Hydraulipumpussa vikaa? | AvantClub - Keskustelupalsta

JPM

Jäsen
Keskustelun aloittaja
23.4.2015
6
0
1
Minulla on ollut nyt muutaman vuoden käytössä v. 2000 314 Avantti ja olen ihmetellyt miksi kone ei pysy kahteen erilliseen liikkeeseen samaan aikaan. Eli esim. puomin nosto ja kauhan kippaaminen ei onnistu samanaikaisesti samoin kuin ei myöskään ajaminen eteenpäin ja puomin nostaminen yhtä aikaa. Nt kun on oppinut vähän käyttämään konetta niin työskentely tuntuu tuon takia vähän hitaalta välillä. Onkohan hydraulipumppu sen verran vanha, etä tuotto ei enää riitä? Vai voisikohan vika löytyä muualta? Vai onko noin vanhaa konetta edes suunniteltu siten, etä yhtäaikaiset liikkeet olisivat mahdollisia? Löytyisikö apuja, kokemuksia tai kommentteja?

Ja pahoittelut, että sama asia tuli kahteen kertaan.... Pitää opetella palstan käyttöä :D

Mulla oli ennen samaa ikäluokkaa oleva 320. Siinä oli samat "ominaisuudet". Ei onnistunut yhtäaikaset liikkeet. Ilmeisesti syy on se, että pumpun tuottoa ei ole mitenkään jaettu eri toimintoihin. Kun avaat kaksi venttiiliä samaan aikaan, niin öljynpaine ja etenkin öljyn virtaus menee sinne mihin helpoimmin pääsee. Tästä johtuen siis käytännössä vain yksi toiminto kerraallaan onnistuu. Hydrauliikkaa paremmin tuntevat kertokoon jos mun teoria on ihan puppua :cool:

Timbermanin kanssa samoilla linjoilla. 200-sarjan koneessa on vähän samoja oireita, eli esim. ohjauksen ollessa täysin linkussa, puomi lakkaa toimimasta/hidastuu.

Kiitokset paljon kommenteista. Olin jo melkein lähdössä pumppukaupoille, mutta lopputuloksena ainakin tämän tiedon valossa olisi ollut pelkkää rahanhukkaa.

Käsittääkseni 300 - sarjan Avantin kaikki toiminnot ovat samassa hydrauliikkapiirissä ja öljy toki menee sinne mihin helpoiten pääsee, mutta silti vaikka neljä toimintoa onnistuu yhtäaikaa jos mikään ei ole pahasti vialla. Liikkeet toki ovat paljon hitaampia kuin yksitellen eikä vipuja ole ihan helppo niin liikutella että kaikki neljä toimintoa olisivat sulavia. Kaasuakin pitää painaa samalla. Eri liikkeiden suhdetta voi hallita sillä miten paljon vipua kääntää. Jos helpoiten liikkuvaan sylinteriin/ajomoottoriin antaa venttiilin läpi vain vähän öljyn virtausta, niin muihin toimintoihin jää enemmän.

Ei muuta kuin tuplapumpun poljin pohjaan ja kokeilemaan! Jos ei liikkeet onnistu, niin sitten saa julistaa hätätilan Avantin suhteen. Jos pidät kahta sylinterinliikettä päällä ja toinen tulee päähän, niin mitä tapahtuu? Alkaako varoventtiili huutamaan vai alkaako toinen liike vasta silloin?

Pientilallinen sanoi:
Ei muuta kuin tuplapumpun poljin pohjaan ja kokeilemaan! Jos ei liikkeet onnistu, niin sitten saa julistaa hätätilan Avantin suhteen. Jos pidät kahta sylinterinliikettä päällä ja toinen tulee päähän, niin mitä tapahtuu? Alkaako varoventtiili huutamaan vai alkaako toinen liike vasta silloin?

Voisitko vähän tarkentaa, meni yli ymmärryksen?

Koita saada kaksi hydraulisylinteriä liikkumaan yhtä aikaa, esim. puomin lasku ja kauhan kääntö. Myös minkä tahansa muun hydraulisylinterin liike kelpaa, esim hydraulihalkoja, zoomi tms. Hydraulimoottorien (esim. ajomoottorit, lumilinko tms.) pyöriminen ei ole niin hyvä liike asian tutkimiseen.

