repa

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
13.3.2010
322
16
18
Tänään huomasin, että oikean puolen etuajomoottorin alapuolelta vuosi hydraulinestettä. Poistin huolestuneena tietysti etupellin ja huomasin välittömästi, että hydraulisäiliön korkin alta säiliö oli aivan hydraulinesteen peitossa joka valui edelleen ajomoottorin alle ja sieltä edelleen maahan renkaan vierestä.

Avasin säiliön korkin ja tarkistin öljyn pinnan tason, joka oli noin 1.5cm yli ylemmän viivan; siis ylitäyttöä. Tuota öljyn tasoa on tullut muutama kerta aikaisemminkin tullut tietysti jo tarkistettua ja on ollut kyllä yli tuon ylimmän merkin, mutta kuinka paljon, en muista enään. No korkkia ihmetellessäni, joka oli aivan öljyn tahrima, tulin tulokseen, että öljy olisi tullut korkin huohotusreijästä. Kone sai tänään osakseen useiden kuutioiden mullan/saven levitystä ja varmasti öljy hölskyi säiliössä kasaa päin ajaessani suoraan ja vinoittain, joten tietysti tuo öljy tuolta huohotusreijästä saattoi ulos tullakin. Eikä tuo ajopolkimienkaan käyttö vielä aivan pehmeää aina ole, vaan varsinkin jalan nosto on välillä aivan liian hätäinen ja kone pysähtyy välillä todella nopeasti :)

Aikaisemmin tällaista ongelmaa ei ole ollut tai en ainakaan ole huomannut ja varmasti öljy on läikkynyt myös kuoppaisella savella ajaessani.

Yhtenä aiheuttajana mietin lämpötilaa. Laajeneeko öljy lämmetessään, joka voisi tehdä aiheuttaa oheista ongelmaa? Epäilen tätä, vaikka täytyy myöntää, että öljynlauhdutin kyllä lauloi aina välillä multaa levitellessäni. Tosin kyllähän tuo öljy pitää aina tietyn lämpötilan käytössä. Tosin öljyn tason tarkistuksen olen saattanut aikaisemmin tehdä kylmänäkin.

Vai voiko ko. korkki olla jotenkin rikki? Tiiviste ainakin oli ehjä ja myös säiliön aukon reunat aivan tasaiset, jota vasten tiiviste kiristyy. Korkki oli myös tiukasti kiinni.

Myös jyrkähkö rinne, jota ajan varsinkin alaspäin mennessä saanee öljyn pinnan heilumaan korkin tuntumassa. Tosin muutamaan viimeiseen ajokertaan en tuota rinnettä ole tahkonnut.

Onko tuon hydrauliöljyn määrän oltava juuri noissa tikun rajoissa? Nykyinen määrä on sinne tehtaalla laitettu. Tosin eipä kai noita merkkejä tikkuun huvikseen laiteta.

Onko kenelläkään muulla näin käynyt ja jos on, niin mitenkä olette ongelman ratkaisseet?
 
Kyllä myös 520:ssäni (ser 2) on yleensä pientä vuotoa korkin ympäristössa havaittavissa. Hydrauliöljy alkaa tuoksahtamaan jonkin verran pitkän ajon aikana (ainakin yli puolen tunnin käyttö). Lauhdutinkin vehkeessä on ja se hurisee silloin tällöin vähänkin rankemman työnteon aikana, mutta lämpötilalla on vuotoon merkitystä. Öljy 'ohenee' ja säiliön hölskeet pääsevät paremmin korkista läpi. Korkissa on muuten metallisuodatin huohottimena, joten täysin pitävä se ei ole tarkoituskaan olla.
 
Hydrauliikkaöljy laajenee voimakkaasit lämmetessään. Täyttö kylmänä mittatikun alaviivaan, kuumana silloin pinta nousee lähes yläviivaan. Ylitäyttö tulee ulos korkin huohottimen kautta.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää että öljyä on riittävästi kun mittatikku ylipäätään kastuu.
 
Juurikin tuota öljyn tuoksua aina silloin tällöin hieman tuli. Taidanpa sitten poistaa jonkin verra tuota öljyä säiliöstä. Ikävintä tuossa öljyn valumisessa on paikkojen tahriintuminen; ja säikäyttikin vielä hieman näin noviisia :)

Ja kiitos täsmällisistä vastauksista!