Hydraulinen moottorisaha | AvantClub - Keskustelupalsta

Pahkis

Jäsen
Keskustelun aloittaja
6.5.2013
33
1
8
Löysin lähes uuden hydraulisen moottorisahan, mutta mitään merkintöjä en löytänyt siitä. Moottorissa on kolme letkuliitintä, miten sen saisi kytkettyä Avanttiin? Eihän tuosta ole tuollaisenaan mihinkään, mutta ajattelin jos siitä voisi jotain käytännöllistä rakentaa?

Pahkis sanoi:
Löysin lähes uuden hydraulisen moottorisahan
Kaikkea sitä voikin ihmiset löytää:)

Tuollaista käytetään yleensä timanttisahoissa ja muutenkin raivaus/purkuu hommissa silloin, kun tarvitaan terälle voimaa, eikä polttomoottoria voi sijoittaa aivan viereen pakokaasujen tai painavuutensa vuoksi.

Pitkät letkut, jätät Avantin metsän reunaan ja lähdet metsurin hommiin :)

Miksei sitä voisi käytää myös pitkän puomin päässä oksasahana tai puunkaatojen raivauksessa.

Siitä tulee myös hyvä katkaisulaite klapikoneeseen.

Kenttäsirkkeliin halkaisuterä... onhan noita :)

Kaikkea sitä voikin ihmiset löytää:)

Niinpä. En mä vaan koskaan. Toisilla on tuuria..... :evil: ........... :lol:

Moottorissa on kolme letkuliitintä, miten sen saisi kytkettyä Avanttiin?

Kahteen tulee painepuolen letkut, eli ne missä Avantin hydrauliikan ulosotossa on urosliittimet. Kolmas letku (mahdollisesti ohuempi kuin em kaksi) menee tankkiin ja kytketään Avantissa siihen naarasliittimeen olettaen, että Avantissa on vanhemmat "traktorimalliset" liitimet. Mikäli Avantti on vm 2012 tai uudempi ja siinä on pikaliitin, niin..... Noh, katsotaan sitä sitten :cool:

Vai tarkoititko jotain muuta ?? Jos laitat kuvan sahasta ja etenkin sen moottorista, niin niistä voisi ehkä arvioida tarkemmin mikä letku menee mihinkin. Olis muutenkin mielenkiintoista nähdä minkälaisesta härvelistä on kyse. En tiedä oonko koskaan edes moista nähnyt.... :oops:

Eikö nyt mennyt urokset ja naaraat sekaisin jos kyse on hydrauliikan ulosotosta. Painetta tulee naaraista koneen(Avantin) puolella ja tankkilinja,eli hukkaputki kytketään siihen tappiin, eli urokseen. Ja vastaavasti liittimet on työlaitepuolella toisiinpäin. ;)

Vai olenko minä viettänyt railakasta juhannusta? Voi se toki olla niinkin! :lol:

En tiedhä kugha....hik....on viethänyt raitis....eigu railagast jussii, mutt minen ainasgaa..... :p

Joo, mä sotkin edellä koneen ja letkujen urokset ja naaraat. :oops: Koneessa todellakin on kaksi naarasliitintä, joihin varsinainen hydraulipaine tulee, sekä yksi urosliitin, josta johtaa letku tankkiin.

Näin arvasin. Innoissaan kun selittää niin menee äkkiä kone ja työlaite sekaisin! Kyllä minä tiedän että sinä tiedät miten nää menee!

Itse ihmettelin myös tuota kun muut aina "vaan löytää" erilaisia vekottimia! Minä kun en koskasn löydä mitään! :mrgreen:

Löytäminen ei ollut ilmeisesti oikea termi :) Mutta siis isä ukko vainaan tiluksia tuli siivoiltua ja tuo löytyi sieltä, oli rakennellut siitä harvesteripäätä puutavara kuormaimeen, mutta on jäänyt homma kesken joten ajattelin korjata talteen.

Lähinnä itse meinasin jos jonkin traktorikäyttöisen niittomurskaimen tai vastaavan löytäisi ja siihen virittelisi, vaikka sitten hihna pyörillä ja kiilaura hihnalla välityksiä muuttelemalla soveltaisi jotain.

Mutta lähinnä tuo hydrauliletkujen järjestys mietitytti..

Pistäs kuvaa taikka muita teknisiä tietoja sahasta ja sen moottorista...
Ihan vaan muuten kiinnostaa :D

Mauri

Tuossa muutama kuva moottorista

Liitteet

• IMAG0825.jpg
    IMAG0825.jpg
    125,8 KB · Katselut: 4 599
  • IMAG0826.jpg
    IMAG0826.jpg
    105,7 KB · Katselut: 4 660
  • IMAG0827.jpg
    IMAG0827.jpg
    103,8 KB · Katselut: 4 568
Näyttäs samanlaiselta kuin Parkerin moottorit.
Yritin linkata kuvaa omasta mutta aijaa kuvapalvelu ei toimi.
Vaatii aika paljon litroja läpi toimiakseen kunnolla, 5cc moottoriin pitäs olla 59l/min maksimikierroksilla.
Kannattaa unohtaa noi niittokoneet ym.versiot johtuen siitä jotta tossa moottorissa on kierroksia (yli 10 000 )mutta vääntöä ei ole.
https://www.youtube.com/watch?v=Nc0SWecRrHc
https://www.youtube.com/watch?v=ZhD7bmBzVlc

Mauri

Uusimmat keskustelut