Siinä vaiheessa kun toisen hydraulisylinterin liikevara loppuu, pidä edelleen käyttövivut täysin samassa asennossa. Viimeistään silloin pitäisi toisen hydraulisylinterin liikkeen alkaa. Molempien hydraulipumppujen käyttäminen ("tuplapumpun poljin") nopeuttaa liikkeitä ja siten selventää asian havainnointia. Muuta merkitystä sillä ei pitäisi olla. Jos liikkeet ovat liian hätäisiä, älä käytä sitä.

Jos tilanne on tosiaan se ettei kahta, vieläpä eri vivuista käytettävää, liikettä saa päälle yhtäaikaa, niin se on varsin outoa minusta. Jos toinen hydraulisylintereistä menee ensin ääriasentoon ja sitten vasta toinen alkaa liikkua (kuten helposti käy puomia laskettaessa), niin koita seuraavaksi uudelleen samat liikkeet ja kääntää ensin liikkuneen toiminnon (puomin lasku) käyttövipua vain vähän ja koita hakea kohta jossa öljyn virtausta ja painetta pakotetaan riittävästi myös toiseen hydraulisylinteriin ja sen liikkumiseen.

Jos käyttövivuista ei löydy asentoa, jolla raskaasti ja kevyesti liikkuvat hydraulisylinterit saa molemmat toimimaan yhtäaikaa, niin itse hakisin vikaa vivustojen kuluneisuudesta ja välyksistä (kai niissä jotain vivustoja on venttiilipöydän päällä kun useampaa toimintoa ohjaavat).

Muistelen että power cattia vivutellessa (20hp + 44l/min) pitit taktikoida että sai molemmat liikkeet aikaan. Esim. kun otti sorakauhan täyteen, piti nostoliike aloittaa ennen kuin lähti liikkeelle, muuten täysi kauha nousi käytännössä vasta kun seuraavan kerran pysähdyttiin. Tuossa pienemmässä pelissä myös tuotto lienee vaisumpi, joten taktikointia kahdelle liikkeelle tarvitaan vielä enempi.

Omassa 320 sai kaksi liikettä toimimman yhtä aikaa, mutta vain silloin kun molemmista päästi painetta pois. Tällainen tilanne syntyy juuri kun laskee puomia sekä kauhaa yhtäaikaa. Se onnistui etenkin jos nopeempaa liikettä rajoitti kahvalla avaamalla venttiiliä vain vähän. Puomin ja kauhan kärjen nostaminen taas periaateessa ei. Käytännössä ehkä joskus sattumalla jos onnistuu sopivasti vivuilla jakamaan virtausta. Muuten öljy menee ensin sinne, mihin se pääsee helpoiten. Vasta pienemmän vastusvoiman tarjoavan sylinterin tultua ääripäähän lähtee seuraava liikkeelle. Se on ihan normaalia ja tapahtuu fysiikan lakien mukaan. Harjoittelulla ja kokemuksen myötä kahvoilla voi oppia avaamaan venttiileitä sopivasti vain pikkasen siten, että saa kaksi liikettä tapahtumaan yhtä aikaa. Ei siis mahdotonta, mutta jollei heti onnistu, niin mun mielestä turha alkaa etsimään koneesta vikaa.

Mun vanhassa 320 ei pystynyt käyttämään työhydrauliikan ulosottoa ja ajomoottoreita yhtäaikaa. Lumilingon käyttö ei siis ollut mahdollista. Nyt en muista enää saiko siinä edes puomia tai kauhaa nostettua yhtäaikaa työhydrauliikan kanssa... :?

Jep jep, nyt on käännety vipuja ja uskoisin että hydrauliikka sinällään on kunnossa. Eli kunhan ei vie mitään vipua ihan äärilaitaan vaan tyytyy avaamaan venttiiliä vähän maltillisemmin, voi tehdä useaa liikettä samanaikaisesti. Tätä voi sitten käyttää työskentelytaktiikkana jos tilanne sitä vaatii. Kun avaa venttiilin täysin niin sillin täytyy tyytyä yksittäiseen liikkeeseen kerrallaan. Kiitokset vielä kaikille vinkeistä.

Uusimmat keskustelut