:
- Öljyn esilämmittimen pintateho on 1,5 W/cm2.
- Lohkolämmittimen pintateho on 17 W/cm2.

Kävin joskus (nuorena miehenä) Lovalilla ja haettiin heidän labrassaan sopivaa
pintatehoa savugeneraattorin lämmitysvastukselle. Yksi kriteereistä oli, että
vastuksen pintalämpötila ei saa nousta liikaa sen jälkeen, kun termostaatti katkaisee.
Kokeilemalla löysimme sopivan pintatehon ja he valmistivat näitä lämmitysvastuksia
pienen sarjan. Palvelu pelasi. Kaikkineen testit ja määrittelyt tehtiin puolessa päivässä.

Ei varmaan haittaisi, jos Avantin säiliössä olisi joskus valmis laippa, johon voisi asentaa Avantin
spesifioiman ja valmistuttaman lämmitysvastuksen ja kytkeä sen lohko- ja sisätilalämmittimen
rinnalle.


Oke
 
oke sanoi:
savugeneraattorin lämmitysvastukselle
Oliko jotenkin pyrotekniikkaa, vai ruuan savustukseen? Vieläkö vastuksia saisi, lähinnä kylmäsavustusta ajattelin?

Kyllä tuo hydrauliikan lisälämmitys olisi kokeilemisen arvoinen juttu.
Öljyäkin on niin vähän, ettei lämmitys vaatisi hirveitä, kuten Oke tuossa kertoikin.
Eri asia olisi lämmittää jonkin kaivurin satoja litroja.

Vesikiertoiset lämpövastukset öljytilaan, niitä voisi jäähdyttää ilmastoinnilla kesäkuumalla :)
Saako ilmastoinnin käännettyä lämmittämään niin kuin ilmalämpöpumpussa voi viilentää?
 

Uusimmat keskustelut